Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0acb72c9-aa72-4717-bd20-2035068c61c9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy friss felmérés szerint messze az elektromos rolleresek hánynak leginkább fittyet a közlekedési lámpák piros jelzésére.","shortLead":"Egy friss felmérés szerint messze az elektromos rolleresek hánynak leginkább fittyet a közlekedési lámpák piros...","id":"20250320_a-rolleresek-es-a-gyalogosok-haladnak-at-leginkabb-a-piroson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0acb72c9-aa72-4717-bd20-2035068c61c9.jpg","index":0,"item":"1dba4fc4-4488-4ea7-b7f8-914ddec0e347","keywords":null,"link":"/cegauto/20250320_a-rolleresek-es-a-gyalogosok-haladnak-at-leginkabb-a-piroson","timestamp":"2025. március. 20. 07:21","title":"A rolleresek és a gyalogosok haladnak át leginkább a piroson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c0cd526-4d51-4cb0-afed-9c52cb535fcb","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Brüsszelben megkezdődött az uniós állam- és kormányfők csúcstalálkozója. Utoljára két hete találkoztak a vezetők, akkor Ukrajna és Európa védelme volt a téma, most ezek kiegészülnek gazdasági ügyekkel. Ami nem változik: Magyarország nélkül fognak a tagállamok Ukrajna kapcsán nyilatkozatot elfogadni.","shortLead":"Brüsszelben megkezdődött az uniós állam- és kormányfők csúcstalálkozója. Utoljára két hete találkoztak a vezetők, akkor...","id":"20250320_eu-csucs_orosz-ukran-haboru_olaf-scholz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c0cd526-4d51-4cb0-afed-9c52cb535fcb.jpg","index":0,"item":"3262a239-0108-4f85-a0b6-29e281ad9c26","keywords":null,"link":"/eurologus/20250320_eu-csucs_orosz-ukran-haboru_olaf-scholz","timestamp":"2025. március. 20. 12:45","title":"Uniós vezetők Ukrajna 2030-as EU-tagságáról beszélnek Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b8f423b-dd4d-415a-bf42-b604d01441fb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A francia gyártó megkezdi a Renault 5 E-Tech szerényebb teljesítményű, kisebb hatótávú alapmodelljének forgalmazását.","shortLead":"A francia gyártó megkezdi a Renault 5 E-Tech szerényebb teljesítményű, kisebb hatótávú alapmodelljének forgalmazását.","id":"20250321_olcsobb-valtozatban-tamad-az-ev-autoja-gyoztes-uj-renault-5-e-tech","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b8f423b-dd4d-415a-bf42-b604d01441fb.jpg","index":0,"item":"709dcfb2-9044-4d26-b5e1-464f3c648847","keywords":null,"link":"/cegauto/20250321_olcsobb-valtozatban-tamad-az-ev-autoja-gyoztes-uj-renault-5-e-tech","timestamp":"2025. március. 21. 06:41","title":"Olcsóbb változatban támad az Év Autója győztes új Renault 5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"548a053a-0e47-4b47-bb66-659a443ac3da","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A tervezett üzemidőn túli üzemeltetést követő további üzemeltetés engedélyezésének részletes szabályait is megszabták.","shortLead":"A tervezett üzemidőn túli üzemeltetést követő további üzemeltetés engedélyezésének részletes szabályait is megszabták.","id":"20250320_Uj-rendelettel-agyaznak-meg-a-paksi-atomeromu-tovabbnal-is-tovabbi-uzemelesenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/548a053a-0e47-4b47-bb66-659a443ac3da.jpg","index":0,"item":"518b46bc-7f35-4c01-87f2-858f5277c8ac","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250320_Uj-rendelettel-agyaznak-meg-a-paksi-atomeromu-tovabbnal-is-tovabbi-uzemelesenek","timestamp":"2025. március. 20. 08:07","title":"Új rendelettel ágyaznak meg a paksi atomerőmű továbbnál is további üzemelésének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf12bc36-a468-4633-852b-e79628a71354","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A sportban mindig akadtak ügyeskedők, akik a szabályok átlépésével próbáltak előnyre szert tenni a riválisaikkal szemben. A norvég síugrók botránya után néhány ilyen esetet gyűjtöttünk össze.","shortLead":"A sportban mindig akadtak ügyeskedők, akik a szabályok átlépésével próbáltak előnyre szert tenni a riválisaikkal...","id":"20250319_csalas-sport-siugrok-labdarugas-nfl-forma1-kerekpar-atletika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf12bc36-a468-4633-852b-e79628a71354.jpg","index":0,"item":"c72419df-425f-4f9b-a386-e2a5e19221bb","keywords":null,"link":"/sport/20250319_csalas-sport-siugrok-labdarugas-nfl-forma1-kerekpar-atletika","timestamp":"2025. március. 19. 19:30","title":"Kémkedés, szándékos baleset, motoros bicikli – 5+1 csalás, amely megrázta a sportvilágot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1c98120-b528-4556-bc8a-d90f5595b49c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az adminisztrációs terhek csökkentésére és a versenyképességre hivatkozva tennék lehetővé, hogy a kis cégeknek 2027-ig ne kelljen ESG-adatokat szolgáltatniuk. A jelentéstételben a nagyok is haladékot kapnának. ","shortLead":"Az adminisztrációs terhek csökkentésére és a versenyképességre hivatkozva tennék lehetővé, hogy a kis cégeknek 2027-ig...","id":"20250321_esg-halogatas-kkv-vallalkozasok-fenntarthatosagi-jelentese-hatarido-hosszabbitas-ngm-mkik-sztfh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1c98120-b528-4556-bc8a-d90f5595b49c.jpg","index":0,"item":"743d0b8a-8078-4b64-ac43-b243ab7df3ad","keywords":null,"link":"/kkv/20250321_esg-halogatas-kkv-vallalkozasok-fenntarthatosagi-jelentese-hatarido-hosszabbitas-ngm-mkik-sztfh","timestamp":"2025. március. 21. 16:18","title":"Elhalasztott fenntarthatóság: csúsztatná a kormány az ESG-kötelezettségek bevezetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e2bf2dc-719e-4164-91de-3e45b5fe9d8e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azokat a civil, jogvédő és médiaszervezeteket fogják listázni, amelyek az Egyesült Államokból vagy Európából kaptak támogatást.","shortLead":"Azokat a civil, jogvédő és médiaszervezeteket fogják listázni, amelyek az Egyesült Államokból vagy Európából kaptak...","id":"20250320_VSquare-Orban-szupertitkosszolgalata-utasitasba-kapta-a-media-es-a-civilek-listazasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e2bf2dc-719e-4164-91de-3e45b5fe9d8e.jpg","index":0,"item":"e48e934b-7e43-49d0-ad0b-0468e78a224b","keywords":null,"link":"/itthon/20250320_VSquare-Orban-szupertitkosszolgalata-utasitasba-kapta-a-media-es-a-civilek-listazasat","timestamp":"2025. március. 20. 20:01","title":"VSquare: Orbán szupertitkosszolgálata utasításba kapta a média és a civilek listázását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"896d4e9a-95f7-4f30-9e8c-6cfbb7e9a774","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 33 éves női vádlott maga is évek óta prostituáltként dolgozott. ","shortLead":"A 33 éves női vádlott maga is évek óta prostituáltként dolgozott. ","id":"20250320_Azt-mondta-bulizni-mennek-Ausztriaba-aztan-prostituciora-kenyszeritette-a-16-eves-lanyt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/896d4e9a-95f7-4f30-9e8c-6cfbb7e9a774.jpg","index":0,"item":"d398dd88-3b15-4f00-ac3f-fb10f4c042ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250320_Azt-mondta-bulizni-mennek-Ausztriaba-aztan-prostituciora-kenyszeritette-a-16-eves-lanyt","timestamp":"2025. március. 20. 15:59","title":"Azt mondta, bulizni mennek Ausztriába, de prostitúcióra kényszerítette a 16 éves lányt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dohánylobbinak nem tetszik a jelenlegi trafiktörvény
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének három tagvállalata szerint nem a szövetség álláspontját képviseli a dohánykereskedelmi törvényjavaslat végleges szövege. A trafiktörvénynek is nevezett jogszabály Brüsszelbe küldött változatának dokumentuma a sajtóhírek szerint Sánta János, a sátoraljaújhelyi Continental dohánygyár vezetőjének a számítógépén lett létrehozva. Lázár János frakcióvezető elismerte, hogy Sánta véleményét kikérte a törvény megírásához.
A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének (DBMSZ) három tagja elhatárolódik attól az esettől, amely szerint a dohány-kiskereskedelem újraszabályozásáról szóló törvényjavaslat végleges szövege azelőtt került Brüsszelbe, hogy annak legutolsó módosítását a parlamenti képviselők megszavazták volna. Azt közölték, hogy a módosítások nem egyeznek a szövetség javaslataival.
A jelenleg brüsszeli vizsgálat alatt lévő javaslat jelentősen csökkentené a cigarettaárusító helyek számát, ugyanakkor ebben a beszűkült eladási csatornában a hazai gyártó Continental termékei azonos méretű eladói felületen tudnak majd megjelenni, mint a jóval nagyobb vetélytársak árui - írja a Népszabadság, amely szerint kormányzati berkekben azzal számolnak, hogy a nagyobb cégek Brüsszelben megfúrják majd a javaslatot.
A BAT Pécsi Dohánygyár Kft., az Imperial Tobacco Magyarország Dohányforgalmazó Kft. és a Universal Leaf Tobacco Magyarország Zrt. (ULT) által jegyzett keddi közlemény szerint e cégek vállalatként is és mint a DBMSZ alapító tagjai megdöbbenten szembesültek a sajtóban megjelent állításokkal, amelyek számos jogi és etikai kérdést vetnek fel.
Bánkuti András
A vállalatok hangsúlyozzák, hogy az említett módosítások nem egyeznek a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségének számos alkalommal publikált javaslataival, illetve senkinek semmilyen, a szövetség szakmai álláspontjától eltérő javaslat képviseletére nem volt mandátuma. Amennyiben a szövetség bármely tagja ezt tenné vagy tette volna, csak és kizárólag saját nevében és a szövetség alapelveinek megsértésével teheti.
A közleményben megismétlik, hogy a szövetség egyértelműen foglalta el azt a szakmai álláspontot, amely szerint legalább 10 ezer-12 ezer dohánybolt szükséges ahhoz, hogy a feketepiac növekedését meg lehessen akadályozni és egyetértettek abban is, hogy a boltoknak a fenntartható működésükhöz más termékeket is szükséges árulniuk.
A dohány-kiskereskedelemről szóló, kormánypárti képviselők által benyújtott törvényjavaslat zárószavazása kétszer is szerepelt az Országgyűlés napirendjén, ám a kormánytöbbség még az előterjesztés elfogadása előtt úgy döntött, csak az Európai Bizottság véleményének kikérése után szavazzon a parlament. A Ház január 20-án Lázár János Fidesz-frakcióvezető zárószavazás előtti módosító javaslatával alakította ki az előterjesztés végleges szövegét.
A Népszabadság hétfőn arról írt, hogy a törvényjavaslat szövege február 16-án kikerült Brüsszelbe úgy, hogy az tartalmazta a három nappal később elfogadott módosításokat is. A lap arról is írt, hogy Lázár János és a sátoraljaújhelyi Continental vezetője, Sánta János kezdettől fogva együttműködött az említett törvény kialakításában. Ezzel kapcsolatban Lázár János közölte: a javaslatot a Fidesz képviselőcsoportja írta, de emellett eredetileg is azt szerette volna, hogy a jogszabály megalkotásában legyen szerepe a Continentalnak, mivel egy magyar dohánygyártóról van szó. Hozzátette, hogy dohányügyekben a korábbiakban is kikérte a magyar és a külföldi gyártók véleményét egyaránt.
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvényjavaslat alapján az állam monopóliumot szerezne a dohány-kiskereskedelem felett, így dohánytermékeket a jövőben csak korlátozott számban kiadható koncessziós szerződések alapján működő kereskedők árulhatnának.
A múlt év végén megalakult szakmai szervezet január közepén tartott budapesti sajtótájékoztatón elhangzott információk szerint azokat az iparági szereplőket képviseli, amely cégek részt vesznek a magyarországi felvásárlásban és a hazai gyártásban. (A szervezet tagjai: a BAT Pécsi Dohánygyár Kft., a Continental Dohányipari Zrt., az Imperial Tobacco Magyarország Dohányforgalmazó Kft., valamint az Universal Leaf Tobacco Magyarország Zrt.)
A törvényjavaslat szerint 2 ezer lakosra jutna egy dohányt árusító bolt, a szövetség viszont 1100-1200 főnél húzná meg ezt a határt. A dohánytermékeket árusító kereskedelmi helyek száma így is 10 ezer korülire csökkenne a mostani 43 ezerről, míg az eredeti elképzelés megvalósulása esetén mindössze 6-7 ezer dohánybolt lenne. A szövetség javasolta azt is, hogy a dohányboltokban más árucikkeket is lehessen árusítani, hogy az üzlet működtetése kifizetődő legyen, továbbá a bolt koncessziós díját alacsony összegben határozzák meg, amit aztán egy bizonyos forgalom elérése után forgalomarányosan lehetne tovább emelni.
A szakemberek nem tartják kizártnak, hogy a dohány-kiskereskedelem átalakításával a feketepiac mostani 3-6 százalékos aránya akár 15 százalékra is nőhet, ami az államnak mintegy 80 milliárd forintos adóbevétel-kiesést jelentene. A dohányforgalomból származó bevétel mintegy 80 százalékát az állam adó formájában elvonja. A magyarországi dohányipar forgalma a múlt évben mintegy 500 milliárd forintot tett ki, és közel 10 százalékkal haladta meg az előző évit.