„Nagyon izgalmas időszakot él a nemzetközi gyáripar, azon belül is különösen mozgalmas az autóipar élete. A kínai gyártók elképesztő nyomást gyakorolnak az európaiakra, a színfalak mögött igazi élet-halál harc dúl. Úgy tűnik, minőségben hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy ez a harc végül ne a kínaiak javára dőljön el” – mondta egy múlt heti sajtóbeszélgetésen Csanády István, egy 2016-ban alapított magyar startup cég, a Shapr3D ügyvezetője.
A túlélésért folytatott harc egyik legfontosabb csatatere a fejlesztés: a végső győzelem azé lesz, aki gyorsabban képes kifejleszteni egy-egy újabb modellt. A statisztikák szerint Kínában jelenleg 140 hét telik el egy új jármű tervezésének megkezdése és a kész modell piacra dobása között, míg a német Volkswagennél ehhez 200 hétre van szükség. Nem véletlen, hogy az európai gyártók gyorsítani akarnak, a francia Renault például azt tűzte ki célként, hogy 200-ról 100 hétre kurtítsa az egy-egy modell fejlesztéséhez szükséges időt. A 2023-ban megfogalmazott terv eredetileg két évre szólt, ám a komoly előrelépés ellenére a célt egyelőre nem sikerült elérni. A szakértők szerint ipari világháború zajlik: míg korábban jóval lassabban változtak a dolgok, most mindenki azért küzd, hogy hatékonyabb legyen. A hatékonyság egyik mutatója a költségszint – az európai cégek eurómilliárdokat igyekeznek megspórolni –, a másik pedig a fejlesztés gyorsasága.