Tetszett a cikk?

A webáruháznál a kosárelhagyás szinte egyenlő a vásárló elvesztésével. Vagyis amikor a vásárló azután gondolja meg magát, hogy kosárba tette a termékét. Ez nagyobb kudarc, mintha be sem tenné a termékét a kosárba. De miért?

A kutatási eredmények szerint a kosárelhagyási ráta 65-75 százalék között van. Tehát 100 emberből csak körülbelül 30 vásárol ténylegesen, míg 70 valamiért meggondolja magát és vásárlás nélkül távozik. De miért nem vásárolt az a 70 ember, aki kiválasztotta a kívánt terméket? Kutatási eredmények azt mutatják, hogy a leggyakoribb okok a következők:

• magas szállítási költségek, amelyekre nem számítottak
• túl magas a vásárlás végösszege
• túl hosszú, illetve bonyolult vásárlási folyamat
• túl sok személyes információszükséglet
• vásárlás előtti kötelező regisztráció
• bizonytalan, megbízhatatlan webáruházak

Miután sikerült rájönni a problémát kiváltó okra, azt megszüntetve szinte azonnal ugrásszerű növekedést észlelhető a bevételben is.

A következőkben 10 tippet mutatunk be, amellyel biztosan csökkenteni lehet a kosárelhagyási rátát.

1. Az első vásárló különösen értékes

Tegyük a vásárlási folyamatot egyszerűbbé és gyorsabbá az új vevők részére. Az első vásárlást ne kössük regisztrációhoz, ami akadályt jelent a számára, hosszabbá teszi a vásárlási folyamatot. A vásárlás után azonban ajánljuk fel neki a regisztráció lehetőségét, mint előnyt. Előnye, hogy miután a felhasználó megadja az adatait, a vásárlási folyamat gyorsabbá tehető, mert a szükséges adatok már szerepelni fognak a formokban. Ezután nem akadálynak érzékeli majd a regisztrációt, hanem fogyasztói előnynek. Hasonlóan jó megoldás, ha úgy regisztráljuk be vásárlás közben a felhasználót, hogy szinte észre se veszi

2. A vásárlási folyamat legfontosabb jellemzői

A kosárelhagyások egyik leggyakoribb okának a túl hosszú, bonyolult vásárlási folyamatot szokás tartani. A kutatási eredmények azonban azt mutatják, hogy nincs egyértelmű korreláció a kosárelhagyási ráta és a vásárlási folyamat hossza között. Egy hat lépésből álló folyamaton is könnyedén végig lehet vezetni a vásárlót, amennyiben az megfelelően felépített. Ettől függetlenül a kettő vagy három lépésből álló folyamatot tartják ideálisnak.

Fontos hogy a vásárló tudja, hogy hol tart a vásárlási folyamatban, illetve hány lépés van még hátra. Célszerű számokkal jelölni, hogy hányadik lépésnél tartanak az összeshez viszonyítva. Győződjünk meg arról, hogy egyértelműen van-e leírva minden, hogy mit kell csinálni az egyes lépéseknél. Biztosítunk lehetőségek, hogy meg tudja nézni az előző lépéseket és utána vissza is tudjon térni az éppen aktuális lépéséhez.

A vásárlási folyamat során csak annyi személyes információt kérjünk a vevőről, amennyi feltétlenül szükséges a vásárláshoz. Az egyes lépések tartalmai mindenképpen a látványvonal feletti területen helyezkedjenek el, azaz a vásárló a görgetősáv használata nélkül végig tudjon menni a vásárlási folyamat lépésein.

3. Szállítási és egyéb plusz költségek

Amilyen hamar csak tudjuk, közöljük a vásárlóval, hogy milyen plusz költségek adódnak még a termékárhoz. Ne lepődjön meg, hogy a végén nem annyi a végösszeg, amennyire számított. Célszerű a szállítási költségeket már a termékoldalon feltüntetni, mindenképpen még a vásárlási folyamat előtt.

4.Tegyük egyszerűvé a kosár tartalmának módosítását

Ha valamilyen termékből több szín vagy méret is van, vagy egyéb paramétereit lehet változtatni, akkor minél egyszerűbbé kell tenni a vásárlónak, hogy változtathassa ezeket a paramétereket a kosáron belül. Előfordulhat például, hogy mégis egy másik színt szeretne, vagy egy terméket két különböző színben vásárolna meg. Fontos, hogy a vásárló könnyen és egyszerűen tudjon változtatni a kosár tartalmán, beleértve a nem kívánt termék/ek törlését, illetve új termék/ek hozzáadását a kosárba.

5. Hibaüzenet

Tudassuk a vevővel amennyiben valami hiányzik, vagy rosszul lett megadva a vásárlási folyamat során. Egyértelműen és világosan írjuk le a hibaüzenetünkben, hogy mi az, ami javításra szorul. Figyelnünk kell az üzenet hangvételére, nehogy azt higgye, hogy ő volt buta hozzá. Hogy ennek az esélyét csökkentsük, meg lehet említeni például, hogy a rendszer nem tudta értelmezni a beírt adatot.

6. Tudassuk a vásárlóval, hogy egy valóságos, létező vállalat vagyunk

A vásárlási folyamat során az emberek többségében felébred a kétely a vállalattal kapcsolatosan. Azért, hogy ezt megszüntessük, mindenképpen tüntessük fel az összes elérhetőségünket, hogy tudják és lássák: mi egy létező vállalat vagyunk.

7. Személyes elérhetőség biztosítása

Célszerű egy ingyenes telefonszám, vagy chat-cím megadása arra az esetre, ha például a vásárlónak problémája adódik a vásárlási folyamat során, vagy nem szeretné megadni online módon a bankkártyájának a számát. A hívás rögzítése segít megérteni és értékelni a fogyasztói szükségleteket és magatartást.

8. Megerősítés és garancia

A termék mellett helyezzünk el egy linket, amely a termék garanciájával kapcsolatosan informál, illetve egyéb dolgokról, amely a vásárlót érdekelhetik, ilyenek például a vállalati politika, a szervizzel kapcsolatos egyedi alkalmazások, minőségi tanúsítványok. Sajnos ezek gyakran eldugott helyen vannak. Célszerű azonban minél szembetűnőbb helyre rakni. Biztosítsuk a vásárlót, hogy az adatait bizalmasan kezeljük és nem adjuk ki harmadik félnek.

9. Mentsük el a kosárba maradt elemeket
A vevők gyakran hagynak termékeket a kosarukban, amelyeket nem vesznek meg. Emlékeztetni kell a vásárlókat és ösztönözni kell őket, hogy térjenek vissza és vásárolják meg a már korábban kiválasztott termékeket.

10. Termékkel kapcsolatos információk

Jó ha a kosárba rakott termékek mellett egy linket is elhelyezünk róluk. Ez esetben lehetősége van a vásárlónak még egyszer meggyőződni arról, hogy valóban a kívánt terméket fogja megvásárolni. Egy kis kép elhelyezésével a kosárban a termékekről több, mint 10 százalékkal növelhetjük a konverziós rátánkat.

Célszerű a vásárlóval már a termékoldalon közölni az adott termékből raktáron lévő mennyiséget. Így, ha esetleg nincs az adott termékből raktáron, vagy kevesebb van, mint amennyit szeretne, akkor ne kelljen végigjárni a vásárlási folyamatot, mire megtudja ezt az információt. Emellett még célszerű azt is feltüntetni, hogy várhatóan mikor kapja meg a terméket vagy hány napon belül szállítják. Ezek mind fontos és hasznos információk a potenciális vevőknek.

A felsorolt 10 tipp alkalmazásával rövid időn belül ugrásszerű növekedést figyelhetünk meg a konverziók számában. Ezek mellett még érdemes a kosárelhagyó vásárlókat megkérdezni, hogy miért szakították meg a vásárlási folyamatukat. Ezekből a kérdőíves megkérdezésekből értékes információt nyerhetünk, és célirányosan tehetjük egyszerűbbé, gyorsabbá és felhasználóbaráttá a vásárlási folyamatunkat.

Kálya Tímea
www.webshopexperts.hu

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!