szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Magyar Kerékpárosklub elnöksége közleményben válaszolt az MTV szeptember 5-i reggeli műsorában "el nem hangzott kérdésekre".

Mint arról beszámoltunk: csütörtökön reggel az MTV reggeli műsora a kerékpározással foglalkozott, a műsor vendége a Magyar Kerékpárosklub elnökségének tagja, Kürti Gábor volt, a riporter pedig Gulyás István.

A meghívó szerint a Nagykörút kerékpározhatóságát elősegíteni kívánó tervezett intézkedésekről kívántak vele beszélgetni. Ehhez képest a megadott témáról egy szó sem esett, arról viszont sok, hogy a riporter hogyan viszonyul a „kerékpárosokhoz”.

Miután nem igazán sikerült az eredeti témában beszélgetni, a Magyar Kerékpárosklub közleményt adott ki pénteken, hogy elmondhassa, amit a műsorban nem tudott és reagáljon az "el nem hangzott kérdésekre".

"A jármű, amit az ember használ, nem meghatározója identitásának. Minden olyan megközelítés, ami autós és kerékpáros társadalomról, például ezek harcáról beszél, tévedésen alapul, és csak hangulatkeltésre alkalmas. Nem kerékpárosok és autósok vannak az utakon, hanem emberek, akik épp valamelyik eszközzel közlekednek, ki így, ki úgy" - közölte a klub. 

"A közlekedés nem egyenlő a gépjárművek haladásával, a közlekedés egysége az ember, az utas. Éppen ezért egy út kapacitása (hány ember haladhat rajta át adott idő alatt) bizonyos esetekben vagy időszakokban akár növekedhet is, ha például egy sávot az egyéni gépjárművektől megszabadítanak, és ott a jóval kisebb helyigényű közösségi közlekedés (tömegközlekedés) vagy a kerékpárok haladását  teszik folyamatossá. A közlekedésfejlesztés célja soha sem egyik vagy másik jármű/közlekedési mód haladásának biztosítása, sokkal inkább az emberek akadálymentes gyors és kényelmes utazásának lehetővé tétele, minél kevesebb környezeti és társadalmi kár okozásával" - jelentik ki.

"A közlekedés fejlesztésének, minősége javításának egyik hatékony eszköze a kerékpározás. Nem véletlen, hogy a világ szinte minden nagyvárosa (New Yorktól Varsóig, Londontól most éppen Kijevig) örömmel nyúl ehhez az eszközhöz, tesz meg mindent azért, hogy minél többen és minél többször használják kerékpárjukat napi közlekedésre" - teszik hozzá.

A kerékpáros közlekedés fejlesztése a klub szerint nem történhet magában, csak a teljes közlekedési rendszer fejlesztésének részeként. "Ezért minden olyan kérdés, ami egy bizonyos infrastruktúra minősítésére vonatkozik (jelen esetben a budapesti Nagykörút), nem megválaszolható az összes többi körülmény elemzése nélkül" - vélik.

"A készülő BUBI rendszer szükségessé teszi, hogy a területén (Nagykörúttól befelé) a meglévő úthálózatot olyanná tegyék, hogy ott kényelmesen, gyorsan és biztonságosan lehessen kerékpározni azoknak is, akik eddig ezt nem tették. Ehhez szükséges a terület közlekedési rendszerét egészében vizsgálni. Ez történik most, A BKK ezért készíttetett tanulmányt a Nagykörúttal kapcsolatban is" - olvasható a közleményben.

A Skerékpáros szervezet szakemberei továbbra is örömmel állnak a sajtó rendelkezésére a kerékpáros közlekedés témakörében, azonban "nem kívánnak olyan mesterségesen gerjesztett viták részesei lenni, amelyeken magukat  közszolgálatra méltónak tartó riporterek a bulvár újságírás legsilányabb hangulatkeltő eszközeivel operálnak, egymás ellen fordítva az egymásra utalt közlekedőket".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!