szerző:
D. Kovács Ildikó

Végre egy szegmens, amelyik jól jár az adóváltozásokkal: a regisztrációs adó és az áfa-visszaigénylés feltételeinek megváltozása ugyanis jótékonyan hathat a lízingpiacra. Ugyanakkor a leminősítések miatt emelkednek az árak, valamint az euró- és a svájci frank árfolyam-ingadozásának terheit is nyögik a lízingcégek és a lízingelők egyaránt.

A lízingpiac 2011 minden negyedévében növekedést mutatott, a jövőt tekintve azonban az eurózóna recesszióba fordulása jelentősen csökkentheti ezt a dinamikát – mondta Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára nemrégiben egy sajtótájékoztatón. A Magyar Lízingszövetség szolid bővülésre számít 2012-ben, aminek a motorja a klasszikus gépberuházások mellett a vállalati gépjármű-finanszírozás lehet. A szövetség adatai alapján 2011-ben a lízingpiac 19 százalékkal növekedett a finanszírozási összeget tekintve az előző évhez képest, igaz, a lízingszerződések száma 5,5 százalékkal csökkent.

A piac abban reménykedik, hogy a növekedést fokozza a regisztrációs adó csökkentése, illetve az áfa-visszaigénylés szabályainak változása is. Legalábbis a céges piacon - a lakossági szegmensben egyelőre nincs pénz a lízingre.

Vezér-flotta

A Lízingszövetség adataiból kiderül, hogy tavaly minden negyedik céges autót vásároltak flotta finanszírozás segítségével, ami már közelíti a válság előtti szintet. Kijelenthető, hogy a gépjárműpiacot jelenleg is a flottaértékesítés mozgatja. Növekedését jól mutatja, hogy már nemcsak nemzetközi tulajdonban lévő nagyvállalatok, hanem kis- és középvállalkozások is egyre nagyobb számban élnek ezzel a finanszírozási konstrukcióval. Az előnye az, hogy kevesebb az adminisztráció és tervezhetők a költségek – tájékoztatta a hvg.hu-t Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport Igazgatósági tagja.

A lakossági autófinanszírozás és az ingatlanlízing részesedése azonban az év során közel 10 százalékkal csökkent és évtizedes negatív rekordot döntöttek a lakossági gépjármű-finanszírozási piac eredményei. A szektor összes kihelyezése az elmúlt 10 évben tavaly csúszott először 100 milliárd forint alá (96,72 milliárd). Ez tíz százalékot meghaladó csökkenés 2010-hez viszonyítva, míg közel 85 százalékos visszaesés a válságot megelőző utolsó „békeévhez”, 2008-hoz képest – vázolta a helyzetet Anderle Ádám.

A céges szektorban jobb a helyzet: bár visszaesett a nagyvállalati kereslet is, a kkv-k aránya tovább nőtt, mégpedig 21 százalékkal – olvasható a Lízingszövetség közleményében. Ez főleg az ingatlanlízing piacán látszik: a lakást vásárló kkv-k (ügyvédek, orvosok, könyvelőirodák, tanácsadó cégek) körében már minden negyedik ügyfelet lízingcégek finanszíroznak.

A svájci frank itt is bekavart

Fontos megjegyezni, hogy jóllehet, a magyar piacon kötött új szerződéseknek a négyötöde már euróalapú, a meglévő szerződéseknek azonban még így is a háromnegyede svájcifrank-alapú és lassan „ürül ki” a portfólióból a svájcifrank-állomány.

A LeasePlan Hungária Zrt. szerencsés helyzetben volt: mivel ők az autókat forintban vagy euróban finanszírozták eddig is, a svájci frank árfolyamának ingadozása nem volt hatással az üzletre – tájékoztatta a hvg.hu-t Jakus László, a cég pénzügyi igazgatója. Az euróé annál inkább: mivel az ügyfeleknek az autó maradványértékén elszenvedett árfolyamveszteséget csupán a futamidő végén kell megfizetni, ezért, hogy ne legyen túl nagy veszteségük, többen is kérték a futamidő fél-egy éves elnyújtását.

Tavaly a devizaválság miatt hatalmas veszteségeket szenvedett el a kkv-szektor: nagyon sok cég bedőlt, nem tudta fizetni a lízinget, emiatt több lízingcég kivonult az országból vagy korlátozták a tevékenységüket – mondja Fábián Péter Société Générale Equipment Finance (SGEF) magyar lízingcsoportjának értékesítési vezetője. Arra számít, hogy ez a trend 2012-ben is folytatódik. A leminősítések miatt egyre nagyobbak a refinanszírozási költségek; ez – azonnal vagy bizonyos késéssel – a megemelt kamatokban jelenik meg. Fábián megjegyezte: az SGEF mindig is konzervatívan állt a devizaalapú lízinghez, ezért abból náluk elég kevés van.

Kis lízinghatározó

Pénzügyi lízing - olyan üzleti megállapodás, mely szerint a lízingbe adó megvásárolja a lízingbe vevő által igényelt eszközt, amelyet rendszeres díjfizetés ellenében a lízingbe vevőnek átenged. Szerződéskötéskor rendezni kell az eszköz futamidőt követő tulajdonjogát, mely általában egy vételi opció (ez a maradványérték), így a lízingbe vevőnek lehetőséget teremt a lízingtárgy megvásárlására, de ez nem kötelező.

Zárt végű pénzügyi lízing esetén a lízingtárgy a lízingbe adó tulajdonában marad a futamidő végéig, de lízingbe vevő könyveiben kerül aktiválásra. Az utolsó lízingdíj, vagy a maradványérték megfizetését követően a lízingtárgy automatikusan a lízingbe vevő tulajdonába kerül.

Nyílt végű pénzügyi lízing esetén viszont bár az eszköz lízingbe adó tulajdonában van, de lízingbe vevő könyveiben kerül aktiválásra, s ő jogosult az értékcsökkenés elszámolására is. A lízingbe vevő a futamidő végén szabadon dönthet arról, hogy a maradványérték megfizetése ellenében a lízingtárgy tulajdonosává válik, a szerződés meghosszabbítását kéri a maradványértékről indulva, vagy nem kíván tulajdonjogot szerezni a lízingtárgy fölött.

Operatív lízing - elvileg minden olyan lízing, mely nem pénzügyi lízing. Ezen belül csak azokat az ügyleteket szokták így hívni, amelyek során a futamidő végén nem feltétlenül szerepel a vételi opció, a maradványérték, megegyezik, vagy közel áll a piaci értékhez, kapcsolódó szolgáltatások kísérik (lízingtárgy karbantartása, fejlesztése) vagy a lízingbe vevő a futamidő alatt rendszeres díjat fizet a lízingbe adónak.

A Magyar Lízingszövetség egyébként vállalta azt, hogy honlapján összeszedi egy helyre azokat az adósságkezelő konstrukciókat, amelyeket a tagjai biztosítanak az ügyfelek számára. A weboldalon már most is van fogalomtár, lízingcég-választó és „szakértő válaszol”-rovat is.

Forrás: www.lizingpercek.hu

Jótékony regisztrációs adó

A 2012-es jogszabályváltozások részben pozitívan, részben negatívan érintik a hazai autólízingpiacot – mondta a LeasePlan pénzügyi igazgatója. Ugyan január 1-jétől az üzleti felhasználók visszaigényelhetik a bérleti díj után az áfát, az azonban nem egyértelmű a törvényben, hogy a bérleti díj járulékos költségeinek áfája is visszaigényelhető-e. A lízingelő ugyanis a havidíjban a finanszírozási díjon felül többek között a karbantartás, téli-nyári gumicserék, kárkezelés, biztosítás vagy gépjárműmentés díját is megfizetheti – tette hozzá Jakus. Emiatt az ügyfelek is a lízingcégekhez fordulnak, a LeasePlan pedig a Lízingszövetséggel együttműködve az adóhatóságtól próbál iránymutatást kérni – több-kevesebb sikerrel.

Jakus László megemlítette azt is, hogy a regisztrációs adó jelentős csökkenése miatt megnőhet a külföldi használtautó-behozatal, amely a leendő vásárlóknak jó hír, hiszen lenyomja a használtautó-árakat, az új autók maradványértékét azonban csökkenti, ezáltal a lízingdíjakat megemeli. A másik hatás, hogy többen is azt kérték: ne decemberben, hanem csak januárban vehessék át az autójukat. Részben emiatt az előző év azonos időszakához képest idén 47 százalékkal több szerződést kötöttek.

A jótékony hatással a Lombardnál is számolnak. Úgy vélik, a 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen az év nagy slágere a nyíltvégű pénzügyi lízing konstrukció lehet. Ez a változás – különösen, ha a makro-környezet pozitív változásaival párosul – várhatóan felgyorsítja a vállalkozások autócseréit, felfelé húzva mind az értékesítést, mind a finanszírozást. Ez utóbbit már csak azért is, mert az áfaelőny kizárólag finanszírozás esetében érvényesíthető, készpénzes vásárlás során nem – hangsúlyozta Anderle Ádám.

Van mozgás az operatív lízingpiac felé – tette hozzá Jakus. A kedvező áfatörvény-módosítások mellett az is ebbe az irányba hat, hogy érezhetően szűkülnek a vállalkozások számára a banki hitelhez jutás lehetőségei. Sok olyan ügyfél keresi meg őket, akik eddig maguk finanszírozták az autójukat, de szeretnének tartósbérletre váltani. A LeasePlan reményei szerint 2012-ben akár 20-30 százalékkal több autót fog forgalomba helyezni, mint 2011-ben.

©

Vergődő nyomdák, felfutó kamionok

Az SGEF-nél úgy tapasztalták, hogy elsődlegesen az építőipar, azon belül is a magasépítés volt súlyosan érintett a válság miatt: számtalan vállalkozás tűnt el vagy vált fizetésképtelenné. A nyomdaipar is nagyon nagy visszaesést élt át, a nyomtatott média és könyvek piacának visszaszorulása miatt. Ez a mai napig érezhető. Ráadásul itt a devizakitettség nagyon jelentős és a magas papírárak sem könnyítik meg a nyomdák helyzetét.

Hasonló a helyzet a gépgyártás területén is - a válság elején, 2008-2009 táján nagyon visszaesett az autógyártás Nyugat-Európában és Amerikában. Mivel Magyarország exportjának jelentős része az autóiparhoz kötődik, ennek hatása nagyon gyorsan észlelhető volt. Az egy évig tartó mélypont után kedvező változást tapasztaltak 2010-ben és úgy tűnik, ez a pozitív trend továbbra is folytatódik – tette hozzá Fábián Péter. Ez a szegmens azért is különleges, mert olyan speciális gépeket igényel, amelyek finanszírozásával csak néhány lízingtársaság foglalkozik. Meg kell említeni azonban azt is, hogy a szegmensben dolgozó kkv-k jelentős részének nem befolyásoló tényező a forint gyengesége, mert ők euróban szerződnek a beszállító felé, és így euróalapú lízingszerződéseket is kötnek.

Haszongépjárművek piacán a kezdeti visszaesés után komoly és erőteljes növekedés indult meg. Nyugat-Európában a fuvarozási igény újra gyorsan fellendült. Magyarországon sok vállalkozó ment csődbe - mondhatni letisztult a piac. Aki tudott előre tervezni, voltak tartalékai, azok ezt az átmeneti időszakot túlélve tovább tudtak lépni. Ez a piac egyébként jól teljesít: erőteljes finanszírozási kínálatot generál. Itt van üzlet, lehet nagy értékű járműveket finanszírozni és a megrendelés-állomány is biztosíték arra, hogy lesz fedezete a lízingnek - fogalmaznak az SGEF-nél. Érezhető a verseny.

A mezőgazdaság kedvező irányú fejlődést mutatott, az alapszükségletekhez kapcsolódóan nem sújtotta annyira a válság, ráadásul a 2011-es év sikeres és profitábilis évnek mondható, mert az időjárás is kedvezett a jó termésnek. Ebben az ágazatban a finanszírozási igény szorosan kapcsolódik a támogatásokhoz. Mivel ebből tavaly kevés volt, és ami volt, az is nagyon célzott, néhány területre szóló konstrukció volt., a beruházási kedv is alacsonyabb volt. Az elkövetkező időszakban várható talán új támogatási program, de az előző évekhez képest nagy finanszírozási növekedést nem várnak a piacon, kivéve talán azoknál a vállalkozásoknál, amelyek már régóta tervezik a gépparkjuk bővítését vagy felújítását.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kiszivárgott, mikor jön a PlayStation 5, és az is, mennyibe kerülhet

Kiszivárgott, mikor jön a PlayStation 5, és az is, mennyibe kerülhet

Már az első testületi ülésen lemondott a Fidesz támogatta polgármester egy településen

Már az első testületi ülésen lemondott a Fidesz támogatta polgármester egy településen

Kövér a kurdokról: Európa a miénk, Szíria az övék – videó

Kövér a kurdokról: Európa a miénk, Szíria az övék – videó

Toroczkai: A magyar nemzet a "zuckerbergi világot" is képes legyőzni

Toroczkai: A magyar nemzet a "zuckerbergi világot" is képes legyőzni

Tudja, milyen műanyag van a telefonjában? Igazán odafigyelhetne rá

Tudja, milyen műanyag van a telefonjában? Igazán odafigyelhetne rá

Két újabb melegrekorddal indult a kedd

Két újabb melegrekorddal indult a kedd