Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9d0b13bb-4218-47aa-b8d7-4e7b4212d468","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Az ellenzék nemzetbiztonsági kockázat – ezt hivatott jelezni a kormány kémvádja a volt vezérkari főnök, Ruszin-Szendi Romulusz ellen. Magyar Péter egy elővágással próbált pajzsot tartani pártjának szakpolitikusa elé, amikor közölte, hogy közeleg a tábornok letartóztatása.","shortLead":"Az ellenzék nemzetbiztonsági kockázat – ezt hivatott jelezni a kormány kémvádja a volt vezérkari főnök, Ruszin-Szendi...","id":"20250530_hvg-ukran-kemugy-ruszinszendi-romulusz-magyar-peter-orban-viktor-szolgalatok-nemzetbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d0b13bb-4218-47aa-b8d7-4e7b4212d468.jpg","index":0,"item":"f8a48562-331f-4864-af20-2d7a9232eeb9","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-ukran-kemugy-ruszinszendi-romulusz-magyar-peter-orban-viktor-szolgalatok-nemzetbiztonsag","timestamp":"2025. május. 30. 09:30","title":"Hadjárat Ruszin-Szendi ellen: Orbán Viktorból előjött a mindenkori diktatúrák kedvenc fordulata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c49b6f1-c255-4f05-9e13-233937324940","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke ugyanakkor azt is elmondta, hogy szerinte a Fidesz és az óellenzék közösen tették működésképtelenné a fővárost.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke ugyanakkor azt is elmondta, hogy szerinte a Fidesz és az óellenzék közösen tették működésképtelenné...","id":"20250529_Magyar-Peter-fovaros-inkasszo-Karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c49b6f1-c255-4f05-9e13-233937324940.jpg","index":0,"item":"97874241-5e1a-4c44-b6d6-a6a008943b81","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Magyar-Peter-fovaros-inkasszo-Karacsony","timestamp":"2025. május. 29. 20:34","title":"Magyar Péter a főváros elleni inkasszóról: Törvénytelen, jogtalan és erkölcstelen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ae7913b-fb4d-4b10-941f-16f72c3d203c","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Kell Morrist csak megfigyelésre vitték kórházba.","shortLead":"Kell Morrist csak megfigyelésre vitték kórházba.","id":"20250530_alaszka-gleccser-sziklaomlas-tulelo-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ae7913b-fb4d-4b10-941f-16f72c3d203c.jpg","index":0,"item":"088345e6-0e61-4e2a-9805-c8676d5d80f3","keywords":null,"link":"/elet/20250530_alaszka-gleccser-sziklaomlas-tulelo-turista","timestamp":"2025. május. 30. 10:39","title":"Rázuhant egy 320 kilós szikla, de a haja szála sem görbült egy alaszkai turistának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c394a658-25a9-4e6f-8507-b9e458a39be7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Snapdragon 8 Elite a Qualcomm 2025-ös kínálatának csúcskategóriás terméke. Úgy tűnik, komolyan megszorongathatja egy új konkurens, a Xiaomi saját fejlesztésű új alkalmazásprocesszora.","shortLead":"A Snapdragon 8 Elite a Qualcomm 2025-ös kínálatának csúcskategóriás terméke. Úgy tűnik, komolyan megszorongathatja...","id":"20250531_xiaomi-xring-01-alkalmazasprocesszor-benchmark-qualcomm-snapdragon-elite-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c394a658-25a9-4e6f-8507-b9e458a39be7.jpg","index":0,"item":"f5dd4ae5-eb5c-41fc-a753-455dde61e8db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_xiaomi-xring-01-alkalmazasprocesszor-benchmark-qualcomm-snapdragon-elite-8","timestamp":"2025. május. 31. 14:03","title":"Androidos mobilok: megszorongatja a Xiaomi processzora a Qualcomm szuperchipjét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33489783-2f4d-4876-8ab7-d61be02b77c3","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Széchenyi István Hitelszövetkezet korábbi elnökét félmilliárdos kárt okozó hűtlen kezelésben találták bűnösnek. A korábbi ügyvezető is letöltendőt kapott, öt vádlottat felfüggesztettre ítéltek.","shortLead":"A Széchenyi István Hitelszövetkezet korábbi elnökét félmilliárdos kárt okozó hűtlen kezelésben találták bűnösnek...","id":"20250530_Harom-ev-letoltendot-kapott-Torocskei-Istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33489783-2f4d-4876-8ab7-d61be02b77c3.jpg","index":0,"item":"40d50417-be78-4706-b8c2-efc886887529","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Harom-ev-letoltendot-kapott-Torocskei-Istvan","timestamp":"2025. május. 30. 19:01","title":"Három év letöltendőt kapott Töröcskei István","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2b0eac3-7830-4dfd-a297-5a3d57ec31dc","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Donald Trump amerikai elnök nekimegy az ESG-nek, mondván: az visszafogja a gazdasági növekedést. Az érintett szereplők aggódnak, de úgy vélik, korai temetni a keretrendszert.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök nekimegy az ESG-nek, mondván: az visszafogja a gazdasági növekedést. Az érintett szereplők...","id":"20250530_hvg-trump-esg-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2b0eac3-7830-4dfd-a297-5a3d57ec31dc.jpg","index":0,"item":"592dd261-534c-4aa2-9912-8eb2df01df20","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-trump-esg-klimavaltozas","timestamp":"2025. május. 30. 17:45","title":"Trump a porcelánboltban: a szemétdombon végzik a törvények, amelyek említik a klímaváltozást vagy az üvegházhatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f6dc8aa-c06f-43c2-80ef-16c598e77cff","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A polgármester úgy véli, az önkormányzati szerepvállalás csak „feszes keretek között” történhet meg, és csak rövid távra.","shortLead":"A polgármester úgy véli, az önkormányzati szerepvállalás csak „feszes keretek között” történhet meg, és csak rövid...","id":"20250530_labdarugas-fehervar-fc-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f6dc8aa-c06f-43c2-80ef-16c598e77cff.jpg","index":0,"item":"ffd37fca-c85c-4514-8970-77a86d2e14e1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_labdarugas-fehervar-fc-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","timestamp":"2025. május. 30. 11:41","title":"Cser-Palkovics szerint van mód a Fehérvár FC megmentésére, már tárgyalnak Garancsival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A profit alig valamicske, semmiség a régi szép időkhöz képest, de legalább nem milliárdos veszteség, mint a válás után közvetlenül.","shortLead":"A profit alig valamicske, semmiség a régi szép időkhöz képest, de legalább nem milliárdos veszteség, mint a válás után...","id":"20250531_Meszaros-Lorinc-exveje-ujra-nyereseget-tudott-csinalni-a-valas-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287.jpg","index":0,"item":"2d59603c-87d0-4195-a03e-ff7aef7a91ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Meszaros-Lorinc-exveje-ujra-nyereseget-tudott-csinalni-a-valas-utan","timestamp":"2025. május. 31. 15:35","title":"Mészáros Lőrinc pária exveje újra nyereséget tudott csinálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mellékvonalak bezárása kormányokon átívelő politikai pótcselekvés, aminek kevés köze van a vasút problémáihoz, ahogy azok megoldásához is. Most – saját ígéreteivel is szembemenve – mégis ehhez nyúl az Orbán-kormány. Pedig a mellékvonalak egy része Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint menthető lenne, ráadásul a bezárás után „a megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el". A belföldi vasúti személyszállításnak jót tenne a piacnyitás, de erre csak 2034-től látszik remény.
A MÁV beismerte, hogy képtelen a tőle megrendelt és kifizetett közszolgáltatás ellátására, a közlekedési kormányzat pedig meghajolt a MÁV előtt és nem viselkedik megrendelőként, ráadásul úgy tűnik, mintha víziója sem lenne a bezárás helyett a Miskolc vagy Szeged körüli jelentős elővárosi forgalomra képes vasútvonalak fejlesztésére – vont mérleget az augusztustól érvényes mellékvonal-bezárásról Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár. Olyat tesz ugyanis az Orbán-kormány, ami ellen ellenzékben és hatalomra kerülve is küzdött, sőt, a Bajnai-kormány által bezárt vasútvonalakat maga nyitotta újra 2010 után:
Alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány - az az Orbán-kabinet, amelyik ugyanezért „vasútrombolást" kiáltva hibáztatta ellenzékből a baloldali kormányokat, majd kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását. Kormányra kerülve többel így is tett - most éppen ezek közül maga zár be újra hármat.
Vitézy Dávid a hvg.hu-nak azt mondta, a 10 mellékvonal bezárása nemcsak azért szomorú, mert közülük „nyolc alighanem menthető lenne, mert életképes, van jövőképe”, vagy azért, mert szembemegy Lázár János miniszter azon narratívájával, ami a „most vidék jön" szlogennel a vidék fejlesztését ígéri, hanem azért is, mert a vasúthálózatra is igaz szerinte, hogy „ha csak az ütőereket tartjuk fenn, elhalnak a végtagok”. Ráadásul – kérdezte –, miért a környezetbarát vasút a vesztes megint?
A korábbi közlekedési államtitkár finoman oda szólt Lázár Jánosnak is, aki szerint Budapesttel szemben épp most jött el a vidékfejlesztés ideje.
Ugyan a 10 mellékvonalon jövő héten életbe lépő „módváltás” vagyis „vonathelyettesítő autóbuszos utaskiszolgálás” indoka a korábbi hasonló kormányzati lépéseknél a spórolás volt, most a hivatalos nyilatkozatokban erről nem esett szó, noha az Orbán-kormány gyakorlatilag egy éve nem tesz mást, mint megszorít. Ezúttal az indok inkább a MÁV-nál valóban tapasztalható krónikus jármű- és személyzethiány volt. Ezzel a 10 vonallal amúgy Vitézy szerint sem lehet semmi megtakarítást elérni, összesen országosan 5 db Bz-motorvonattal lesz kevesebbre szükség, mivel van, hogy egy-egy jármű egyszerre több vonalat is kiszolgál.
A teljes megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el”
– mondta, de szerinte amúgy nem is csak pénz kérdése ez, hiszen a legnehezebb helyzetű vidéki kistérségekben a közszolgáltatások fenntartása nem jövedelmezőség kérdése, nem véletlen, hogy a kormányzat állami pénzből dotál falusi élelmiszerboltokat, továbbá fedezi azt is, hogy a Volánbusz háromszor is megálljon naponta a legkisebb, 11 fős zalai faluban is.
Vitézy Dávid egykori közlekedési államtitkár
Veres Viktor
De nem csak spórolni nem lehet Vitézy szerint a mellékvonali szolgáltatás-leállítással: számos olyan vonalra kerülne lakat, amelyekben van perspektíva. Épp Lázár János képviselői körzetében, a hasonló szerepű hódmezővásárhelyi tram-train szomszédságában a Szeged-Makó vonal kiváló elővárosi vonal lehetne Szeged körül a második világháborúban lebombázott Tisza-híd újjáépítése esetén, amire tervek is készülnek – Vitézy szerint azonban szomorú, hogy csak közúti hídként.
Miskolc esetében ma is kétóránként járó villamosított elővárosi vonalat zárna be a szaktárca Tiszaújváros felé, Balassagyarmatnál a korábbi trianoni határok által kettévágott vasútvonal mai schengeni Európában való újraegyesítését és a Losoncig való meghosszabbítását lehetetleníti el a bezárás. Eközben az ország más részein is egyre nehezebben tudja kiszolgálni a forgalmat a MÁV. Már most nagy bajok vannak szerinte a balatoni InterCitykkel. Új járművekre nincs közbeszerzés, a korábbiakat a gazdasági helyzet romlása miatt visszavonták, az InterCityk jelentős része pedig hiányzó vagy klimatizálatlan, selejtérett kocsikkal közlekedik – tette hozzá.
Az 1900-as évek legelején még Európa élvonalába tartozott a magyar vasút, azóta rendszerektől függetlenül sajnálják a pénzt rá, helyette ha valami baj van, bezárnak vonalakat. Emiatt egyre kevesebben választják a vonatot, úgyhogy a kihasználatlanság miatt jöhetnek az újabb bezárások. Hol rontottuk el?
Vitézy már egy korábbi Facebook-posztjában is felhozott külföldi példákat, jó gyakorlatokat. Egy cseh és egy francia példát is felhozva amellett érvelt, hogy az államnak meg kellene versenyeztetnie magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot, és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, ha az képtelen a szolgáltatás megfelelő színvonalú ellátására. Ahogy most a hvg.hu-nak fogalmazott:
egész Európában átalakul a piac, jellemző, hogy az állami szereplők a pályát biztosítják és rögzítik a közszolgáltatás tarifaszintjét, menetrendjét, de ezután a szolgáltatást versenyben ítélik oda – mi eközben a vasúton még mindig be vagyunk ragadva az államszocializmus egy a MÁV, egy az ország modelljébe”.
A piacliberalizáció, a versenytársak megjelenése ugyanis igencsak jótékony hatással lehet a költségekre és a szolgáltatás színvonalára is – magyarázta. „Ráadásul még csak nem is kell külföldre menni azért, hogy jól működő példákat találjunk, elég csak a GySEV által üzemeltetett nyugat-magyarországi vonalakat megnézni: ezek is mellékvonalak, korszerű alacsonypadlós Flirt-motorkocsik járnak, senkinek eszébe nem jut bezárni őket – miért van az, hogy Győr-Moson-Sopron megyében pontosan ugyanazt kiválóan tudjuk üzemeltetni, amit Borsodban vagy Csongrád-Csanád megyében bezárunk?"
Stiller Ákos
Az áruszállításban még korábban megnyílt a magyar vasúti piac a MÁV-on kívüli szereplők előtt is, de a személyszállításban, ahol az utasok is találkozhatnának a jelenséggel, ez csak a néhány nemzetközi vonal hazai szakaszán közlekedő versenypiaci vonatot jelenti a cseh Regiojet üzemeltetésében. Ám a tömegeket érintő, belföldi helyközi vasúti közlekedésben még messzi cél ez, Vitézy szerint a piacliberalizációt előíró EU-s direktívának való megfelelést 2033-ig lehet kitolni. Erről idén év végéig kell kormánydöntést hozni, a MÁV nyilván azért lobbizik, hogy fenntartsa a monopóliumát.
Tehát mivel ugyan már idén decemberben lejár a MÁV hosszú távú közszolgáltatási szerződése az állammal, az EU-s előírások szerint az állami szolgáltató továbbra is monopolhelyzetben maradhat egy szerződéses ciklus erejéig, ha még idén a lejárat előtt újra szerződnek vele. Mivel 10 éves szerződés köthető és Vitézy szerint a kormányzat ezzel élni is fog – amikor ő volt a közlekedési államtitkár, akkor is így tervezték –, így 2034 előtt aligha lesz piacnyitás.
Vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás
Fazekas István
A MÁV-csoporthoz tartozó Volánbusz hamarabb kerülhet „piacibb” körülmények közé, bár az autóbuszos közúti személyszállítás liberalizációját is régóta halogatja a kormány. Egy 2020-as döntéssel Volánbusz „szükséghelyzeti kijelöléssel" látta el a feladatát 2022 végéig, amikor is versenytárgyalás nélkül odaítélt szolgáltatási szerződését újabb 2 évvel meghosszabbították. A tervek szerint jövőre végre pályázaton keresnének 2025-től közszolgáltatót - minden uniós határidőt túllépve, immár 7 éve halogatva a buszos piac versenyeztetését. Magyarország az EU egyetlen tagállama, ahol ennyire koncentráltan egyetlen állami cég végzi a buszos szolgáltatást.
A témához kapcsolódik a hvg.hu közéleti podcastja, a Fülke legfrissebb adása, amelyben Nagy Iván László, Lengyel Tibor és Sztojcsev Iván annak jártak utána, hogyan kerül nap mint nap teljesítőképessége határára a MÁV, milyen problémákat idézett elő a magyar társadalomban a vasúti mellékvonalak leépülése, és miért kéne a nemzetközi zöldpolitikában kulcsszerepet adni a vasútnak. Hallgassa meg a beszélgetést:
Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.