Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató, ünnepelt énekesnő azt írta, két gyereke születése volt élete legnagyszerűbb teljesítménye.","shortLead":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató...","id":"20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521.jpg","index":0,"item":"1066bb68-3fa8-4ca6-b3dd-9501fc60c80f","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","timestamp":"2025. március. 09. 14:53","title":"Rihanna sosem látott szülés utáni fotóival ünnepelte a nőnapot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt, megdöbbentő gyilkosságot szenvtelenül mesélte el újra és újra, majd a tárgyalóteremben már azt mondta, nagyon szerette az édesanyját. Védője szerint a sajtóban azzal is szították a közhangulatot, hogy a színésznő fiatalkori fotóját mutogatták, amin még csinos volt. Petróczi valódi motivációi valószínűleg örökre rejtve maradnak, ami tény, hogy felbujtóként súlyosabb ítéletet kapott, mint maga a gyilkos.","shortLead":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt...","id":"20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11.jpg","index":0,"item":"6347ddca-9cd7-4ed8-8b98-c9d4c9d70040","keywords":null,"link":"/360/20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"„Egy szem lányomat megölette az egy szem unokám” – az egész országot sokkolta Soproni Ágnes halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e531fc4-3c0f-47e7-b5f9-244b8047bc78","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google újabb funkciót adna a Geminihez, ami a jövőben a felhasználó keresési előzményeit is áttekintheti. A cég állítja: csak akkor, ha erre külön engedélyt ad az ember.","shortLead":"A Google újabb funkciót adna a Geminihez, ami a jövőben a felhasználó keresési előzményeit is áttekintheti. A cég...","id":"20250310_google-gemini-mesterseges-intelligencia-keresesi-elozmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e531fc4-3c0f-47e7-b5f9-244b8047bc78.jpg","index":0,"item":"fefe0c45-7fcc-4e86-9931-391140acc188","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_google-gemini-mesterseges-intelligencia-keresesi-elozmenyek","timestamp":"2025. március. 10. 10:03","title":"Már a keresési előzményekhez is hozzáférne a Google mesterséges intelligenciája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egész vonalon pótlóbusz közlekedett helyette.","shortLead":"Az egész vonalon pótlóbusz közlekedett helyette.","id":"20250310_baleset-2es-metro-potlobusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"779c3d4b-39ba-4963-8fa8-b7e84bffab10","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_baleset-2es-metro-potlobusz","timestamp":"2025. március. 10. 05:13","title":"Baleset miatt nem járt a 2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64efb7f4-398e-496b-a3a9-679c6e7c8458","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A recept azután változott meg, hogy a sajtó drogfüggőséget kialakító hatást tulajdonított az üdítőitaloknak.","shortLead":"A recept azután változott meg, hogy a sajtó drogfüggőséget kialakító hatást tulajdonított az üdítőitaloknak.","id":"20250311_coca-cola-eredete-kokain-hatasa-fekete-munkasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64efb7f4-398e-496b-a3a9-679c6e7c8458.jpg","index":0,"item":"2bcec71b-e7d8-4cee-afd5-e7f9359b45e7","keywords":null,"link":"/elet/20250311_coca-cola-eredete-kokain-hatasa-fekete-munkasok","timestamp":"2025. március. 11. 06:01","title":"Feketék is fogyasztani kezdték, ezért került ki a Coca-Colából a kokain","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1b91ba0-596d-4626-a955-9428146d4175","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Íme a német gyártó triplamotoros hajtásláncú szupererős új AMG szabadidő-autója.","shortLead":"Íme a német gyártó triplamotoros hajtásláncú szupererős új AMG szabadidő-autója.","id":"20250311_ledobta-alcajat-az-1000-loeros-mercedes-amg-villany-suv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1b91ba0-596d-4626-a955-9428146d4175.jpg","index":0,"item":"fd27004c-9d61-4d5f-8f5b-56225bef7dae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250311_ledobta-alcajat-az-1000-loeros-mercedes-amg-villany-suv","timestamp":"2025. március. 11. 06:41","title":"Ledobta álcáját az 1000 lóerős Mercedes-AMG villany SUV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A három tekintélyuralmi nagyhatalom vezetői közti fura jó viszony dermesztő hatással van a világra – írja Simon Tisdall a The Guardianben.","shortLead":"A három tekintélyuralmi nagyhatalom vezetői közti fura jó viszony dermesztő hatással van a világra – írja Simon Tisdall...","id":"20250310_Simon-Tisdall-Putyin-lakajakent-Trump-nem-kap-Nobel-bekedijat-de-egy-Lenin-rend-meg-leeshet-neki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26.jpg","index":0,"item":"b5e07a72-d24f-4448-8e79-9ba86515472d","keywords":null,"link":"/360/20250310_Simon-Tisdall-Putyin-lakajakent-Trump-nem-kap-Nobel-bekedijat-de-egy-Lenin-rend-meg-leeshet-neki","timestamp":"2025. március. 10. 07:16","title":"The Guardian-kommentár: Putyin lakájaként Trump nem kap Nobel-békedíjat, de egy Lenin-rend még leeshet neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tíz, augusztustól Volánbusszal kiváltandó vasúti mellékvonalból kettőnél is lassabb lesz az ígéretek ellenére a vonatnál a busz, de az egyiknél, a Dombóvár-Komló viszonylaton egy expressz buszjárattal próbálnak ezen javítani – árulta el a friss tervet a hvg.hu-nak Gulyás Gergely miniszter.
Hiába az érintett települések lakóinak, polgármestereknek, szakmai szervezeteknek a tiltakozása, a kormány nem lép vissza a tíz alacsony kihasználtságú mellékvonal bezárásától – derült ki pár nappal az augusztustól érvénybe lépő változás előtt, a csütörtöki kormányinfón.
A levél szerint a mostani gyors döntés közvetlen oka, hogy a miniszter megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg. Az aláírók szerint az nem perspektíva, hogy adjunk irreálisan olcsó bérletet az embereknek, hogy aztán a kieső bevétel következményeként az utasok bennégjenek a vonatban.
A kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a vasúti közszolgáltatást lemondó, azt „vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálásra” cserélő Lázár János közlekedési miniszter felé tolva a felelősséget kijelentette:
Nem indokolt, hogy a kormány magához vonja a vasúti szárnyvonalak megszüntetésének kérdését, ezt a tárca döntötte el.”
Ennek ellenére a jelek szerint mégis beleavatkozik a kormány az ügybe, miután kiderült, hogy a vonat helyett ígért buszos eljutás nem mindenhol lesz gyorsabb a végállomások között. A július 26-án közzétett új, buszos menetrend alapján tízből két helyen ez lesz a helyzet, hiszen
A Dombóvár–Komló viszonylaton tehát Lázár János közlekedési miniszter ígéretével ellentétben, miszerint ezután is „gyorsan” elvisznek minden utast, augusztustól az eddigi 45 perces vonatút helyett 69 perc lesz a buszút, és a buszra kerékpárt sem lehet felvinni.
Lesz, ahol lassabb lesz busszal utazni, mint eddig vonattal
Fazekas István
A kormány ezen a legkirívóbb helyzeten javítana, tudta meg a hvg.hu a kormányinfó után Gulyás Gergely minisztertől. Méghozzá úgy, hogy tesztjelleggel beállítanak Dombóvár-Komló között egy gyorsbusz-járatot is, ami így akár még gyorsabb is lehet, mint a vonat volt.
Ez a jelenlegi, nem végleges tervek szerint gyakorlatilag egy expresszjárat lenne, amely esetleg csak néhány közbenső állomáson állna meg, de inkább egyen sem, hanem végállomástól végállomásig menne. Ha sikerül annyi idő alatt összehozni, akkor már augusztus elsejétől, esetleg kicsit későbbtől.
Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.
Gulyás azt is mondta, hogy az állam anyagi okokból a közszolgáltatások területén egyfajta szolgáltatást tud nyújtani, kivéve olyan helyeken, ahol többfélére is szükség van, például Székesfehérvár és Budapest között vonat és busz is van, és mindkettő tele van.
Azt a miniszter sem titkolta a kormányinfón, hogy a kormányzat nem a mellékvonalakra koncentrál, amikor vasútfejlesztésben gondolkodik: „már eddig is sok javulás történt, de a fejlesztéseket arra kell koncentrálni, ahol nagy a vasút kihasználtsága."
A mellékvonalak bezárása kormányokon átívelő politikai pótcselekvés, aminek kevés köze van a vasút problémáihoz, ahogy azok megoldásához is. Most - saját ígéreteivel is szembemenve - mégis ehhez nyúl az Orbán-kormány. Pedig a mellékvonalak egy része Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint menthető lenne, ráadásul a bezárás után „a megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el".
A vasutat a fővárosi agglomerációban, utána a megyeszékhelyeken kell fejleszteni a miniszter szerint. Gulyás azt is mondta, hogy ahol a Volán el tudja látni a közszolgáltatást, és kicsi a kihasználtsága a vasútnak, ott a Volánnak kell lehetőséget adni. Úgy vélte,
az ország ahhoz biztosan nem elég gazdag, hogy olyan vasútvonalak mellett, amelyeknek az igénybevétele rendkívül csekély, egyidejűleg nyújtson Volán és MÁV-szolgáltatást.”
Arra már nem tudott a miniszter pontos számot mondani, hogy mennyit spórolhat az állam a tíz vasútvonal leállításával. Valószínűleg amúgy az összeg elhanyagolható, nem véletlenül nem a takarékosságot emelte ki sem Lázár János, sem pedig a MÁV a nyilatkozataiban.
A hvg.hu megírta: a VEKE civil szervezet szerint például a MÁV-Volán csoport évi 600-800 milliárdos büdzséjéhez képest nem lehetne spórolni, Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint pedig „egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el” vonalanként a havi megtakarítás.
Érdemi spórolásról már csak azért sem lehet beszélni, mert ami keveset a MÁV megspórol a tíz mellékvonalon nem közlekedtetett napi néhány vonattal, az a Volánnál pluszköltség. Vagyis az állami közlekedési mamutcég az egyik zsebéből a másikba teszi csak a pénzt.
Alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány - az az Orbán-kabinet, amelyik ugyanezért „vasútrombolást" kiáltva hibáztatta ellenzékből a baloldali kormányokat, majd kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását. Kormányra kerülve többel így is tett - most éppen ezek közül maga zár be újra hármat.
Nem spórolnak azért sem, mert a Volánnak a hírek szerint 12 plusz munkavállalóra lesz szüksége. A MÁV személyszállító cégénél dolgozó, érintett 60 embert és a 24 pályavasúti munkavállalót sem küldik el, hanem máshová vezénylik őket, ahol szakemberhiány van.
Eddig úgy tűnt, az Orbán-kormánynál a mellékvonalak életben tartása nem is pénzkérdés, inkább elvi dolog. Ezt mutatta, hogy a Fidesz ellenzékben „falurombolást” kiáltva hibáztatta a baloldali kormányokat 2007-ben és 2009-ben a vasúti mellékvonalak bezárásáért, majd
kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását – kormányra kerülve többet meg is nyitott, most viszont ezek közül maga zár be újra hármat.
Azt, hogy a vidéki kistérségekben a közszolgáltatások fenntartása nem pénzkérdés, a kormány eddig azzal is bizonyította, hogy állami pénzből dotál falusi élelmiszerboltokat és fedezi, hogy a Volánbusz napi háromszor is megálljon akár egy 11 fős zalai faluban is.
Stiller Ákos
A vasút esetében változott a kormány hozzáállása, de ha kérdőre vonják a kabinetet, hogy a vasútvonal-bezárás nem megy-e szembe a Fidesz vidékfejlesztési ígéreteivel, akkor olyan reakció a válasz, mint amit Gulyás Gergely adott a kormányinfón a Telex kérdésére:
A vidékbarát politika nem demagóg, mint az ön kérdése.”
Ezzel és a tíz mellékvonal bezárásával sem lehet azonban elfedni, hogy a mellékvonali rendszer gyakorlatilag összeomlott. Gulyás Gergely miniszter értelmezésében a jelen helyzet azért még nem összeomlás, de szerinte is tény, hogy „vannak fennakadások és nehézségek“.
A mostani vonalbezárás a MÁV szerint sem oldja meg hosszú távon a problémákat, rövid távon is csak enyhítheti azokat. Vagyis újra ott tartunk, ahol 1968-ban, 2007-ben és 2009-ben is voltunk a nagy vasútvonal-bezárásoknál:
a magyar vasúttól rendszerektől függetlenül sajnálják a pénzt, helyette, ha valami baj van, bezárnak vonalakat.
Az 1900-as évek legelején még Európa élvonalába tartozott a magyar vasút, azóta rendszerektől függetlenül sajnálják a pénzt rá, helyette ha valami baj van, bezárnak vonalakat. Emiatt egyre kevesebben választják a vonatot, úgyhogy a kihasználatlanság miatt jöhetnek az újabb bezárások. Hol rontottuk el?