Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c1e808f9-044c-42b8-b5c1-048869a53d3d","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A négy Oscar-jelölésig jutott Tom Cruise híresen fegyelmezetten dolgozik, mindenkivel udvarias, a filmjei több mint négymilliárd dollárt hoztak, s maga diktálhatja azok pénzügyi feltételeit.","shortLead":"A négy Oscar-jelölésig jutott Tom Cruise híresen fegyelmezetten dolgozik, mindenkivel udvarias, a filmjei több mint...","id":"20241222_tom-cruise","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1e808f9-044c-42b8-b5c1-048869a53d3d.jpg","index":0,"item":"60639767-6e6d-46c6-bbdf-75af1df988b0","keywords":null,"link":"/360/20241222_tom-cruise","timestamp":"2024. december. 22. 11:00","title":"Tom Cruise első lehetetlen küldetése: félénk tinédzserből lett megasztár, aki kaszkadőr nélkül ugrat szakadékba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"767e8288-95f8-4525-8415-7d96deb99734","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Belügyminisztérium szerint az egyesület, amelynek a nevében adományozott a Tisza Párt, még mindig nem írta alá a szerződést.","shortLead":"A Belügyminisztérium szerint az egyesület, amelynek a nevében adományozott a Tisza Párt, még mindig nem írta alá...","id":"20241221_magyar-peter-gyermekotthon-ajandek-szocialis-es-gyermekvedelmi-foigazgatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/767e8288-95f8-4525-8415-7d96deb99734.jpg","index":0,"item":"75868b7f-67b9-48d1-b3b8-142554fdf0ac","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_magyar-peter-gyermekotthon-ajandek-szocialis-es-gyermekvedelmi-foigazgatosag","timestamp":"2024. december. 21. 18:05","title":"A gyermekvédelmi főigazgatóság központjába vitték Magyar Péterék adományait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ee697e6-8d75-4eb5-a7d8-be0e1cfe0c49","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akkor kaphatott kedvet a kocsihoz, amikor Leclerc autójába beült egy rövid időre. ","shortLead":"Akkor kaphatott kedvet a kocsihoz, amikor Leclerc autójába beült egy rövid időre. ","id":"20241220_Carlos-Sainz-Jr-annyiban-nem-bucsuzott-a-Ferraritol-hogy-vett-egy-Daytona-SP3-at","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ee697e6-8d75-4eb5-a7d8-be0e1cfe0c49.jpg","index":0,"item":"e26eefdf-1728-4c1b-820b-9f9fb7960d80","keywords":null,"link":"/cegauto/20241220_Carlos-Sainz-Jr-annyiban-nem-bucsuzott-a-Ferraritol-hogy-vett-egy-Daytona-SP3-at","timestamp":"2024. december. 20. 20:20","title":"Carlos Sainz Jr. annyiban nem búcsúzott a Ferraritól, hogy vett egy Daytona SP3-at","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00a77e19-187c-4867-bbe3-1d9d622f438e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ebből a szögletes lámpás különleges kettes Golfból alig pár ezer darab készült, és ennek a remek példánynak az árából majdnem kijön egy vadonatúj Golf R.","shortLead":"Ebből a szögletes lámpás különleges kettes Golfból alig pár ezer darab készült, és ennek a remek példánynak az árából...","id":"20241221_meregdraga-porteka-ez-a-kivalo-regi-vw-rallye-golf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00a77e19-187c-4867-bbe3-1d9d622f438e.jpg","index":0,"item":"981110dd-dc9d-479c-9a10-e6689f541a1f","keywords":null,"link":"/cegauto/20241221_meregdraga-porteka-ez-a-kivalo-regi-vw-rallye-golf","timestamp":"2024. december. 21. 07:21","title":"Méregdrága portéka ez a kiváló régi Rallye Golf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"887fba2b-9345-4e5c-9f99-1eb8009cb55e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A vádpontok között emellett gyilkossági kísérlet és súlyos testi sértés is szerepel.","shortLead":"A vádpontok között emellett gyilkossági kísérlet és súlyos testi sértés is szerepel.","id":"20241222_magdeburg-karacsonyi-vasar-nemetorszag-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/887fba2b-9345-4e5c-9f99-1eb8009cb55e.jpg","index":0,"item":"e033c3a6-72c4-441e-8c31-980d8dd90c13","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_magdeburg-karacsonyi-vasar-nemetorszag-gyilkossag","timestamp":"2024. december. 22. 12:14","title":"Többrendbeli gyilkossággal vádolják a magdeburgi tömeges gázolás gyanúsítottját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hatvan országban tartottak idén választást a világban, ám ezek több mint a felében ez távolról sem volt a demokrácia ünnepe. Erről beszélt a Le Monde-nak Staffan Ingemar Lindberg, a V-Dem vezetője.","shortLead":"Hatvan országban tartottak idén választást a világban, ám ezek több mint a felében ez távolról sem volt a demokrácia...","id":"20241222_lapszemle-v-dem-le-monde-demokracia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d.jpg","index":0,"item":"4b77e39c-ca89-459d-969d-2eb52e650a9f","keywords":null,"link":"/360/20241222_lapszemle-v-dem-le-monde-demokracia","timestamp":"2024. december. 22. 09:00","title":"A demokrácia rosszabb helyzetben van 2024-ben, mint a 30-as években","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cde07e63-df6f-4cea-9a71-0bcfac15fa45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős átrendeződést hozott az Uniomedia idei LinkedIn felsővezetői toplistája, amelyen a Jabil Circuit vezérigazgatója, Kékesi Sándor szerezte meg az első helyet, egy év alatt megduplázva a követőtáborát. Az ötven legnagyobb magyar nagyvállalat és kereskedelmi bank vezetőinek mezőnyéből két olyan felsővezető is a top 5-be került, akik egy éve még az első lépéseket tették a LinkedInen.","shortLead":"Jelentős átrendeződést hozott az Uniomedia idei LinkedIn felsővezetői toplistája, amelyen a Jabil Circuit...","id":"20241221_linkedin-toplista-magyar-felsovezetok-regios-rangsor-uniomedia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cde07e63-df6f-4cea-9a71-0bcfac15fa45.jpg","index":0,"item":"ba00e540-3105-42ea-ad8d-63d36d592d07","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_linkedin-toplista-magyar-felsovezetok-regios-rangsor-uniomedia","timestamp":"2024. december. 21. 14:03","title":"Alaposan átrendeződött a magyarországi LinkedIn-toplista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Múlt hónapban egy 14 éves fiút késeltek meg, miután a közösségi médiában összeveszett későbbi gyilkosával.","shortLead":"Múlt hónapban egy 14 éves fiút késeltek meg, miután a közösségi médiában összeveszett későbbi gyilkosával.","id":"20241222_albania-tiktok-betiltas-tinedzser-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"75f48b34-2bc7-4fe6-a4c1-89840e59654a","keywords":null,"link":"/elet/20241222_albania-tiktok-betiltas-tinedzser-gyilkossag","timestamp":"2024. december. 22. 12:54","title":"Egy évre betiltják a TikTokot Albániában egy tinédzser meggyilkolását követően","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétszázmilliárd forintos fejlesztési csomagot álmodott meg Budapest vezetése a 3-as metró vonalának felszínére: új villamost, a felüljárók elbontását, bicikliutakat ígértek. A projekttel egy gond van: EU-s pénzből valósítanák meg, ráadásul abból a forrásból, amit az Unió jogállamisági problémák miatt nem hajlandó egyelőre átutalni Magyarországnak.
„Várostörténetileg jelentős pillanatban vagyunk, hogy a metró felújítását követően a metróvonal felett a várost is felújítsuk” – jelentette ki Karácsony Gergely pénteki sajtótájékoztatóján. A városvezetés – Pikó András, Niedermüller Péter és Soproni Tamás ellenzéki polgármesterekkel és Reiner Roland ferencvárosi alpolgármesterrel – nagyjából egy évvel az önkormányzati választások előtt előállt egy olyan programmal, ami szinte kampányindítónak is felfogható.
Karácsonyék terve a következő: „belvárosi autópályák" helyett „újjáéledő sugárutakat” szeretnének létrehozni – mindezt pedig egy nagyívű programban összekötötték a 3-as metró megállóinak májusban lezáruló felújításával is. Ebből következik, hogy a most bejelentett tervben olyan észak-déli irányú fejlesztések szerepelnek, amelyek területileg egybeesnek a főváros leghosszabb metróvonalának nyomvonalával. Nem nehéz kitalálni: pesti fejlesztésekről van szó, ebből a körből a budai oldal kimarad.
Veres Viktor
A főváros vezetése szerint azért van erre szükség, mert a városba Pestet átszelő három legnagyobb útszakasz – a Váci út, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Üllői út – olyan forgalmat önt a belvárosra, amit az nem tud kezelni, így jószerivel megbénul a nyomása alatt. Számszerűsítve: Budapestre az agglomerációból naponta 300 ezer autós ingázik – igaz, ebben benne van a budai oldal, vagyis az M1-es és M7-es autópályák, valamint a Zsámbéki-medence forgalma is. A belső kerületek állapotát a városvezetés néhány szóban össze is foglalta: „torlódások, kihalt üzletek, rossz levegő, zaj és kosz, nyáron elviselhetetlen hőség”. Ezen szeretnének változtatni.
Lefordítva a köznyelvre: Karácsonyék a fejlesztésekkel jelentősen csökkenteni akarják az Üllői, a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky utak forgalmát. A főváros nem először fog neki a forgalomcsillapításnak: korábban az elővárosi P+R parkolók építése volt slágertéma – épült ilyen például Kőbányán is – Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke azonban pénteken azt mondta: ők azt a megoldást preferálnák, hogy az elővárosi vonatok megállóinál legyenek ilyen parkolók. Ez viszont már nem fővárosi, hanem kormányzati hatáskör, Lázár János építési és közlekedési miniszter pedig lehúzta a beruházási listájáról a parkolók építését – vagyis előreláthatólag ezek nem fognak a közeljövőben megvalósulni.
Hogyan lehet parkolók nélkül mégis forgalmat csillapítani? Úgy, hogy „a tranzitforgalmat alapvetően a belvárost elkerülő, elsődlegesen a Hungária gyűrű és az autópálya bevezető szakaszok által alkotott tranzithálózaton kell elvezetni” – áll a főváros által ismertetett anyagban. Ezen a szakaszon szerintük olyan megoldásokra van szükség, ami egyenletessé teszi a forgalmat – ez pedig elérhető korszerű forgalomirányítással. Mit jelent a korszerű forgalomirányítás? Például adaptív lámpaprogramot, amivel az autók utazósebessége egyenletessé tehető – így egyúttal rögtön az is szabályozható, hogy egyszerre hány autó zúduljon a belvárosra.
Túry Gergely
A belvárost elkerülő tranzitforgalom kialakítása viszont nem fogja teljesen megoldani a belső kerületek forgalmi problémáit, ehhez még Karácsonyék szerint is kell pár dolog. Ilyen, hogy a tömegközlekedést úgy kell újraszabni, hogy az hatékonyabban hordja be az elővárosokból és peremkerületekből az embereket. Erre van is ígéret: a 72-es troli vonalát például egészen Kőbányáig ki akarják vezetni, ezzel pedig kiváltanák a dízellel járó 9-es buszt, így jelentősen javulna a 9-es jelenlegi vonalán a levegő minősége.
Az elővárosokból, peremkerületekből sokan járnak be biciklivel, Karácsony pedig ígéretet tett a jelenlegi bicikliutak összekötésére – ez a gyakorlatban 2,6 kilométer új biciklisávot jelent a Váci úton, és 3,2 kilométert az Üllői úton. Az ígéreteknek pedig itt még nincs vége: „az azonnali fejlesztéseket követően 2030-ig uniós források felhasználásával jól kiépített, nagy kapacitású bringasztrádákká fejlesztjük a legforgalmasabb, városrészeket összekötő biciklisávokat” – áll a program leírásában.
Az autóforgalom háttérbe szorítása is folytatódik: Niedermüller Péter, Erzsébetváros, és Pikó András, Józsefváros polgármestere is ígéretet tett a forgalomcsillapítás folytatására – vagyis az autók számát a főváros a kerületekkel együttműködve fogja megpróbálni jelentősen csökkenteni a belvárosi részeken, azonban adnak is valamit cserébe: egy olyan tömegközlekedési rendszert, ami egyre hatékonyabban képes egyre több utas befogadására és mozgatására. Ezért van szükség arra is, hogy a 3-as metró mellett legyen észak-déli irányban felszíni közlekedés is Budapesten. Tehát a főváros beígérte azt is.
Balogh Samu pénteken arról beszélt, hogy a városvezetés villamost szeretne építeni a Deák tér és a Lehel tér között a Bajcsy-Zsilinszky úton – ezzel pedig gyakorlatilag összekötnék a 14-es villamos vonalát a 49-es és a 47-es villamosok vonalaival. „Ezzel a pesti fonódó villamos legfontosabb fejlesztése jönne létre: átszállásmentes kapcsolat kötné össze Újpestet és a káposztásmegyeri lakótelepet a belvárossal, illetve Dél-Budát Észak-Pesttel” – írták az erről kiadott anyagban.
Villamos a Bajcsyn
budapest.hu
Mindehhez két dolog is kell: egyrészt új villamosok - a főváros pedig arról beszél, hogy 2026-ig 124 modern, alacsonypadlós, légkondis CAF fog közlekedni Budapesten. Másrészt viszont hozzá kell nyúlni a Nyugati téri felüljáróhoz, ami nem lesz könnyű feladat.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa még 2019-ben – vagyis még a Tarlós István-féle városvezetés ideje alatt – döntött a felüljáró elbontásából, ebből viszont azóta sem lett semmi. A kormány a Nyugati tér felújítására több tervet is készített – a Fürjes Balázs vezette Budapest Fejlesztési Központnak a Nyugati és a Déli pályaudvart összekötő vonalat is tervezett – viszont a felújítási terveket Lázár János miniszteri kinevezése után kukázta. Ráadásul úgy, hogy a projektre szánt uniós forrást már le is hívta a kormány, így azt vissza is kellett utalni. A főváros most azzal érvel, hogy a felüljáró lebontását meg lehet oldani a pályaudvar átalakítása nélkül is.
Ha már nem lehetett kormányzati negyed a Nyugati pályaudvar környékéből, a legújabb tervek szerint park még lehet. Vasúti alagút a Duna alatt, Metró-HÉV összekötés az Örsön, száz éve lezárásra szánt Déli pályaudvar és a szuperkórház. Összeszedtük azokat a terveket, amiből hosszú évek óta nem lett semmi, de még reménykedünk a megvalósításukban.
A Nyugati téri felüljáró mellett a városvezetésnek már csak az állapota miatt is muszáj hozzányúlnia a Népligeti felüljáróhoz is. A 45 éves felüljáró állapotfelmérése március elején kezdődött és őszre már látni fogják, hol és mennyire kell hozzányúlni. Friss anyagában a városvezetés azt írja: „előzetes vizsgálatok alapján ha a felüljárót leromlott állapota miatt el kell bontani, egy szintbeli csomópont valódi alternatívája lehet a felüljáró költséges, teljes körű újjáépítésének”.
Az olvasóban mostanra megfogalmazódhatott a kérdés: ha a főváros folyamatosan arról beszél, hogy semmire nincs pénze, akkor miből szeretné a felsorolt ígéreteit finanszírozni? Kétszáz milliárd forint uniós forrásból. Viszont ez sem egyszerű folyamat, mivel Budapest önállóan nem tud EU-s pénzekért pályázni. A városvezetés a közlekedésfejlesztési és a településfejlesztési operatív programok révén elérhető pénzeket szeretné városfejlesztésre költeni – ezt viszont csak akkor tudja megtenni, ha a kormány megállapodik a jelenleg még befagyasztott forrásokról az Európai Unióval. Egészen addig Karácsonyék álma csupán ígéret marad bő egy évvel az önkormányzati választások előtt.
Mikorra lehet a felsorolt tervekből bármi? A főváros a 3-as metró két, még felújítás alatt lévő megállójának átadását májusra ígéri, idén pedig elkészülhetnek a metró vonalán új zebrák, sőt, az ígért biciklisávok is. Ezek azonban nem a legköltségesebb részei a sugárút-koncepciónak. Ha Budapest kap rá pénzt, akkor a dízel buszokat városszerte 2024 után cserélhetik trolikra és ugyancsak 2024 utánra ígérik a Városháza park átadását is. A felüljárók rendezésének, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítésének viszont csak 2026 után állnának neki.
Egykor Orbán Viktor neve egyet jelentett a szabadsággal. Mára egyet jelent a törvénysértések következményeitől való szabadulással – írja Bartosz T. Wieliński, a Gazeta Wyborcza főszerkesztő-helyettese. Vélemény.