Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Nagyon ritka helyzetbe keveredtek a Delta Air Lines egyik járatának utasai és személyzete. A hurrikánba kerülő utasszállítónál talán csak az a ritkább, amikor óriási szakértelemmel sikerül kikeveredni minden idők második legnagyobb erősségű forgószelének karmaiból.

Helyi idő szerint szerda reggel 8 óra 12 perckor hagyta el a New York-i John Fitzgerald Kennedy nemzetközi repülőtér számára kijelölt kapuját a Delta 431-es járata. A gép San Juanba, Puerto Rico fővárosába tartott. A személyzet és az utasok is tudták, hogy a célállomás felé tart rajtuk kívül az 5-ös erősségű, minden idők második legerősebbjeként elkönyvelt Irma hurrikán is, de a menetrend szerint már javában a földön, biztonságban lettek volna, mire odaér a 297 km/h-s széllel támadó vihar, a Boeing 737-900ER pedig már visszaindult volna.

A számításba ott csúszott némi hiba, hogy a kaputól való indulás után a repülő 27 percen át a repülőtéren tartózkodott és gurult (taxiing), mire 8 óra 39 perckor elhagyta a futópályát.

Jason Rabinowitz nem sokkal később vette észre a Flightradar24 repülésfigyelő rendszerben a Delta 431-es járatát. A légi közlekedési szakíró ugyanis éppen San Juan környékét figyelte, ahonnan két JetBlue- és egy American Airlines-gépet már visszafordítottak az irányítók, mondván, nincs esélyük a repülőtérre érni és onnan visszaindulni Irma előtt. A DL431-es viszont továbbra is a célrepülőtér felé tartott.

Twitter/@AirlineFlyer / Flightradar24

Fél órával később már egyértelműnek tűnt, hogy a gép megpróbál leszállni, határozottan tartott a cél felé. De ez még csak fél siker, ilyen viharban nem szerencsés a repülőtéren maradni – hogy miért, azt ebből az animációból rögtön átérezheti –, így a gépnek még egy felszállásnyi időre is szüksége volt.

Földön a DL431-es járat
Twitter/@flightradar24

A Boeing némi szélben ugyan, de minden további nélkül leszállt. Ekkorra már a visszafele induló járat indulását 25 perccel előrehozták, San Juan repülőterén készenlétbe helyezték a földi személyzetet, akiknek egy nagyon gyors fordulót kellett biztosítaniuk.

A földetérés után kevesebb mint negyedórán belül már “boarding” státusszal listázták a járatot, azaz már meg is kezdődött az utasok beszállítása. A gép a futópálya első érintésétől az utolsóig mindössze 52 percet töltött a földön. A keveset repülők kedvéért: ilyen tulajdonképpen sosem szokott előfordulni, legalábbis nagyon-nagyon-nagyon ritkán. Jason Rabinowitz az alábbi giffel érzékeltette a helyzetet: saját kategórián belül értelmezve lényegében ilyesmi sebességgel kellett ellátnia munkáját (kapuig gurulás, rácsatlakoztatás, kiszállítás és csomagok kivétele, beszállítás és csomagok berakodása, visszagurulás a futópályára stb.) a földi kiszolgáló személyzetnek.

A visszafele úton már DL302-es járatszámmal közlekedő gép, még a reptéren, ekkor került az alábbi helyzetbe.

Twitter/@AirlineFlyer / Flightradar24

Majd megkezdte útját, melyet a légiforgalmi irányítás és a pilóták is maximális szakértelemmel bonyolítottak le.

Flightradar24

És a gép végül kifordult a hurrikán veszélyzónájából.

Flightradar24

Függöny.

(És kétségtelenül: taps.)

Ha máskor is tudni szeretne a repülés érdekességeiről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!