Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9f9ae8c5-135e-451b-9956-f641a54b9b0f","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Minden tanár olvasástanár – véli Steklács János nyelvész, oktatáskutató, aki szerint nem lenne szabad abbahagyni az olvasás tanítását a negyedik osztályban, és az nem is csak a magyarórák feladata. Volna megoldás a magyar gyerekek egyre romló szövegértési képességeinek javítására, de egyelőre csak a fióknak készült el egy erről szóló javaslatcsomag, ami pedig „kevés pénzért az egész országot lényegesen jobbá tehetné”. ","shortLead":"Minden tanár olvasástanár – véli Steklács János nyelvész, oktatáskutató, aki szerint nem lenne szabad abbahagyni...","id":"20250416_steklacs-janos-olvasas-olvasastanitas-szovegertes-pisa-iskola-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f9ae8c5-135e-451b-9956-f641a54b9b0f.jpg","index":0,"item":"77a08ab1-ab67-44e7-b5f1-1fbbadff6b36","keywords":null,"link":"/360/20250416_steklacs-janos-olvasas-olvasastanitas-szovegertes-pisa-iskola-oktatas","timestamp":"2025. április. 16. 12:09","title":"„Már addigra eldől, hogyan fogunk olvasni, amikor még egy betűt sem tanultunk az iskolában”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3994df5-e4c5-4984-af7d-5b3301d96e85","c_author":"Marabu","category":"kkv","description":"","shortLead":"","id":"20250417_Marabu-Feknyuz-NER-kullancs-luxus-jacht","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3994df5-e4c5-4984-af7d-5b3301d96e85.jpg","index":0,"item":"4175c8d2-8552-4854-b310-645e08c55ca4","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_Marabu-Feknyuz-NER-kullancs-luxus-jacht","timestamp":"2025. április. 17. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: NER-kullancs kategória","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ügyészség szerint az orvos legalább tizenöt páciensét ölte meg.","shortLead":"Az ügyészség szerint az orvos legalább tizenöt páciensét ölte meg.","id":"20250416_nemetorszag-vad-gyilkossag-emberoles-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"3e335105-ab7a-451b-a1a7-1c159423d2d5","keywords":null,"link":"/vilag/20250416_nemetorszag-vad-gyilkossag-emberoles-orvos","timestamp":"2025. április. 16. 12:48","title":"Halálos koktélt itatott a rábízott gyógyíthatatlan betegekkel egy német orvos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a6268ee-ac74-4747-ba1f-8bff345a5e3e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A januártól márciusig tartó időszakot még nem hátráltatta Donald Trump vámháborúja, az egész évet tekintve azonban kevésbé optimisták az elemzők.","shortLead":"A januártól márciusig tartó időszakot még nem hátráltatta Donald Trump vámháborúja, az egész évet tekintve azonban...","id":"20250416_gazdasag-gdp-kina-novekedes-usa-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a6268ee-ac74-4747-ba1f-8bff345a5e3e.jpg","index":0,"item":"d4f80f80-4159-4c5d-b3a9-036b1a180471","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250416_gazdasag-gdp-kina-novekedes-usa-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 16. 05:39","title":"Várakozásokon felül nőtt a kínai gazdaság a vámháború előtti utolsó negyedévben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a46a857d-1546-4d1c-b3c2-46fd4eb6c2bb","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Elementáris erővel csaptak össze a napokban a magyar tudományos élet különböző képviselői a Magyar Tudományos Akadémiának és tagjainak a szerepéről. A tét százmilliárdokban is mérhető, de végső soron a tudományos kutatás szabadságáról vagy politikai függőségéről van szó.","shortLead":"Elementáris erővel csaptak össze a napokban a magyar tudományos élet különböző képviselői a Magyar Tudományos...","id":"20250417_mta-200-kozgyules-vagyon-ingatlanok-hun-ren-orban-viktor-schmidt-maria-freund-tamas-palinkas-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a46a857d-1546-4d1c-b3c2-46fd4eb6c2bb.jpg","index":0,"item":"3dcd23de-9201-498d-9128-31abb29414dc","keywords":null,"link":"/360/20250417_mta-200-kozgyules-vagyon-ingatlanok-hun-ren-orban-viktor-schmidt-maria-freund-tamas-palinkas-jozsef","timestamp":"2025. április. 17. 06:30","title":"Kiújult vita az MTA-vagyonról: három patinás ingatlan kontra három év szabadságvesztés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"Kozák Zsuzska ","category":"360","description":"Van, aki alapítja, van, aki zsűrizi, van, aki kapja, van, aki elutasítja. Van, aki örökre a shortlisten ragad. Van, aki halmozza, és van, aki egész életében hiába epekedik érte. Van, aki megveszi, van, aki visszaadja. Van, aki kiborul miatta, van, aki csak nevet rajta. Mi az?","shortLead":"Van, aki alapítja, van, aki zsűrizi, van, aki kapja, van, aki elutasítja. Van, aki örökre a shortlisten ragad. Van, aki...","id":"20250416_A-mu-kepzomuveszeti-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"b6d58cfb-80e5-44e1-b254-c530d1fb9466","keywords":null,"link":"/360/20250416_A-mu-kepzomuveszeti-dijak","timestamp":"2025. április. 16. 13:44","title":"Zongorázni lehet a különbséget – adok-kapok a magyar képzőművészeti díjak világában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4f6363d-13fc-4962-9550-9d23cc7c0886","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikus szerint a rendőrök indokolatlanul motozták meg a tüntetőket.","shortLead":"A politikus szerint a rendőrök indokolatlanul motozták meg a tüntetőket.","id":"20250416_Bedo-David-tuntetes-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4f6363d-13fc-4962-9550-9d23cc7c0886.jpg","index":0,"item":"ad394015-8f9e-41b7-8db5-7c973e232d4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Bedo-David-tuntetes-rendorseg","timestamp":"2025. április. 16. 10:31","title":"Bedő Dávid azt üzeni a rendőrségnek, hogy hagyják abba a békés tüntetők vegzálását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több különadót megtart a korábbi ígérete ellenére is.","shortLead":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több...","id":"20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"d01c1882-2efb-4ba1-9fdc-556c653a3ce9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","timestamp":"2025. április. 17. 15:25","title":"Nagy Márton: elkészült a 2026-os költségvetés, majd jövőre indulhat be a gazdaság és csökkenhet az infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Széll Kálmán 2.0: jövőre még kevesebb pénz a felsőoktatásban
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Nem akarja számszerűsíteni a kormány, mennyivel jut kevesebb jövőre a felsőoktatásra, de az biztos, radikális átszervezés nélkül már jövőre sem lesz fenntartható a rendszer a megszorítások miatt. A Széll Kálmán-terv 2.0 több ellentmondást is tartalmaz a felsőoktatással kapcsolatban. Például a kormány vállalja a diplomások számának 2 százalékos növelését 2020-ig, miközben a következő években is csökkentik az államilag támogatott férőhelyek számát. Jövőre csökken az állami támogatás mértéke is.
"A Széll Kálmán-terven alapuló konvergenciaprogramban meghirdetett deficitpálya eredményeként a felsőoktatásban olyan mértékű forráskivonás realizálódik, hogy strukturális reformok nélkül a rendszer már rövid távon sem bizonyul fenntarthatónak" - ezt az elég egyértelmű mondatot olvashatták azok, akiknek a birtokába jutott a Nefmi szövegtervezete a "nemzeti felsőoktatás fejlesztéspolitikai irányairól". Pontosabban annak egy korábbi - 4.7 jelű - változata. A később készült 5.3-as változat ugyanis már egyáltalán nem beszél forráskivonásról, csak "változó költségvetési mozgásteret" emleget. A szemérmesség azért is nehezen érthető, mert kormánypárti politikusok nyilatkozataiból egyértelmű, hogy jövőre az idei, "átmeneti" évnél is kevesebb pénz jut felsőoktatásra, és egyértelműen erről szól a Széll Kálmán-terv 2.0 is. (Igaz, számok ebben sem szerepelnek.)
A most nyilvánosságra hozott konvergenciaprogram egyébként számos ellentmondást tartalmaz a felsőoktatással kapcsolatban is. „A magyar állam kiterjedt támogatási rendszerrel segíti elő a felsőoktatási intézményekbe való bejutást. Ennek eredményeként 2011-ben a felsőoktatási rendszerben lévő hallgatók kétharmada teljes állami támogatásban részesült. Ez az arány a 2012-ben belépők esetén is biztosítható állami ösztöndíjas és részösztöndíjas formával” – áll a Széll Kálmán-terv 2.0-ban. A Nefmi adataiból kiderül: míg tavaly több mint 71 ezer diák tanult ingyen, idén valamivel több mint 53 ezer fő tanulhat állami ösztöndíjjal, és 15 ezer fő körüli a részösztöndíjasok száma. Ez 69 ezer diákot jelent. A program tartalmazza azt a 2020-as célkitűzést is, miszerint a 2011-es 28,1 százalék helyett nyolc év múlva 30,3 százalék legyen a diplomások aránya. Ennek érdekében a "jelenleg felsőoktatási képzésben részesülők sikeres végzését segítenék elő", illetve "minél több fiatalt vonnának be a felsőoktatásba".
A céloknak ellentmond, hogy 2012-ben jelentősen csökkentették az államilag támogatott férőhelyek keretszámát, különösen a jogász és közgazdász szakokon, a tervek szerint 2013-ra pedig egyáltalán nem biztosítanának férőhelyet államilag támogatott jogászképzéshez. Az illetékes tárca a műszaki és a társadalomtudományi képzést erősítené, de 2012-ben még nem tudták feltölteni a férőhelyeket ezeken a területeken, amikor 48 százalék helyett 70 százalékban e területekre koncentrálták az állami támogatást.
Az állami támogatás mértékét tovább csökkentik: 2012-ben az előző évi támogatás 85 százalékát adták meg, ezt pedig 2013-ra tovább csökkentenék. Hoffmann ugyanakkor korábban úgy nyilatkozott, hogy minél nagyobb arányban szeretnének cégeket bevonni az oktatás finanszírozásába, például ösztöndíjak formájában.
A külföldi egyetemek felé terelik a diákokat
A tavalyi adatokhoz képest ugyanakkor két-háromszorosára nőtt a külföldi továbbtanulást fontolgató végzősök száma. A HVG-nek nyilatkozó iskolaigazgatók szerint a diákokat nem csupán a keretszámok, de a hallgatói szerződés is elriasztja. Nagy-Britannia, Németország és az Egyesült Államok mellett nagy az érdeklődés a román és az osztrák egyetemek iránt is. AZ ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájából például az érettségizők harmada jelentkezett külföldi egyetemre. 2013 szeptemberében egy budapesti után egy debreceni gimnáziumban is elindítják a nemzetköziérettségi-programot, itt az angol nyelvű kurzus végén kapott érettségit száznegyven országban ismerik el – írta legfrissebb számában a lap.
A Széll Kálmán-terv 2.0 ugyanakkor erősítené a hallgatók mobilitását: az ESZA fejlesztési forrásokból a diákok idegen nyelvű kurzusokon, képzéseken vehetnek részt. Erre 3 milliárd forintot szántak. A Nefmi számításai szerint ez 3-5 ezer hallgatót érint a szaknyelvi képzéseken és 100 ezer olyan nyelvtanuló embert, aki jelenlegi hallgató vagy már diplomázott, de még nincs nyelvvizsgája. A képzések 2013 élső félévében indulnak. A kurzusok révén több külföldi hallgatót is be akarnak vonni az egyetemek a fennmaradásuk érdekében - derült ki a Magyar Rektori Konferencia titkárának válaszából. A program megfogalmazza azt is, hogy 2012-ben a kormány feladata a felsőoktatás területén „az állami szerepvállalás jellegének és mértékének újragondolása”. A program az esélyteremtés eszközei között említi, hogy nincs korlátozva a költségtérítéses hallgatói létszám, illetve hogy szélesebbre nyitották a diákhitel lehetőségét – a Diákhitel 2.0-val kapcsolatban viszont a Hír 24 idézett egy kormányzati háttéranyagot, amely szerint a konstrukció hosszú távon fenntarthatatlan.
Hoffmann alól kihúzták a szőnyeget
MTI / Varga György
A terv hosszú távú célkitűzései között a 2012-es évet átmenetinek minősíti a program a felsőoktatás terén, jövőre új finanszírozási modell lesz, amelynek "kidolgozása folyamatban van". A Nefmi ezzel – és mással – kapcsolatos kérdéseinkre sem reagált cikkünk megjelenéséig. A Széll Kálmán-terv 2.0-ban tovább csökkentik az állami szerepvállalás mértékét, valamint felülvizsgálják az állami felsőoktatási intézményrendszert. „A feladat alapjául a felsőoktatási intézmények által 2012. június 30-ig elkészítendő intézményfejlesztési tervek szolgálnak” – áll a Széll Kálmán-terv 2.0-ban. A Rektori Konferenciát megkerestük ezekkel a tervekkel kapcsolatban, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
A konvergenciaprogram szerint a reformokat az idén elfogadni tervezett középtávú felsőoktatási stratégia fogja tartalmazni. „Ennek előkészítése, tervezése az eddigi gyakorlatnak megfelelően a felsőoktatási szektor szereplőinek (hallgatók, oktatók, intézmények, kormányzati szereplők, akadémiai szféra stb.) aktív és érdemi bevonásával történik.” Nagy Dávid, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetségének (HÖOK) elnöke ezzel kapcsolatban azt mondta: valóban folynak egyeztetések, májusra a pólusok kialakításáról döntenének, míg június végéig egyeztetnek tudomása szerint arról, milyen formában működnének együtt vagy integrálódnának az egyetemek.
Még a Fideszben is vita van a tervekről
A múlt héten nyilvánosságra került, az intézményrendszer átalakításáról szóló tervezet szerint ugyanakkor szétszabdalnák a Corvinus Egyetemet, illetve regionális alapokra helyeznék a mostani egyetemi-főiskolai rendszert, 13 felsőoktatási fejlesztési pólust határozva meg. Ezáltal megszüntetnék a párhuzamosságokat, és a cél, hogy sehol se legyen felesleges kapacitás.
Hoffmann Rózsa államtitkár a tervezettel kapcsolatban azt mondta a hvg.hu-nak: ez egyelőre még csak iránymutatás, amelyet az érintettek véleményezhetnek. Az államtitkár tagadta, hogy integrálnák az egyetemeket, mint mondta „ez együttműködés, nem integráció”. Szintén tagadta azt is, hogy megszüntetnék a Corvinus Egyetemet. A jogászképzés megszűnő állami támogatásával kapcsolatban Hoffmann úgy fogalmazott: „az már szinte mindegy, hogy száz vagy nulla helyet adunk”. Elismételte, hogy a jogászok és a közgazdászok két-három hónap alatt el tudnak helyezkedni, „így ha valahol indokolt, hogy diákhitelből tanuljanak, akkor azok ők”.
„A Fideszben is többféle megoldási alternatíva van” – mondta a hvg.hu-nak a párt egyik oktatáspolitikusa, aki szerint pozitív, hogy elkezdődött a gondolkodás a felsőoktatási képzés átszervezésén. Mint mondta, a regionális alapú szerveződés célja, hogy mindenhol maradjon valami, ugyanakkor fontos, hogy mindenhol a leggyengébb képzés szűnjön meg. Kérdés azonban, hogyan tudnak megmaradni azok az egyetemek, amelyek a csőd szélén állnak, mert hatalmas PPP-beruházásokba kezdtek. „A tárca az egyetemekre bízza, hogy éhen halnak vagy integrálódnak” – tette hozzá. Megjegyezte azt is, hogy egy-egy egyetemnek komoly gazdasági szerepe van egy-egy térségben, ennek hiányában nőhet a munkanélküliség, illetve megszűnhet egy város kulturális központként való működése.
Módszerét határon túli magyar iskolákban, Londonban és Japánban is átvették, most mégis a megszűnés veszélye fenyegeti a hátrányos helyzetű és roma gyerekek fejlesztését segítő, több mint hatszáz diák felzárkóztatását segítő alapítványt és iskolát. A módszer kidolgozója szerint az új oktatási rendszerben az iskolák egyre inkább hatóságként lépnek fel, ahol a felügyelet és a megtorlás érvényesül, nem a kifinomult pedagógia. L. Ritók Nóra azt mondja, "agyrém", hogy már megint Budapestről akarják megmondani, hogyan tanítsanak a helyi iskolákban.
A hazai cégek szerint a jelenleginél összehangoltabb, átgondoltabb változtatásokra van szükség az oktatási rendszerben - ez derül ki a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) felméréséből. A szervezet, amely a tagvállalatait kérdezte a felsőoktatási törvény változásairól, az államilag finanszírozott férőhelyek elosztásának módosítását is felvetette.
Még el sem kezdődött a felvételi véghajrá, a hazai egyetemek és főiskolák máris elbúcsúzhatnak a vezető középiskolák legjobb képességű, idegen nyelveken is beszélő végzőseitől.
Kiborultak a Nemzeti Alaptanterv (NAT) miatt a különböző oktatási szervezetek: a Hálózat a Tanszabadságért egyenlőtlenségeket szül, a Pedagógusok Szakszervezete szerint pedig totális központosítást akar elérni. Többen bírálták a NAT-ban szereplő tananyag mennyiségét, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vezetője ugyanakkor azt hangsúlyozta: még változhat az indítvány.
A Miskolci Egyetem rektora szerint a vidéki felsőoktatás a felvételi rendszer áldozata, ezért is került nehéz helyzetbe a sárospataki tanítóképzés - írta az Észak-Magyarország szombaton.
A felsőoktatási felvételi keretszámok, illetve a finanszírozás csökkentése komoly terheket ró az intézményekre. Bár az egyetemek csak március végén fogadják el költségvetésüket, annyi már biztosan tudható: több helyen csoportos létszámleépítés jöhet. Van, ahol ez már el is kezdődött.