szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

„A GM megmentése igazi sikertörténet” - így foglalható össze röviden a 102 éves detroiti autógyártó elmúlt 16 hónapja.

„A GM megmentése igazi sikertörténet” - így foglalható össze röviden a 102 éves detroiti autógyártó elmúlt 16 hónapja. A korábban még a világ legnagyobb autógyártójának számító, a válság alatt csődöt jelentő GM-et az amerikai állam 50 milliárd dollárnyi adófizetői pénzből mentette meg, aminek fejében az adófizetők 61 százalékos részesedéshez jutottak a patinás cégben. A társaságot sikerült talpra állítani, és bár jelentős piacvesztést szenvedett el, az utóbbi három negyedévben már profitot termelt. Az állam így elérkezettnek látta az időt, hogy kiszálljon, azaz a részvények egy részét a tőzsdén értékesítse.

A tranzakció a befektetők élénk érdeklődése mellett zajlott, a hírek szerint az invesztorok előzetesen több mint 70 milliárd dollár értékben tettek ajánlatot a papírokra. Ezt látva az állam úgy döntött, hogy megemeli a felajánlott mennyiséget, lehetővé téve, hogy a GM tőzsdei bevezetése a maga 22,7 milliárdos értékével az USA eddigi legnagyobb ilyen jellegű tranzakciójává váljon.

Kezdenek talpra állni az amerikai gyártók

A válság alatt még a túlélésért küzdő amerikai autógyártók 2010 harmadik negyedévében már a befektetőknek tetsző gyorsjelentésekkel álltak tulajdonosaik elé. A GM 34,1 milliárd dolláros árbevétel mellett 2,16 milliárd dolláros adózott eredményt ért el, amivel biztossá vált, hogy a társság 2004 után ismét nyereséges évet zár.

A Ford történetének legjobb negyedévét tudhatja maga mögött, az elmúlt években komoly gondokkal küzdő - ám a csőd rémét társaival ellentétben elkerülő - társaság 2010 harmadik negyedévében 1,69 milliárd dolláros adózott nyereséget könyvelhetett el, ami mindenkori csúcsnak számít, az eddigi rekordot még 1997 harmadik negyedévében állította fel a cég 1,13 milliárddal.

A válság alatt ugyancsak csődvédelembe menekülő Chrysler is rálépett a kilábalás rögös útjára, az autógyártó stabil üzemi nyereséget jelentett, és bőséges készpénzállománnyal rendelkezett, ami megteremtheti annak lehetőségét, hogy sikerüljön megvalósítani a cégvezetés által elfogadott 5 éves reorganizációs tervet.

Már felkelőben a nap

Várakozások fölötti eredményeket közöltek harmadik negyedéves gyorsjelentésükben a japán autógyártók is, ráadásul a szigetországi cégek rendre egész éves kilátásukon is javítottak. Mindez azért lehet meglepő, mert az elmúlt hónapokban a jen lényegében folyamatosan erősödött a vezető devizákhoz képest, ami természetesen rontotta az exportra termelő japán vállalatok versenyképességét. Ennek megfelelően az amúgy is gyengélkedő fejlett piacokon nem teljesítettek kimagaslóan a japán autógyártók – sőt nem egy esetben visszaesésről voltak kénytelenek beszámolni – a kínai piacra jellemző keresletnövekedés azonban több mint kompenzálta a fejlett államokban tapasztalt értékesítés-csökkenést, s a cégek többsége ezzel magyarázta a vártnál jobb eredményeket.

Az első fecske a Honda volt, amely még október végén közölte, hogy bő két és félszeresére, 136 milliárd jenre növelte második negyedéves adózott eredményét (az üzleti év március 31-ig tart), s jó 10 százalékkal árbevételét (2250 milliárd jenre). Ezzel párhuzamosan a második legnagyobb japán gyártó azt is jelezte, hogy folyó üzleti évében 500 milliárd jen nyereségre számít, ami előrelépést jelent, hisz az eddigi várakozás 455 milliárd jenről szólt.

A Honda példáját aztán követte a Nissan, a Suzuki és a Toyota is. A Nissan több mint négyszeresére növelte harmadik negyedéves adózott eredményét (101,7 milliárd jen), s árbevételét is húsz százalékkal bővítette, amin felbuzdulva a korábbi 150 milliárdos profitprognózist 270 milliárdra emelte a cégvezetés. Ezzel párhuzamosan a Suzuki is rádobott majd 20 százalékot eredmény-előrejelzésére: míg korábban 30 milliárdos nyereséget jósoltak, most ennél 5 milliárddal magasabb profit a cél.

Bár utolsónak jelentett, nem akart lemaradni hazai versenytársaitól a világ vezető autógyártója sem. A Toyota – amelynek működését az elmúlt negyedévekben visszahívások is nehezítették - a július és szeptember közötti három hónapban 98,7 milliárd jenes adózott eredményt ért el, ami több mint négyszerese a 2009 hasonló időszakában realizált profitnak, egész éves nyereség-várakozását pedig 340-ről 350 milliárd jenre javította.

Európa is villantott

A japán vállalatokhoz hasonlóan elsősorban a feltörekvő piacoknak köszönhetően az öreg kontinens autógyártói is kiemelkedően jól teljesítettek 2010 harmadik negyedévében, ráadásul esetükben még a deviza erősödése sem rontott az eredményeken. A szektor legnagyobb európai szereplője, a német Volkswagen például – részben a kínai értékesítés megugrása eredményeként - 18,4 százalékos árbevétel-bővülés mellett (a teljes forgalom 30,74 milliárd euró volt), 15-szörösére növelte adózott profitját, s az üzemi szintű eredmény is bő hétszerese volt az egy esztendővel korábbinak.

Nem panaszkodhatott a két nagy francia konkurens sem. A PSA Peugeot Citroen a harmadik negyedéves gyorsjelentésében 10,3 százalékos árbevétel-bővülésről (12,99 milliárd eurós forgalomról) adott számot, s ezzel párhuzamosan 1,5 milliárd euróra emelte a teljes 2010-es évre vonatkozó üzemi eredmény-várakozását, míg a Renault 7,6 százalékkal 8,71 milliárd euróra növelte értékesítését, úgy, hogy az Európán kívüli piacokon 22,8 százalékkal ugrott meg az árbevétel.

A prémiumautó-gyártóknak is jól ment Európában. A világ elsőszámú luxusautó gyártója, a német BMW például a tavalyi 76 millió euróról 871 millió euróra növelte adózott eredményét, árbevétele pedig 36 százalékkal 15,9 milliárd euróra emelkedett.

Legnagyobb konkurense, a szintén német Daimler is csillogó számokat tett közzé: az idei 1,61 milliárd eurós nyereség majd 29-szerese a 2009 hasonló időszakában elértnek, miközben a forgalom 30 százalékkal 25,1 milliárd euróra ugrott. Az egy évvel korábbit és a várakozásokat is meghaladó eredmények közlésével egy időben ráadásul a két cég egész éves várakozásán is javított: Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója a 2010-es kamat- és adófizetés előtti profitcélt 7 milliárd euróra emelte az eddigi 6 milliárd euróról, míg Norbert Reithofer a BMW első embere arról számolt be, hogy a működési eredmény az árbevétel több mint 7 százalékára rúghat az idén, szemben az eddigi 5 százalékos várakozással.

 Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!