Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a6067b55-5825-4786-a68e-d8942138f2d6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ötödik alkalommal követelik „a technofasiszta törvények visszavonását”.","shortLead":"Ötödik alkalommal követelik „a technofasiszta törvények visszavonását”.","id":"20250415_hadhazy-akos-tuntetes-demonstracio-hidfoglalas-erzsebet-hid-budai-var","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6067b55-5825-4786-a68e-d8942138f2d6.jpg","index":0,"item":"607d3ee9-5408-46ab-a92f-677d99ca9fec","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_hadhazy-akos-tuntetes-demonstracio-hidfoglalas-erzsebet-hid-budai-var","timestamp":"2025. április. 15. 16:44","title":"Lezárták az Erzsébet híd egyik felét, kezdődik Hadházy újabb tüntetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ec3d5a3-a35e-4c5d-83d2-491a8a5a1861","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Kilmar Abrego Garciáról 2019-ben bíró mondta ki, hogy nem toloncolható ki Salvadorba, mivel életveszélyes lenne számára az őt gyerekkorában fenyegető bűnszervezetek közelébe kerülnie. Ez azonban sem Donald Trumpot, sem Nayib Bukele salvadori elnököt nem zavarja: esélytelennek tűnik, hogy a férfi kiszabaduljon a hírhedt CECOT börtönből, ahová egy adminisztratív hiba miatt került.","shortLead":"Kilmar Abrego Garciáról 2019-ben bíró mondta ki, hogy nem toloncolható ki Salvadorba, mivel életveszélyes lenne számára...","id":"20250415_donald-trump-usa-salvador-kitoloncolas-deportalas-nayib-bukele-kilmar-abrego-garcia-CECOT-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ec3d5a3-a35e-4c5d-83d2-491a8a5a1861.jpg","index":0,"item":"418bb055-1046-4c48-a44c-b2563e2785e0","keywords":null,"link":"/360/20250415_donald-trump-usa-salvador-kitoloncolas-deportalas-nayib-bukele-kilmar-abrego-garcia-CECOT-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 18:49","title":"Trump összekacsintott a „legmenőbb diktátorral”, majd nevetve a biztos életveszélybe küldött egy ártatlan családapát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A 15 és 29 év közti magyarok 87 százaléka szerint elterjedt az országban a korrupció.","shortLead":"A 15 és 29 év közti magyarok 87 százaléka szerint elterjedt az országban a korrupció.","id":"20250416_integritas-hatosag-fiatalok-korrupcio-kenopenz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79.jpg","index":0,"item":"0b0858d7-730e-4e47-822c-8629a690b75b","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_integritas-hatosag-fiatalok-korrupcio-kenopenz","timestamp":"2025. április. 16. 10:27","title":"A magyar fiatalok szerint szerint az idősebbek szoktak kenőpénzt adni, de ők nem akarnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcc429db-730f-4e86-a2e9-b71c48532521","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"Kommunikációs fordulat lett a homofób kétértelműsködés a NER-ben akkor, amikor elfogytak az érvek. ","shortLead":"Kommunikációs fordulat lett a homofób kétértelműsködés a NER-ben akkor, amikor elfogytak az érvek. ","id":"20250416_lazar-janos-vitezy-david-buzizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcc429db-730f-4e86-a2e9-b71c48532521.jpg","index":0,"item":"a3593693-432a-42cb-9010-6f1fd0d15d1b","keywords":null,"link":"/elet/20250416_lazar-janos-vitezy-david-buzizas","timestamp":"2025. április. 16. 16:58","title":"Ha már a buzizás Lázár reakciója, legalább vállalja fel ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ vált ki, van, amelyik gyengébbet, de olyanok is vannak, amelyeket észre sem vesszük, csak akkor, amikor már bajt okoztak. Mutatjuk, melyek a leggyakoribb stresszfaktorok és hogyan védhetjük meg magunkat tőlük mindennapjaink során.","shortLead":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ...","id":"20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e.jpg","index":0,"item":"bb8dc0f4-e807-4f35-940b-1f17f63160e7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","timestamp":"2025. április. 15. 12:30","title":"Tudta, hogy a rossz alvás is okozhat stresszt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","shortLead":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","id":"20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d.jpg","index":0,"item":"22008e73-783c-49f6-ae0b-ab1e2e9c1fb5","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","timestamp":"2025. április. 16. 06:27","title":"Használaton kívüli állami ingatlanokat kapnak a kistelepülések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6ecb3b5-d567-4f08-9856-b15050501bab","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"15-17 méterrel a föld alatt állt meg a tavaly elszivárgott olaj. Most a Mol föld alatti védőfalat épít, hogy ne terjedhessen tovább a szennyeződés.","shortLead":"15-17 méterrel a föld alatt állt meg a tavaly elszivárgott olaj. Most a Mol föld alatti védőfalat épít, hogy ne...","id":"20250416_Mol-fold-alatti-fal-gardony-olajszivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6ecb3b5-d567-4f08-9856-b15050501bab.jpg","index":0,"item":"524d6139-135e-4ea6-909f-8b1cbb4ad891","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_Mol-fold-alatti-fal-gardony-olajszivargas","timestamp":"2025. április. 16. 14:55","title":"Elkezdte a Mol a föld alatti védőfal építését a gárdonyi olajszivárgás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a9302ca-e4ce-4849-853f-c9c879ad7954","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár a márciusi felmérésük szerint toronymagasan vezetett a Fidesz, egy hónappal később már más véleményen van a közvélemény-kutató cég vezetője.","shortLead":"Bár a márciusi felmérésük szerint toronymagasan vezetett a Fidesz, egy hónappal később már más véleményen van...","id":"20250415_Nezopont-Magyar-Peter-Tisza-Part-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a9302ca-e4ce-4849-853f-c9c879ad7954.jpg","index":0,"item":"cf6ff013-6388-4fe8-8046-516e0eaa8fed","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Nezopont-Magyar-Peter-Tisza-Part-Orban","timestamp":"2025. április. 15. 14:47","title":"Még a kormányközeli Nézőpont szerint is zárul az olló a Tisza Párt és a Fidesz között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétéves a Bubi: alapvetően bevált, de van még mit fejlődnie
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Két éve működik a Mol-Bubi közbringaprogram, megnéztük hát, mennyire nőtt hozzánk a rendszer, használhatóvá, szerethetővé vált-e, és legfőképpen: mennyit fejlődött, javítottak-e a hibákon.
Az első és legmeghatározóbb tapasztalata az embernek, amikor felül a Bubira, hogy még mindig nehézkes a tekerés, lassú haladás – ez a két évvel ezelőtti indulás óta nem lett egyszerűbb. A nehéz tekerés oka – magyarázta el a BKK – a tömör gumi, amelyet egyébként kiváló megbízhatósági ráta jellemez, ugyanis 100%-ban defektmentes és vandálbiztos. Eme pozitívumok ellenére azért vizsgálják, nem lenne-e érdemes áttérni a fújt gumira. A biciklik karbantartása nem 100%-os hatásfokú, előfordul, hogy menet közben kiderül, nem fog jól a fék, egyszer csak leesik a lánc, vagy esetleg még a szokásosnál is nehezebben tekerhető a bringa.
A Bubi a regisztrált ügyfeleknek a lejáró előfizetésről, megújítási ajánlatról semmilyen sms- vagy emailértesítést nem küld, másrészt a megújítás csak személyesen intézhető az ügyfélszolgálatnál, ami felesleges és időpazarló megoldás. A mobiltelefonos Bubi-alkalmazás viszont logikus és jól használható, egyből csekkolható rajta, hogy sikerült-e rendesen visszarakni a kerékpárt, ha a helyszínen nem volna egyértelmű a visszajelzés. Ha gondunk van, a telefonos BKK-ügyfélszolgálat kapcsolására néha kicsit sokat kell várni, elkelne a külön Bubi-forródrót.
Lefedettség
Két év alatt az állomások száma 76-ról 99-re nőtt, a kerékpárhelyeké pedig 1150-nel, mindezek főleg a belső kerületekben találhatók. De a belső kerületek Nagykörúton kívüli részein, elsősorban a VIII. és IX. kerületben még így is kevés dokkolót találunk, ahogy a belvárostól még bringázható távolságra eső, sűrűn lakott angyalföldi, zuglói, óbudai és kelenföldi lakosok is Bubi nélkül maradtak. A hegyvidéki kerületek is, itt a túlzottan egyoldalú használat jelentene logisztikai nehézséget, ugyanis mindenki csak a lejtőn lefelé használná a kerékpárt.
MTI / Kovács Tamás
A nagy egyetemi campusok többségének jó a lefedettsége, de pl. a Nagyvárad téren a SOTE és az éppen fejlesztés alatt álló Nemzeti Közszolgálati Egyetem környékén még mindig nincs állomás. És az irodaházakkal teli övezetek lefedettsége sem jó, ha pl. a Soroksári úti, Váci úti irodasáv (itt csak a Dózsa György útig találunk állomást), vagy a Kolosy tér – Flórián tér környékére járunk dolgozni, ezt nem tehetjük meg a közbringával (bár a Zsigmond téren már épül egy új állomás). A Corvin sétányon magántőke bevonásával valósult meg a Bubi-állomás, ezt a példát lehetne követni más plázák, esetleg irodaparkok esetében is.
A Margitszigetnek is csak a déli végén van dokkoló, az északi felére nem tudunk Bubival menni, és a Városliget belsejében vagy külső oldalán sem rakhatjuk le a bringát. A turisták által látogatott helyek többsége jól megközelíthető közbringával, a belvárosi szórakozóhelyek környékén például bőven találunk dokkolót, legtöbben pedig úgyis erre használják a rendszert. (Szerettük volna a BKK-t arról is megkérdezni, hogy hol tervez újabb állomásokat, de a cég erre egyszerűen nem válaszolt.)
Érthetőség
Bérleteseknek egyszerű a Bubi használata, de a rendszert nem ismerő felhasználónak – tehát pl. egy külföldinek – a dokkolónál kihelyezett tájékoztató, sőt a honlap tüzetes áttanulmányozása után sem derül ki egyértelműen, hogyan lehet egyszeri alkalommal kerékpárt kölcsönözni. Van, amelyik terminálnál lehet, de nem mindegyiknél. A napi bérlet díja 500 forint, bár ehhez zárolnak a számlán egy 25 ezer forintos letétet, amit aztán persze visszaadnak.
MTI / Kallos Bea
A BKK szerint a budapesti rendszer egyik nagy előnye, hogy a gyűjtőállomásokra korlátlan számú bringa lerakható, ezt külön kábellel végezhetjük el, odaköthetjük a dokkoló melletti extra támaszhoz vagy egy másik, lekötött bringához is. De érdekes módon ennek részletei mintha elsikkadnának, a honlapon szereplő piktogramról is lemaradtak, pedig ott van például az az érdekes momentum, hogy a lelakatolás után 10 másodperccel még nyomni kell egy OK gombot, különben a kölcsönzési fél óra leteltével számlázni kezd a rendszer.
Tarifarendszer
Az árak két éve nem változtak, legalábbis a 18 900 forintos éves bérlet kezdettől fogva megvehető promóciós áron, 12 000 Ft-ért, és az éves BKK-bérlet mellé is 50% kedvezmény jár. Már két éve lezajlott egy vita arról, hogy megéri-e olcsó használt kerékpárt venni a Bubi helyett: annak, aki a karbantartást, tárolást tudja vállalni, talán, egyébként nem drága a Bubi-bérlet, akár a benzinárakhoz, akár a BKK-havibérlet árához hasonlítjuk. Egy bérlettel egyszerre 4 kerékpárt is lehet kölcsönözni, tehát egész családok vagy baráti társaságok közt is megosztható a költsége. Nyugat-európai városokkal összehasonlítva ugyanakkor a Bubi a drágább, a barcelonai 14 500 forintos ár magasabb ugyan, mint a Bubi promóciós ára, de Berlinben 11 ezer, Brüsszelben 9600, Párizsban pedig 9000 forintba kerül egy éves bérlet, Madridban pedig ennél is olcsóbb, miközben a dimbes-dombos utak miatt ott elektromos kerékpárokat telepítettek.
MTI / Kovács Tamás
Lehetne viszont további kedvezményt adni havi BKK-bérlethez is, akár jelképes összegért, vagy ingyen is használni a közbringát a bérleteseknek. Sőt, akár a várhatóan nagy káoszt okozó metrópótlás idejére is ösztönözni lehetne a közbringahasználatot. Ezen a ponton a vártnál kevesebbet fejlődött a rendszer: viszonylag ritkák azok a felhasználók, akik tömegközlekedéssel, ne adj' isten autóval indulnak el, majd útközben Bubira váltanak. Pedig rövid távokon, más módokkal kombinálva lehet optimális a közbringa. Ezen a tarifakedvezmény mindenképp lendítene, és ebbe a MÁV-ot is be lehetne vonni, hiszen aki ingázik, a pályaudvartól valószínűleg már csak rövid távot tenne meg, és arra miért is váltana külön bérletet, ha az utat megtehetné kedvezményes vagy ingyenes Bubi-bérlettel is. Erre is vannak külföldi példák, például a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn maga is üzemeltet közbringarendszert.
Kapcsolódó infrastruktúra
Sok bringásbarát fejlesztés történt a program 2014-es bevezetése előtt, aztán Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató menesztésével a fejlesztések leálltak, a bringás felfestések elmaradtak az Üllői úton, a Kis- és Nagykörút között, a Podmaniczky utcában a Bajcsy-Zsilinszky út és a Teréz körút között, de a Baross utcában és a Dózsa György úton is. A Bartók Béla úton pedig a bringasávval együtt a járdaszélesítést és a virágágyások kihelyezésének tervét is lesöpörték az asztalról. A Mol-Bubi elterjedésének pedig ez lenne az egyik sarkalatos pontja, sokan csak akkor mernek a forgalomban bringázni, ha ezt egy őket védelmező infrastruktúrában tehetik.
BKK / Facebook
Összegzés
Pár éve még hitetlenkedve figyeltük, hogy közbringarendszert terveznek Budapesten, hiszen nem Berlin vagyunk, ki akarna több száz bicajt kitenni a pesti utcára, hogy aztán egyből szétlopják meg szétbarmolják azokat. Ehhez képest kiderült, hogy minden fenti kritikai észrevételünk ellenére a Bubi remek dolog, és két éve lényegében problémamentesen működik. Igaz, hogy inkább csak a belvárosi kerületekben jöhet szóba a használata, de hát tudni lehetett előre, hogy éppen ezeken a helyszíneken válthatja ki leghasznosabban a rövid autóutakat vagy buszozást.
Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Egyre távolabb kerül egymástól a magyar acélipar megmentésének politikai lózungja és a rideg üzleti valóság.