szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

24 új trolibusz érkezik jövőre Budapestre - közölte a BKK. A közbeszerzésen végül a SOLARIS-SKODA konzorcium nyert, az új buszok a belvárosban és Zuglóban fognak közlekedni.

A SOLARIS-SKODA konzorcium nyerte a Budapesti Közlekedési Központ 24 darab új, légkondicionált, alacsonypadlós trolibuszra kiírt közbeszerzési eljárását. Az összesen 18 milliárd forint (62,4 millió euró) összértékű közbeszerzés 108 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget, amelyből jövőre nettó 4 milliárd forint értékben 24 trolibusz érkezik a fővárosba.

Az új trolibuszok szállítására vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás eredményeként jövőre 14 darab szóló és a 10 darab csuklós, alacsonypadlós és klímás trolibusz érkezik Budapestre. Ezek a BKV-troliflotta 20 évnél idősebb, magaspadlós, korszerűtlen járműveinek cseréjét teszik lehetővé. Ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára.

Az első új járművek várhatóan 2015 júniusában érkezhetnek a fővárosba, utána pedig havonta 5 jármű beüzemelését tervezik, tehát az utolsó két trolibusz 2015 októberében állhat forgalomba. A trolibuszokat a nyertes SOLARIS-SKODA konzorcium szállíthatja. A másik páláyzó az IKARUS–TROLZA Konzorcium volt, ám az általuk benyújtott pályázat a közbeszerzési törvény szerint javíthatatlan formai hibákkal volt terhes és műszaki szempontból is érvénytelen volt. 

BKK

Az új trolibuszok a belvárosi és zuglói vonalakon, a régebbi trolibuszokkal vegyesen állnak majd forgalomba, lényegesen megnövelve az akadálymentes szolgáltatás arányát Budapest teljes trolihálózatán.

Az először 2013-ban kiírt trolibeszerzés több alkalommal is késett. A pályázat első köre érvényes ajánlat híján eredménytelen lett, később az egyik konzorcium jogorvoslati kérelmére a Közbeszerzési Döntőbizottság semmisítette meg a második döntést. A bíróság nemrég a BKK-nak adott igazat a második eljárás kapcsán és megsemmisítette a KDB döntését, de a bírósági döntés még nem emelkedett jogerőre. Azért, hogy a mintegy 3,4 milliárd forintos uniós támogatás ne vesszen kárba és mielőbb meglegyenek az új trolik, az előző eljárással párhuzamosan a BKK új trolibusztender elindítása mellett döntött. Ennek nyertese lett most a SOLARIS-SKODA konzorcium.

A trolibuszbeszerzés része annak a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projektnek.

Az új trolibuszok 4 km folyamatos felsővezeték nélküli közlekedésre, azaz áramellátás nélküli működésre lesznek alkalmasak. Egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot, ezáltal zökkenőmentesen közlekedhet. A 64 fő befogadóképességű szóló és a 104 főt befogadó csuklós trolibuszok közül mindegyik alacsonypadlós kialakítású, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása kényelmesebbé válik. A komfortos utazás biztosítása érdekében az árajánlaton kívül a műszaki és ergonómiai megoldásokat (kedvező energiafogyasztás, az önjáró képesség garantált úthossza, a lábtartó-dobogó nélküli ülések minél nagyobb aránya) is vizsgáltuk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!