szerző:
D. Kovács Ildikó
Tetszett a cikk?

Végre egy szegmens, amelyik jól jár az adóváltozásokkal: a regisztrációs adó és az áfa-visszaigénylés feltételeinek megváltozása ugyanis jótékonyan hathat a lízingpiacra. Ugyanakkor a leminősítések miatt emelkednek az árak, valamint az euró- és a svájci frank árfolyam-ingadozásának terheit is nyögik a lízingcégek és a lízingelők egyaránt.

A lízingpiac 2011 minden negyedévében növekedést mutatott, a jövőt tekintve azonban az eurózóna recesszióba fordulása jelentősen csökkentheti ezt a dinamikát – mondta Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára nemrégiben egy sajtótájékoztatón. A Magyar Lízingszövetség szolid bővülésre számít 2012-ben, aminek a motorja a klasszikus gépberuházások mellett a vállalati gépjármű-finanszírozás lehet. A szövetség adatai alapján 2011-ben a lízingpiac 19 százalékkal növekedett a finanszírozási összeget tekintve az előző évhez képest, igaz, a lízingszerződések száma 5,5 százalékkal csökkent.

A piac abban reménykedik, hogy a növekedést fokozza a regisztrációs adó csökkentése, illetve az áfa-visszaigénylés szabályainak változása is. Legalábbis a céges piacon - a lakossági szegmensben egyelőre nincs pénz a lízingre.

Vezér-flotta

A Lízingszövetség adataiból kiderül, hogy tavaly minden negyedik céges autót vásároltak flotta finanszírozás segítségével, ami már közelíti a válság előtti szintet. Kijelenthető, hogy a gépjárműpiacot jelenleg is a flottaértékesítés mozgatja. Növekedését jól mutatja, hogy már nemcsak nemzetközi tulajdonban lévő nagyvállalatok, hanem kis- és középvállalkozások is egyre nagyobb számban élnek ezzel a finanszírozási konstrukcióval. Az előnye az, hogy kevesebb az adminisztráció és tervezhetők a költségek – tájékoztatta a hvg.hu-t Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport Igazgatósági tagja.

A lakossági autófinanszírozás és az ingatlanlízing részesedése azonban az év során közel 10 százalékkal csökkent és évtizedes negatív rekordot döntöttek a lakossági gépjármű-finanszírozási piac eredményei. A szektor összes kihelyezése az elmúlt 10 évben tavaly csúszott először 100 milliárd forint alá (96,72 milliárd). Ez tíz százalékot meghaladó csökkenés 2010-hez viszonyítva, míg közel 85 százalékos visszaesés a válságot megelőző utolsó „békeévhez”, 2008-hoz képest – vázolta a helyzetet Anderle Ádám.

A céges szektorban jobb a helyzet: bár visszaesett a nagyvállalati kereslet is, a kkv-k aránya tovább nőtt, mégpedig 21 százalékkal – olvasható a Lízingszövetség közleményében. Ez főleg az ingatlanlízing piacán látszik: a lakást vásárló kkv-k (ügyvédek, orvosok, könyvelőirodák, tanácsadó cégek) körében már minden negyedik ügyfelet lízingcégek finanszíroznak.

A svájci frank itt is bekavart

Fontos megjegyezni, hogy jóllehet, a magyar piacon kötött új szerződéseknek a négyötöde már euróalapú, a meglévő szerződéseknek azonban még így is a háromnegyede svájcifrank-alapú és lassan „ürül ki” a portfólióból a svájcifrank-állomány.

A LeasePlan Hungária Zrt. szerencsés helyzetben volt: mivel ők az autókat forintban vagy euróban finanszírozták eddig is, a svájci frank árfolyamának ingadozása nem volt hatással az üzletre – tájékoztatta a hvg.hu-t Jakus László, a cég pénzügyi igazgatója. Az euróé annál inkább: mivel az ügyfeleknek az autó maradványértékén elszenvedett árfolyamveszteséget csupán a futamidő végén kell megfizetni, ezért, hogy ne legyen túl nagy veszteségük, többen is kérték a futamidő fél-egy éves elnyújtását.

Tavaly a devizaválság miatt hatalmas veszteségeket szenvedett el a kkv-szektor: nagyon sok cég bedőlt, nem tudta fizetni a lízinget, emiatt több lízingcég kivonult az országból vagy korlátozták a tevékenységüket – mondja Fábián Péter Société Générale Equipment Finance (SGEF) magyar lízingcsoportjának értékesítési vezetője. Arra számít, hogy ez a trend 2012-ben is folytatódik. A leminősítések miatt egyre nagyobbak a refinanszírozási költségek; ez – azonnal vagy bizonyos késéssel – a megemelt kamatokban jelenik meg. Fábián megjegyezte: az SGEF mindig is konzervatívan állt a devizaalapú lízinghez, ezért abból náluk elég kevés van.

Kis lízinghatározó

Pénzügyi lízing - olyan üzleti megállapodás, mely szerint a lízingbe adó megvásárolja a lízingbe vevő által igényelt eszközt, amelyet rendszeres díjfizetés ellenében a lízingbe vevőnek átenged. Szerződéskötéskor rendezni kell az eszköz futamidőt követő tulajdonjogát, mely általában egy vételi opció (ez a maradványérték), így a lízingbe vevőnek lehetőséget teremt a lízingtárgy megvásárlására, de ez nem kötelező.

Zárt végű pénzügyi lízing esetén a lízingtárgy a lízingbe adó tulajdonában marad a futamidő végéig, de lízingbe vevő könyveiben kerül aktiválásra. Az utolsó lízingdíj, vagy a maradványérték megfizetését követően a lízingtárgy automatikusan a lízingbe vevő tulajdonába kerül.

Nyílt végű pénzügyi lízing esetén viszont bár az eszköz lízingbe adó tulajdonában van, de lízingbe vevő könyveiben kerül aktiválásra, s ő jogosult az értékcsökkenés elszámolására is. A lízingbe vevő a futamidő végén szabadon dönthet arról, hogy a maradványérték megfizetése ellenében a lízingtárgy tulajdonosává válik, a szerződés meghosszabbítását kéri a maradványértékről indulva, vagy nem kíván tulajdonjogot szerezni a lízingtárgy fölött.

Operatív lízing - elvileg minden olyan lízing, mely nem pénzügyi lízing. Ezen belül csak azokat az ügyleteket szokták így hívni, amelyek során a futamidő végén nem feltétlenül szerepel a vételi opció, a maradványérték, megegyezik, vagy közel áll a piaci értékhez, kapcsolódó szolgáltatások kísérik (lízingtárgy karbantartása, fejlesztése) vagy a lízingbe vevő a futamidő alatt rendszeres díjat fizet a lízingbe adónak.

A Magyar Lízingszövetség egyébként vállalta azt, hogy honlapján összeszedi egy helyre azokat az adósságkezelő konstrukciókat, amelyeket a tagjai biztosítanak az ügyfelek számára. A weboldalon már most is van fogalomtár, lízingcég-választó és „szakértő válaszol”-rovat is.

Forrás: www.lizingpercek.hu

Jótékony regisztrációs adó

A 2012-es jogszabályváltozások részben pozitívan, részben negatívan érintik a hazai autólízingpiacot – mondta a LeasePlan pénzügyi igazgatója. Ugyan január 1-jétől az üzleti felhasználók visszaigényelhetik a bérleti díj után az áfát, az azonban nem egyértelmű a törvényben, hogy a bérleti díj járulékos költségeinek áfája is visszaigényelhető-e. A lízingelő ugyanis a havidíjban a finanszírozási díjon felül többek között a karbantartás, téli-nyári gumicserék, kárkezelés, biztosítás vagy gépjárműmentés díját is megfizetheti – tette hozzá Jakus. Emiatt az ügyfelek is a lízingcégekhez fordulnak, a LeasePlan pedig a Lízingszövetséggel együttműködve az adóhatóságtól próbál iránymutatást kérni – több-kevesebb sikerrel.

Jakus László megemlítette azt is, hogy a regisztrációs adó jelentős csökkenése miatt megnőhet a külföldi használtautó-behozatal, amely a leendő vásárlóknak jó hír, hiszen lenyomja a használtautó-árakat, az új autók maradványértékét azonban csökkenti, ezáltal a lízingdíjakat megemeli. A másik hatás, hogy többen is azt kérték: ne decemberben, hanem csak januárban vehessék át az autójukat. Részben emiatt az előző év azonos időszakához képest idén 47 százalékkal több szerződést kötöttek.

A jótékony hatással a Lombardnál is számolnak. Úgy vélik, a 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen az év nagy slágere a nyíltvégű pénzügyi lízing konstrukció lehet. Ez a változás – különösen, ha a makro-környezet pozitív változásaival párosul – várhatóan felgyorsítja a vállalkozások autócseréit, felfelé húzva mind az értékesítést, mind a finanszírozást. Ez utóbbit már csak azért is, mert az áfaelőny kizárólag finanszírozás esetében érvényesíthető, készpénzes vásárlás során nem – hangsúlyozta Anderle Ádám.

Van mozgás az operatív lízingpiac felé – tette hozzá Jakus. A kedvező áfatörvény-módosítások mellett az is ebbe az irányba hat, hogy érezhetően szűkülnek a vállalkozások számára a banki hitelhez jutás lehetőségei. Sok olyan ügyfél keresi meg őket, akik eddig maguk finanszírozták az autójukat, de szeretnének tartósbérletre váltani. A LeasePlan reményei szerint 2012-ben akár 20-30 százalékkal több autót fog forgalomba helyezni, mint 2011-ben.

©

Vergődő nyomdák, felfutó kamionok

Az SGEF-nél úgy tapasztalták, hogy elsődlegesen az építőipar, azon belül is a magasépítés volt súlyosan érintett a válság miatt: számtalan vállalkozás tűnt el vagy vált fizetésképtelenné. A nyomdaipar is nagyon nagy visszaesést élt át, a nyomtatott média és könyvek piacának visszaszorulása miatt. Ez a mai napig érezhető. Ráadásul itt a devizakitettség nagyon jelentős és a magas papírárak sem könnyítik meg a nyomdák helyzetét.

Hasonló a helyzet a gépgyártás területén is - a válság elején, 2008-2009 táján nagyon visszaesett az autógyártás Nyugat-Európában és Amerikában. Mivel Magyarország exportjának jelentős része az autóiparhoz kötődik, ennek hatása nagyon gyorsan észlelhető volt. Az egy évig tartó mélypont után kedvező változást tapasztaltak 2010-ben és úgy tűnik, ez a pozitív trend továbbra is folytatódik – tette hozzá Fábián Péter. Ez a szegmens azért is különleges, mert olyan speciális gépeket igényel, amelyek finanszírozásával csak néhány lízingtársaság foglalkozik. Meg kell említeni azonban azt is, hogy a szegmensben dolgozó kkv-k jelentős részének nem befolyásoló tényező a forint gyengesége, mert ők euróban szerződnek a beszállító felé, és így euróalapú lízingszerződéseket is kötnek.

Haszongépjárművek piacán a kezdeti visszaesés után komoly és erőteljes növekedés indult meg. Nyugat-Európában a fuvarozási igény újra gyorsan fellendült. Magyarországon sok vállalkozó ment csődbe - mondhatni letisztult a piac. Aki tudott előre tervezni, voltak tartalékai, azok ezt az átmeneti időszakot túlélve tovább tudtak lépni. Ez a piac egyébként jól teljesít: erőteljes finanszírozási kínálatot generál. Itt van üzlet, lehet nagy értékű járműveket finanszírozni és a megrendelés-állomány is biztosíték arra, hogy lesz fedezete a lízingnek - fogalmaznak az SGEF-nél. Érezhető a verseny.

A mezőgazdaság kedvező irányú fejlődést mutatott, az alapszükségletekhez kapcsolódóan nem sújtotta annyira a válság, ráadásul a 2011-es év sikeres és profitábilis évnek mondható, mert az időjárás is kedvezett a jó termésnek. Ebben az ágazatban a finanszírozási igény szorosan kapcsolódik a támogatásokhoz. Mivel ebből tavaly kevés volt, és ami volt, az is nagyon célzott, néhány területre szóló konstrukció volt., a beruházási kedv is alacsonyabb volt. Az elkövetkező időszakban várható talán új támogatási program, de az előző évekhez képest nagy finanszírozási növekedést nem várnak a piacon, kivéve talán azoknál a vállalkozásoknál, amelyek már régóta tervezik a gépparkjuk bővítését vagy felújítását.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!