szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Létezik egy olyan  alkalmazás, amivel csak le kell fényképezni egy webcímet...

Létezik egy olyan  alkalmazás, amivel csak le kell fényképezni egy webcímet, és a beépített böngésző már mutatja is annak tartalmát.
Pontosabban nem a szöveges webcímet kell kameránk célkeresztjébe fogni, hanem egy speciális ábrát, amely kódolt formában tartalmazza a címet.

Az egyre nagyobb képernyővel rendelkező és egyre okosabb mobilokkal sokan böngészik a világhálót, ha éppen valamilyen fontos információra van szükségük, és nincs  a közelben számítógép. A ShotCode használatával a kamerás telefonok tulajdonosainak csak egy kattintásukba kerül, hogy elérjék a kívánt web- vagy wap-oldalt. Ez a kattintás azonban nem megszokott egér vagy joystick klikk, hanem egy kép készítése a fényképezőgéppel. Számos olyan internetes oldal létezik már, ahol megtalálhatjuk a hivatkozásnak megfelelő kódolt ábrát.

A speciális ábrába webcímet is kódolhatnak

Ahhoz, hogy a ShotCode-okat használni tudjuk, le kell tölteni a mobiltelefonunkra egy kis alkalmazást. A programot letölthetjük a a www.shotcode.com oldaláról a számítógépünkre, majd onnan a telefonra áttöltve telepíthetjük azt. Az alkalmazásnak több változata van a különböző telefontípusoknak megfelelően, a mobilunkra valót nekünk kell kiválasztani.
Létezik egy kényelmesebb megoldás is, amikor a mobiltelefon böngészőjével keressük fel a ShotCode oldalát. A http://mob.shotcode.com címen találhatjuk a mobiltelefonra optimalizált weboldalváltozatot. Itt is ki kell választani, milyen telefonon szeretnénk használni a ShotCode Reader-t, majd közvetlenül lehet letölteni és telepíteni az alkalmazást.
A program, az elindítása után bekapcsolja a telefon fényképezőgépét. Nincs más dolgunk, mint a számítógép képernyőjén vagy másutt látható ShotCode-ra irányítani az objektívet. Ha a program felismeri, hogy a keresőben egy ShotCode ábra található, megjelenik egy villogó célkereszt és egy felirat, hogy „Click to Connect”, azaz kattintsuk el a fényképezőgépet, hogy a keresett weboldalra jussunk.  A képernyőn látható ShotCode-okat általában 10-20 cm távolságból tudja a legbiztosabban felismerni a program. Természetesen, ha nyomtatott változatban található a kódábra, akkor távolabbról is fényképezhetünk.

Telefonunkkal kényelmesen eljuthatunk a leghosszabb című weboldalakra is

A rendszer egyik úttörő felhasználója a GetJar.com, ami egy mobil eszközökre készült Java alkalmazásokat kínáló weboldal. Amikor valaki itt talál egy neki tetsző programot, és azt le akarja tölteni, akkor a hagyományos eljárás az, hogy az alkalmazást letölti a számítógépére, majd onnan kábellel, infra vagy Bluetooth csatlakozáson keresztül továbbküldi a mobiltelefonjára. A GetJar mobiltelefonos böngészővel is elérhető, így a programokat közvetlenül is le lehet tölteni, azonban a telefonon meglehetősen nehéz böngészni és válogatni a több tízezer alkalmazás között. Ha pedig a számítógépen választjuk ki, melyik programot szeretnénk letölteni, akkor egy hosszú és bonyolult webcímet kell a mobiltelefon böngészőjébe beírni. Így azután nem csoda, hogy nagyon népszerű az oldalon már elérhető OneShot Downloader. Ez azt jelenti, hogy minden alkalmazás adatlapján megtalálhatjuk a letöltési címet tartalmazó ShotCode ábrát. Így nem kell mást tenni, mint azt lefényképezni, és a telefon böngészője a rajzba kódolt címről azonnal le tudja tölteni a programot.
A ShotCode-ot természetesen a mobil közösség használja a legintenzívebben. A winksite (www.winksite.com) a legnagyobb olyan közösségi oldal, amelynek tagjai valamilyen mobiltelefonról elérhető internetoldalt vagy szolgáltatást üzemeltetnek. A közösségi oldalakon megszokott kapcsolatépítés, chat és fórumokon kívül egy hatalmas adatbázisban több tízezer mobil webszájt leírása és címe is megtalálható. A témakörönkénti csoportosításban vagy a címkék által leírtak szerint kereshető oldalak adatlapján minden esetben megtaláljuk a ShotCode kis ikonját.

Célkereszt a tarkóra és már mindent tudunk az ábra viselőjéről

Van amikor a ShotCode  nem  a képernyőn, hanem nyomtatásban jelenik meg. Például egy újságban található cikkhez tartozó weboldalra juttathatjuk a mobilunk böngészőjét a segítségével. Külföldön már utcai plakátokon is lehet találkozni ilyen rejtélyes ábrákkal. A cél az, hogy akinek séta közben felkelti az érdeklődését a hirdetésen látható termék vagy esemény, kapja elő fényképezőgéppel felszerelt mobiltelefonját, készítsen egy felvételt a ShotCode-ról, és ott helyben részletes információkat olvashat webböngészőjével.
További érdekes alkalmazás, amikor ezt a rendszert összekötik egy mobil fizetési megoldással. Ilyen példa volt, amikor egy koncert plakátján helyeztek el ShotCode-ot. Aki meglátta a kiragasztott plakátokat és jegyet szeretett volna venni az előadásra, annak csak a hirdetésen szereplő kódábrára kellett irányítania mobiljának kameráját. A beolvasott internetcím a hangverseny jegyrendelésének oldalára vitte a webböngészőt, ahol ki lehetett választani, hogy hány darab és milyen kategóriájú belépőt szeretne venni. A vásárlást is le lehetett bonyolítani a telefon segítségével, az ellenértéket a telefonszámlán keresztül vonták le.

Persze a hirdetési piac sem maradhat le erről az új lehetőségről.  A Coca Cola, az Xbox vagy a Heineken teljes online hirdetési kampányokat dolgozott már ki, amelyekben fő szerepet szántak ennek a technikának. Az egyik kampányban minden üdítő címkéjére elhelyezték azt a ShotCode-ot, ami a játék mobilos weboldalára vitte a telefon böngészőjét. Itt egy újabb fényképet kellett készíteni a kupak belsejében elhelyezett egyedi kódábráról, és a játékos azonnal megtudhatta, nyert-e, és ha igen, mit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!