Az elővárosi vasút olyan településrészeket vonna be a debreceni tömegközlekedési hálózatba, ahová eddig sokan csak autóval jutottak el. Nemcsak Józsáig, egészen Hajdúböszörményig járna a vonat. A város egy Debrecen körüli 25-30 kilométeres sugarú körben gondolkodik. Észak-déli irányban Hajdúhadháztól Derecskéig, kelet-nyugati irányban Vámospércstől Balmazújvárosig lehetne átszállás nélkül, a Petőfi téri multimodális csomóponton keresztül eljutni – olvasható a dehir.hu-n.
A hálózatba bekapcsolják a villamossíneket, és a már meglévő vasúti pályákat, azt azonban egyelőre nem lehet biztosan tudni, mely településeket vonják be az elővárosi közlekedésbe. A tulajdonosi bizottság szerdán kiválasztotta azt a céget, amely az előzetes forgalomfelmérési adatbázist készíti.
Az adatbázis a megvalósíthatósági tanulmány része, két hónapon belül készül el, ezzel az ingázók utazási szokásait mérik fel. Becslések szerint naponta 30-35 ezren, tanítási időszakban 40 ezren ingáznak lakóhelyük és Debrecen között. Valószínűleg sokan letennék autójukat, ha fejlesztenék az elővárosi hálózatot, ez azonban csak 2020-ra várható.