Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bda7ce34-6b16-474e-bb7b-148a4db397d1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia hazai képviselete úgy döntött, hogy némileg megemeli a Spring árát.","shortLead":"A Dacia hazai képviselete úgy döntött, hogy némileg megemeli a Spring árát.","id":"20241128_dragabb-lett-magyarorszag-legolcsobb-villanyautoja-dacia-spring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda7ce34-6b16-474e-bb7b-148a4db397d1.jpg","index":0,"item":"0f1953ea-a2ac-4ecf-8c35-1b921e62d8c9","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_dragabb-lett-magyarorszag-legolcsobb-villanyautoja-dacia-spring","timestamp":"2024. november. 28. 07:21","title":"Drágább lett Magyarország legolcsóbb villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa6d1f96-2057-4f50-b6ee-0b681b0db326","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A tekintélyes német történész, Heinrich August Winkler szerint Trump győzelmével Európa elvesztette az USA-t, így viszont olyan felelősség hárul a kontinensre, amire nincs felkészülve.","shortLead":"A tekintélyes német történész, Heinrich August Winkler szerint Trump győzelmével Európa elvesztette az USA-t...","id":"20241128_A-vilagtortenelem-egyik-legveszelyesebb-szakaszanak-az-elejen-jarunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6d1f96-2057-4f50-b6ee-0b681b0db326.jpg","index":0,"item":"f91b3c81-308a-4478-8b4b-a8ea626f81f1","keywords":null,"link":"/360/20241128_A-vilagtortenelem-egyik-legveszelyesebb-szakaszanak-az-elejen-jarunk","timestamp":"2024. november. 28. 07:30","title":"„A világtörténelem egyik legveszélyesebb szakaszának elején járunk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4390278-64c7-46c5-8c1d-9f58afbcd34f","c_author":"Medvegy Gábor","category":"gazdasag","description":"Nem valószínű, hogy az Oroszországból műtrágyát szállító Ji Peng 3 kapitánya ezt ne vette volna észre.","shortLead":"Nem valószínű, hogy az Oroszországból műtrágyát szállító Ji Peng 3 kapitánya ezt ne vette volna észre.","id":"20241127_ji-peng-3-balti-tenger-kabel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4390278-64c7-46c5-8c1d-9f58afbcd34f.jpg","index":0,"item":"776d5428-79e6-4112-82b4-196d600685da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_ji-peng-3-balti-tenger-kabel","timestamp":"2024. november. 27. 17:41","title":"WSJ: Több mint 150 kilométeren át húzta horgonyát a tengerfenéken a kínai hajó, ami kábeleket szakított el a Balti-tenger alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi halálát a szlovák külügy és sajtó is megerősítette. A korábbi jelentésekkel szemben szemben a galántai családból csak a fiú és a feleség élte túl a balesetet. Névösszekeverés és kaotikus információközlés állhatott a téves híradások hátterében.","shortLead":"A férfi halálát a szlovák külügy és sajtó is megerősítette. A korábbi jelentésekkel szemben szemben a galántai...","id":"20241127_Meghalt-az-egyiptomi-hajoszerencsetlenseg-szlovakiai-aldozata-akit-korabban-a-tulelok-kore-soroltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c.jpg","index":0,"item":"78ebd795-a5b8-4fa0-a113-0d35af489488","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_Meghalt-az-egyiptomi-hajoszerencsetlenseg-szlovakiai-aldozata-akit-korabban-a-tulelok-kore-soroltak","timestamp":"2024. november. 27. 14:38","title":"Meghalt az egyiptomi hajószerencsétlenség szlovákiai áldozata, akit korábban a túlélők közé soroltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e89b759-16e3-4a29-bf8f-d3b2f575aa9e","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Hogyan érhet egy tolnai szavazó voksa másfélszer annyit, mint egy kőbányaié –Orbán Viktor ismét a saját javára buherálja a választási szabályokat. Valóban veszélyben a magyar bíróságok függetlensége. A Matolcsy-klán izgulhat gigantikus vagyona megtartásáért. Interjú Chuck Palahniukkal, a Harcosok klubja szerzőjével. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Hogyan érhet egy tolnai szavazó voksa másfélszer annyit, mint egy kőbányaié –Orbán Viktor ismét a saját javára...","id":"20241128_Dobszay-Janos-Tobbsegi-komplexus-fulszoveg-hetilapajanlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e89b759-16e3-4a29-bf8f-d3b2f575aa9e.jpg","index":0,"item":"54880a23-e55d-4666-bd06-77595eeaadb3","keywords":null,"link":"/360/20241128_Dobszay-Janos-Tobbsegi-komplexus-fulszoveg-hetilapajanlo","timestamp":"2024. november. 28. 08:00","title":"Dobszay János: Többségi komplexus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","shortLead":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","id":"20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b.jpg","index":0,"item":"5ea7ee2f-79f7-4289-ab54-7288eb8e114a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","timestamp":"2024. november. 27. 06:41","title":"Így szól a V16-os új Bugatti, amit Horvátországban tesztelnek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a21025a6-78fb-4506-afe1-6f38b0d2a597","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az eddig felemás eredménnyel célzott béta-amiloid és tau-fehérjék helyett egy enzimet kezdett el vizsgálni egy olasz kutatócsoport, az eredmények pedig ígéretesek az Alzheimer-kór elleni küzdelem számára.","shortLead":"Az eddig felemás eredménnyel célzott béta-amiloid és tau-fehérjék helyett egy enzimet kezdett el vizsgálni egy olasz...","id":"20241126_alzheimer-kor-kialakulas-lassitasa-orrspray-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a21025a6-78fb-4506-afe1-6f38b0d2a597.jpg","index":0,"item":"1d4618c5-9198-49b0-8c0e-964965cdf419","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_alzheimer-kor-kialakulas-lassitasa-orrspray-felfedezes","timestamp":"2024. november. 26. 13:03","title":"Pár fújás az egész? Orrspray lassíthatja az Alzheimer-kór kialakulását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f70d0fe7-2c33-4462-bfc1-a010e683ae17","c_author":"Medvegy Gábor","category":"elet","description":"A 64 éves Michael Sullivan máig nem tudott alkalmazkodni a világhoz, ami drámaian megváltozott, amíg a rácsok mögött volt.","shortLead":"A 64 éves Michael Sullivan máig nem tudott alkalmazkodni a világhoz, ami drámaian megváltozott, amíg a rácsok mögött...","id":"20241127_borton-massachusets-artatlan-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f70d0fe7-2c33-4462-bfc1-a010e683ae17.jpg","index":0,"item":"c5b376a6-b566-498e-b274-7c4eabb6d44e","keywords":null,"link":"/elet/20241127_borton-massachusets-artatlan-karterites","timestamp":"2024. november. 27. 15:19","title":"13 millió dollárt kapott egy férfi, aki közel három évtizedig ült ártatlanul börtönben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elméletileg lehetséges a fénysebességnél gyorsabb utazás
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A téridő meggörbítésével elméletileg lehetséges a fénysebességnél gyorsabb űrjármű megalkotása – legalábbis űrkutatók szerint. Ahelyett, hogy a térben mozognánk, a téridő-görbítéssel utazás magát az űrt mozgatná. Az elmélet szerint az űrjármű egy téridő buborékban helyezkedne el, amelyet negatív energiamezők kötnének meg, s így száguldana a járgány keresztül a kozmoszon.
A kémiai és nukleáris hajtóművek, a napszél vitorlások és az iongyorsítók túl lassúak ahhoz, hogy elérjük akár a legközelebbi csillagrendszert egy emberöltőn belül. A fénysebességnél gyorsabb repüléssel (másodpercenként 299 337,98 kilométer) négy év alatt elérhető lenne a miénkhez legközelebb eső nap az Alfa Kentauri. A jelenleg még csak elméletben létező téridő-görbítő közlekedési eszköz elvét Mexikói Nemzeti Független Egyetem elméleti-fizikusa, Miguel Alcubierre, a Cardiffi Egyetem elméleti-fizikusa, Chirs Van Den Broeck, valamint a portugál matematikus, José Natario dolgozta ki - írja a PopSci tudományos portál.
A szerkezet működési elve a következő: a Földet elhagyva csak azután indulhatna a valódi utazás, hogy a nehézségi erő megszűnt. Elsőként az anyagot negatív energiává alakítanák, a negatív töltetű tömegeket ugyanis a földi gravitáción nem hogy nem vonzza, de erősen taszítja. Második lépésként negatív energiapulzusokat bocsát ki az eszköz, mely meggörbíti a téridőt. Ezzel egy az űrhajót körülölelő energiagömb jön létre, melyben az űrutasok megőrzik saját téridejüket, így el tudják viselni az utazást. A létrejövő energiagömb olyan drasztikusan görbíti a téridőt, hogy az valójában kicsúszik a látható univerzumból. Az „utazás alatt” csak egy vékony negatív energiacső köti a benne utazókat a mi világunkhoz. Azzal, hogy az energiagömb megóvja a benne utazókat, megindulhat a valódi munka: a világűr felfedezése. Addig azonban számos technikai kérdésre kell választ adnia a tudománynak. Vegyük most ezeket sorba: A negatív energia felfedezése: jelenleg nem ismerünk negatív töltésű elemi részecskéket. A probléma megoldására tett eddigi legjobb kísérletet a tudósok Casimir-jelenségnek nevezik*, amikor is két semleges fémlemez közötti üres tér úgy viselkedik, mintha negatív energiatöltéssel bírna.
Ha mégis sikerül az anyagot negatív energiává átalakítani, a kutatók előtt még mindig ott a feladat, hogy miként koncentrálják azt, és hogyan hozzanak létre egy extravékony, mégis különlegesen stabil energiabuborékot az űrjármű köré, amely képes megóvni a benne utazókat. A létrejövő izolált közegben egyfajta „zsebuniverzum jönne létre”, hogy a benne lévő emberek ne szenvedjenek az utazás ideje alatt. Az űrjármű a „helyi térben” nyugalmi állapotban marad, nagyjából úgy, ahogy a gyalogos halad a mozgó járdán. Az utóbbi években a kozmológusok egy különös erőt tanulmányoznak, amelyet sötét energiának neveznek. Feltételezéseik szerint a sötét erő gyorsítja az univerzum tágulását. Amennyiben sikerülne a negatív energiagömb mögött sötét energiát fejleszteni, az mozgathatná, vagy kibővíthetné a világűrt (ez felfogás kérdése). Komoly technikai kihívást jelent az űrjármű megállítása is. Mivel a téridő-görbület révén az energiabuborék teljesen elszakítja a járművet a energiamezőn kívüli tértől, nem megoldott, hogyan küldhetne bármi olyan jelet a gépnek, mely azt megállásra késztetheti. A fénysebességnél gyorsabb utazásról a kozmológusok álláspontja jelenleg a következő: a fénynél gyorsabb mozgás nem lehetséges. A világűr azonban képes gyorsabban tágulni, mint a fény sebessége, mert nincs viszonyítási pontunk, amelyhez képest bővül. Az űrkutatók szerint a létrejövő kozmosz az ősrobbanást követően lényegesen gyorsabban tágult, mint a fény sebessége.
*Olvasónk Tóth Attila cikkünkre reagálva a következő kiegészítéseket küldte meg szerkesztőségünknek a Casimir-effektussal kapcsolatban:
Hendrik Casimir 1948-ban megjósolta egy - később róla elnevezett - erő létét, melyet csak 1997-ben sikerült kimutatni. A jelenség lényege, hogy ha légüres térben két, egymással párhuzamosan állított semleges fémlemezt helyeznek el, akkor azok között 'vonzóerő' lép fel. A (némileg leegyszerűsített) magyarázata a következő: a fizikai vákuum valójában nem teljesen üres - ezt a Heisenberg-féle határozatlansági elv kizárja. A vákuumfluktuáció miatt virtuális fotonok jelennek meg, amelyek időnként részecske-antirészecske párokat keltenek - ezek rendkívül rövid idő eltelte és út megtétele után kioltják egymást. A keletkező fotonok bármely hullámhosszal rendelkezhetnek, de a két fémlemez közé csak azok 'férnek be', amelyekre igaz, hogy a két fémlemez közti távolság a hullámhossz egész számú többszöröse. Eegy analógiával élve: a hegedűn megszólaló hangok állóhullámok, melyek a hullámhossza a húr két végpont közötti távolság egész számú többszöröse - a lefogás változtatása pont amiatt változtatja meg a megszólaló hangot, hogy az a korábbi hullámhosszal már 'nem fér el' a módosult távolságú végpontok között. Emiatt a két lemez között jóval kevesebb féle hullámhossz jelenhet meg, mint kívüle: ez a lemezeket összenyomó erőhatásként manifesztálódik. A Casimir-effektust azóta többféle területen próbálják munkába állítani: a legígéretesebb kutatások jelenleg a nanotechnológia irányában zajlanak (pl.: mikroelektromechanikai rendszerekben frekvenciamoduláció) – írja olvansónk többek közt az Wikipediára hivatkozva.
Svájci kutatóknak elsőként sikerült szabályozni - gyorsítani, lassítani - a fény sebességét üvegszálban, közönséges berendezésekkel, normális körülmények között. Eredményeik elsősorban az üvegszálas optikai távközlésben hozhatnak új műszaki megoldásokat.
A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi a magas eladósodás és az abból eredő kamatterhek.