Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 31. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról van szó – tárták a nyilvánosság elé legfrissebb eredményeiket svéd kutatók az Európai Kardiológiai Társaság belgrádi konferenciáján.","shortLead":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab.jpg","index":0,"item":"6d187c4d-a25c-4f22-8fd5-8c2240bec7e5","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","timestamp":"2025. május. 31. 15:45","title":"Felejtse el a BMI-t, van egy sokkal beszédesebb mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor a Giro d’Italia záró szakaszán megjelent a pápa.","shortLead":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor...","id":"20250601_giro-papa-kerekpar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800.jpg","index":0,"item":"955a3667-85ce-4607-af44-b8924e12619f","keywords":null,"link":"/elet/20250601_giro-papa-kerekpar","timestamp":"2025. június. 01. 19:18","title":"Megállt a Giro mezőnye Rómában, amikor a pápa kiment fogadni őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: a magyar elhárítás valamit nagyon benézhetett, a hatalom pedig bárkit elsöpörhet.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"3f1739ff-4e58-4eae-a029-e3179a125399","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","timestamp":"2025. június. 01. 06:00","title":"Új ősellenség, régi szólamok │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a788030-fec0-4c71-a600-c5ffb2b4a642","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Rakétaelhárítás? Autóexport? Nem kizárólag ezekben boldogulna nehezen Európa az USA nélkül. Bármiben fennakadások lehetnének, ami felhőalapon, internetkapcsolattól függve működik. ","shortLead":"Rakétaelhárítás? Autóexport? Nem kizárólag ezekben boldogulna nehezen Európa az USA nélkül. Bármiben fennakadások...","id":"20250531_hvg-adatforgalom-iranyitas-internet-amerikai-szolgaltatasok-lekapcsolasa-europa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a788030-fec0-4c71-a600-c5ffb2b4a642.jpg","index":0,"item":"817ff814-f058-411c-8f00-272bee94dc7e","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-adatforgalom-iranyitas-internet-amerikai-szolgaltatasok-lekapcsolasa-europa","timestamp":"2025. május. 31. 08:00","title":"Mit tehet egy magyar ember, ha Trump végül arra jut, hogy meg kell vonni Európától egy-egy internetes szolgáltatást?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga az állam rendszerszintű politikai foglyul ejtése. Ebben a rendszerben sok formális intézményt szándékosan egy konkrét cél elérése érdekében hoztak létre: hogy hatalmas mennyiségekben szivattyúzhassanak ki közforrásokat Orbán szűk köre számára. Szerkesztett részlet Jancsics Dávid A korrupció szociológiája című könyvéből.","shortLead":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga...","id":"20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b.jpg","index":0,"item":"7109be55-bf3c-49fd-8bf6-6ef4a85c0433","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","timestamp":"2025. június. 01. 19:15","title":"A korrupció szociológiája: Így működik a foglyul ejtett magyar állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"603f33f7-4ee6-4606-9d3e-b50ec5168e8c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több százezer dolláros hiány lett több amerikai Pride-rendezőcsoport költségvetésében, miután gazdag támogatók távoztak.","shortLead":"Több százezer dolláros hiány lett több amerikai Pride-rendezőcsoport költségvetésében, miután gazdag támogatók távoztak.","id":"20250601_pride-cegek-szponzorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/603f33f7-4ee6-4606-9d3e-b50ec5168e8c.jpg","index":0,"item":"74d777ad-a063-415f-ac3c-373e2897f09a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_pride-cegek-szponzorok","timestamp":"2025. június. 01. 16:09","title":"Sorra hátrálnak ki az amerikai cégek a Pride mögül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és élelmiszerhulladék megfelelő lakossági gyűjtése segíthet. Borsfay-Horváth Judittal, a MOHU közszolgáltatási termék és anyagáram vezetőjével beszélgettünk az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, a lakosság tudatosságának jelentőségéről és az ígéretes fejlesztésekről.","shortLead":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és...","id":"20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee.jpg","index":0,"item":"37b75b9b-c35a-47bf-b289-d4a8ccd735c3","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","timestamp":"2025. május. 31. 15:30","title":"Van, aminek nem a vegyes kukában kellene landolnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az üzem, amely ontja magából a szadomazo szerkók alapanyagát
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Kotongumik, szigetelőanyagok, autógumik, Forma–1-es sportgumik és mindenféle latextermékek alapanyaga készül abban a tiszaújvárosi, lényegében zsír új üzemben, ahol nemrég jártunk. 35 milliárdba került, de akár évi 10 milliárd nyereséget is hozhat. Ha eddig nem tudta, mi a butadién, ideje megismernie, mert sokkal több mindenben benne van, mint gondolná.
Mit vesznek magukra az extrém szex kedvelői? Régebben a bőr volt a menő, újabban pedig valamiféle latexből készült szerkót, amely gumiszerű alapanyagból készül. Ha felfejtjük a láncot, hogy ez honnan származik, akkor a végén – a műanyagokhoz hasonlóan – egy jó nagy vegyipari üzembe jutunk, olyanba, mint például a Molnak ez az üzeme Tiszaújvárosban, amely petrolkémiai alapanyagokat gyárt:
Túry Gergely
A különféle gumik (autógumi, vízálló ruha, cipő, tömítés, szigetelőanyag, latex, kárpitbevonat, neoprén búvárruha és még rengeteg minden) egyre jelentősebb része ma már nem „természetes” eredetű, hanem „mű”. Az idézőjelet azért tettük ki, mert előbbi a kaucsukot, utóbbi a kőolaj feldolgozásakor keletkező mellékterméket takarja, de abba a vitába most nem mennénk bele, hogy utóbbi mitől kevésbé természetes, mint a kaucsuk.
A gumitermékek jelentős része egy SBR nevű polimerből készül, amelynek két összetevője a sztirol és a butadién (innen az SBR rövidítés: styrol-butadiene-rubber). A butadiént tartalmazó, C4-frakciónak hívott szénhidrogén vegyületcsoport pedig jellemzően akkor keletkezik, amikor a kőolaj-finomítás egyes termékeiből, a vegyipari benzinből vagy gázolajból a különféle műanyagok alapanyagait, például az etilént és propilént gyártják. Így jutunk el a Mol Petrolkémiához Tiszaújvárosba, ahol jó sok etilént is gyártanak, tehát van bőven butadién tartalmú „melléktermék” is.
Túry Gergely
Szegény butadiént – pontosabban az őt hordozó C4 vegyületeket – jó ideig visszaforgatták az etiléngyártásba. Bár ez is hozott hasznot, de mindenki jobban jár, ha nem füstöljük el az autóban, hanem inkább SBR lesz belőle. A szadomazo latexszerkók kedvelői mellett örülhetnek a gumióvszerrel védekezők, no meg az autósok is, hiszen az autógumik közel 50 százaléka ma már SBR-ből készül. Ennek köszönhetően jobban tapad hidegben és/vagy nedves útfelületen.
A butadiént önmagában nem lenne jó testre venni, mert rákkeltő. Az üzem területén is csak úgy lehet járkálni, biztos, ami biztos alapon, ha van az embernél gázálarc egy esetleges vészhelyzet, gázszivárgás esetére.
A csövekben egy adott pillanatban 20-40 tonna betáplált alapanyag van, amely egyebek között a butadiént is tartalmazza, de ahhoz, hogy ki tudják nyerni, 300-450 tonna oldószert is cirkuláltatni kell a rendszerben. Brutális mennyiségű folyadék kering tehát a csövekben.
Hogy még bizarrabb legyen az egész, az oldószer (ínyenceknek: N-metil-pirrolidon) egy vízhez nagyon hasonló folyadék ugyan, de amikor korábbi, egyetemi kutatások során egereket fürdettek benne (vigyázva, hogy meg ne fulladjanak), sajnos mégsem élték túl. Vagyis ezzel a folyadékkal sem érdemes szórakozni, a tartályát nem véletlenül veszi körül olyan kármentőfal, hogy semmiképpen se tudjon kifolyni, még a tartály sérülése esetén sem.
Egyszer lent, egyszer fent, feljön a bubi
A technológiát egyébként alapfokon nem nehéz megérteni, a gyárba egy csövön beérkezik az az elegy – a már említett C4 frakció –, amelyben a butadiénen kívül még több más anyag is van, és ezt (gázként) bevezetik az egyik nagy oszlopba – alulról. Amikor ez elkezd felfelé szállni, szembetalálkozik a felül beadagolt, lefelé folyó oldószerrel, amely csak a butadiént oldja ki a gázelegyből, vagyis azt magával viszi lefelé. (A gáz többi része az oszlop tetején jön ki, ott vehető el.) Ezek után desztillációval már „csak” ki kell szedni a tiszta butadiént az oldószerből.
Ezek a hatalmas oszlopok (és az azokat vezérlő mérnökök) úgy dolgoznak, hogy a keletkező anyag a folyamat végén 99,7 százalékban csak butadiént tartalmaz, ami a nemzetközi piacokon a vevők oldaláról egyfajta minőségi szabványértékké vált. A technológia és a mérnökök egyébként képesek lennének akár „négykilences” tisztaságot is előállítani, de ennek többletköltségeit a piac jelenleg nem hajlandó megfizetni.
Túry Gergely
Ha bejön, aranybánya lehet belőle
Az egykor TVK-nak hívott Mol-leány, a Mol Petrolkémia egyébként tavaly év végén adta át ezt a 35 milliárd forintos beruházással felhúzott, gyakorlatilag még zsír új üzemet a tiszaújvárosi iparterületén. Arra számít, hogy évi 130 ezer tonna műgumi-alapanyagot állít elő – ami körülbelül 5 millió autógumihoz elegendő. Ez évente 6-10 milliárd forintos profitot hozhat, ami igencsak jól mutat a cég könyveiben, különösen azokban az időkben, amikor az itt termelt műanyag-alapanyagok – mint a polietilén és a polipropilén – világpiaci ára nyomott. A haszon az anyavállalat tőzsdei árfolyamának is jót tesz. Még inkább fontos lehet ez a jövőben, mert a közlekedés középtávon, 10-15 éves távlatban minden jel szerint az elektromos járművek irányába mozdul el, és az üzemanyagok iránt valószínűleg csökken majd a kereslet.
A butadiénből most még a cég vevői készítenek műgumit, de az üzem mellett már épül a következő egység, egy japán partnerrel közös vállalkozásban. Ez majdnem dupla annyiba, durván 63 milliárd forintba kerül majd, és legkorábban várhatóan a jövő év végétől fog a butadiénből SBR-t gyártani, vagyis a Mol hamarosan egy lépéssel közelebb megy a gumiipari gyártásban a végtermékekhez.