szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egymás után romlanak el az új villamosok Szegeden. A Délmagyarország szerint a lengyel járművek klímájával, a hajtásrendszerrel és az ajtókkal van probléma. A helyi közlekedési társaság előző és mostani vezetője egymásra mutogat az ügyben.

A kilenc új PESA-villamosből most hét üzemképes, de előfordul az is, hogy a nap végére csak egy használható marad – mondta a lapnak az SZKT ügyvezetője. Tóth István Tibor azt mondta: a hajtásrendszerekkel és az áramátalakítókkal voltak gondok, ajtók hibásodtak meg. Nem tudni, hogy a nagy hőség vagy más miatt. A PESA-gyár szerelői folyamatosan igyekeznek javítani a hibákat, de a beszállítóik nem ilyen készségesek – állítja az igazgató.

Szerinte az is oka lehet a hibáknak, hogy az új szegedi villamosok nem a sorozatban kibocsátott, lengyel hajtóművel és ajtókkal felszerelt járművek, hanem egyedi gyártmányok.

Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Társaság korábbi vezetője úgy reagált: szerinte az egyedi gyártásra vonatkozó állítások nem felelnek meg a valóságnak. Villamost mindig kis szériában, egyedileg, a megrendelő közlekedési vállalat igényei szerint gyártanak. A lengyel városoknak készített járművek is különböznek más országok számára gyártott villamosoktól, mert eltérőek az előírások és a követelmények. A legnagyobb problémának nevezett klíma és hajtómű viszont ugyanolyan, mint amilyet a varsói PESA-kba is beépítettek. Mindkét villamosban ugyanolyan típusú klímaberendezés és ugyanolyan Voith-hajtómű van – magyarázta.

Az új szegedi villamosokkal és a felújított pályával kapcsolatos problémákról néhány napja a szegedma.hu portál írt először.

A szegedi tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, Pacza József azt mondta a Délmagyarországnak: a hírportálon felvetett problémák egy része alaptalan, egy része félreérthető, egy része pedig valós, ám ezeknek megvan a műszaki okuk.

Szerinte a járművek klímái rendben működnek. Nyár elején abból adódott probléma, hogy a beüzemelés előtt a klímák beszívó nyílásait növényi anyagok tömték el. A tisztítás óta újra működőképesek, de nyitott ablakok mellett nem érik el a kívánt hatásfokot.  A „rángatást"pedig  alacsony sebességnél kisebb fékezéskor lehetett érezni, és bár ez a biztonságot nem befolyásolta, a gyártó módosít a vezérlő szoftveren, hogy megoldja a problémát. A felmerült hibák beleférnek abba a kategóriába, amelyek egy új villamostípus beüzemelésénél előfordulnak – véli.

A PESA-gyár szerződéses kötelezettsége, hogy 3 évig teljes körű garanciát biztosításon, ezért előre tervezett módon egy lengyel szervizcsapat dolgozik az SZKT remízében – tette hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!