Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
A személygépkocsi – melynek az árában megjelenő általános forgalmi adó nem igényelhető vissza – a magyar adórendszer „totemállataként” 2010. január 1-től újabb adónem születését volt kénytelen elviselni. Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról szóló törvény ugyanis az ingatlanadó mellett „megtalálta” a légi, a vízi járművet és a nagy teljesítményű személygépkocsit, mindezt „a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében”. De sikerült-e a vagyonadó megmaradt részének beváltania a hozzá fűzött reményeket?
Korábban csak bizonyos értékhatárig érvényesíthettük költségként a személygépkocsi vételárát a társasági adóban és a személyi jövedelemadóban. (Igaz, ez a korlátozás az utóbbi években megszűnt.) A regisztrációs adó kifejezetten a hazai forgalomba helyezéshez kapcsolódik. A vállalkozás személygépkocsija cégautóadó-terhet visel (ezt korábban a személyi jövedelemadó kezelte). A közúthálózat karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges források bővítése céljából gépjárműadó működik csaknem azóta, mióta egyáltalán rendszámmal ellátott autók futnak az utakon.
Az év elején bevezetett vagyonadó értelmében a személygépkocsi adóköteles, amennyiben hajtómotorja teljesítménye eléri a 125 kilowattot, az adó alanya a tulajdonos. Az adó mértéke a teljesítménytől függően a gépjárműadó (amit az úthasználat miatt fizetünk) kétszeresétől a háromszorosáig terjed, s a központi adóhatóságnak kell bevallani és két részletben befizetni. Ezek az adónemek (vízi jármű, légi jármű, személygépkocsi) vélhetőleg azért kerültek be a közkeletűen vagyonadónak nevezett törvénybe, mert – háromszori nekifutásra – a kormányoldal frakciói csak akkor fogadták be az értékalapú ingatlanadót, ha mellette ezeket a nagy értékű ingóságokat is megadóztatják. Az értékalapú ingatlanadó alkotmánybírósági megsemmisítése után az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a vagyonadó járulékosnak tekintett hozadékai „főszereplőkként” megmaradtak. Ezt igazolja az egészhez fűzött költségvetési hatás is. Az összesen 50 milliárd forint tervezett bevételből 49 milliárd esett az ingatlanadóra és 1 milliárd forint a többire.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.