Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c60bda35-a179-49b5-acd2-be784c9829bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Közös vállalkozásba kezdenek a VakVarjú és a Stifler étteremlánc tulajdonosai. Mivel foglalkozik majd a Paprika House Zrt.?","shortLead":"Közös vállalkozásba kezdenek a VakVarjú és a Stifler étteremlánc tulajdonosai. Mivel foglalkozik majd a Paprika House...","id":"20250106_hvg-bulinegyed-nagyagyuitol-cegvilag-vakvarju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c60bda35-a179-49b5-acd2-be784c9829bf.jpg","index":0,"item":"55ec8aa9-8d02-40b2-9323-16d374828c13","keywords":null,"link":"/360/20250106_hvg-bulinegyed-nagyagyuitol-cegvilag-vakvarju","timestamp":"2025. január. 06. 10:46","title":"Összeálltak a bulinegyed nagyágyúi egy jó cégalapításra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce53b26-fd2e-4a41-b7ed-3127fd95b233","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók egy olyan vérvizsgálati eljárást fejlesztettek ki, ami invazív beavatkozás nélkül is egyértelműen megmutatja, hogy az adott nő endometriózistól szenved-e.","shortLead":"Ausztrál kutatók egy olyan vérvizsgálati eljárást fejlesztettek ki, ami invazív beavatkozás nélkül is egyértelműen...","id":"20250106_endometriozis-diagnosztizalasa-verbol-vervetel-vervizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce53b26-fd2e-4a41-b7ed-3127fd95b233.jpg","index":0,"item":"4b534816-e5ff-4d07-b545-b288d840b118","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_endometriozis-diagnosztizalasa-verbol-vervetel-vervizsgalat","timestamp":"2025. január. 06. 20:03","title":"Éveket spórolhat egy új vérvizsgálat, ami képes diagnosztizálni az endometriózist","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"308b13b1-d77d-42f7-8573-f7c780767ecb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Öt évre köthetnek szerződést a felek, Elon Musk cége az olasz kormány telekommunikációjának biztonságáért felelne.","shortLead":"Öt évre köthetnek szerződést a felek, Elon Musk cége az olasz kormány telekommunikációjának biztonságáért felelne.","id":"20250106_olaszorszag-spacex-telekommunikacios-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/308b13b1-d77d-42f7-8573-f7c780767ecb.jpg","index":0,"item":"5b02ccf0-08e9-4797-85f6-51453ba07e56","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_olaszorszag-spacex-telekommunikacios-szerzodes","timestamp":"2025. január. 06. 09:34","title":"Másfél milliárd eurót fizethet Olaszország a SpaceX-nek biztonsági szolgáltatásokért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","shortLead":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","id":"20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa.jpg","index":0,"item":"43bca71c-4b56-4228-b568-05049a0e0fff","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","timestamp":"2025. január. 06. 14:33","title":"1, azaz egy hidrogénhajtású buszt venne a MÁV – 131 dízelbusz mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4417a493-8cc0-45db-a45d-65910af24379","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"2025-ben a tavaly eladott elektromos autó mennyiség több mint duplájával tervez a kínai vállalat.","shortLead":"2025-ben a tavaly eladott elektromos autó mennyiség több mint duplájával tervez a kínai vállalat.","id":"20250107_iden-sokkal-tobb-villanyauto-eladasaval-szamol-a-xiaomi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4417a493-8cc0-45db-a45d-65910af24379.jpg","index":0,"item":"de44cce0-52d0-4fd9-81c9-8bfc4c0b838b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_iden-sokkal-tobb-villanyauto-eladasaval-szamol-a-xiaomi","timestamp":"2025. január. 07. 06:41","title":"Idén sokkal több villanyautó eladásával számol a Xiaomi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8895e1e0-c6b4-4cfe-aacc-369ba1dfb8de","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A hegedűművész újévi gáláján hívták a színpadra.","shortLead":"A hegedűművész újévi gáláján hívták a színpadra.","id":"20250106_Maga-Zoltan-Leslie-Mandoki-elismeres-galadij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8895e1e0-c6b4-4cfe-aacc-369ba1dfb8de.jpg","index":0,"item":"dbb90e83-bd7f-4f9f-bd8f-7d4aa500cbf8","keywords":null,"link":"/kultura/20250106_Maga-Zoltan-Leslie-Mandoki-elismeres-galadij","timestamp":"2025. január. 06. 17:04","title":"Mága Zoltántól vehetett át díjat Leslie Mandoki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.","shortLead":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint...","id":"20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047.jpg","index":0,"item":"6065d788-2087-42f3-851b-d73632bc2716","keywords":null,"link":"/360/20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","timestamp":"2025. január. 06. 09:30","title":"MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Január 15-ig minden építőipari kivitelezőnek és tervezőnek felelősségbiztosítást kell kötnie a kivitelezés közben okozott károk, köztük a személyes sérülések megtérítésére, illetve a sérelemdíjak kifizetésére.","shortLead":"Január 15-ig minden építőipari kivitelezőnek és tervezőnek felelősségbiztosítást kell kötnie a kivitelezés közben...","id":"20250106_Munka-kozben-betorte-az-ablakot-a-szaki-Ho-kozepetol-mar-biztositassal-kell-fizetnie-erte-kotelezo-felelossegbiztositas-epitoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559.jpg","index":0,"item":"83e9e625-4c5a-409f-8dda-806ef1116e08","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Munka-kozben-betorte-az-ablakot-a-szaki-Ho-kozepetol-mar-biztositassal-kell-fizetnie-erte-kotelezo-felelossegbiztositas-epitoipar","timestamp":"2025. január. 06. 14:06","title":"Munka közben betörte az ablakot a szaki? A hónap közepétől már biztosítással kell fizetnie érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„A GM megmentése igazi sikertörténet” - így foglalható össze röviden a 102 éves detroiti autógyártó elmúlt 16 hónapja.
„A GM megmentése igazi sikertörténet” - így foglalható össze röviden a 102 éves detroiti autógyártó elmúlt 16 hónapja. A korábban még a világ legnagyobb autógyártójának számító, a válság alatt csődöt jelentő GM-et az amerikai állam 50 milliárd dollárnyi adófizetői pénzből mentette meg, aminek fejében az adófizetők 61 százalékos részesedéshez jutottak a patinás cégben. A társaságot sikerült talpra állítani, és bár jelentős piacvesztést szenvedett el, az utóbbi három negyedévben már profitot termelt. Az állam így elérkezettnek látta az időt, hogy kiszálljon, azaz a részvények egy részét a tőzsdén értékesítse.
A Ford történetének legjobb negyedévét tudhatja maga mögött, az elmúlt években komoly gondokkal küzdő - ám a csőd rémét társaival ellentétben elkerülő - társaság 2010 harmadik negyedévében 1,69 milliárd dolláros adózott nyereséget könyvelhetett el, ami mindenkori csúcsnak számít, az eddigi rekordot még 1997 harmadik negyedévében állította fel a cég 1,13 milliárddal.
A válság alatt ugyancsak csődvédelembe menekülő Chrysler is rálépett a kilábalás rögös útjára, az autógyártó stabil üzemi nyereséget jelentett, és bőséges készpénzállománnyal rendelkezett, ami megteremtheti annak lehetőségét, hogy sikerüljön megvalósítani a cégvezetés által elfogadott 5 éves reorganizációs tervet.
Már felkelőben a nap
Várakozások fölötti eredményeket közöltek harmadik negyedéves gyorsjelentésükben a japán autógyártók is, ráadásul a szigetországi cégek rendre egész éves kilátásukon is javítottak. Mindez azért lehet meglepő, mert az elmúlt hónapokban a jen lényegében folyamatosan erősödött a vezető devizákhoz képest, ami természetesen rontotta az exportra termelő japán vállalatok versenyképességét. Ennek megfelelően az amúgy is gyengélkedő fejlett piacokon nem teljesítettek kimagaslóan a japán autógyártók – sőt nem egy esetben visszaesésről voltak kénytelenek beszámolni – a kínai piacra jellemző keresletnövekedés azonban több mint kompenzálta a fejlett államokban tapasztalt értékesítés-csökkenést, s a cégek többsége ezzel magyarázta a vártnál jobb eredményeket.
Az első fecske a Honda volt, amely még október végén közölte, hogy bő két és félszeresére, 136 milliárd jenre növelte második negyedéves adózott eredményét (az üzleti év március 31-ig tart), s jó 10 százalékkal árbevételét (2250 milliárd jenre). Ezzel párhuzamosan a második legnagyobb japán gyártó azt is jelezte, hogy folyó üzleti évében 500 milliárd jen nyereségre számít, ami előrelépést jelent, hisz az eddigi várakozás 455 milliárd jenről szólt.
A Honda példáját aztán követte a Nissan, a Suzuki és a Toyota is. A Nissan több mint négyszeresére növelte harmadik negyedéves adózott eredményét (101,7 milliárd jen), s árbevételét is húsz százalékkal bővítette, amin felbuzdulva a korábbi 150 milliárdos profitprognózist 270 milliárdra emelte a cégvezetés. Ezzel párhuzamosan a Suzuki is rádobott majd 20 százalékot eredmény-előrejelzésére: míg korábban 30 milliárdos nyereséget jósoltak, most ennél 5 milliárddal magasabb profit a cél.
Bár utolsónak jelentett, nem akart lemaradni hazai versenytársaitól a világ vezető autógyártója sem. A Toyota – amelynek működését az elmúlt negyedévekben visszahívások is nehezítették - a július és szeptember közötti három hónapban 98,7 milliárd jenes adózott eredményt ért el, ami több mint négyszerese a 2009 hasonló időszakában realizált profitnak, egész éves nyereség-várakozását pedig 340-ről 350 milliárd jenre javította.
Európa is villantott
A japán vállalatokhoz hasonlóan elsősorban a feltörekvő piacoknak köszönhetően az öreg kontinens autógyártói is kiemelkedően jól teljesítettek 2010 harmadik negyedévében, ráadásul esetükben még a deviza erősödése sem rontott az eredményeken. A szektor legnagyobb európai szereplője, a német Volkswagen például – részben a kínai értékesítés megugrása eredményeként - 18,4 százalékos árbevétel-bővülés mellett (a teljes forgalom 30,74 milliárd euró volt), 15-szörösére növelte adózott profitját, s az üzemi szintű eredmény is bő hétszerese volt az egy esztendővel korábbinak.
Nem panaszkodhatott a két nagy francia konkurens sem. A PSA Peugeot Citroen a harmadik negyedéves gyorsjelentésében 10,3 százalékos árbevétel-bővülésről (12,99 milliárd eurós forgalomról) adott számot, s ezzel párhuzamosan 1,5 milliárd euróra emelte a teljes 2010-es évre vonatkozó üzemi eredmény-várakozását, míg a Renault 7,6 százalékkal 8,71 milliárd euróra növelte értékesítését, úgy, hogy az Európán kívüli piacokon 22,8 százalékkal ugrott meg az árbevétel.
A prémiumautó-gyártóknak is jól ment Európában. A világ elsőszámú luxusautó gyártója, a német BMW például a tavalyi 76 millió euróról 871 millió euróra növelte adózott eredményét, árbevétele pedig 36 százalékkal 15,9 milliárd euróra emelkedett.
Legnagyobb konkurense, a szintén német Daimler is csillogó számokat tett közzé: az idei 1,61 milliárd eurós nyereség majd 29-szerese a 2009 hasonló időszakában elértnek, miközben a forgalom 30 százalékkal 25,1 milliárd euróra ugrott. Az egy évvel korábbit és a várakozásokat is meghaladó eredmények közlésével egy időben ráadásul a két cég egész éves várakozásán is javított: Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója a 2010-es kamat- és adófizetés előtti profitcélt 7 milliárd euróra emelte az eddigi 6 milliárd euróról, míg Norbert Reithofer a BMW első embere arról számolt be, hogy a működési eredmény az árbevétel több mint 7 százalékára rúghat az idén, szemben az eddigi 5 százalékos várakozással.