A vakokról elfeledkeztek, amikor bevezették a gombnyomásra nyíló metróajtót

A 4-es metró balesetveszélyes a vak emberek számára a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége szerint, ugyanis a metrót már automata működteti, így esély sincs arra, hogy megelőzhető legyen egy esetleges baleset, ami a gombnyomással történő beszállásnál előfordulhat. A BKK szerint maguk az állomások akadálymentesek, a peronra vakvezető sávok segítségével lehet eljutni, odalenn pedig peronőrök dolgoznak, akik segítséget nyújtanak.

  • hvg.hu hvg.hu
A vakokról elfeledkeztek, amikor bevezették a gombnyomásra nyíló metróajtót

Október 17-től a 2-es és a 4-es metrón ki- és beszálláskor az utasoknak kell megnyomniuk az ajtónyitó gombot, amikor az zölden világít. Ezt egyébként szelektív, vagy egyedi ajtónyitási rendnek nevezik a szaknyelvben. Budapest metróvonalain eddig a vonatok minden ajtaja egyszerre, automatikusan nyílt és záródott.

A Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége balesetveszélyesnek és diszkriminatívnak, ezért elfogadhatatlannak tartja a Budapesti Közlekedési Központ 4-es metróval kapcsolatos döntését. Az Átlátszónak nyilatkozó MVGYOSZ-elnök, Nagy Sándor azt mondta, azzal is gondjuk van, hogy a 4-6-os vonalán közlekedő Combino villamosok ajtajai is gombnyomásra nyílnak csak, de ezek és a 2-es metró ajtói még mindig biztonságosabbak, mint az 4-es metróéi. Ez utóbbit ugyanis már egy automata működteti, a villamosokon és a 2-es metrón pedig emberek irányítanak, így pedig egy vak embernek van lehetősége arra, hogy észrevegyék a szerelvények vezetői, ha az első ajtónál száll fel.

Világító peron van.
BKK / Facebook

A BKK kommunikációs irodája a lappal közölte: maguk az állomások akadálymentesek, a peronra vakvezető sávok segítségével lehet eljutni, odalenn pedig peronőrök dolgoznak, akik segítséget nyújtanak a beszállásban a gyengén látóknak.

A szövetség elnöke szerint a vakvezető sáv hasznos ugyan, de a beszállást nem segíti: a peronig elvezet, de az ajtókig (biztonsági okokból) nem. Az önműködő ajtókat a vakok megtalálják a hangjuk alapján, de a gombnyomáshoz hosszasan tapogatni kellene a szerelvény oldalát, ami rendkívül balesetveszélyes – mondta Nagy Sándor, aki szerint a peronőr segítségére sem lehet alapozni a biztonságos utazást, főképp mert az őröknek nem a „vakfigyelés” lesz az egyetlen feladatuk.

Az MVGYOSZ az Európai Vakok Szövetségéhez fordult, hogy tapasztalatokat szerezzen. A tömegközlekedés akadálymentességét 1998 óta garantálja törvény Magyarországon.

Most dől el, lesz-e új, érvényes költségvetése Budapestnek, vagy hadigazdálkodásra kell átállni – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Most dől el, lesz-e új, érvényes költségvetése Budapestnek, vagy hadigazdálkodásra kell átállni – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dől el, hogy a fővárosi képviselők kiigazítják-e a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, vagyis lesz-e érvényes büdzséje a fővárosnak vagy sem. Utóbbi esetben durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellene készülni. Kövesse a közgyűlés eseményeit a HVG élő közvetítésével.

HVG HVG