Balla István

Balla István

Igenis lehet szeretni a matekórákat – π-napi interjú
 

Igenis lehet szeretni a matekórákat – π-napi interjú

Az iskolában arra kíváncsi a tanár, mi az, amit nem tud a gyerek, ahelyett, hogy azt nézné, mit tud – állítja Juhász Péter matematikatanár, aki szerint akkor lehet élvezetes a matektanulás, ha a gyerekekhez közelebb álló, akár játékos problémákról lenne szó, ha lenne elég idő elmélyedni egy-egy feladatban, és ha lehetne tévedni is. A nemzetközi π-napon természetesen szót ejtünk erről a csodálatos, irracionális számról is.


Hét éve szabotálja a kormány a digitális oktatás reformját
 

Hét éve szabotálja a kormány a digitális oktatás reformját

A netadó elleni felháborodás hívta életre az elmúlt 13 év leginkább előremutató oktatási reformtervét, de az azóta is csak írott malaszt. A kormány 2016-ban elfogadott Digitális Oktatási Stratégiájából szinte semmi nem valósult meg. Ez különösen fájón mutatkozott meg a Covid idején, és a helyzet ma sem jobb.



 

"Teljesíthetetlen” – mondják Pintér levelére tanárok, de legalább bércsökkentés nem lesz

Évente kell ezentúl értékelni minden tanár teljesítményét egy 100 pontos skálán, ebből maximum 30 pontot kaphat a pedagógus a személyes céljaira, 70-et pedig központilag meghatározott szempontokra. Az általunk megkérdezett igazgatók szerint az új rendszer nem megvalósítható, és nem lehet objektív. Most úgy tűnik, a jól vizsgázó tanárok béremelést kapnak, de a rosszul teljesítők bérét nem csökkentik.


Bár jobbak lettünk volna matekból a koronavírus-járvány idején
 

Bár jobbak lettünk volna matekból a koronavírus-járvány idején

Hogyan kell a matematikát tanítani? – ezt vitatja meg júliusban Budapesten mintegy ezer tanár a világ minden részéről, a konferencia magyar főszervezőjétől mi már most megkérdeztük ezt. Csapodi Csaba szerint érdekes kísérlet lenne, ha a matek tanterv összeállításában részt vehetnének nem matektanárok is. Miért mumustárgy a matek? Mi várható a mesterséges intelligencia elterjedésével az iskolákban? Mire jó a másodfokú egyenlet? Interjú.


Nem maradnak munka nélkül a tanárok, ha tudják, mire jó a ChatGPT
 

Nem maradnak munka nélkül a tanárok, ha tudják, mire jó a ChatGPT

Tudomásul kell venni, hogy ma már Magyarországon is a ChatGPT állította elő a diákok esszéinek egy részét. A mesterséges intelligencia (MI) viharos elterjedésével új korszak érkezett el a közoktatásban is. Mire jó az iskolában az MI? Szükség lesz-e még tanárra? Megkérdeztünk erről szakértőket, és magát a a ChatGPT-t is. Az emberi és a gépi válaszok feltűnően összecsengenek.


Gloviczki Zoltán: Remélem, a közoktatás összeomlik, mert akkor újra kell épülnie
 

Gloviczki Zoltán: Remélem, a közoktatás összeomlik, mert akkor újra kell épülnie

A fizetés rendezése a nulladik feltétel ahhoz, hogy bármi történjen a közoktatásban, és mielőbb észre kell venni, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése közben a pedagógus nem arra való, amire használják – mondja Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora, az oktatási rendszert a 2010-es évek elején alapjaiban átszabó Hoffmann Rózsa államtitkár egykori helyettese.



Arató László: „Második osztályban ma is cenzúrázzák Petőfit”
 

Arató László: „Második osztályban ma is cenzúrázzák Petőfit”

Petőfi, a popsztár sorozatunk második részében Arató Lászlót, a Magyartanárok Egyesülete elnökét kérdeztük arról, mi az oka annak, hogy Petőfi Sándor lett a magyar költők mintapéldánya. Népszerűségének okait szerinte nem is elsősorban a költészeti okokra lehet visszavezetni, noha zseniális költőről van szó.



„Értelmetlen, hangulatromboló, önkizsákmányolásra késztet” – nem épp a tanárok kedvence az új Pintér-terv
 

„Értelmetlen, hangulatromboló, önkizsákmányolásra késztet” – nem épp a tanárok kedvence az új Pintér-terv

Bár mint kiderült, a Nemzeti Pedagóguskar véleményét kikérték, a pedagógusok értékelésének új módját ismét a Pintér Sándor-féle rendészeti szemlélettel erőltetik rá a tanárokra. A tervezet sok kérdést vet fel, ám egy dologban minden tanár egyetért: ha nem lesz általános, jelentős béremelés, az egésznek semmi értelme, viszont újabb pedagógusokat űzhet el a pályáról.






Balla István: Sanyi rendet vág
 

Balla István: Sanyi rendet vág

A kormány a legjobb gimnáziumok diákjainak eredményeire szokott mutogatni, amikor a közoktatás minőségét kérik rajta számon. Most épp ezek az intézmények tiltakoznak a leghangosabban, miközben a pintéri retorzió miatt az eddigi működésük került veszélybe.


Itt a király, hol a király: szobrot állít-e Zámbó Jimmynek az RTL+ sorozata?
 

Itt a király, hol a király: szobrot állít-e Zámbó Jimmynek az RTL+ sorozata?

Népmesei hős a hétkerből, a neonfény-giccses popkultúra legfénylőbb csillaga, zenei őstehetség, kicsapongó életű celeb, sötét ügyekbe keveredő, tragikus figura – ez mind Zámbó Jimmy, és úgy tűnik, a róla szóló sorozat megpróbálja ezeket a szálakat mind fel is fejteni. Meglátjuk, hogy sikerül-e, az első rész bizakodásra ad okot.


Koncz Zsuzsa: A szó veszélyes fegyver, és elsülhet visszafelé is
 

Koncz Zsuzsa: A szó veszélyes fegyver, és elsülhet visszafelé is

A jogi pályáról egyebek közt azért tanácsolták el, mert már egyetemistaként túl ismert volt. Az igazságérzete azonban ma is megvan, keserűen tapasztalja, hogy ma bunkónak lenni menő, hogy értelmetlen háború folyik a szomszédban, vagy hogy „ismert erdei körök” szerint kitiltották a közmédiából. Pont 60 éve kezdte a pályát, ezt egy különleges albummal ünnepli, amelynek címe és üzenete is: Te szeress legalább. Interjú.