szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ki ne szeretné, hogy gyermeke egészséges és kiegyensúlyozott legyen? Ennek kiváló eszköze lehet a rendszeres sportolás, ám joggal merül föl a kérdés, hogy melyik életkorhoz mi illik, mikor milyen mozgásformát válasszunk gyermekünknek. – A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának mestertanára most válaszol a kérdésekre.

Amíg növésben van, ne dolgozzon a saját testsúlyánál nehezebb eszközzel – ez az egyik aranyszabály a gyerekek sportolásával kapcsolatban Darabosné Tim Irma, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának mestertanára szerint. Az orvosi egyetem honlapján megjelent cikkben az is szerepel, hogy olyan mozgásformát válasszunk a gyereknek, amit nagy örömmel végez.

Csecsemőkorban az a legfontosabb, hogy a szülők naponta többször is lehetővé tegyék a baba számára, hogy hason fekve emelgethesse a fejét. Ezt követően a kúszás és a mászás jelentősége nő meg, ami erősíti azokat a felületes és mély hátizmokat, amelyek a törzs egyenes tartását meghatározzák. Pedagógiai kutatások szerint a diszlexiás és a diszgráfiás gyermekeknél ez a mozgásfejlődési szakasz kimaradt, a négykézláb helyzetben végzett ügyességi és gyorsasági feladatok mindezek megelőzésében és korrigálásában is segíthetnek.

©

A 2-3 éveseknek a játékos mozgás a leghasznosabb, majd kisiskolás kortól érdemes bevezetni a gyerekeket az analitikus mozgásformákba. A megfelelő izomzat, a mozgáskoordináció és a helyes testtartás megalapozásában segít a mozgás „ABC”-jének elsajátítása, erre pedig az analitikus testképzés a legalkalmasabb – hangsúlyozza a gyógytornász. Ezek a gyakorlatok nem csak a testet, hanem az elmét is megdolgoztatják, ezért került bele korábban a gimnasztika is az óvodai és iskolai testnevelésbe.

Tinédzserkorban a fiúknál többnyire a testépítés kerül előtérbe, ami egészen addig rendben van, amíg a növésben lévő gyermek nem dolgozik a saját testsúlyánál nehezebb eszközzel. Ellenkező esetben a csontok növekedési zónája károsodhat. A súlyzózás helyett a TRX barátságosabb és hasznosabb edzésforma, mert egyszerre több izmot is megdolgoztat a saját testsúllyal.

A gyógytornász a kamaszok számára javasolja a különböző táncokat is, mert ezek „az analitikus és az esztétikus mozgásfejlesztés hatékony eszközei”. A labdajátékokat is rendkívül hasznosnak tartja, mert a rendszeres mozgás mellett fejlesztik és erősítik a csapatszellemet, a kreativitást, a tájékozódást és az állóképességet is.

A szakember azt is jó megoldásnak tartja, ha a szülők otthon tornáznak a gyermekükkel, de emellett nyugodtan vigyük el őket jógára vagy pilatesre. Emellett a család, ha teheti, minél többet járjon kirándulni, síelni. A vízben végzett mozgás szintén nagyon hasznos, számos kutatás támasztja alá, hogy a vízben tartózkodás, pontosabban az állás, mellkasig érő vízben már önmagában egyensúlyfejlesztő.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Annyi lélegeztetőgépet vett a külügy, hogy a felesleges gépeket most megpróbálja eladni

Annyi lélegeztetőgépet vett a külügy, hogy a felesleges gépeket most megpróbálja eladni

5000 eurós büntetést kapott az RTL II a Showder Klub miatt

5000 eurós büntetést kapott az RTL II a Showder Klub miatt

Első fokon négy év börtönt kapott a mentős orrát eltörő férfi

Első fokon négy év börtönt kapott a mentős orrát eltörő férfi