Nemes Nikolett

Nemes  Nikolett

„Az ember nem a ruháját viszi először, ha kitelepítik” – 150 év divat- és várostörténete sűrűsödik a Kiscelli új kiállításában
 

„Az ember nem a ruháját viszi először, ha kitelepítik” – 150 év divat- és várostörténete sűrűsödik a Kiscelli új kiállításában

Hónapokig tartó vadászat egy orkánkabát után, amit az első adandó alkalommal eláztat az eső, Kodály Zoltán inspirálta kollekció, amit Diana hercegnőnek is bemutattak 1990-es ittjártakor, Zichy Sarolta grófnő koronázási ruhája, amit 1916-ban viselt, és egy ananászbőr kabátka, ami mindezekhez képest teljesen futurisztikusnak hat. Hatalmas ívet rajzol fel az elmúlt 150 év divatjáról a Kiscelli Múzeum új kiállítása, amiben a ruhák és tárgyak bőven túlmutatnak önmagukon, hogy Budapest történetéről is meséljenek.


Egésznapos főzésmaraton volt kipróbálni Julia Child szakácskönyvét
 

Egésznapos főzésmaraton volt kipróbálni Julia Child szakácskönyvét

A ráfröccsenő vörösbor próbáját ugyan nem állja, de az időét igen: az első tévés sztárszakács monumentális művében nemcsak recepteket, hanem részletes magyarázatokat is találunk, mindent a kezünkbe ad ahhoz, hogy kezdőként is megértsük a francia gasztronómia alapjait. Megfőztük a legendás burgundi marharagut, az aranyló hagymalevest, és még flambíroztunk is.


Ha ez megtörténik, akkor bármi megtörténhet –  hogyan gyászolnak a gyerekek?
 

Ha ez megtörténik, akkor bármi megtörténhet – hogyan gyászolnak a gyerekek?

Azt tudjuk, hogyan kell az örömben kapcsolódni, azt már nem, hogyan kapcsolódhatnánk a veszteségeken keresztül. Sem időt, sem teret nem adunk a gyásznak, aminek a megélésére sokszor még családon belül sincs engedély, pedig a gyerekeket is foglalkoztatja a veszteség, érintettek benne és nagyon sokféle módon ki tudják fejezni. Hogy ez mennyire igaz, arra egy vándorkiállítás képei között is megtalálhatjuk a választ.


Ezekben a mesékben mindenki meghal, és az is bűnhődik, akinek jutalom járna, valamiért mégis jó olvasni őket
 

Ezekben a mesékben mindenki meghal, és az is bűnhődik, akinek jutalom járna, valamiért mégis jó olvasni őket

Mészöly Ágnes felnőtteknek szóló, tizenhárom „gonosz” meséje nem tanulságos, megoldásokat kínáló történet. Vannak bennük királylányok, sellők, ifjú trónörökösök, tündérek és varázslók, de nincs megnyugtató végkifejlet, a dolgok nem kerülnek a helyükre, és pont az játszódik le bennük, mint a valóságban: a szereplők a világ esetlegessége miatt értelmetlenül szenvednek. Ezek a történetek rólunk szólnak, a sötétséggel és önmagunkkal való szembenézésről, szülő-gyerek kapcsolatokról, elfojtásokról és szabadulásokról. Interjú.



Egy Párizs szélén álló fáskamra volt az első műterme, később spanyol királyi festő lett a magyar művész
 

Egy Párizs szélén álló fáskamra volt az első műterme, később spanyol királyi festő lett a magyar művész

Nagy Zsigmond külföldön, a maga korában László Fülöp mellett az egyik legismertebb magyar festőművész volt. Az itthoni kánonba nem került be igazán, Párizsból menekülnie kellett, amikor kitört az első világháború, Spanyolországot pedig – ahol a Pradóban ma is őrzik az egyik művét – Dél-Amerikáért hagyta ott. Képeit ma is keresik, az élettörténete pedig felér egy kalandfilmmel.





Ha bejön rutinvizsgálatra a kismama, és meghalt a baba, akkor sírunk mindannyian a rendelőben
 

Ha bejön rutinvizsgálatra a kismama, és meghalt a baba, akkor sírunk mindannyian a rendelőben

Katona Renáta szülész-nőgyógyász azt szereti a hivatásában, hogy élethosszig tartó kapcsolatot jelent a páciensekkel, és úgy tartja, hogy az orvos-beteg kapcsolat nagyon élő, egyenrangú kötelék. A Brain Baron tartott előadása után arról beszélgettünk vele, hogy milyen volt pályakezdőként, egyedüli nőként helytállnia az első munkahelyén, mit okoz a nőkben, ha nem lehetnek a saját szülésük irányítói, vagy éppen az, ha a legfőbb értékükként a reprodukciót határozzák meg.






Duda Éva: Nagyon sok félelem van a levegőben
 

Duda Éva: Nagyon sok félelem van a levegőben

A kreatív energiáik jelentős százaléka arra megy el, hogy kitalálják, miként létezhessenek tovább, azért dolgoznak, hogy dolgozhassanak – mondja a kortárs táncegyüttest vezető koreográfus, aki szerint a független társulatokat sújtó drasztikus pénzelvonásokhoz szinte lehetetlen ennyire hirtelen adaptálódni. Ennek ellenére nem adják fel.





„Rossz érzés, hogy bárki veszélyesnek gondolja a saját hazámat”
 

„Rossz érzés, hogy bárki veszélyesnek gondolja a saját hazámat”

Magyarországon a társadalom egyre elfogadóbbá válik, viszont a politika a nyitottság ellen dolgozik – véli Kanicsár Ádám András újságíró és LMBTQ-aktivista, aki immár tíz éve vezet beszélgetéseket a Sziget Fesztivál Magic Mirror sátrában. Idén több külföldi volt kíváncsi a genderkérdéseket feszegető programokra, és úgy tűnhetett, mintha a magyarok, ha már egyszer kijutottak a Szigetre, valóban menekülni akartak volna a magyar valóság elől. Szerinte viszont fontos lenne, hogy Magyarországon életben tartsuk a tiszteletteljes vitázás kultúráját, és ne a passzivitás legyen az új irány.