Balla István

Balla István

Réz András: „Hát, írok én olyat, hogy NER? Dehogy!”
 

Réz András: „Hát, írok én olyat, hogy NER? Dehogy!”

„Aki nevet, az nem harap” – vallja Réz András, aki a napokban új regénnyel jelentkezett. A Parában többek között a hatalom természetéről, a konteók felépítéséről, továbbá más húsbavágó kérdésekről és nagyon is ismerős figurákról ír, no meg persze a szorongásairól. Azt is bevallja (szorongva): a Para szórakoztató irodalom akar lenni, célja az, hogy röhögjünk.





Lovász László: A matematikaoktatás akkor jó, ha megvilágosodást, „ahaélményt
 

Lovász László: A matematikaoktatás akkor jó, ha megvilágosodást, „ahaélményt" hoz a gyerekeknek

Elkeseríti az oktatással kapcsolatos, politikai ízű huzavona, úgy véli előbb-utóbb el kell jutnia oda az országnak, hogy pénzt, paripát, fegyvert fektessen a területbe. Lovász László volt MTA-elnök, a világ egyik legismertebb matematikusa egy ELTE-n rendezendő nemzetközi konferencián arról fog előadni, hogy mitől szép a matematika. A matekérettségi apropóján mi is feltettük neki a kérdést.


Visky András: Isten nem sértődékeny és van humorérzéke
 

Visky András: Isten nem sértődékeny és van humorérzéke

Kétéves volt, amikor apját elvitték, őt pedig anyjával és testvéreivel a román Gulagra száműzték az 50-es években. Visky András 17 évig írta a családjának történetén alapuló Kitelepítés című regényt. Lehet-e Istennel viccelni? Hogy erősíti fel a fogság az emberek szabadságélményét? Miért békétlenebb ország Magyarország, mint Románia? Interjú.


„Bélát a pártba!” – megnéztük a Radics-filmet
 

„Bélát a pártba!” – megnéztük a Radics-filmet

A Megátkozott gitáros egy rock and roll-Aranybulla: egy kevert műfajú, nem hiteles történelmi film, de legalább jó zenékkel. Itt nem András a király, hanem Béla, aki a gitárjával olyat művelt, amit ebben az országban előtte még senki.








Igenis lehet szeretni a matekórákat – π-napi interjú
 

Igenis lehet szeretni a matekórákat – π-napi interjú

Az iskolában arra kíváncsi a tanár, mi az, amit nem tud a gyerek, ahelyett, hogy azt nézné, mit tud – állítja Juhász Péter matematikatanár, aki szerint akkor lehet élvezetes a matektanulás, ha a gyerekekhez közelebb álló, akár játékos problémákról lenne szó, ha lenne elég idő elmélyedni egy-egy feladatban, és ha lehetne tévedni is. A nemzetközi π-napon természetesen szót ejtünk erről a csodálatos, irracionális számról is.


Hét éve szabotálja a kormány a digitális oktatás reformját
 

Hét éve szabotálja a kormány a digitális oktatás reformját

A netadó elleni felháborodás hívta életre az elmúlt 13 év leginkább előremutató oktatási reformtervét, de az azóta is csak írott malaszt. A kormány 2016-ban elfogadott Digitális Oktatási Stratégiájából szinte semmi nem valósult meg. Ez különösen fájón mutatkozott meg a Covid idején, és a helyzet ma sem jobb.



 

"Teljesíthetetlen” – mondják Pintér levelére tanárok, de legalább bércsökkentés nem lesz

Évente kell ezentúl értékelni minden tanár teljesítményét egy 100 pontos skálán, ebből maximum 30 pontot kaphat a pedagógus a személyes céljaira, 70-et pedig központilag meghatározott szempontokra. Az általunk megkérdezett igazgatók szerint az új rendszer nem megvalósítható, és nem lehet objektív. Most úgy tűnik, a jól vizsgázó tanárok béremelést kapnak, de a rosszul teljesítők bérét nem csökkentik.


Bár jobbak lettünk volna matekból a koronavírus-járvány idején
 

Bár jobbak lettünk volna matekból a koronavírus-járvány idején

Hogyan kell a matematikát tanítani? – ezt vitatja meg júliusban Budapesten mintegy ezer tanár a világ minden részéről, a konferencia magyar főszervezőjétől mi már most megkérdeztük ezt. Csapodi Csaba szerint érdekes kísérlet lenne, ha a matek tanterv összeállításában részt vehetnének nem matektanárok is. Miért mumustárgy a matek? Mi várható a mesterséges intelligencia elterjedésével az iskolákban? Mire jó a másodfokú egyenlet? Interjú.


Nem maradnak munka nélkül a tanárok, ha tudják, mire jó a ChatGPT
 

Nem maradnak munka nélkül a tanárok, ha tudják, mire jó a ChatGPT

Tudomásul kell venni, hogy ma már Magyarországon is a ChatGPT állította elő a diákok esszéinek egy részét. A mesterséges intelligencia (MI) viharos elterjedésével új korszak érkezett el a közoktatásban is. Mire jó az iskolában az MI? Szükség lesz-e még tanárra? Megkérdeztünk erről szakértőket, és magát a a ChatGPT-t is. Az emberi és a gépi válaszok feltűnően összecsengenek.