szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem tud mit tenni a rendőrség azokkal az autósokkal, akik nem állnak meg a Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársainak. Az ellenőrzéshez egy rendelet ad jogot a szervezetnek, de rendőrök és ügyvédek is aggályosnak tartják a hatósági jogosítványokkal nem rendelkező szervezet gyakorlatát. Ugyanakkor az új fajta kontroll a matricával nem rendelkező külföldi rendszámú autósokkal szemben nem kegyelmez, több tízmillió forint összegben szedtek be tőlük pótdíjat.

„Olyan nincs” – válaszolta az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs osztálya a hvg.hu kérdésére, hogy mi történik, ha valaki nem áll meg munkatársaik felszólítására. Az úgynevezett mobilellenőrzésre egy kormányrendelet ad lehetőséget , amelynek során a vezetőnek az autó minden papírját át kell átadnia, és igazolnia kell, hogy megfizette az úthasználati díjat.

Márpedig egy volt rendőr a Facebookon az alábbi történetet osztotta meg. „Az M5-ösön két sárga mellényes ember, terelő kúpokkal lezárva a sávot, legyeket hajkurászó mozdulatokkal igyekezett kiterelni engem és többeket egy pihenőbe. Én azonban tovább hajtottam. Kettő perc elteltével a hátam mögött villogott a piros-kék, mire azonnal kitettem az irányjelzőt és megálltam. A zászlós felháborodva kérdezte, miért nem álltam ki matricaellenőrzésre. Nos, én erre elmondtam, akkor, amikor mindenhol arról hallok, hogy trükkös tolvajok miként fosztanak meg értékeiktől, autóiktól embereket, két hadonászó, semmilyen hatósághoz nem tartozó embernek, nem állok meg. A rendőr igazat adott és elengedett.”

Külföldi rendszámú járművek bliccelő sofőrjeivel szemben eredményes eljárás
A mobilellenőrzést bemutató ÁAK-rendezvényen a hvg.hu munkatársa azt tapasztalta, hogy mintegy fél óra alatt hat külföldi rendszámú jármű vezetőjét tudták megbüntetni jogtalan úthasználat miatt. A sofőrök egytől-egyig azzal magyarázták a matrica megvételének elmaradását, hogy fogalmuk sem volt arról, hogy Magyarországon fizetni kell a sztrádák használatáért.

Aggályos és intézkedésszerű?

Hadnagy József ügyvéd úgy vélekedett, nem biztos, hogy jó az, ha az ország egyik végéből a másikba haladva egy autópályán többször is megállítják az autóst annak kiderítésére, hogy megfizette-e az úthasználati díjat. „Nyilván az e-matrica megvásárlásával én elfogadom azt, hogy megállíthatnak és ellenőrizhetnek, de ennek szerepelnie kell az általános szerződési feltételek között is. A kormányrendelet ugyanis a mobilellenőrzésnek csak a lehetőségét teremti meg. Az ilyen típusú kontrollt egyébként aggályosnak tartom abból a szempontból, hogy ezzel a korlátozzák az emberek személyes szabadságát” – tette hozzá.

Az ügyvéd nem érti, hogy ha a sztrádákon rendelkezésre áll a kiépített kamerarendszer, akkor miért kell megállítani az autósokat,  feltartva őket a közlekedésben. Az igényérvényesítésnek a megszokott módon kellene működnie, mint történik az a közigazgatási bírság esetében, ahol a gyorshajtóról felvétel készül, s a rendszám alapján kiküldik neki az értesítést a bírság kiszabásáról. "Ha az a cél, hogy a matricát nem vásárló külföldieket elkapják, akkor arra lehet célzott ellenőrzést tartani, vagy bevezetni azt, amit Ausztriában használnak. Ott a határnál lelassítják a forgalmat, és a bliccelőket kiszedik a sorból." 
 
Egy általunk megkérdezett volt rendőri vezető az új mobilellenőrzést igazoltatásnak tartja, amihez – egy-két kivétel, mint például szabálysértés vagy bűncselekmény esetén, vagy sportrendezvényen a vagyonőrnek – csak a rendőrnek van joga. „Ha az autópálya-ellenőrnek ilyen jogosítványt akarnak adni, azt törvényben kellene szabályozni, nem kormányrendeletben. De szerintem mindenképpen aggályos” – mondta. Megemlítette, hasonlóan a BKV-ellenőrök mellé csatlakozó közterület-felügyelethez, rendőrök segíthetik az autópályakezelő emberit az ellenőrzéseknél, de a rendőrség feladata nem ez. Ráadásul visszás is lehet az – vélekedett –, ha az ÁAK bevételének növelésére veszik igénybe az egyenruhásokat.

Megúszható?

A gyakorlat szükségességét az ÁAK sajtóközleményében egy egyhónapos "tesztidőszakban kimutatott pozitív hatással" indokolta, amely a tranzit forgalomban és a külföldi úthasználók matricavásárlásában mutatkozott meg. Az ÁAK dolgozói 82 ezer gépjárművet ellenőriztek önállóan, ezek 1,5 százaléka nem rendelkezett érvényes e-matricával. Mint írtál, a jogosulatlan úthasználók 78 százaléka külföldi volt. A helyszínen befizetett pótdíjakból 15,5 millió forint bevételre tettek szert, a szabálytalankodó kamionosoktól pedig 24 millió forint folyt be. A rendőrséggel, az adóhivatallal és a Nemzeti Közlekedési Hatósággal tartott harminc közös akció során a leellenőrzött 37 ezer járművezetők között fennakadt bliccelőktől nyolcmillió forint pótdíjat szedtek be.

Csak hatósági embernek vagyunk kötelesek megállni az autópályákon
D.P.

Az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata arról számolt be a hvg.hu-nak, hogy a testület „az úthasználati díjjal kapcsolatosan jogszabályi rendelkezés hiányában sem ellenőrzést, sem bírságolást nem alkalmaz.” A rendőrségnek az e-matrica létének megvizsgálására nincs is szerződése az ÁAK Zrt-vel – közölték.

A rendőrség szerint a megállításos ellenőrzés során a sofőr köteles az ellenőrző pontnál megállni. Ugyanakkor, ha ezt a járművezető nem teszi meg, csak akkor járhat jogkövetkezménnyel, ha az ellenőrzést a közlekedési hatóság közúti ellenőre végzi.

Ebben az esetben ugyanis a közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet alapján „a járművezető köteles engedelmeskedni az ellenőr által adott karjelzéseknek.” Ennek elmulasztása esetén a „közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt szabálysértési szankciót lehet alkalmazni, vagy szabálysértési eljárást lehet lefolytatni.”  Amennyiben az ellenőrzést a közút kezelője (az ÁAK alkalmazottja) végzi, a megállást elmulasztó sofőrrel szemben nincs lehetőség eljárást indítani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Magyar Közlöny: júliusra kész az e-útdíj

Június 5-ig az e-útdíj (ED) rendszer tesztüzeme, július 1-ig pedig a teljes, díjszedési és ellenőrzési funkciókkal is működő rendszer elindul a legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint.

MTI Gazdaság

Az autópályakezelő 33 milliárdot költ az e-útdíjra

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. pénzeszközeiből összesen legfeljebb 33 milliárd forintot a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer megvalósításával kapcsolatos feladatokra költhet a kormány egyetértésével - az erről szóló kormányhatározat a csütörtöki Magyar Közlönyben jelent meg.