Balla Györgyi
Balla Györgyi
Tetszett a cikk?

A debreceni BMW-gyár tervezett infrastruktúrára nem készült el a 2019 szeptemberében kötött szerződésben foglalt határidőre. Ezért ezt most módosítani kellett. A gyár 5 millió eurót később fizet.

Koronavírus-járvány
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Friss cikkek a témában

Több, a debreceni BMW-gyár építését érintő határidő is módosult. Erről először a Debreciner.hu számolt be.

A lap emlékeztetett, hogy a 100 százalékban önkormányzati tulajdonú projektcég, a Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft. és az autógyár abban állapodott meg 2019 szeptemberében, hogy 2020. május 29-én lezárják az adásvételt. Ennek azt a feltételt szabták, hogy ekkorra helyben nemcsak a terepet készítik elő, hanem az infrastruktúra, úgy, mint áram, gáz, ivóvíz, szennyvíz-, és csapadékvíz-elvezető, internet is lesz a területen, továbbá elkészül az ipari park megközelítésére szolgáló út és a vasúti terminálhoz vezető magánút is.

A földmunkákkal időre végeztek, az infrastruktúra kiépítése azonban még várat magára. Ezért kellett a munkálatok határidejét módosítani. Eszerint

  • a telekommunikációs hálózat kiépítésénél 2021. 12. 31.,
  • az ivóvíz ellátás kiépítésénél 2021. 05. 31.,
  • a szennyvíz-elvezetés kiépítésénél 2021. 05. 31.,
  • a gáz ellátás kiépítésénél 2021. 03. 31.,
  • az esővíz elvezetés kiépítésénél 2021. 02. 28.,
  • az út csatlakozás kiépítésénél 2021. 12. 31.,
  • az intermodális központ kiépítésénél 2023. 12. 31. lett az új határidő.

Korábban a hvg.hu is megírta, hogy a világjárvány világgazdaságra tett hatásával indokolták, hogy a gyár építése egy évet csúszik. A BMW takarékossági okokból több beruházását is felfüggeszti. Az ilyen jellegű költségeket a tavalyi 5,7 milliárd euróról kevesebb mint 4 milliárd euróra csökkentik 2020-ban – ezt mondta Nicolas Peter pénzügyi igazgató a cég sajtótájékoztatóján.

Ennek ellenére Szijjártó Péter több fórumon, legutóbb a gyár építési területén cáfolta, hogy egy évet csúszna a munka, a miniszter azt mondta, egyeztetett a vállalat vezetőivel, akik arról biztosították, hogy továbbra is elkötelezettek amellett, hogy elkészüljön a gyár Debrecenben. Szerinte csak apróbb csúszás képzelhető el. 

Ehhez képest újabb csavar a történetben, hogy nem kizárólag a világjárvány miatt, hanem az elhúzódó munkák miatt is később lesz az átadás - ez derül ugyanis ki a most módosítandó szerződésből.

Kerestük a debreceni önkormányzatot, hogy megtudjuk,

  • valóban azért késik-e a beruházás, mert nem készült el minden időben,
  • egészen pontosan mely munkákról van szó, és azok mennyit késnek?

Konkrét válaszok helyett közleményt kaptunk, ebben azt írja az önkormányzat „az eredeti szerződésben foglaltakhoz képest a felek közös megegyezéssel néhány fejlesztési elem vonatkozásában határidő módosításokat fogadtak el. Ezen változtatások az ipari területen kívüli infrastruktúrákra vonatkoznak és illeszkednek a BMW beruházási ütemtervéhez, így semmilyen tekintetben nem akadályozzák az ipari területen belüli további fejlesztéseket. A határidő módosítással érintett fejlesztések: telekommunikációs hálózat, ivóvíz, szennyvíz, csapadékvíz-vezeték, gázellátás, útcsatlakozások, intermodális központ”.

A közleményből az is kiderül, hogy az átütemezéssel egyetemben a vételárból történő visszatartás összegét is módosították, 3 millió euróról 5 millióra.

A visszatartott összeg, az egyes fejlesztési elemek megvalósulásával párhuzamosan csökken

– olvasható a közleményben.

Az egyébként közgyűlési határozatot igénylő kérdésben, a határidők és a szerződés módosításában egyedül a polgármester döntött, mert a koronavírus miatt a képviselőtestület nem ülésezik Debrecenben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!