Panoráma

Az egynemű élőlények nem tudnak kellően alkalmazkodni a környezet változásaihoz és széles körben elterjedni sem: az aszexuális szervezetek kezdetben sikeresek lehetnek, sikeresebbek, mint biszexuális rokonaik, végül mégis nagy árat kell fizetniük azért, hogy nem képesek alkalmazkodni – erre a következtetésre jutottak brit kutatók egy gombafaj genetikájának és földrajzi elterjedését tanulmányozása alapján.

Mat Fisher, Bill Hanage és a londoni Imperial College-ban dolgozó munkatársaik a kétnemű szaporodással gyakorlatilag felhagyott Penicillium marneffei gomba génállományát vizsgálták, s a különböző földrajzi területekről gyűjtött minták között csak minimális genetikai eltéréseket találtak.

A kutatók megfigyeléseik eredményét úgy összegezték a „Public Library of Science – Pathogens” című brit tudományos folyóiratban, hogy a gomba azért nem tud alkalmazkodni az új környezetekhez, mert felhagyott a szexuális szaporodással. Szex nélkül viszont nincs génkeveredés, ami nélkül nem lehet alkalmazkodni az új környezetekhez. Az alkalmazkodásra képtelen élőlények könnyen ki is pusztulhatnak, ha megváltozik eredeti környezetük. A kutatók szerint a szex-mentesség az első lépés a kihalás felé vezető úton.

A sem nem növény, sem nem állat gombák képesek egyneműen és kétneműen is szaporodni, bár nem minden gombafajtánál található meg mindkettő, a szexuális (meiotikus, teleomorph) és az aszexuális (mitotikus, anamorph) állapot. A Penicillium marneffei gomba sérült immunrendszerű embereknél okozhat megbetegedést, tehát például a HIV vírussal fertőzöttekre lehet veszélyes. Noha a gomba spóráit a szél messze vidékekre elviszi, nem tudott kitörni őshazájából, Délkelet-Ázsiából, Thaiföld környékéről.

Gazdaság

Szarvasgomba kilója nyolcmillióért

Egy valamivel több mint egykilós fehér szarvasgomba közel nyolcmillió forintos áron kelt el az olasz Piemonte tartományban, a Grinzane Cavour kastélyban rendezett a hétvégén a kapitális gombák hagyományos árverésén. A boldog nyertes egy 89 éves New York-i vendéglős.

MTI/hvg.hu Tech

Penicillin-pótló gomba az északi fenyvesekből

Észak-európai tűlevelű erdők talajában élő tömlős gombából dán és amerikai tudósok olyan fehérjét izoláltak, amely a penicillinéhez hasonló hatást mutatott állatkísérletekben.

Nyomoz a rendőrség a Vári Attilát érintő ügyben

Ez az ingyen letölthető 66 oldalas kisokos segíthet, hogy tudatosabban használja a Facebookot

"Mit számít, szép vagy-e, ha nincs mit enni?"

A brunei szultán mindenben az egyedit szerette: mint ez a 6 méteres Range Rover limuzin