szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A tulajdonos-dolgozóknak vétójoguk van, az állami tulajdonos ezt próbálta elvenni tőlük.

Hiába a sok milliárd forintos orosz-magyar üzlet, a kistulajdonosok miatt akár el is bukhat az egész – írja a 24.hu. Ahogy azt a hvg.hu is megírta, a magyar kormány még egy májusi határozattal versenyeztetés nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki arra, hogy megvegye a MÁV és a magyar állam közös tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavítót. A Transmashholding az a cég, amelynek leányvállalata gyártotta és újította fel a 3-as metró szerelvényeit.

A Dunakeszi Járműjavító 90 százaléka állami tulajdonban van, tíz százalékát viszont kistulajdonosok birtokolják. Tehát hiába írtak alá a 24.hu értesülései szerint karácsony előtt az eladásról szóló megállapodást az állami tulajdonosok, a kistulajdonosokkal még meg kellene egyezni. 

Vagy nem. Hiszen múlt kedden a Dunakeszi Járműjavító Kft. közgyűlésén az állam kezdeményezte a társasági szerződés módosítását. A lépés általános felzúdulást keltett a kistulajdonosok között, akik le is szavazták a módosítást – ahhoz ugyanis teljes körű beleegyezés kellett volna, tehát a szavazatok 100 százaléka. A kistulajdonosoknak vétójoga van, és a 24.hu szerint éppen ezt a vétójogot szüntetné meg a módosítás. A lap szerint a vétójog elvétele az üzletkötés egyik feltétele is.

Az MRP-szervezet (Munkavállalói Résztulajdonosi Program) egyik vezetője, Gyetván András a lapnak elmondta, hogy a dolgozóknak alapvetően két, a vonatkozó jogszabályokban rögzített elvárása van az eladással kapcsolatban.

Az egyik, hogy 

  • az állami többségi tulajdonú társaság eladásakor kedvezményes tulajdonszerzést kell felajánlani a dolgozóknak;

  • ezt ki lehet váltani azzal, hogy a befektető szerződéses kötelezettséget vállal a dolgozók további foglalkoztatására, helyzetük javítására.

Ilyesmiről viszont sem a kistulajdonosokat, sem a gyárban működő szakszervezeteket nem tájékoztatták. Mindez azt jelenti, hogy a gyár eladása a tulajdonos dolgozóknak annyi bevételt sem jelentene, amennyit a törvény biztosítana, és a vétójogukat is elveszítenék. Ezzel kapcsolatos aggályaikat jelezték az illetékeseknek.

A kistulajdonosokat az is aggaszthatja, hogy a korábbi nagy megrendelőjük, a Stadler is bejelentkezett vevőként tavaly novemberben, ám az orosz-magyar megállapodás kizárja ezt az üzletet. Ráadásul, ha orosz tulajdonba kerül a cég, akkor a Stadler-üzletekről is lemondhatnak a dolgozók, hiszen az egyik legnagyobb vetélytársról van szó. A dolgozók pedig “nem tartják jó cserének egy embargós ország cégére lecserélni az EU-s megrendelőt” – írja a 24.hu.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
20 milliárd dollárt bukott egyetlen nap alatt egy amerikai milliárdos

20 milliárd dollárt bukott egyetlen nap alatt egy amerikai milliárdos

The New York Times: Sokkal több orosz halt meg koronavírusban, mint amennyit elismernek

The New York Times: Sokkal több orosz halt meg koronavírusban, mint amennyit elismernek

Meghalt Fülöp  – a brit monarchia elvesztette a mesebeli hercegét

Meghalt Fülöp – a brit monarchia elvesztette a mesebeli hercegét