szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A személygépkocsi – melynek az árában megjelenő általános forgalmi adó nem igényelhető vissza – a magyar adórendszer „totemállataként” 2010. január 1-től újabb adónem születését volt kénytelen elviselni. Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról szóló törvény ugyanis az ingatlanadó mellett „megtalálta” a légi, a vízi járművet és a nagy teljesítményű személygépkocsit, mindezt „a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében”. De sikerült-e a vagyonadó megmaradt részének beváltania a hozzá fűzött reményeket?

Korábban csak bizonyos értékhatárig érvényesíthettük költségként a személygépkocsi vételárát a társasági adóban és a személyi jövedelemadóban. (Igaz, ez a korlátozás az utóbbi években megszűnt.) A regisztrációs adó kifejezetten a hazai forgalomba helyezéshez kapcsolódik. A vállalkozás személygépkocsija cégautóadó-terhet visel (ezt korábban a személyi jövedelemadó kezelte). A közúthálózat karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges források bővítése céljából gépjárműadó működik csaknem azóta, mióta egyáltalán rendszámmal ellátott autók futnak az utakon.

Az év elején bevezetett vagyonadó értelmében a személygépkocsi adóköteles, amennyiben hajtómotorja teljesítménye eléri a 125 kilowattot, az adó alanya a tulajdonos. Az adó mértéke a teljesítménytől függően a gépjárműadó (amit az úthasználat miatt fizetünk) kétszeresétől a háromszorosáig terjed, s a központi adóhatóságnak kell bevallani és két részletben befizetni. Ezek az adónemek (vízi jármű, légi jármű, személygépkocsi) vélhetőleg azért kerültek be a közkeletűen vagyonadónak nevezett törvénybe, mert – háromszori nekifutásra – a kormányoldal frakciói csak akkor fogadták be az értékalapú ingatlanadót, ha mellette ezeket a nagy értékű ingóságokat is megadóztatják. Az értékalapú ingatlanadó alkotmánybírósági megsemmisítése után az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a vagyonadó járulékosnak tekintett hozadékai „főszereplőkként” megmaradtak. Ezt igazolja az egészhez fűzött költségvetési hatás is. Az összesen 50 milliárd forint tervezett bevételből 49 milliárd esett az ingatlanadóra és 1 milliárd forint a többire.

Vámosi-Nagy Szabolcs kommentárját az Adózónán olvashatja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Költségvetési bevételkiesést is okozhat a vagyonadó

Több mint 73 ezer személygépkocsit érint a vagyonadó, de az ettől várt 2,5-4 milliárd forint összegű bevételt veszélyezteti, ha a tulajdonosok külföldön helyezik forgalomba az autókat, és így a költségvetés még az áfa- és a regisztrációs adóbevételektől is elesik a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint.