szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vita azt követően újult ki, hogy a Hawaiian Airlines ezentúl nem engedi meg, hogy az utasok saját maguk válasszák ki a helyüket a Pago Pago és Honolulu közötti repülőjáraton.

Az utasoknak a beszállás előtt mérlegre kell állniuk, és a súlyuk alapján osztják el őket a szabad helyekre. Egy kiló az egy kiló! Miért fizessen egy 75 kilós ember túlsúlydíjat, ha a csomagja 30 kiló miközben a 150 kilós utas nem fizet többet, ha a csomagja húsz kiló alatt van – így vázolja fel a dilemmát az Air Samoa főnöke. A kicsiny óceániai cég néhány éve a világon elsőként bevezette a túlsúlydíjat az emberekre is. Persze nagy a felháborodás, hiszen az Amerikai Orvosok Szövetsége betegségnek nyilvánította a túlsúlyt. De a tények ettől még tények maradnak: egyre több a kövér utas. A WHO statisztikája szerint 1,9 milliárd ember számít elhízottnak és 600 millió túlsúlyosnak. Ezt úgy számolják ki, hogy a testtömeg indexet veszik alapul: aki 25-ön felül van az túlsúlyos, aki pedig a 30-at is meghaladja az elhízott – olvasható a BBC honlapján közzétett szakértői hozzászólásban.


Egy olasz utas nemrég beperelte az Emirates légitársaságot, mert nem tudott a székében ülni a kilencórás repülőúton. A szomszédja ugyanis annyira kövér volt, hogy a karja betöltötte az ő ülését is. Az erről készült szelfit mellékelte a feljelentéshez. Ítélet még nincs, de a nagy légitársaságok haboznak. Számukra is fennáll az egy kiló az egy kiló alapelve. A túlsúlyos utas növeli a gép tömegét, az üzemanyag-fogyasztást. Azon kívül zavarhatja a többieket, különösen egy hosszabb út során.

A jogvédők viszont diszkriminációról beszélnek, szerintük nem lehet különbséget tenni utas és utas között a testi adottságok alapján. A légitársaságoknak tudomásul kell venniük, hogy túlsúlyos emberek is igénybe veszik a szolgáltatásukat, róluk is gondoskodniuk kell, megteremtve a kényelmes utazás körülményeit. Az üzlet költségekkel jár, amit nem lehet áthárítani emberek bizonyos csoportjaira.

Néhány légitársaság két széket kínál a túlsúlyos utasoknak. Az Air Samoa pedig XL-es széksort állított be. Ez nem diszkrimináció, nem a megszégyenítés a cél – mondja a cég főnöke. Egyszerűen praktikus megoldás: a túlsúlyos utasok extra pénzért extra ellátást kapnak.

Itt az első légitársaság, amely szelektálja az elhízott utasokat

Mielőtt felszáll a repülőre, mindenkinek mérlegre kell állnia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!