szerző:
hvg.hu

A tulajdonos-dolgozóknak vétójoguk van, az állami tulajdonos ezt próbálta elvenni tőlük.

Hiába a sok milliárd forintos orosz-magyar üzlet, a kistulajdonosok miatt akár el is bukhat az egész – írja a 24.hu. Ahogy azt a hvg.hu is megírta, a magyar kormány még egy májusi határozattal versenyeztetés nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki arra, hogy megvegye a MÁV és a magyar állam közös tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavítót. A Transmashholding az a cég, amelynek leányvállalata gyártotta és újította fel a 3-as metró szerelvényeit.

A Dunakeszi Járműjavító 90 százaléka állami tulajdonban van, tíz százalékát viszont kistulajdonosok birtokolják. Tehát hiába írtak alá a 24.hu értesülései szerint karácsony előtt az eladásról szóló megállapodást az állami tulajdonosok, a kistulajdonosokkal még meg kellene egyezni. 

Vagy nem. Hiszen múlt kedden a Dunakeszi Járműjavító Kft. közgyűlésén az állam kezdeményezte a társasági szerződés módosítását. A lépés általános felzúdulást keltett a kistulajdonosok között, akik le is szavazták a módosítást – ahhoz ugyanis teljes körű beleegyezés kellett volna, tehát a szavazatok 100 százaléka. A kistulajdonosoknak vétójoga van, és a 24.hu szerint éppen ezt a vétójogot szüntetné meg a módosítás. A lap szerint a vétójog elvétele az üzletkötés egyik feltétele is.

Az MRP-szervezet (Munkavállalói Résztulajdonosi Program) egyik vezetője, Gyetván András a lapnak elmondta, hogy a dolgozóknak alapvetően két, a vonatkozó jogszabályokban rögzített elvárása van az eladással kapcsolatban.

Az egyik, hogy 

  • az állami többségi tulajdonú társaság eladásakor kedvezményes tulajdonszerzést kell felajánlani a dolgozóknak;

  • ezt ki lehet váltani azzal, hogy a befektető szerződéses kötelezettséget vállal a dolgozók további foglalkoztatására, helyzetük javítására.

Ilyesmiről viszont sem a kistulajdonosokat, sem a gyárban működő szakszervezeteket nem tájékoztatták. Mindez azt jelenti, hogy a gyár eladása a tulajdonos dolgozóknak annyi bevételt sem jelentene, amennyit a törvény biztosítana, és a vétójogukat is elveszítenék. Ezzel kapcsolatos aggályaikat jelezték az illetékeseknek.

A kistulajdonosokat az is aggaszthatja, hogy a korábbi nagy megrendelőjük, a Stadler is bejelentkezett vevőként tavaly novemberben, ám az orosz-magyar megállapodás kizárja ezt az üzletet. Ráadásul, ha orosz tulajdonba kerül a cég, akkor a Stadler-üzletekről is lemondhatnak a dolgozók, hiszen az egyik legnagyobb vetélytársról van szó. A dolgozók pedig “nem tartják jó cserének egy embargós ország cégére lecserélni az EU-s megrendelőt” – írja a 24.hu.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Babosék elődöntősök Melbourne-ben

Babosék elődöntősök Melbourne-ben

Még mindig nem tudni, milyen repülő zuhant le Afganisztánban

Még mindig nem tudni, milyen repülő zuhant le Afganisztánban

A gyerekek kétharmada szerint haszontalan, amit az iskolában tanulnak

A gyerekek kétharmada szerint haszontalan, amit az iskolában tanulnak

Menekültek miatt adtak le figyelmeztető lövést Röszkén

Menekültek miatt adtak le figyelmeztető lövést Röszkén

75 éve ölte meg Szerb Antalt egy magyar keretlegény

75 éve ölte meg Szerb Antalt egy magyar keretlegény

Koronavírus: hét magyar kérte, menekítsék ki őket Kínából

Koronavírus: hét magyar kérte, menekítsék ki őket Kínából