szerző:
MTI

Az Airbus európai repülőgépgyártó konszern a XXI. század zászlóshajójának tekinti az A380-as óriás utasszállító repülőgépet, amelyet nyolc évi munka után kedden mutatnak be ünnepélyes külsőségek között Toulouse-Blagnac repülőterén és amelytől azt várják, hogy leváltja a régi vetélytárs, az amerikai Boeing Jumbo-jetjeit.

A világ legnagyobb utasszállító repülőgépének már szabvány típusa, az A380-000-as is három osztályban 555 ülőhelyet kínál, ami jóval több, mint a Boeing-Jumbo 477-400-en lévő 418 ülőhely. Az Airbus charter-változata pedig egyetlen osztályon akár 800 utas szállítására is alkalmas. Mi több, a japán belföldi forgalomra szánt változata, a széksorok közötti nagyon szűk hely miatt csaknem ezer utas befogadására is képes lesz. Tervezik továbbá, hogy két típust kizárólag teherszállításra gyártanak.

A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe.
Túlszárnyalja a Jumbo-jetet
© Airbus
Az A380-as Airbus szárnyainak fesztávolsága kis híján 80 méter, tíz méterrel nagyobb mint a Jumbo-é, hossza 73 méter, vagyis a Jumbóknál mintegy 7 méterrel hosszabb, és magassága 24 méter. Egyszeri feltöltéssel 15 000 kilométert tud repülni, s mint a turista hajókon, játékkaszinó, kondíció- és konferenciaterem is elfér a fedélzetén. Fogyasztása a General Electric és a Rolls-Royce hajtóműveknek, valamint részben újonnan kifejlesztett anyagok beépítésének köszönhetően egy utasra számítva 100 kilométeren alig 3 liter kerozin, maximális felszállási súlya 560 tonna a Jumbók 397 tonnájával szemben.

Mindemellett a turistaosztályon is kényelmesebb utazást tesz lehetővé: miközben a terület a Jumbókénál mintegy 50 százalékkal nagyobb, addig az ülések számát csak 30 százalékkal növelték. Az óriásgépnek két utasfedélzete és egy csomagfedélzete van.

A próbautak tavasszal kezdődnek, s ha minden jól megy, az első kereskedelmi járatot az új gép 2006-ban, a Singapore Airlines színeiben teszi meg, de az első vevők között van az Air France, a Lufthansa, valamint a Federal Express és a UPS amerikai globális gyorsposta-szolgálalat - az első próbaút még meg sem volt, de 149 darab már elkelt.

Az új gép listaára 199-216 millió euró, s az Airbus számításai szerint 2023-ig 1650 ilyen óriás repülőgépre lesz igény, köztük 1250 utasszállítóra. Az új típusú repülőgépek fogadásához meg kell erősíteni a repülőterek kifutópályáit és átalakításokra lesz szükség a repterek érkezési folyosóinál. Az új gépet az egyszerű érdeklődők a Párizs melletti Le Bourget reptéren június 13-19-én tartandó repülőgép-kiállításon vehetik szemügyre.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Andy Vajnát nehéz pótolni: úgy tűnik, nincs szükség új filmügyi biztosra

Andy Vajnát nehéz pótolni: úgy tűnik, nincs szükség új filmügyi biztosra

Társasházban lakik? Akkor ezt mindenképpen érdemes megfontolnia

Társasházban lakik? Akkor ezt mindenképpen érdemes megfontolnia

Megint tanácskozáson járt Palkovics az MTA-n

Megint tanácskozáson járt Palkovics az MTA-n

Megjött a Samsung új órája, a vérnyomást és a stressz-szintet is nézi

Megjött a Samsung új órája, a vérnyomást és a stressz-szintet is nézi

Az oroszok pénzelték volna Salvini EP-kampányát?

Az oroszok pénzelték volna Salvini EP-kampányát?

Fenyő-ügy: Bánáti maradhat Gyárfás ügyvédje

Fenyő-ügy: Bánáti maradhat Gyárfás ügyvédje