szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Újabb nagy területeken kell fizetni a parkolásért, immár a főváros külső kerületeiben is, ha Zugló és Kőbánya igent mond a tervekre. A két kerület vezetése szerint éppen a fizetős kerületekből kiszorult autósok okoznak gondot, ezért kényszerülnek a lépésre a saját lakosaik érdekében. Cserébe két helyen létesítene a főváros P+R parkolót, ám a férőhelyek száma sokkal kevesebb lesz, mint a környéken parkoló autók száma. Az Emberibb Parkolásért Mozgalom szerint az Örs vezér téren legalább 5-6 ezer, de inkább 10 ezer autót befogadó P+R parkoló oldaná meg a jelenlegi áldatlan állapotokat.

Megelégelte Kőbánya vezetése, hogy a kerület közterületeit afféle nem hivatalos P+R parkolónak tekintik az agglomerációból, elsősorban a Budapesttől keletre eső településekről érkezők, akiknek autóitól a helyi lakosok már nem tudnak parkolni, mert - mint Révész Máriusz X. kerületi parlamenti képviselő a hvg.hu-nak fogalmazott - az ingázók "autóikkal már kora reggel megszállják a környéket". Ezért az önkormányzat a lehető legrövidebb időn belül fizetőssé teszi a Gyakorló utca környékén a parkolást.

A kőbányai példa tipikus a főváros esetében: nincs elég P+R parkoló, a belső kerületekben már mindenhol fizetni kell, így az autósok fokozatosan a külső kerületekbe szorultak. Révész Máriusz szerint a Fővárosi Önkormányzat évek óta ígérte, hogy parkolót létesít az Örs vezér terénél, de ez máig nem történt meg, ezért kényszerültek erre a lépésre.

György István fideszes főpolgármester-helyettes szerint ugyanakkor ők még veszteségeket vállalva is igyekeznek enyhíteni a gondokon: a Fővárosi Közgyűlés éppen legutóbbi ülésén szavazott arról, hogy P+R parkolót létesítsenek Kőbánya két területén, a Gyakorló közben, ahol kb. 260 autó férhetne el a jelenlegi 103 helyett, illetve a Pillangó parknál, ahol 100 gépkocsinak lenne hely a mostani 58-cal szemben. Mindkét helyen a tervek szerint egy buszjegy áráért lehetne egy napig parkolni. „Ez így veszteséget jelent majd a főváros számára” – mondta György István.

Zugló is gyorsan lépne

Zuglóban viszont éppen attól tartanak, hogy ha a X. kerületben fizetőssé válik a parkolás, az autósok az Örs vezér tér zuglói oldalára települnek majd át. Papcsák Ferenc kerületi fideszes polgármester ezért mondta azt a hvg.hu-nak, hogy már a XIV. kerületben "is gyors ütemben készülnek a tervek a fizetős parkolás bevezetéséről". A polgármester pontosan úgy érvelt, mint képviselőtársa: attól tartanak, hogy még nagyobb lesz a zsúfoltság a jövőben, ha ingyenes marad a parkolás, miközben "már reggel elfoglalják a külkerületekből, illetve az agglomerációból érkező gépkocsik a helyeket".

A jelenlegi parkolási övezetek
null

A tervek szerint fizetni kellene a jövőben a parkolásért az Örs vezér terénél, egészen a Francia útig, a Mexikói út, valamint a Városliget környékén. Utóbbi helyen a polgármester arra adott utasítást, mérjék fel, megvalósítható-e, hogy az Állatkerti sétányt a Budai Várhoz hasonlóan sorompóval lezárják, és csak nagyon magas, 1000 forintos óradíjért cserébe lehessen behajtani. Az említett területeken ugyanis több száz autó parkol naponta ingyen. Ezzel majdnem két évtizedes vita érhet véget, Zugló ugyanis már 1998-ban parkoló automatákat akart kihelyezni a Városligetben, de a fővárosi vezetés ezt sokáig ahhoz kötötte, hogy lépjen be a Budapesti Önkormányzati Társulásba, amire a kerület nem volt hajlandó.

Az előző ciklusban az SZDSZ-es polgármester, Weinek Leonárd vezetésével is beterjesztette Zugló az igényét a parkolás fizetőssé tételére, 2009-ben ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlés nem támogatta a javaslatot. Papcsák Ferenc a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a helyi lakosok mentesülnének a parkolási díj fizetése alól. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) ugyanakkor már 2009-ben is azt javasolta, hogy akiknek van saját garázsuk vagy gépkocsibeállójuk, azok ne mentesüljenek a parkolási díj fizetése alól.

Most is mindkét kerületnek a Fővárosi Közgyűlés elé kell terjesztenie javaslatát, ugyanis a parkolási rendet a közgyűlésnek kell elfogadni. Ha megszavazzák, akkor a parkolási díjakból befolyó pénzek a kerületeket illeti meg.

Fazekas István

Az autósok tiltakoznak

Az Emberibb Parkolásért Mozgalom (EMPAMO) ellenzi, hogy újabb területeken kelljen fizetni a parkolásért. "Már most is lehetetlen a helyzet" - mondta a hvg.hu-nak a mozgalom alelnöke, Legin István. "Mi azt tartanánk elfogadhatónak, ha csak a Belvárosban lennének fizetős parkolók. Azért elviselhetetlen a zsúfoltság, mert nincs elegendő P+R parkoló. Ezért olyan elképesztő a helyzet például a Mexikói út környékén" - tette hozzá.

Legin példaként hozta fel Bécset, ahol 30 ezres nagyságrendben vannak P+R parkolók. "Az Örs vezér térnél is irdatlan sok kocsi van, itt 5-6 ezres, de inkább 10 ezer férőhelyes P+R parkolóra lenne szükség. Sokszor reklamáltunk már amiatt, hogy a jelenlegi létesítmény mögött van egy nagy kihasználatlan terület, amit parkolóvá lehetne kiépíteni. Körülbelül 10 éve tart a tulajdonosi jogvita a terület fölött. Ez azért is érdekes, mert a BKV és a főváros a szembenálló felek, miközben a főváros a BKV tulajdonosa" - jegyezte meg Legin.

Pedig a P+R parkolók kiépítése hosszabb távon jelentős, akár tízmilliárdos bevételt is hozhat Budapestnek. Ez ugyanis az egyik feltétele a dugódíj bevezetésének, amit a BKV megmentésére készített fővárosi koncepció is tartalmaz. Tarlós István főpolgármester a hvg.hu-nak adott korábbi interjújában azt mondta: évi 9-10 milliárd forint bevétele is lehetne a fővárosnak a dugódíj bevezetéséből. A tervek szerint dugódíjat mindazoknak kellene fizetni, akik a Hugária körúton belüli területre akarnak gépkocsival behajtani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

Változnak a parkolási feltételek Budapesten

A Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése nyomán részben változnak a parkolási feltételek Budapesten: nagyobb kedvezményt kaphatnak az elektromos meghajtású járművek, a Rákóczi téri mélygarázsban pedig fizetni kell majd a parkolásért. Az erről szóló rendeletet 23 képviselő támogatta, 8-an tartózkodtak.