Tetszett a cikk?

Guetta amellett, hogy a rövid techno-dropokkal ellaposította a saját buliját, összevissza nyúlta mások slágereit – pedig bőven elég lett volna, ha a saját életművébe nyúl vissza kicsit mélyebben és techno nélkül.

Sziget Fesztivál 2023
Magyarország legversenyképesebb turisztikai terméke 1993 óta van velünk, de nem látszik rajta. Az ország legnagyobb falunapja idén is hozza a kötelezőt, és még egy kicsit. Cikksorozatunkban a Sziget Fesztivál legfontosabb eseményeit követjük.
Friss cikkek a témában

Nem hiszem, hogy bárkinek túl nagy elvárásai lettek volna David Guetta szigetes fellépése előtt: menjen fel a színpadra, ne legyen teljesen beállva, kommunikáljon a tömeggel valamennyire, játssza fel a legnagyobb slágereit és tegye mindezt lehetőleg úgy, hogy ne fulladjon az egész buli totális unalomba. Guettának csak az utolsót nem sikerült összehoznia.

Pedig nagyon erősen kezdett: tavaly nyáron nagyon elkapta Bebe Rexhával az Eiffel 65-től lenyúlt Blue-t (nála ez a szám I’m Good cím alatt fut), ami nyitánynak tökéletes volt, majd jött az idei Baby Don’t Hurt Me. Ezek a számok nem nagy megfejtések, inkább megúszások: harminc-negyvenéves zenék újracsomagolt verziói, de arra bőven jók voltak, hogy bepörgessék a nagyszínpad előtt álló több tízezer embert. Itt még bőven úgy éreztem, hogy jó az öreg a háznál:

Guetta hiába nyom 55 évesen is olyan zenét, ami nála harminc évvel fiatalabb fejjel is kicsit ciki, kicsit szekunder szégyen, de még így is bőven szórakoztató.

Reviczky Zsolt

Majd szépen lassan elfordult a régi nagy slágerei felé és itt kezdődtek a bajok. A Sexy Bitch és a Memories még úgy ahogy okés volt, majd a Sweatre eljutottunk odáig, hogy Guettának sikerült szinte felismerhetetlenségig torzítania a saját slágereit, azok mindegyike ugyanis szinte teljesen új dropot kapott, amiket az egész koncert alatt sikerült vagy túlságosan elhúznia, vagy túl gyorsan lekapcsolnia. Nem viccelek:

volt drop, ami nem tartott tovább harminc másodpercnél.

Harminc másodperc pedig senkinek semmire nem elég: ennyi idő alatt részeg hollandok és kötelezően hátizsákban bulizó ausztrálok között képtelenség elkezdeni valóban koncentrálni egy-egy jobb dallamra, ritmusra.

Reviczky Zsolt

Guettát látványosan foglalkoztatják az elektronikus zene vadhajtásai, de arra még gyakorlott edm-hallgatóként is nehezen számítottam volna, hogy a koncert felénél simán átviszi technóba a bulit. Ez egy rétegműfaj, csomóan szeretik, de a Sziget közönségének az a része, amiben mi álltunk, látványosan nem vette a lapot: csomóan elővették a mobiljukat, dumálni kezdtek, vagy egyszerűen elkezdtek kisorolni a tömegből piáért.

Miért? Mert a technónak az a vállfaja, amit Guetta nyomatott, alapvetően monoton. Itt vagy elkapod a ritmust akkor, amikor kezdődik, vagy kiesel és unni kezded. A francia dj viszont legalább pontosan érzi a saját határait, a receptje ugyanis kiismerhetővé vált a buli vége felé: egy-két erősebben mixelt, techós beütésű drop, majd egy-két szám erejéig visszahoz régi, közkedvelt slágereket, amikre aztán megint visszafolyathatja a technót.

Előkerült a Titanium, a When Love Takes Over, de Guetta azért, hogy megtartsa a tömeget, össze-vissza nyúlta mások zenéit is: felbukkant a Drugs From Amsterdam, sikerült Creedstől egy minidrop erejéig ellopni a Push Upot, megidézte tavalyról Dua Lipát a One Kissel, kicsit belenyúlt a grime-ba, amikor kiemelte Central Cee Dojájából a refrént (bár ha szándékos volt, akkor jár a pacsi a szám ironikus, a homofóbiát kifigurázó beidézéséért). Majd jöhettek az olyan klasszikusok, mint az In My Mind, a Love Tonight, de sikerült Avicii Wake Me Upját, valamint a The Black Eyed Peas I Gotta Feelingjét is átemelnie, hogy a koncert végén megénekeltesse a tömeget.

Reviczky Zsolt

Ez pedig szerintem érthetetlen: Guetta közel húsz éve van dj-ként és producerként az edm és a pop csúcsán, évről évre leszállít egy-egy komoly slágert – miért nem tudott azokhoz visszanyúlni és azokat játszani, amikért őt valóban szeretni lehet? Miért kell mások számait ellopkodni és technomixet csinálni belőlük? Persze, ez a műfaj egyik sajátossága, és nem csak ő csinálja, de miért maradtak ki pont azok a számok, amikkel a legnagyobb bulit csinálta fénykorában? Hol a Hey Mama? És a Where Them Girls At? Hova tűnt a Turn Me On?

A felsoroltak ellenére David Guetta szigetes bulija nem volt rossz, csak nagyon kevés ahhoz képest, amit az edm egyik atyjától várnánk 2023-ban. Rajta újítást senki nem kért volna számon akkor sem, ha a technót egyszerűen kihagyja, helyette pedig haknizik egyet a régi számaival. A technós hakni viszont nemcsak kevés, de unalmas is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!