szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatási államtitkára szerint az általános és középiskolás diákokat meg kellene tanítani a pénzügyi ismeretek gyakorlati alkalmazására is. Hoffmann Rózsa szerint a mai tanárnemzedék pénzügyi ismeretei is "meglehetősen alacsony fokúak", ezét fontos lenne a továbbképzés is.

Európa szinte valamennyi oktatási minisztere egyetért abban, hogy a 2008-ban kezdődött válságot el lehetett volna kerülni, vagy legalábbis hatásaiban csökkenteni, ha a lakosság sokkal tudatosabban és nagyobb szakértelemmel dönt a pénzügyeiben - mondta az oktatási államtitkár.

Hoffmann Rózsa szerint ezért is volt megkerülhetetlen, hogy gondoskodjanak a pénzügyi és gazdasági ismeretek oktatásáról az intézményes nevelés keretén belül. Szerinte az idén áprilisban elfogadott nemzeti alaptanterv (NAT) és az erre felépülő kerettantervek több módon és helyen gondoskodnak arról, hogy a pénzügyi, gazdasági ismeretetek "ellenőrzött módon" bekerüljenek a tananyagba.

Az új rendszerben 2013 szeptemberétől, a NAT életbe lépésétől több óra tananyagába beépülnek ezek az ismeretek, továbbá önálló tantárgyként is oktathatják ezeket az iskolák - tette hozzá.

Ezzel összefüggésben arra hívta fel a figyelmet: nagy szükség lenne arra, hogy gyakorlati tapasztalatokat is szerezhessenek a diákok egyrészt az iskolák által szervezett módon, másrészt akár a civil szféra bevonásával, például úgy, hogy a diákokkal olyan helyekre látogassanak, ahol megismerkedhetnek a pénzvilág működésével.

Az államtitkár kitért arra is, hogy fontosnak tartja a felnőtt lakosság állandó képzését is, de nem az iskolarendszeren belül.

Szükségesnek mondta továbbá a tanárképzést, illetve továbbképzést, hiszen szerinte a mai tanárnemzedék pénzügyi ismeretei "meglehetősen alacsony fokúak". Azt mondta, a tanár nincs tudatában, birtokában a szükséges pénzügyi ismereteknek, nem tud segíteni a hozzá forduló diákoknak.

Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a sajtótájékoztatón azt hangoztatta: a válság Magyarországon egyértelművé tette, hogy szélesebb pénzügyi ismeretekre, jártasságra, készségekre és gondolkodásmód-váltásra van szükség. Arról beszélt, mindenkinek meg kell tanulnia bánni a pénzzel, ennek a megtanításához pedig hozzá kell járulnia az összes, pénzzel foglalkozó szakembernek.

Közölte, örömmel olvasta a NAT-ban, hogy a pénzügyi ismeretek szélesebb keretet és teret kapnak az általános és középiskolákban. Domokos László a pénzügyi ismeretek elterjesztését hosszabb távú befektetésnek mondta, és arra hívta fel a figyelmet, hogy ez nemcsak magán-, hanem közügy.

Hoffmann Rózsa és Domokos László sajtótájékoztatóján kutatók ismertették a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara és az Econventio Kerekasztal közhasznú egyesület kutatócsoportjának 2012 tavaszi felmérésének eredményét. Ebből egyebek mellett az derült ki, hogy a középiskolások átlagteljesítménye 45 százalékos, "ami nem nevezhető jónak".

A diákok jelentős része nem tanult pénzügyi ismereteket, akik pedig tanultak, azoknak egy része nem tudja a tárgyi tudást "a hétköznapi élet problémáiban megfelelően kiaknázni".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!