szerző:
Dezső András
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A KDNP-s Hoffmann Rózsa nevével fémjelzett köznevelési törvény – immár közszemlére tett – koncepciója szellemiségében semmit nem változott a korábban kiszivárgott verzióhoz képest, noha időközben oktatási szakemberek, köztük fideszes politikusok is betámadták. A kodifikált verzió már készül, mindez azonban nem jelenti azt, hogy Hoffmann Rózsa megnyerte a "háborút".

Nem könnyű kiigazodni azon, mit is akar a Fidesz az oktatással tenni. Nyílt titok, hogy Pokorni Zoltánnál és a köréhez tartozó fideszes oktatáspolitikusoknál kiverte a biztosítékot mindaz, amit Hoffmann Rózsa a közoktatásról gondol, ennek ellenére az államtitkár szabadon szárnyal: a köznevelési törvény immár nyilvános koncepciójából javában készül a kodifikált szöveg a Nemzeti Erőforrás Minisztériumában. Az úgymond progresszív fideszes oktatáspolitikusok – az oktatási szakemberekkel egyetemben – a nemzetközi trendekben hisznek, márpedig mindaz, ami a Hoffmann Rózsa és szerzőtársa, Dux László által jegyzett köznevelési törvény koncepciójában van, ezzel a trenddel megy szembe. Egyes részei olyan korba röpítik majd vissza a kisdiákokat, amelyet Európa már régen maga mögött hagyott.

A Pokorni–Hoffmann-csatározás mögött rejlő különbözőség nemcsak elvi vagy ideológiai jellegű, hanem nagyon is gyakorlati: jelen lesz az iskolapadokban éppúgy, mint a tanáriban. Miközben Hoffmannék a Kádár-korból (vagy még korábbról) ismert elitista, tekintélyelvű oktatásra építenék a jövő nemzedék képzését (kihagyva a pedagógiai nevelésből a szülőket), addig a progresszívabb oktatáspolitikai hívei ennek ellenkezőjét valósítanák meg. Pontosabban hagynának mindent úgy, ahogy most van, de ha változtatnának is ezt-azt, új törvényt valószínűleg nem alkotnának. Javítgatnának, módosítanának valamennyit, de összességében a status quo fenntartásában, a nemzetközi trendek követésében érdekeltek. Ezért szeretik Pokornit és a hozzá hasonlóan gondolkodó jobboldali oktatáspolitikusokat az ún. balliberális közegben.

A "báb" életre kelt?

Kormányzati, de még ellenzéki körökben is úgy tudják, a választások után Orbán Viktor egyáltalán nem számított arra, hogy ha Hoffmann Rózsát – a koalíciós partner örömére – pozícióba helyezi, akkor az oktatási államtitkár nemhogy hiperaktív lesz, de még nekiáll sarkalatos törvényeket is írni. Sokak szerint Hoffmannt bábnak szánták. Ezt támasztja alá, hogy amikor tavaly a fideszesek betámadták és ő felajánlotta a lemondását a kormányfőnek, utóbbi állítólag egy vállrendítéssel tudta le a dolgot.

A Fideszen belül azt beszélik, Orbánnak esze ágában sem lenne Pokorni Zoltánt látni Hoffmann székében, felvállalva ezzel egy halom konfliktust párttársával, jelentős szaktekintélyt viszont nem talált volna a helyére. Így maradt Hoffmann Rózsa, s vele együtt a készülő törvényei.

©

Ezzel együtt több, a kormányfőhöz közel álló forrásunk is úgy tudja, hogy Orbán Viktornak nagyon is tetszenek Hoffmann Rózsa elképzelései. A kérdés csak az, mennyire nagyon. A hvg.hu-nak adott interjúikban ugyanis Pokorni Zoltán és Lázár János is megmondta: bármi is lesz majd a kodifikált szövegben, azt a parlamentben módosító indítványokkal formálják olyanra, amilyenre akarják. Hasonlóan jártak el az egyháztörvénynél is, a KDNP pedig legfeljebb csak neheztelni tudott, ellenállni nem.

Sőt, vannak olyan fideszesek is, akik szerint a Hoffmann–Pokorni-konfliktus valójában Hoffmann–Orbán-szembenállás. Az ellenzéki oktatáspolitikusok szerint viszont az árulkodó, hogy bármennyire is hevesen támadták Hoffmannt a Fideszből, a legfontosabb elképzelései benne maradtak, benne tudtak maradni a koncepcióban, s ez is azt mutatja, valóban élvezi Orbán szellemi támogatását. Ugyanerről beszélt lapunknak Réthelyi Miklós is, a Nefmi vezetőjével hétfőn megjelenő interjúnkból kiderül: több hatszemközti egyeztetés folyt a miniszter, az államtitkár és a kormányfő között, ezeken Orbán támogatásáról biztosította a tervezetet.

Bárhogy is van, az már a koncepció készítésénél látszott, hogy Hoffmann Rózsa nemcsak a politikai, de a szakmai közegben is ügyetlenül lépkedett. Az, hogy nem jó taktikus, az életpályamodell kommunikálásából is leszűrhető. Maga a modell – egy kezdetektől következetes kommunikációval – talán megfelelő mézesmadzag lehetett volna a pedagógusok felé, de ezt is sikerült "keserű mézzé" változtatni: az államtitkár először még azt hangoztatta, hogy a tervek szerint 2012-től lép életbe a modell, majd ebből lett egy 2013-as, végül egy 2018-as dátum. A nyilvánosságra került koncepcióból pedig az derül ki: nem a tanárokkal szemben támasztott követelményekkel párhuzamosan indul el az életpályamodell. Ami magyarul annyit jelent: a munkakörülményeik megváltoznak, de az alacsony bérük változatlan marad.

Szemben a Fidesszel

Nehezítette Hoffmann helyzetét az is, hogy a politikai játszmázáshoz nem ért és minden bizonnyal fel sem tudja mérni, a környezetében és ellenfelei körében kinek mekkora befolyása van a Fideszen vagy a párt(ok)hoz közel álló oktatási piacon belül. Ráadásul a pedagógusok körében sem akart vagy tudott szövetségeseket találni. Talán csak az egyházi iskolák vezetőit nyerte meg. Az államtitkár olyannyira nem talált partnereket az egyházi vonalon kívül, hogy híre ment: a szakszervezetek képviselőit a nem Hoffmann-párti minisztériumi tisztviselők azzal nyugtatgatják, hogy a valódi koncepció a Nemzetgazdasági Minisztériumban készül, mintegy átnyúlva a feje felett. Igaz, az állítólagos NGM-es verziót ugyanis a saját szemével még a fideszesek sem látták, csak hallottak róla.

A kormányzati szereplőkkel folytatott háttérbeszélgetéseink során egyébként világossá vált, hogy Hoffmann Rózsát nem veszik komolyan a Fideszben, s nemcsak vele vannak így a Nemzeti Erőforrás Minisztériumában. Teljesen reális forgatókönyv, hogy Hoffmann Rózsa elveszíti a háborút, azaz a fideszes honatyák szétbombázzák a parlament elé került törvényt. Az oktatási államtitkár mögött – a KDNP-t leszámítva – nem állnak érdekcsoportok, sem a közoktatási piacban érdekelt üzleti körök, utóbbiak inkább ellenfeléhez, Pokornihoz kötődnek.

Ennél nagyobb baj a fogyasztók, azaz a pedagógusok és a diákok felé, hogy Hoffmann a szakmát sem bírja a háta mögött – máskülönben nem állítana olyanokat, amelyek egész egyszerűen nem igazak: például azt, hogy az oktatás színvonala jelentősen romlott az elmúlt években, aminek viszont ellentmondanak a felmérések. "Az objektív tapasztalatokat a mérések meg tudják ugyan erősíteni, de semmiképpen nem írják felül" – mondta például a nemzetközi PISA-felmérésről, amely szerint a magyar oktatás színvonala nemhogy nem romlott az utóbbi években, de kicsit nőtt is. Hoffmann ezzel szemben inkább a saját tapasztalataira hagyatkozik és vállalatok vezetőivel folytatott beszélgetései alapján von le általános következtetéseket az egyetemek-főiskolák oktatási színvonaláról, a pályakezdők teljesítményéről. (A felsőoktatásban tervezett változások is ellentmondanak a nemzetközi trendeknek, és a korábban a kormány által is megfogalmazott céloknak. Ráadásul erről még maga a miniszter is úgy foglal állást, hogy az szakemberhiányhoz, a fiatalok elvándorlásához és munkanélküliséghez vezethet.)

A parlamentben dől el a játszma

Létezik persze egy másik narratíva is a Hoffmann-jelenségre, de ez inkább az összeesküvés-elméletek hívei számára emészthető – és a Fidesz totalitárius rendszeréről alkotott rémvíziókba illeszkedik. Eszerint Hoffmann elképzelései ágyaznak meg annak az agymosásnak, amit a Fidesz-kormány kísérel meg végrehajtani a kisiskolásokon. A kötelezően egységes tananyag, az államilag totálisan kontrollált oktatási rendszer eszerint azt a célt szolgálja, hogy mindenki ugyanúgy és ugyanazt gondolja a világról. E narratíva szerint az új rendszerben a politikai lojalitás is könnyen biztosítható: a kormányhivatalok politikai kinevezettek, az iskolaigazgatókat a kormányhivatalok nevezik ki, a pedagógusokat pedig az a bizottság minősíti, amelynek elnökét a kormányhivatalok delegálják. A minősítés pedig nagyban meghatározza, mennyi lesz a pedagógus bére. Merjen egy pedagógus így kormányellenes lenni.

Az, hogy valóban egy jól szervezett agymosás és a pedagógusok megfélemlítésének előkészítése zajlik-e most (amellyel egyébként az egyik szakszervezeti vezető is riogatott egy háttérbeszélgetésen) vagy csak egy feltehetőleg jószándékú, de dilettáns és hosszú távon sok kárt okozó oktatáspolitikának vagyunk-e tanúi, a parlamentben, a végszavazás előtt dől majd el. Ahogy az is, Hoffmann megnyerte-e a háborúját vagy sem.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Az Európai Bizottság egymilliárd eurót biztosít hitelgaranciára

Az Európai Bizottság egymilliárd eurót biztosít hitelgaranciára

3500 bérautó gyulladt ki egy repülőtér mellett

3500 bérautó gyulladt ki egy repülőtér mellett

Videó: Benéztünk a családokhoz, akiknél a társadalmi kísérlet zajlik

Videó: Benéztünk a családokhoz, akiknél a társadalmi kísérlet zajlik