Balogh Csaba
Balogh Csaba

Nagyon ritka helyzetbe keveredtek a Delta Air Lines egyik járatának utasai és személyzete. A hurrikánba kerülő utasszállítónál talán csak az a ritkább, amikor óriási szakértelemmel sikerül kikeveredni minden idők második legnagyobb erősségű forgószelének karmaiból.

Helyi idő szerint szerda reggel 8 óra 12 perckor hagyta el a New York-i John Fitzgerald Kennedy nemzetközi repülőtér számára kijelölt kapuját a Delta 431-es járata. A gép San Juanba, Puerto Rico fővárosába tartott. A személyzet és az utasok is tudták, hogy a célállomás felé tart rajtuk kívül az 5-ös erősségű, minden idők második legerősebbjeként elkönyvelt Irma hurrikán is, de a menetrend szerint már javában a földön, biztonságban lettek volna, mire odaér a 297 km/h-s széllel támadó vihar, a Boeing 737-900ER pedig már visszaindult volna.

A számításba ott csúszott némi hiba, hogy a kaputól való indulás után a repülő 27 percen át a repülőtéren tartózkodott és gurult (taxiing), mire 8 óra 39 perckor elhagyta a futópályát.

Jason Rabinowitz nem sokkal később vette észre a Flightradar24 repülésfigyelő rendszerben a Delta 431-es járatát. A légi közlekedési szakíró ugyanis éppen San Juan környékét figyelte, ahonnan két JetBlue- és egy American Airlines-gépet már visszafordítottak az irányítók, mondván, nincs esélyük a repülőtérre érni és onnan visszaindulni Irma előtt. A DL431-es viszont továbbra is a célrepülőtér felé tartott.

©

Fél órával később már egyértelműnek tűnt, hogy a gép megpróbál leszállni, határozottan tartott a cél felé. De ez még csak fél siker, ilyen viharban nem szerencsés a repülőtéren maradni – hogy miért, azt ebből az animációból rögtön átérezheti –, így a gépnek még egy felszállásnyi időre is szüksége volt.

Földön a DL431-es járat
©

A Boeing némi szélben ugyan, de minden további nélkül leszállt. Ekkorra már a visszafele induló járat indulását 25 perccel előrehozták, San Juan repülőterén készenlétbe helyezték a földi személyzetet, akiknek egy nagyon gyors fordulót kellett biztosítaniuk.

A földetérés után kevesebb mint negyedórán belül már “boarding” státusszal listázták a járatot, azaz már meg is kezdődött az utasok beszállítása. A gép a futópálya első érintésétől az utolsóig mindössze 52 percet töltött a földön. A keveset repülők kedvéért: ilyen tulajdonképpen sosem szokott előfordulni, legalábbis nagyon-nagyon-nagyon ritkán. Jason Rabinowitz az alábbi giffel érzékeltette a helyzetet: saját kategórián belül értelmezve lényegében ilyesmi sebességgel kellett ellátnia munkáját (kapuig gurulás, rácsatlakoztatás, kiszállítás és csomagok kivétele, beszállítás és csomagok berakodása, visszagurulás a futópályára stb.) a földi kiszolgáló személyzetnek.

A visszafele úton már DL302-es járatszámmal közlekedő gép, még a reptéren, ekkor került az alábbi helyzetbe.

©

Majd megkezdte útját, melyet a légiforgalmi irányítás és a pilóták is maximális szakértelemmel bonyolítottak le.

©

És a gép végül kifordult a hurrikán veszélyzónájából.

©

Függöny.

(És kétségtelenül: taps.)

Ha máskor is tudni szeretne a repülés érdekességeiről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Továbbra sem megy Andy Murrey-nek

Továbbra sem megy Andy Murrey-nek

Magyar orvoscsoport: Még évekig tarthat a szétválasztott ikrek rehabilitációja

Magyar orvoscsoport: Még évekig tarthat a szétválasztott ikrek rehabilitációja

A Fertő taviak nem hiszik, hogy az ő családjaik érdekeit szolgálná a kormány gigaberuházása

A Fertő taviak nem hiszik, hogy az ő családjaik érdekeit szolgálná a kormány gigaberuházása

András herceget lencsevégre kapták Epstein házában

András herceget lencsevégre kapták Epstein házában

Több százezren tüntettek békésen Hongkongban

Több százezren tüntettek békésen Hongkongban

Sokba került az adófizetőknek, hogy ebben az iskolában Wass Albert ne legyen tananyag

Sokba került az adófizetőknek, hogy ebben az iskolában Wass Albert ne legyen tananyag