Nemes Nikolett

Nemes  Nikolett
„Arra jutottam, hogy én valójában nyilván francia vagyok, csak erről mindenki elfelejtett felvilágosítani” – Így élt Julia Child, mielőtt híres lett
 

„Arra jutottam, hogy én valójában nyilván francia vagyok, csak erről mindenki elfelejtett felvilágosítani” – Így élt Julia Child, mielőtt híres lett

A ’60-as évek Amerikájában vált gasztrocelebbé, méghozzá a francia konyha iránti rajongásával, ami eleve szembement az akkori konzumkultúra-trendekkel. Julia Child memoárjából kiderül, hogyan lett számára a főzés egy pénznyelő hobbiból sikeresen művelt hivatás, és milyen ízemlékeket őrzött meg hosszú évtizedek elteltével is.


 

"A szerethető menza gyermekvédelmi kérdés"

A menzaélmény egy életre meghatároz mindenkit, tudatosan vagy sem, és ezt az ízeken kívül sok más is befolyásolja. Ha a gyerek az iskolában sem érzi jól magát, mert megalázzák, nincs sikerélménye, akkor nehéz lesz olyan ételt készíteni, amit élvezettel eszik meg – többek között erről beszélgettek szakértők egy gasztronómiai kiállításon. Az is szóba került, miért gond, hogy a dietetikusokat nem vonzza az élelmezési terület, és hogy miért jó a pazarlás ellen a svédasztal.



„A szakácsoknak, séfeknek kutya kötelességük lenne kimenni dolgozni a földekre”
 

„A szakácsoknak, séfeknek kutya kötelességük lenne kimenni dolgozni a földekre”

Tischler Petra a Michelin-csillagos éttermi konyhát hátrahagyva privát séfként ma már a saját útját járja. Hazaköltözött Szekszárdra, ahol veteményese és gyümölcsöse van, és keményen kritizálja azokat a szakmabelieket, akiknek fogalmuk sincs arról, mi történik a természetben. „Kitalálják, hogy nekik csak olyan cukkini kell, ami 16 és 18 centi között van, mert abból tudnak szép kockákat kivágni, de az élet nem egy laboratórium” – mondja. Interjúnkban többek között celebséfekről is beszélgettünk, és arról, hogy miért nem főz paprikás krumplit.


 

"Bármibe beleegyeztem volna, csak hadd öleljem meg a saját férjemet"

Ma Magyarországon nagyjából 19 ezer fogvatartott van, de több tízezer hozzátartozójuk egy része erről még a rokonaiknak vagy a barátaiknak sem mer beszélni. Az ő megerősítésükön dolgozik a Fecske csoport, amely abban is segít, hogy biztonságos közegben oszthassák meg nehézségeiket, félelmeiket, és erőt meríthessenek egymás tapasztalataiból.


A focisták könnyen sérülnek, de mit mondjanak akkor a balett-táncosok?
 

A focisták könnyen sérülnek, de mit mondjanak akkor a balett-táncosok?

A test végső határokig való dolgoztatása és a kizsákmányolása között sokszor vékony a választóvonal. A balett-táncosok ráadásul egy olyan mozgásformában alkotnak, ami a fizikai igénybevételt és a sérülést tekintve valahol a rögbi és a futball között van. A balettképzésben még ma is "rendben van" az a tanári hozzáállás, ami bárhol máshol aggályos lenne gyerekvédelmi szempontból. Hogyan lehet ezt ép bőrrel és elmével megúszni?


A mi generációnknak már nagyon idegen a karmester, aki üvöltözik a zenészekkel
 

A mi generációnknak már nagyon idegen a karmester, aki üvöltözik a zenészekkel

Halász Péter amellett, hogy a düsseldorfi Deutsche Oper am Rhein első karmestere, az idei évadtól első vendégkarmester a budapesti Operaházban, és a Zeneakadémián is elkezdett tanítani. Itthoni munkái mellett arról is beszélgettünk vele, hogy milyen hatása volt a #metoo-mozgalomnak a komolyzenei világra, és miért gondolja, hogy van jövője az opera műfajának.




 

"Néha úgy érzem, hogy egy bántalmazó kapcsolatban élek a kormányommal"

Otthon élettársak, a színpadon játszótársak. Tavaly ősz óta megy kétszereplős darabjuk, ami egy mélyen tabusított témáról, a perinatális gyászról szól, és ami, bár először letaglózóan hatott rájuk, megtisztulást és bátorságot is adott nekik. Sodró Elizával és Rusznák Andrással nemcsak erről beszélgettünk, hanem többek között a szakmai prostitúcióról, a szabadúszásról és arról, mit kellene tanítani az SZFE-n a diákoknak.









Szenvedés, sérülés, kiégés: a balett-táncos nem csak egy test, amit le lehet cserélni egy másikra
 

Szenvedés, sérülés, kiégés: a balett-táncos nem csak egy test, amit le lehet cserélni egy másikra

Zsinórban több mint negyven Diótörő-előadáson táncolt, majd túlhajszoltságra és gyakori sérülésekre hivatkozva hét év után felmondott az Operaház balettkarának egyik táncosa, Kovács Noel Ágoston. A felmondásához egy levelet is mellékelt, amelyben arra panaszkodott, hogy a táncosok egyik előadásból ugranak a másikba, nincs elég idő a pihenésre, hiányzik a megbecsültség, a tánckarban nagy a fluktuáció. De vajon kötelező velejárója-e a fájdalom és a szenvedés a balettnek? Szabadúszó és társulatban dolgozó művészt, egészségvédelmi és jogi szakértőt, valamint az Operaházat és a Balettintézetet kérdeztük, hogy kiderítsük a választ. A témával hamarosan újabb cikkben foglalkozunk.


Mautner Zsófi: Egyáltalán nem igaz, hogy a vidéki konyha a hús krumplival
 

Mautner Zsófi: Egyáltalán nem igaz, hogy a vidéki konyha a hús krumplival

Új szakácskönyvvel jelentkezett Mautner Zsófi, aki, bár bevallottan a nemzetközi, egzotikus fűszerekben gazdag, ázsiai és közel-keleti ízek rajongója, ezúttal egy alföldi falu, Kunmadaras gasztronómiai örökségéből merít. Ami egyben családi örökség is, a gyerekként ott töltött nyaraknak, a nagyszülők verandás házának emléke, a pompás húsleveseké, a sparhelten készülő kacsasülté és a roppanós barackbefőtteké. Egyebek között arról beszélgettünk vele, hogyan lehet visszahozni a nosztalgiával átitatott ízélményeket, elképzelhető lesz-e fügével, amit régen a barackos gombóc jelentett, és hogy miért kegyetlen a téli falu. Interjú.