Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt meghatározó témát, amelyek várhatóan alakítani fogják az üzleti világot – így aztán végül a mindennapokat is.","shortLead":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt...","id":"20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3.jpg","index":0,"item":"7f3af665-539b-4e1c-b2e3-80f81cad5793","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","timestamp":"2025. február. 10. 18:03","title":"Kiadtak egy listát 5 dologról, melyek még idén várhatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0baccfa7-9a73-4dad-a5af-83ae5b8063ef","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Nagy Gábor Tamás hat további kis csendes-óceáni szigetországban is képviseli Magyarországot.","shortLead":"Nagy Gábor Tamás hat további kis csendes-óceáni szigetországban is képviseli Magyarországot.","id":"20250211_uj-zeland-kinevezes-nagykovet-nagy-gabor-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0baccfa7-9a73-4dad-a5af-83ae5b8063ef.jpg","index":0,"item":"26713fcf-6f9f-4d37-88d2-7adbbee7af74","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_uj-zeland-kinevezes-nagykovet-nagy-gabor-tamas","timestamp":"2025. február. 11. 21:18","title":"Új-Zélandon lett nagykövet az egykori I. kerületi polgármester","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","shortLead":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","id":"20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4.jpg","index":0,"item":"b90aecf4-ae37-4539-b964-224215420a6a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","timestamp":"2025. február. 10. 09:56","title":"Négyszer már eltiltották a vezetéstől, most egy forgalomból rég kivont kocsival kaptak el egy férfit – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Donald Tusk 650 milliárd zloty (kb. 63 ezer milliárd forint) beruházásával pörgetné fel a lengyel gazdaságot, ami a lengyel GDP csaknem 18 százalékának felel meg.","shortLead":"Donald Tusk 650 milliárd zloty (kb. 63 ezer milliárd forint) beruházásával pörgetné fel a lengyel gazdaságot, ami...","id":"20250210_Oriasi-beruhazasi-programot-hirdetett-a-lengyel-miniszterelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46.jpg","index":0,"item":"c73a6b1b-20fa-4aea-81ad-72a88b51f390","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Oriasi-beruhazasi-programot-hirdetett-a-lengyel-miniszterelnok","timestamp":"2025. február. 10. 20:04","title":"Óriási beruházási programot hirdetett a lengyel miniszterelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07d8f1df-7cb4-429f-ad08-95f42f456990","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Követik a tömeggyártók szokásait, néhány látványelem változik a kocsin egy-egy frissítésnél.","shortLead":"Követik a tömeggyártók szokásait, néhány látványelem változik a kocsin egy-egy frissítésnél.","id":"20250210_Kepeken-a-nalunk-is-legnepszerubb-BYD-modell-uj-verzioja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07d8f1df-7cb4-429f-ad08-95f42f456990.jpg","index":0,"item":"9095552b-0b7a-46ef-8a76-ed3dac6762c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Kepeken-a-nalunk-is-legnepszerubb-BYD-modell-uj-verzioja","timestamp":"2025. február. 10. 07:05","title":"Képeken a nálunk is legnépszerűbb BYD-modell friss verziója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f65b8fc-92d0-470f-8d14-cf7cd839e258","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Románia már elhúzott a minimálbért tekintve, és ugyan Bulgária messzebb van tőlünk, mint mi Romániától, de lassacskán ledolgozza a hátrányt.","shortLead":"Románia már elhúzott a minimálbért tekintve, és ugyan Bulgária messzebb van tőlünk, mint mi Romániától, de lassacskán...","id":"20250210_lassu-a-minimalber-emelkedes-romania-elhuzott-bulgaria-kozeleg-eurostat-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f65b8fc-92d0-470f-8d14-cf7cd839e258.jpg","index":0,"item":"0103d4d9-a019-4edb-b70e-0a163c69b104","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_lassu-a-minimalber-emelkedes-romania-elhuzott-bulgaria-kozeleg-eurostat-statisztika","timestamp":"2025. február. 10. 15:20","title":"Olyan lassú ütemben nő a magyar minimálbér, hogy hamarosan Bulgária is a sarkunkra lép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A miniszter szerint ez a feltétele annak, hogy bármilyen fejlesztés megvalósulhasson a hamarosan a főváros egyik cégéhez kerülő területen.","shortLead":"A miniszter szerint ez a feltétele annak, hogy bármilyen fejlesztés megvalósulhasson a hamarosan a főváros egyik...","id":"20250211_rakosrendezo-szemet-elszallitas-lazar-janos-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"f6bac8aa-72c3-45ab-ba4b-fcc8593262f2","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250211_rakosrendezo-szemet-elszallitas-lazar-janos-karacsony-gergely","timestamp":"2025. február. 11. 14:14","title":"Lázár János máris felszólította Karácsonyt, hogy szállíttassa el a szemetet Rákosrendezőről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a21fc28-f776-45f3-9878-0fcd2cb93f3e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Grammy-átadó legbotrányosabb epizódját Tova Leigh író képzelte el fordított szereposztásban. ","shortLead":"A Grammy-átadó legbotrányosabb epizódját Tova Leigh író képzelte el fordított szereposztásban. ","id":"20250210_Ilyen-lenne-ha-Kanye-West-allna-meztelenul-a-voros-szonyegen-a-feketebe-oltozott-felesege-mellett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a21fc28-f776-45f3-9878-0fcd2cb93f3e.jpg","index":0,"item":"838eac3c-4127-4a99-adf3-2cedc0d21609","keywords":null,"link":"/elet/20250210_Ilyen-lenne-ha-Kanye-West-allna-meztelenul-a-voros-szonyegen-a-feketebe-oltozott-felesege-mellett","timestamp":"2025. február. 10. 08:28","title":"Ilyen lenne, ha Kanye West állna meztelenül a vörös szőnyegen a feketébe öltözött felesége mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétéves a Bubi: alapvetően bevált, de van még mit fejlődnie
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Két éve működik a Mol-Bubi közbringaprogram, megnéztük hát, mennyire nőtt hozzánk a rendszer, használhatóvá, szerethetővé vált-e, és legfőképpen: mennyit fejlődött, javítottak-e a hibákon.
Az első és legmeghatározóbb tapasztalata az embernek, amikor felül a Bubira, hogy még mindig nehézkes a tekerés, lassú haladás – ez a két évvel ezelőtti indulás óta nem lett egyszerűbb. A nehéz tekerés oka – magyarázta el a BKK – a tömör gumi, amelyet egyébként kiváló megbízhatósági ráta jellemez, ugyanis 100%-ban defektmentes és vandálbiztos. Eme pozitívumok ellenére azért vizsgálják, nem lenne-e érdemes áttérni a fújt gumira. A biciklik karbantartása nem 100%-os hatásfokú, előfordul, hogy menet közben kiderül, nem fog jól a fék, egyszer csak leesik a lánc, vagy esetleg még a szokásosnál is nehezebben tekerhető a bringa.
A Bubi a regisztrált ügyfeleknek a lejáró előfizetésről, megújítási ajánlatról semmilyen sms- vagy emailértesítést nem küld, másrészt a megújítás csak személyesen intézhető az ügyfélszolgálatnál, ami felesleges és időpazarló megoldás. A mobiltelefonos Bubi-alkalmazás viszont logikus és jól használható, egyből csekkolható rajta, hogy sikerült-e rendesen visszarakni a kerékpárt, ha a helyszínen nem volna egyértelmű a visszajelzés. Ha gondunk van, a telefonos BKK-ügyfélszolgálat kapcsolására néha kicsit sokat kell várni, elkelne a külön Bubi-forródrót.
Lefedettség
Két év alatt az állomások száma 76-ról 99-re nőtt, a kerékpárhelyeké pedig 1150-nel, mindezek főleg a belső kerületekben találhatók. De a belső kerületek Nagykörúton kívüli részein, elsősorban a VIII. és IX. kerületben még így is kevés dokkolót találunk, ahogy a belvárostól még bringázható távolságra eső, sűrűn lakott angyalföldi, zuglói, óbudai és kelenföldi lakosok is Bubi nélkül maradtak. A hegyvidéki kerületek is, itt a túlzottan egyoldalú használat jelentene logisztikai nehézséget, ugyanis mindenki csak a lejtőn lefelé használná a kerékpárt.
MTI / Kovács Tamás
A nagy egyetemi campusok többségének jó a lefedettsége, de pl. a Nagyvárad téren a SOTE és az éppen fejlesztés alatt álló Nemzeti Közszolgálati Egyetem környékén még mindig nincs állomás. És az irodaházakkal teli övezetek lefedettsége sem jó, ha pl. a Soroksári úti, Váci úti irodasáv (itt csak a Dózsa György útig találunk állomást), vagy a Kolosy tér – Flórián tér környékére járunk dolgozni, ezt nem tehetjük meg a közbringával (bár a Zsigmond téren már épül egy új állomás). A Corvin sétányon magántőke bevonásával valósult meg a Bubi-állomás, ezt a példát lehetne követni más plázák, esetleg irodaparkok esetében is.
A Margitszigetnek is csak a déli végén van dokkoló, az északi felére nem tudunk Bubival menni, és a Városliget belsejében vagy külső oldalán sem rakhatjuk le a bringát. A turisták által látogatott helyek többsége jól megközelíthető közbringával, a belvárosi szórakozóhelyek környékén például bőven találunk dokkolót, legtöbben pedig úgyis erre használják a rendszert. (Szerettük volna a BKK-t arról is megkérdezni, hogy hol tervez újabb állomásokat, de a cég erre egyszerűen nem válaszolt.)
Érthetőség
Bérleteseknek egyszerű a Bubi használata, de a rendszert nem ismerő felhasználónak – tehát pl. egy külföldinek – a dokkolónál kihelyezett tájékoztató, sőt a honlap tüzetes áttanulmányozása után sem derül ki egyértelműen, hogyan lehet egyszeri alkalommal kerékpárt kölcsönözni. Van, amelyik terminálnál lehet, de nem mindegyiknél. A napi bérlet díja 500 forint, bár ehhez zárolnak a számlán egy 25 ezer forintos letétet, amit aztán persze visszaadnak.
MTI / Kallos Bea
A BKK szerint a budapesti rendszer egyik nagy előnye, hogy a gyűjtőállomásokra korlátlan számú bringa lerakható, ezt külön kábellel végezhetjük el, odaköthetjük a dokkoló melletti extra támaszhoz vagy egy másik, lekötött bringához is. De érdekes módon ennek részletei mintha elsikkadnának, a honlapon szereplő piktogramról is lemaradtak, pedig ott van például az az érdekes momentum, hogy a lelakatolás után 10 másodperccel még nyomni kell egy OK gombot, különben a kölcsönzési fél óra leteltével számlázni kezd a rendszer.
Tarifarendszer
Az árak két éve nem változtak, legalábbis a 18 900 forintos éves bérlet kezdettől fogva megvehető promóciós áron, 12 000 Ft-ért, és az éves BKK-bérlet mellé is 50% kedvezmény jár. Már két éve lezajlott egy vita arról, hogy megéri-e olcsó használt kerékpárt venni a Bubi helyett: annak, aki a karbantartást, tárolást tudja vállalni, talán, egyébként nem drága a Bubi-bérlet, akár a benzinárakhoz, akár a BKK-havibérlet árához hasonlítjuk. Egy bérlettel egyszerre 4 kerékpárt is lehet kölcsönözni, tehát egész családok vagy baráti társaságok közt is megosztható a költsége. Nyugat-európai városokkal összehasonlítva ugyanakkor a Bubi a drágább, a barcelonai 14 500 forintos ár magasabb ugyan, mint a Bubi promóciós ára, de Berlinben 11 ezer, Brüsszelben 9600, Párizsban pedig 9000 forintba kerül egy éves bérlet, Madridban pedig ennél is olcsóbb, miközben a dimbes-dombos utak miatt ott elektromos kerékpárokat telepítettek.
MTI / Kovács Tamás
Lehetne viszont további kedvezményt adni havi BKK-bérlethez is, akár jelképes összegért, vagy ingyen is használni a közbringát a bérleteseknek. Sőt, akár a várhatóan nagy káoszt okozó metrópótlás idejére is ösztönözni lehetne a közbringahasználatot. Ezen a ponton a vártnál kevesebbet fejlődött a rendszer: viszonylag ritkák azok a felhasználók, akik tömegközlekedéssel, ne adj' isten autóval indulnak el, majd útközben Bubira váltanak. Pedig rövid távokon, más módokkal kombinálva lehet optimális a közbringa. Ezen a tarifakedvezmény mindenképp lendítene, és ebbe a MÁV-ot is be lehetne vonni, hiszen aki ingázik, a pályaudvartól valószínűleg már csak rövid távot tenne meg, és arra miért is váltana külön bérletet, ha az utat megtehetné kedvezményes vagy ingyenes Bubi-bérlettel is. Erre is vannak külföldi példák, például a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn maga is üzemeltet közbringarendszert.
Kapcsolódó infrastruktúra
Sok bringásbarát fejlesztés történt a program 2014-es bevezetése előtt, aztán Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató menesztésével a fejlesztések leálltak, a bringás felfestések elmaradtak az Üllői úton, a Kis- és Nagykörút között, a Podmaniczky utcában a Bajcsy-Zsilinszky út és a Teréz körút között, de a Baross utcában és a Dózsa György úton is. A Bartók Béla úton pedig a bringasávval együtt a járdaszélesítést és a virágágyások kihelyezésének tervét is lesöpörték az asztalról. A Mol-Bubi elterjedésének pedig ez lenne az egyik sarkalatos pontja, sokan csak akkor mernek a forgalomban bringázni, ha ezt egy őket védelmező infrastruktúrában tehetik.
BKK / Facebook
Összegzés
Pár éve még hitetlenkedve figyeltük, hogy közbringarendszert terveznek Budapesten, hiszen nem Berlin vagyunk, ki akarna több száz bicajt kitenni a pesti utcára, hogy aztán egyből szétlopják meg szétbarmolják azokat. Ehhez képest kiderült, hogy minden fenti kritikai észrevételünk ellenére a Bubi remek dolog, és két éve lényegében problémamentesen működik. Igaz, hogy inkább csak a belvárosi kerületekben jöhet szóba a használata, de hát tudni lehetett előre, hogy éppen ezeken a helyszíneken válthatja ki leghasznosabban a rövid autóutakat vagy buszozást.