szerző:
HVG
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

My Esel - Az én szamaram: a név nem túl fantáziadús, de sok pénzt hoz.

Christoph Fraundorfernek sokat fájt a térde. Bécsben járt egyetemre, és szinte mindig biciklivel közlekedett. Amikor elment orvoshoz, kiderült, hogy évek óta rosszul ül a bringán. Mindeközben bútortervezéssel is foglalkozott és prototípusokat épített, így idővel rájött, hogy fából olyan kerékpárvázakat lehetne építeni, amelyek tökéletesen alkalmazkodnak a használójuk testméreteihez. Így született meg a My Esel – Az én szamaram – nevű startup vállalkozás ötlete.

A speciális drótszamarakat a linzi székhelyű vállalkozás úgy építi, hogy előtte bekéri a vevők pontos testméreteit. Robert Wadlow-nak is tudna kerékpárt tervezni? – kérdezték egyszer viccből Fraundorfertől, aki nem értette a poént, így azonnal visszakérdezett: ki az a Robert Wadlow? Az orvosi szakirodalomban fellelhető adatok szerint ő volt eddig a történelem legmagasabb embere: 1940-ben 272 centinek mérték, a testsúlya pedig 199 kilogramm volt. Fraundorfer azt mondja, olyan rendszert dolgozott ki, amelyben nincs határa a vázépítés lehetőségeinek. Problémát legfeljebb az okoz, hogy a szabványos biciklialkatrészek méretét (például az első villáét vagy a kerekekét) nem tudja befolyásolni. A favázakhoz ugyanis szokványos villákat és egyéb kiegészítőket – például fékeket és hajtóművet – szerelnek. A vázakat egyébként többféle alapanyagból állítják össze, Fraundorfer csak annyit árul el, hogy legfőképpen kőrist használnak, a termékeket pedig egy neves, független tesztelőintézettel vizsgáltatják be.

Az üzlet tervezésénél több mint ezer munkaórát fordítottak arra, hogy a vázak prototípusát kialakítsák, a tervezőszoftvert megírják. Szeretik hangsúlyozni, hogy a biciklik azért is tűnnek különlegesnek, mert gyökeresen szakítanak azzal a hagyománnyal, hogy egy kerékpárt alapvetően csövekből raknak össze. A My Esel falapokból áll, ami szerintük a legjobb vezetési élményt adja. Az alumínium- vagy karbonvázak állítólag a nyomába sem érnek: a fa rugalmas, tartós, merev, és az így készült bicikli elképesztően gyors.

A kezdeti próbálkozások után összeállt az a pár fős induló csapat, amellyel most is dolgoznak, ám egyelőre senki sem foglalkozik teljes munkaidőben bicikliépítéssel, mindenki a saját szakmájában szerzett egyéb megrendelésekből él. Az üzlet tényleges beindításához közösségi finanszírozást vettek igénybe, amivel július elején 31 ezer eurót kalapoztak össze – több mint a kétszeresét annak, amennyit kértek.

Egyelőre két típust lehet rendelni a bringákból: egy nyolcsebességes, agyváltós, alumíniumkerekest és egy váltó nélküli, karbonkerekes változatot. Mindkettő 3 ezer euróba kerül, ami többszöröse annak az összegnek, amiért egy átlagos felszereltségű országúti bringát manapság meg lehet venni.

Egyedi kinézetével és vezetési élményével azonban a My Esel egy olyan piaci rést próbál kihasználni, amelyben az árat magasan lehet tartani. „A My Esel nem pusztán egy bicikli, hanem egy életstílus” – hangzik az egyik, nem túl fantáziadús marketingszövegük.

Eddig egyébként elég sikeresen próbálták beküzdeni magukat a médiazajba, nemrég például egy olyan szerkezetet terveztek, amely egy mobiltelefonhoz kötött festékesflakonból áll, és jelezni lehet vele az úthibákat. A flakont a hátsó keréknél rögzítették a váz alsó részéhez; ha a szerkezet meghatározott mértéknél nagyobb ütődést érzékel, akkor festéket fúj az útra – vagyis megjelöli a kátyút. A szerkezet a biciklis mobiltelefonjával is össze van kötve, az pedig rögtön térképre is viszi a kátyú helyzetét, és megosztja a többiekkel. Így elég hamar létre tudtak hozni egy állandóan frissülő városi kátyútérképet, és még azt is elérték, hogy a biciklisek számára nagynak számító gödrök már messziről virítsanak az úton.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Megszépítette Budapestet az első igazi hó – fotók

Megszépítette Budapestet az első igazi hó – fotók

Totális megfigyelés: Kína rendszere odacsaphat a trükköző tudósoknak is

Totális megfigyelés: Kína rendszere odacsaphat a trükköző tudósoknak is

Borult, ködös nap vár ránk

Borult, ködös nap vár ránk

Méghogy túlóra... A világ egyik leggazdagabb embere szerint pont, hogy a kevesebb munka jelenti a jövőt

Méghogy túlóra... A világ egyik leggazdagabb embere szerint pont, hogy a kevesebb munka jelenti a jövőt

Megmenekült az olasz kormány

Megmenekült az olasz kormány

Csapatmunka: Schmidt Máriáék valahogy ismét jól jártak

Csapatmunka: Schmidt Máriáék valahogy ismét jól jártak