Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a4367960-70ad-4b37-b0f1-eccb7b67cd69","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Egyelőre inkább az alkata és a kopaszsága miatt nevezik osztrák Churchillnek Christian Stocker új osztrák kancellárt, aki a vidéki prókátor furfangjával kovácsolt koalíciót.","shortLead":"Egyelőre inkább az alkata és a kopaszsága miatt nevezik osztrák Churchillnek Christian Stocker új osztrák kancellárt...","id":"20250524_hvg-kontur-christian-stocker-osztrak-kancellar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4367960-70ad-4b37-b0f1-eccb7b67cd69.jpg","index":0,"item":"72b39891-1527-4c92-9982-c35f2c3cbc62","keywords":null,"link":"/360/20250524_hvg-kontur-christian-stocker-osztrak-kancellar","timestamp":"2025. május. 24. 13:00","title":"Vespával jár és szaxofonozik a kisvárosból érkezett osztrák kancellár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3141cd5-fcec-4759-b4a2-eaf70ceadae2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Független Benzinkutak Szövetsége szerint a forgalmuk 30 százalékát vesztették el, ezért sokan le is húzták a rolót.","shortLead":"A Független Benzinkutak Szövetsége szerint a forgalmuk 30 százalékát vesztették el, ezért sokan le is húzták a rolót.","id":"20250523_GVH-Mol-kiskutak-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3141cd5-fcec-4759-b4a2-eaf70ceadae2.jpg","index":0,"item":"d13b51e2-f64a-4d92-bd23-2864831cdeeb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_GVH-Mol-kiskutak-per","timestamp":"2025. május. 23. 18:00","title":"Már zajlik a per, hogy kiderítsék: miért nem vizsgálta a GVH a Molt a benzinárstop idején","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a2e7658-1d99-4194-b6d8-7105ef659c06","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"A kimerülő erőforrásoktól jutott el a megújulókig, a halgazdaságoktól a teljes bioszféráig Sir Partha Dasgupta cambridge-i közgazdász, akinek 2021-es jelentését mérföldkőnek tekintik a közgazdaságtan és a természet kapcsolatának újragondolásában: közgazdásznyelven magyarázta el az ökológiai válságot. A professzor azt mondja, a kormányok nyitottak a természet védelmére, de nem tudnak mit kezdeni vele, mert nem ismerik a természeti tőke gazdaságtanát. Budapesten beszélgettünk vele.","shortLead":"A kimerülő erőforrásoktól jutott el a megújulókig, a halgazdaságoktól a teljes bioszféráig Sir Partha Dasgupta...","id":"20250525_Partha-Dasgupta-interju-Mondhatjak-hogy-fontos-a-termeszet-de-nem-tudjak-beepiteni-a-kozgazdasagtanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a2e7658-1d99-4194-b6d8-7105ef659c06.jpg","index":0,"item":"1fe065b6-0338-4860-b752-bf9a4b703e0a","keywords":null,"link":"/360/20250525_Partha-Dasgupta-interju-Mondhatjak-hogy-fontos-a-termeszet-de-nem-tudjak-beepiteni-a-kozgazdasagtanba","timestamp":"2025. május. 25. 13:04","title":"Mondhatják, hogy fontos a természet, de nem tudják beépíteni a közgazdaságtanba – interjú Partha Dasguptával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b843fff-0da8-43f1-9b7c-f46e628abca2","c_author":"Péter Tamás","category":"360","description":"A NER immár nemcsak uralkodni akar, hanem hinni is szeretne abban, amit állít, máskülönben egyre inkább megkérdőjeleződne saját identitása is. Ha a rendszer döntéshozói biztonsági fenyegetésként tekintenek az ellenzéki szereplőkre, a kormánykritikus sajtóra, az EU-ra vagy a civil társadalomra, akkor minden eszközt legitimnek érezhetnek velük szemben – akár a jogállamiság keretein kívül is. ","shortLead":"A NER immár nemcsak uralkodni akar, hanem hinni is szeretne abban, amit állít, máskülönben egyre inkább...","id":"20250524_uldozesi-mania-ner-titkosszolgalatok-atlathatosagi-torveny-ellensegkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b843fff-0da8-43f1-9b7c-f46e628abca2.jpg","index":0,"item":"1d68e320-998e-435d-a611-e1fa8737182e","keywords":null,"link":"/360/20250524_uldozesi-mania-ner-titkosszolgalatok-atlathatosagi-torveny-ellensegkep","timestamp":"2025. május. 24. 07:51","title":"Üldözési mánia a NER-ben: titkosszolgálati logikával gyártják az új ellenségképeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28f70daa-39d3-4c7f-9fa6-d33f6d1f38f5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Mészáros Lőrinc NER-es mivoltáról nincs kétely a magyarokban, de sokan Csányi Sándort is kormányközelinek tartják.","shortLead":"Mészáros Lőrinc NER-es mivoltáról nincs kétely a magyarokban, de sokan Csányi Sándort is kormányközelinek tartják.","id":"20250524_Meszaros-Lorinc-Garancsi-Csanyi-Kit-ismer-igazan-a-nep-a-toplistas-gazdagok-kozul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28f70daa-39d3-4c7f-9fa6-d33f6d1f38f5.jpg","index":0,"item":"17b1501a-e126-4cda-82d0-abbfe7a91383","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250524_Meszaros-Lorinc-Garancsi-Csanyi-Kit-ismer-igazan-a-nep-a-toplistas-gazdagok-kozul","timestamp":"2025. május. 24. 13:49","title":"Friss felmérés: a magyarok 77 százaléka szerint a toplistás gazdagok tisztességtelenül gazdagodtak meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f8cf735-94dc-468e-9201-e32767c6c312","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Tisztaszoba, de mégsem: megvizsgáltak a kutatók egy olyan helyiséget, ahol elviekben minden körülmény adott ahhoz, hogy a földi mikroorganizmusok rosszul érezzék magukat. Az űrmissziók előkészítését szolgáló létesítményekben azonban úgy tűnik, valójában élnek és virulnak a mikroorganizmusok.","shortLead":"Tisztaszoba, de mégsem: megvizsgáltak a kutatók egy olyan helyiséget, ahol elviekben minden körülmény adott ahhoz...","id":"20250525_nasa-tisztaszoba-bakteriumok-azonositasa-felfedezes-urmissziok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f8cf735-94dc-468e-9201-e32767c6c312.jpg","index":0,"item":"3fe05db9-e834-4213-9149-0effd6d7b132","keywords":null,"link":"/tudomany/20250525_nasa-tisztaszoba-bakteriumok-azonositasa-felfedezes-urmissziok","timestamp":"2025. május. 25. 08:03","title":"26 eddig ismeretlen baktériumot találtak ott, ahol egynek sem kéne lennie","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9be9d61b-944f-448c-b0ca-58ed4e0fc567","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Gyereknap alkalmából arról beszéltek érintett családok, hogy nem csak az LMBTQ-gyerekeknek, de szüleiknek is fontos a közösség ereje. ","shortLead":"Gyereknap alkalmából arról beszéltek érintett családok, hogy nem csak az LMBTQ-gyerekeknek, de szüleiknek is fontos...","id":"20250525_pride-lmbtq-aktivizmus-deutsche-welle-transznemu-coming-out","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9be9d61b-944f-448c-b0ca-58ed4e0fc567.jpg","index":0,"item":"30c0d66a-ff9e-423c-92de-8a367888b1a5","keywords":null,"link":"/elet/20250525_pride-lmbtq-aktivizmus-deutsche-welle-transznemu-coming-out","timestamp":"2025. május. 25. 11:35","title":"Így lesz a harcos, Pride-ellenes tüntető szülőből LMBTQ-aktivista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Nem jól mutatja a GDP az emberiség fejlődését, mert nem számol egy nagyon fontos összetevővel, amit nem kezelhetünk korlátlanul kiaknázható erőforrásként. Pedig már akkorák az igényeink, és olyan ütemben használjuk ki a természetet, hogy az egyre inkább a kárára válik. Mintha minden halat kihalászna a tóból a helyi halgazdaság. Partha Dasgupta közgazdász, a Cambridge-i Egyetem professzora a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen igyekezett közgazdász-nyelvre lefordítani az ökológiai válságot, ami egyben a végletekig kifacsart természeti tőke válsága.","shortLead":"Nem jól mutatja a GDP az emberiség fejlődését, mert nem számol egy nagyon fontos összetevővel, amit nem kezelhetünk...","id":"20250525_partha-dasgupta-kozgazdasz-professzor-eloadas-interju-gdp-termeszeti-toke-bioszfera-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf0129e1-efd5-46ae-87d0-7d34b973e225.jpg","index":0,"item":"9599a080-4c61-492a-b029-6aa6b774a3fa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250525_partha-dasgupta-kozgazdasz-professzor-eloadas-interju-gdp-termeszeti-toke-bioszfera-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 25. 12:35","title":"Ki kellene törnünk a GDP mágikus köréből, de túlságosan is rabjai vagyunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétszázmilliárd forintos fejlesztési csomagot álmodott meg Budapest vezetése a 3-as metró vonalának felszínére: új villamost, a felüljárók elbontását, bicikliutakat ígértek. A projekttel egy gond van: EU-s pénzből valósítanák meg, ráadásul abból a forrásból, amit az Unió jogállamisági problémák miatt nem hajlandó egyelőre átutalni Magyarországnak.
„Várostörténetileg jelentős pillanatban vagyunk, hogy a metró felújítását követően a metróvonal felett a várost is felújítsuk” – jelentette ki Karácsony Gergely pénteki sajtótájékoztatóján. A városvezetés – Pikó András, Niedermüller Péter és Soproni Tamás ellenzéki polgármesterekkel és Reiner Roland ferencvárosi alpolgármesterrel – nagyjából egy évvel az önkormányzati választások előtt előállt egy olyan programmal, ami szinte kampányindítónak is felfogható.
Karácsonyék terve a következő: „belvárosi autópályák" helyett „újjáéledő sugárutakat” szeretnének létrehozni – mindezt pedig egy nagyívű programban összekötötték a 3-as metró megállóinak májusban lezáruló felújításával is. Ebből következik, hogy a most bejelentett tervben olyan észak-déli irányú fejlesztések szerepelnek, amelyek területileg egybeesnek a főváros leghosszabb metróvonalának nyomvonalával. Nem nehéz kitalálni: pesti fejlesztésekről van szó, ebből a körből a budai oldal kimarad.
Veres Viktor
A főváros vezetése szerint azért van erre szükség, mert a városba Pestet átszelő három legnagyobb útszakasz – a Váci út, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Üllői út – olyan forgalmat önt a belvárosra, amit az nem tud kezelni, így jószerivel megbénul a nyomása alatt. Számszerűsítve: Budapestre az agglomerációból naponta 300 ezer autós ingázik – igaz, ebben benne van a budai oldal, vagyis az M1-es és M7-es autópályák, valamint a Zsámbéki-medence forgalma is. A belső kerületek állapotát a városvezetés néhány szóban össze is foglalta: „torlódások, kihalt üzletek, rossz levegő, zaj és kosz, nyáron elviselhetetlen hőség”. Ezen szeretnének változtatni.
Lefordítva a köznyelvre: Karácsonyék a fejlesztésekkel jelentősen csökkenteni akarják az Üllői, a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky utak forgalmát. A főváros nem először fog neki a forgalomcsillapításnak: korábban az elővárosi P+R parkolók építése volt slágertéma – épült ilyen például Kőbányán is – Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke azonban pénteken azt mondta: ők azt a megoldást preferálnák, hogy az elővárosi vonatok megállóinál legyenek ilyen parkolók. Ez viszont már nem fővárosi, hanem kormányzati hatáskör, Lázár János építési és közlekedési miniszter pedig lehúzta a beruházási listájáról a parkolók építését – vagyis előreláthatólag ezek nem fognak a közeljövőben megvalósulni.
Hogyan lehet parkolók nélkül mégis forgalmat csillapítani? Úgy, hogy „a tranzitforgalmat alapvetően a belvárost elkerülő, elsődlegesen a Hungária gyűrű és az autópálya bevezető szakaszok által alkotott tranzithálózaton kell elvezetni” – áll a főváros által ismertetett anyagban. Ezen a szakaszon szerintük olyan megoldásokra van szükség, ami egyenletessé teszi a forgalmat – ez pedig elérhető korszerű forgalomirányítással. Mit jelent a korszerű forgalomirányítás? Például adaptív lámpaprogramot, amivel az autók utazósebessége egyenletessé tehető – így egyúttal rögtön az is szabályozható, hogy egyszerre hány autó zúduljon a belvárosra.
Túry Gergely
A belvárost elkerülő tranzitforgalom kialakítása viszont nem fogja teljesen megoldani a belső kerületek forgalmi problémáit, ehhez még Karácsonyék szerint is kell pár dolog. Ilyen, hogy a tömegközlekedést úgy kell újraszabni, hogy az hatékonyabban hordja be az elővárosokból és peremkerületekből az embereket. Erre van is ígéret: a 72-es troli vonalát például egészen Kőbányáig ki akarják vezetni, ezzel pedig kiváltanák a dízellel járó 9-es buszt, így jelentősen javulna a 9-es jelenlegi vonalán a levegő minősége.
Az elővárosokból, peremkerületekből sokan járnak be biciklivel, Karácsony pedig ígéretet tett a jelenlegi bicikliutak összekötésére – ez a gyakorlatban 2,6 kilométer új biciklisávot jelent a Váci úton, és 3,2 kilométert az Üllői úton. Az ígéreteknek pedig itt még nincs vége: „az azonnali fejlesztéseket követően 2030-ig uniós források felhasználásával jól kiépített, nagy kapacitású bringasztrádákká fejlesztjük a legforgalmasabb, városrészeket összekötő biciklisávokat” – áll a program leírásában.
Az autóforgalom háttérbe szorítása is folytatódik: Niedermüller Péter, Erzsébetváros, és Pikó András, Józsefváros polgármestere is ígéretet tett a forgalomcsillapítás folytatására – vagyis az autók számát a főváros a kerületekkel együttműködve fogja megpróbálni jelentősen csökkenteni a belvárosi részeken, azonban adnak is valamit cserébe: egy olyan tömegközlekedési rendszert, ami egyre hatékonyabban képes egyre több utas befogadására és mozgatására. Ezért van szükség arra is, hogy a 3-as metró mellett legyen észak-déli irányban felszíni közlekedés is Budapesten. Tehát a főváros beígérte azt is.
Balogh Samu pénteken arról beszélt, hogy a városvezetés villamost szeretne építeni a Deák tér és a Lehel tér között a Bajcsy-Zsilinszky úton – ezzel pedig gyakorlatilag összekötnék a 14-es villamos vonalát a 49-es és a 47-es villamosok vonalaival. „Ezzel a pesti fonódó villamos legfontosabb fejlesztése jönne létre: átszállásmentes kapcsolat kötné össze Újpestet és a káposztásmegyeri lakótelepet a belvárossal, illetve Dél-Budát Észak-Pesttel” – írták az erről kiadott anyagban.
Villamos a Bajcsyn
budapest.hu
Mindehhez két dolog is kell: egyrészt új villamosok - a főváros pedig arról beszél, hogy 2026-ig 124 modern, alacsonypadlós, légkondis CAF fog közlekedni Budapesten. Másrészt viszont hozzá kell nyúlni a Nyugati téri felüljáróhoz, ami nem lesz könnyű feladat.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa még 2019-ben – vagyis még a Tarlós István-féle városvezetés ideje alatt – döntött a felüljáró elbontásából, ebből viszont azóta sem lett semmi. A kormány a Nyugati tér felújítására több tervet is készített – a Fürjes Balázs vezette Budapest Fejlesztési Központnak a Nyugati és a Déli pályaudvart összekötő vonalat is tervezett – viszont a felújítási terveket Lázár János miniszteri kinevezése után kukázta. Ráadásul úgy, hogy a projektre szánt uniós forrást már le is hívta a kormány, így azt vissza is kellett utalni. A főváros most azzal érvel, hogy a felüljáró lebontását meg lehet oldani a pályaudvar átalakítása nélkül is.
Ha már nem lehetett kormányzati negyed a Nyugati pályaudvar környékéből, a legújabb tervek szerint park még lehet. Vasúti alagút a Duna alatt, Metró-HÉV összekötés az Örsön, száz éve lezárásra szánt Déli pályaudvar és a szuperkórház. Összeszedtük azokat a terveket, amiből hosszú évek óta nem lett semmi, de még reménykedünk a megvalósításukban.
A Nyugati téri felüljáró mellett a városvezetésnek már csak az állapota miatt is muszáj hozzányúlnia a Népligeti felüljáróhoz is. A 45 éves felüljáró állapotfelmérése március elején kezdődött és őszre már látni fogják, hol és mennyire kell hozzányúlni. Friss anyagában a városvezetés azt írja: „előzetes vizsgálatok alapján ha a felüljárót leromlott állapota miatt el kell bontani, egy szintbeli csomópont valódi alternatívája lehet a felüljáró költséges, teljes körű újjáépítésének”.
Az olvasóban mostanra megfogalmazódhatott a kérdés: ha a főváros folyamatosan arról beszél, hogy semmire nincs pénze, akkor miből szeretné a felsorolt ígéreteit finanszírozni? Kétszáz milliárd forint uniós forrásból. Viszont ez sem egyszerű folyamat, mivel Budapest önállóan nem tud EU-s pénzekért pályázni. A városvezetés a közlekedésfejlesztési és a településfejlesztési operatív programok révén elérhető pénzeket szeretné városfejlesztésre költeni – ezt viszont csak akkor tudja megtenni, ha a kormány megállapodik a jelenleg még befagyasztott forrásokról az Európai Unióval. Egészen addig Karácsonyék álma csupán ígéret marad bő egy évvel az önkormányzati választások előtt.
Mikorra lehet a felsorolt tervekből bármi? A főváros a 3-as metró két, még felújítás alatt lévő megállójának átadását májusra ígéri, idén pedig elkészülhetnek a metró vonalán új zebrák, sőt, az ígért biciklisávok is. Ezek azonban nem a legköltségesebb részei a sugárút-koncepciónak. Ha Budapest kap rá pénzt, akkor a dízel buszokat városszerte 2024 után cserélhetik trolikra és ugyancsak 2024 utánra ígérik a Városháza park átadását is. A felüljárók rendezésének, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítésének viszont csak 2026 után állnának neki.