Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök reméli, hogy Donald Trump odacsap Vlagyimir Putyinnak is, ha az orosz elnök vonakodna a tűzszünettől. Zelenszkij „erős lépéseket” vár az Egyesült Államoktól. Közben arra is utalt, hogy milyen béke formálódott Rijádban.","shortLead":"Az ukrán elnök reméli, hogy Donald Trump odacsap Vlagyimir Putyinnak is, ha az orosz elnök vonakodna a tűzszünettől...","id":"20250312_Zelenszkij-Trump-Putyin-tuzszunet-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a.jpg","index":0,"item":"68c49cd8-1d91-4689-9ccd-3673479ec42a","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Zelenszkij-Trump-Putyin-tuzszunet-reakcio","timestamp":"2025. március. 12. 19:04","title":"Biztonsági garanciák, új ukrán választás, megszállt területek – Zelenszkij ezekről beszélt az újabb béketárgyalás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d","c_author":"Spiró György","category":"360","description":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át császársággá a királyságból lett köztársaság, mint Rómában? Spiró György író esszéjében történelmi analógiákkal fest sötét képet a jelenkorról.","shortLead":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át...","id":"20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d.jpg","index":0,"item":"aa58d45e-71a6-40b2-8668-27dcdaf60e18","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","timestamp":"2025. március. 13. 08:04","title":"Spiró György: A vallásos vadállat, aki rettegésében mindent tönkretesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7429c11-71d4-4dea-8fda-6f2ad8dc97f4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó kisautója a jövőben már nemcsak hibrid hajtáslánncal lesz kapható.","shortLead":"A japán gyártó kisautója a jövőben már nemcsak hibrid hajtáslánncal lesz kapható.","id":"20250314_jon-a-tisztan-elektromos-toyota-yaris","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7429c11-71d4-4dea-8fda-6f2ad8dc97f4.jpg","index":0,"item":"3c7c36a8-c0a1-4951-8ce6-076f53bfe7f5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_jon-a-tisztan-elektromos-toyota-yaris","timestamp":"2025. március. 14. 07:59","title":"Jön a tisztán elektromos Toyota Yaris","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a1f80e0-f22b-43aa-85e3-a60247e1e0f1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jégkása a nyár egyik kedvenc itala a gyerekek körében, az orvosok szerint azonban eszméletvesztés is lehet a fogyasztás vége.","shortLead":"A jégkása a nyár egyik kedvenc itala a gyerekek körében, az orvosok szerint azonban eszméletvesztés is lehet...","id":"20250313_gyerek-jegkasa-glicerinmergezes-eszmeletvesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a1f80e0-f22b-43aa-85e3-a60247e1e0f1.jpg","index":0,"item":"0c1efd07-bf48-4b65-a325-3da1845f7e39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_gyerek-jegkasa-glicerinmergezes-eszmeletvesztes","timestamp":"2025. március. 13. 20:03","title":"Kórházba is kerülhet a gyerek, ha jégkását iszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dd5752f-ae20-4cb3-bf46-de38acbb574f","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Kialakult a legjobb nyolc mezőnye.","shortLead":"Kialakult a legjobb nyolc mezőnye.","id":"20250312_bajnokok-ligaja-osszefoglalo-real-madrid-atletico-madrid-borussia-dortmund-arsenal-aston-villa-psv-eindhoven-club-brugge-lille-tovabbjutas-nyolcaddonto-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dd5752f-ae20-4cb3-bf46-de38acbb574f.jpg","index":0,"item":"74583af7-1c81-40f6-80d6-6635f26ebb99","keywords":null,"link":"/sport/20250312_bajnokok-ligaja-osszefoglalo-real-madrid-atletico-madrid-borussia-dortmund-arsenal-aston-villa-psv-eindhoven-club-brugge-lille-tovabbjutas-nyolcaddonto-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 23:47","title":"Szürreális módon jutott tovább a Real Madrid, egy potyagól után fordított a tavalyi BL-döntős Dortmund","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen volt – mondta Kis János filozófus a Magyar Narancsnak adott kétrészes interjúban, amelyben egy esetleges magyarországi kormányváltás forgatókönyveit vette sorra. ","shortLead":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen...","id":"20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399.jpg","index":0,"item":"27e98350-1f17-4584-81f1-62ef63e22db3","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","timestamp":"2025. március. 13. 11:28","title":"Kis János: Attól tartok, Magyar Péter eddigi stratégiája nem fog működni ezután","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af741f06-d8f3-4000-9ef5-52aef487f637","c_author":"Rácz Krisztina","category":"360","description":"Városon hidegháború folyik, falun szkanderezés megy. A tét ugyanaz: Ki bírja tovább? – írja szerzőnk, a Belgrádi Egyetem oktatója a szerbiai egyetemisták hónapok óta tartó tüntetéseiről.","shortLead":"Városon hidegháború folyik, falun szkanderezés megy. A tét ugyanaz: Ki bírja tovább? – írja szerzőnk, a Belgrádi...","id":"20250314_hvg-Racz-Krisztina-Belgrad-Szerbia-Ujvidek-tuntetesek-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af741f06-d8f3-4000-9ef5-52aef487f637.jpg","index":0,"item":"a5fca1e1-fbaf-4ebd-9c00-db3dfaf4003d","keywords":null,"link":"/360/20250314_hvg-Racz-Krisztina-Belgrad-Szerbia-Ujvidek-tuntetesek-velemeny","timestamp":"2025. március. 14. 08:00","title":"Rácz Krisztina: Szerbiában fölébredt a telefonjából föl se néző, apolitikusnak hitt, emigrációra készülő generáció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A januári adatokhoz képest csökkent a különbség a Tisza Párt és a Fidesz között a Publicus szerint.","shortLead":"A januári adatokhoz képest csökkent a különbség a Tisza Párt és a Fidesz között a Publicus szerint.","id":"20250314_publicus-tisza-part-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31.jpg","index":0,"item":"344a1e24-56fe-4b13-a2e1-b0fe06e2a733","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_publicus-tisza-part-fidesz","timestamp":"2025. március. 14. 06:43","title":"Publicus: Két százalékkal vezet a Tisza Párt a Fidesszel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétéves a Bubi: alapvetően bevált, de van még mit fejlődnie
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Két éve működik a Mol-Bubi közbringaprogram, megnéztük hát, mennyire nőtt hozzánk a rendszer, használhatóvá, szerethetővé vált-e, és legfőképpen: mennyit fejlődött, javítottak-e a hibákon.
Az első és legmeghatározóbb tapasztalata az embernek, amikor felül a Bubira, hogy még mindig nehézkes a tekerés, lassú haladás – ez a két évvel ezelőtti indulás óta nem lett egyszerűbb. A nehéz tekerés oka – magyarázta el a BKK – a tömör gumi, amelyet egyébként kiváló megbízhatósági ráta jellemez, ugyanis 100%-ban defektmentes és vandálbiztos. Eme pozitívumok ellenére azért vizsgálják, nem lenne-e érdemes áttérni a fújt gumira. A biciklik karbantartása nem 100%-os hatásfokú, előfordul, hogy menet közben kiderül, nem fog jól a fék, egyszer csak leesik a lánc, vagy esetleg még a szokásosnál is nehezebben tekerhető a bringa.
A Bubi a regisztrált ügyfeleknek a lejáró előfizetésről, megújítási ajánlatról semmilyen sms- vagy emailértesítést nem küld, másrészt a megújítás csak személyesen intézhető az ügyfélszolgálatnál, ami felesleges és időpazarló megoldás. A mobiltelefonos Bubi-alkalmazás viszont logikus és jól használható, egyből csekkolható rajta, hogy sikerült-e rendesen visszarakni a kerékpárt, ha a helyszínen nem volna egyértelmű a visszajelzés. Ha gondunk van, a telefonos BKK-ügyfélszolgálat kapcsolására néha kicsit sokat kell várni, elkelne a külön Bubi-forródrót.
Lefedettség
Két év alatt az állomások száma 76-ról 99-re nőtt, a kerékpárhelyeké pedig 1150-nel, mindezek főleg a belső kerületekben találhatók. De a belső kerületek Nagykörúton kívüli részein, elsősorban a VIII. és IX. kerületben még így is kevés dokkolót találunk, ahogy a belvárostól még bringázható távolságra eső, sűrűn lakott angyalföldi, zuglói, óbudai és kelenföldi lakosok is Bubi nélkül maradtak. A hegyvidéki kerületek is, itt a túlzottan egyoldalú használat jelentene logisztikai nehézséget, ugyanis mindenki csak a lejtőn lefelé használná a kerékpárt.
MTI / Kovács Tamás
A nagy egyetemi campusok többségének jó a lefedettsége, de pl. a Nagyvárad téren a SOTE és az éppen fejlesztés alatt álló Nemzeti Közszolgálati Egyetem környékén még mindig nincs állomás. És az irodaházakkal teli övezetek lefedettsége sem jó, ha pl. a Soroksári úti, Váci úti irodasáv (itt csak a Dózsa György útig találunk állomást), vagy a Kolosy tér – Flórián tér környékére járunk dolgozni, ezt nem tehetjük meg a közbringával (bár a Zsigmond téren már épül egy új állomás). A Corvin sétányon magántőke bevonásával valósult meg a Bubi-állomás, ezt a példát lehetne követni más plázák, esetleg irodaparkok esetében is.
A Margitszigetnek is csak a déli végén van dokkoló, az északi felére nem tudunk Bubival menni, és a Városliget belsejében vagy külső oldalán sem rakhatjuk le a bringát. A turisták által látogatott helyek többsége jól megközelíthető közbringával, a belvárosi szórakozóhelyek környékén például bőven találunk dokkolót, legtöbben pedig úgyis erre használják a rendszert. (Szerettük volna a BKK-t arról is megkérdezni, hogy hol tervez újabb állomásokat, de a cég erre egyszerűen nem válaszolt.)
Érthetőség
Bérleteseknek egyszerű a Bubi használata, de a rendszert nem ismerő felhasználónak – tehát pl. egy külföldinek – a dokkolónál kihelyezett tájékoztató, sőt a honlap tüzetes áttanulmányozása után sem derül ki egyértelműen, hogyan lehet egyszeri alkalommal kerékpárt kölcsönözni. Van, amelyik terminálnál lehet, de nem mindegyiknél. A napi bérlet díja 500 forint, bár ehhez zárolnak a számlán egy 25 ezer forintos letétet, amit aztán persze visszaadnak.
MTI / Kallos Bea
A BKK szerint a budapesti rendszer egyik nagy előnye, hogy a gyűjtőállomásokra korlátlan számú bringa lerakható, ezt külön kábellel végezhetjük el, odaköthetjük a dokkoló melletti extra támaszhoz vagy egy másik, lekötött bringához is. De érdekes módon ennek részletei mintha elsikkadnának, a honlapon szereplő piktogramról is lemaradtak, pedig ott van például az az érdekes momentum, hogy a lelakatolás után 10 másodperccel még nyomni kell egy OK gombot, különben a kölcsönzési fél óra leteltével számlázni kezd a rendszer.
Tarifarendszer
Az árak két éve nem változtak, legalábbis a 18 900 forintos éves bérlet kezdettől fogva megvehető promóciós áron, 12 000 Ft-ért, és az éves BKK-bérlet mellé is 50% kedvezmény jár. Már két éve lezajlott egy vita arról, hogy megéri-e olcsó használt kerékpárt venni a Bubi helyett: annak, aki a karbantartást, tárolást tudja vállalni, talán, egyébként nem drága a Bubi-bérlet, akár a benzinárakhoz, akár a BKK-havibérlet árához hasonlítjuk. Egy bérlettel egyszerre 4 kerékpárt is lehet kölcsönözni, tehát egész családok vagy baráti társaságok közt is megosztható a költsége. Nyugat-európai városokkal összehasonlítva ugyanakkor a Bubi a drágább, a barcelonai 14 500 forintos ár magasabb ugyan, mint a Bubi promóciós ára, de Berlinben 11 ezer, Brüsszelben 9600, Párizsban pedig 9000 forintba kerül egy éves bérlet, Madridban pedig ennél is olcsóbb, miközben a dimbes-dombos utak miatt ott elektromos kerékpárokat telepítettek.
MTI / Kovács Tamás
Lehetne viszont további kedvezményt adni havi BKK-bérlethez is, akár jelképes összegért, vagy ingyen is használni a közbringát a bérleteseknek. Sőt, akár a várhatóan nagy káoszt okozó metrópótlás idejére is ösztönözni lehetne a közbringahasználatot. Ezen a ponton a vártnál kevesebbet fejlődött a rendszer: viszonylag ritkák azok a felhasználók, akik tömegközlekedéssel, ne adj' isten autóval indulnak el, majd útközben Bubira váltanak. Pedig rövid távokon, más módokkal kombinálva lehet optimális a közbringa. Ezen a tarifakedvezmény mindenképp lendítene, és ebbe a MÁV-ot is be lehetne vonni, hiszen aki ingázik, a pályaudvartól valószínűleg már csak rövid távot tenne meg, és arra miért is váltana külön bérletet, ha az utat megtehetné kedvezményes vagy ingyenes Bubi-bérlettel is. Erre is vannak külföldi példák, például a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn maga is üzemeltet közbringarendszert.
Kapcsolódó infrastruktúra
Sok bringásbarát fejlesztés történt a program 2014-es bevezetése előtt, aztán Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató menesztésével a fejlesztések leálltak, a bringás felfestések elmaradtak az Üllői úton, a Kis- és Nagykörút között, a Podmaniczky utcában a Bajcsy-Zsilinszky út és a Teréz körút között, de a Baross utcában és a Dózsa György úton is. A Bartók Béla úton pedig a bringasávval együtt a járdaszélesítést és a virágágyások kihelyezésének tervét is lesöpörték az asztalról. A Mol-Bubi elterjedésének pedig ez lenne az egyik sarkalatos pontja, sokan csak akkor mernek a forgalomban bringázni, ha ezt egy őket védelmező infrastruktúrában tehetik.
BKK / Facebook
Összegzés
Pár éve még hitetlenkedve figyeltük, hogy közbringarendszert terveznek Budapesten, hiszen nem Berlin vagyunk, ki akarna több száz bicajt kitenni a pesti utcára, hogy aztán egyből szétlopják meg szétbarmolják azokat. Ehhez képest kiderült, hogy minden fenti kritikai észrevételünk ellenére a Bubi remek dolog, és két éve lényegében problémamentesen működik. Igaz, hogy inkább csak a belvárosi kerületekben jöhet szóba a használata, de hát tudni lehetett előre, hogy éppen ezeken a helyszíneken válthatja ki leghasznosabban a rövid autóutakat vagy buszozást.