Tagadja a BYD, hogy környezetvédelmi bírságot kapott a Szegeden épülő gyár miatt

Hogy pontosan miért hozta meg ezt a döntést az illetékes hatóság, azt az Átlátszó még nem tudta kideríteni. A BYD szerint már rendezték az ügyet.

  • HVG HVG
Tagadja a BYD, hogy környezetvédelmi bírságot kapott a Szegeden épülő gyár miatt

A környezetvédelmi hatóság áprilisban hivatalból indított eljárást a Szeged mellett épülő elektromosautó-gyárral szemben, és megyei kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztályának Környezetvédelmi és Természetvédelmi Osztálya bírságot is kiszabott a BYD-ra, illetve a környezethasználati engedélyben foglaltak teljesítésére kötelezte a céget, írja azt Átlátszó.

A döntéssel kapcsolatos hirdetményt 2025. június 26-án tették közzé, de abban nem szerepel indoklás. Ugyan a szerkesztőség indított közérdekű adatigénylést, a kormányhivatal azt írta, hogy a kért határozat megismerésére nincs lehetőség, és BYD-t is hiába keresték, ugyanis két hét alatt sem reagáltak azon megkeresésre, hogy mégis miért bírságolták meg őket.

A BYD szerint nem kaptak bírságot
Cikkünk megjelenése után a BYD közölte lapunkkal: valótlan az az állítás, miszerint a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal által kiadott hirdetmény azt jelentené, hogy a cég környezetvédelmi bírságot kapott. Azt írják, a „környezetvédelmi bírság kiszabása” kifejezés kizárólag az eljárás tárgyát határozza meg jogtechnikai szempontból, nem pedig a kiszabott szankciót tükrözi. „A hivatkozott ügyben nem született bírságot megállapító döntés, sőt mi semmilyen bírságban nem részesültünk Magyarországi tevékenységünk során. Az eljárás valódi oka, hogy a BYD Auto Hungary Kft. egy technikai problémánk következtében, az egyik kiegészítő dokumentum a beadási határidőn túl érkezett be. Ez indította el az eljárást, amelyet azonban a dokumentum beérkezését követően a kormányhivatal bírság nélkül lezárt a dokumentum benyújtására figyelemmel.  Társaságunk a hatályos előírásoknak megfelelően együttműködik a hatóságokkal, és továbbra is teljes mértékben elkötelezett a környezetvédelmi jogszabályok betartása mellett” – közölte a BYD.

Az első építőanyag-szállítmány egyébként ugyanabban a hónapban érkezett meg Szegedre, és következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett árut juttatnak el közvetlenül az autógyár területére. Erre erre nagy szükség is lehet, hiszen nem volt még akkora épület Szegeden, mint amekkora a BYD által tervezett üzem lehet. A mintegy 314 hektárnyi termőföld helyére épült gyárnak egyes számítások szerint egy 120 ezer lakosú város árama és egy 50 ezres város vize kell majd.

Mindeközben néhány hete a Reuters arról írt, hogy 2026-ig elhalasztja a tömegtermelés beindítását Szegeden a BYD, és az első két évben nem is fog beindulni teljes kapacitáson. A cég erre azt válaszolta, hogy a magyarországi gyár építése is a tervek szerint halad, és az ütemtervnek megfelelően, az év végén tervezik megkezdeni a gyártást.

Hozzátették, a tervezett kapacitás sem változott, 300 ezer darabos éves csúcssal számolnak, emellett jelenleg 150 magyar és európai beszállító minősítésén dolgoznak, hogy tovább erősítsék a helyi ellátási láncukat.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek