szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A személygépkocsi – melynek az árában megjelenő általános forgalmi adó nem igényelhető vissza – a magyar adórendszer „totemállataként” 2010. január 1-től újabb adónem születését volt kénytelen elviselni. Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról szóló törvény ugyanis az ingatlanadó mellett „megtalálta” a légi, a vízi járművet és a nagy teljesítményű személygépkocsit, mindezt „a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében”. De sikerült-e a vagyonadó megmaradt részének beváltania a hozzá fűzött reményeket?

Korábban csak bizonyos értékhatárig érvényesíthettük költségként a személygépkocsi vételárát a társasági adóban és a személyi jövedelemadóban. (Igaz, ez a korlátozás az utóbbi években megszűnt.) A regisztrációs adó kifejezetten a hazai forgalomba helyezéshez kapcsolódik. A vállalkozás személygépkocsija cégautóadó-terhet visel (ezt korábban a személyi jövedelemadó kezelte). A közúthálózat karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges források bővítése céljából gépjárműadó működik csaknem azóta, mióta egyáltalán rendszámmal ellátott autók futnak az utakon.

Az év elején bevezetett vagyonadó értelmében a személygépkocsi adóköteles, amennyiben hajtómotorja teljesítménye eléri a 125 kilowattot, az adó alanya a tulajdonos. Az adó mértéke a teljesítménytől függően a gépjárműadó (amit az úthasználat miatt fizetünk) kétszeresétől a háromszorosáig terjed, s a központi adóhatóságnak kell bevallani és két részletben befizetni. Ezek az adónemek (vízi jármű, légi jármű, személygépkocsi) vélhetőleg azért kerültek be a közkeletűen vagyonadónak nevezett törvénybe, mert – háromszori nekifutásra – a kormányoldal frakciói csak akkor fogadták be az értékalapú ingatlanadót, ha mellette ezeket a nagy értékű ingóságokat is megadóztatják. Az értékalapú ingatlanadó alkotmánybírósági megsemmisítése után az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a vagyonadó járulékosnak tekintett hozadékai „főszereplőkként” megmaradtak. Ezt igazolja az egészhez fűzött költségvetési hatás is. Az összesen 50 milliárd forint tervezett bevételből 49 milliárd esett az ingatlanadóra és 1 milliárd forint a többire.

Vámosi-Nagy Szabolcs kommentárját az Adózónán olvashatja.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Autó

Költségvetési bevételkiesést is okozhat a vagyonadó

Több mint 73 ezer személygépkocsit érint a vagyonadó, de az ettől várt 2,5-4 milliárd forint összegű bevételt veszélyezteti, ha a tulajdonosok külföldön helyezik forgalomba az autókat, és így a költségvetés még az áfa- és a regisztrációs adóbevételektől is elesik a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint.

A tartós fáradtság és a sápadtság a vashiány tünete is lehet

A tartós fáradtság és a sápadtság a vashiány tünete is lehet

Kiadta a listát a Huawei: ezek az eszközök még biztosan kapnak Android-alapú frissítést

Kiadta a listát a Huawei: ezek az eszközök még biztosan kapnak Android-alapú frissítést

Tom Szaky: "Ha leég a házad, tényleg elkezdesz azon gondolkozni, mi okozhatta"

Tom Szaky: "Ha leég a házad, tényleg elkezdesz azon gondolkozni, mi okozhatta"