szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Apple egyik előretelepített saját alkalmazása a Podcastok (Podcasts), amelyben szórakoztató, ismeretterjesztő történeteket lehet hallgatni. Korábban inkább negatívan értékelték a felhasználók, azután történt valami váratlan.

A felhasználók egyszerűen közölhetik a véleményüket egy-egy, az App Store-ból letöltött alkalmazással kapcsolatban, csillagokat adhatnak neki (maximum ötöt), sőt szöveges véleményt is írhatnak róla. Korábban viszont kivételt jelentettek ez alól az Apple saját alkalmazásai, még ha azok az App Store-ban is megjelentek. Néhány hónapja azonban változtatott az Apple ezen a gyakorlaton, és értékelhetővé tette néhány saját alkalmazását, köztük a Podcastokat. Hamar kiderült, hogy a felhasználók nincsenek elájulva, az átlagos értékelés ugyanis két csillag körül mozgott.

[Kitört a podcast-aranyláz – erre fogad az Apple, a Spotify és a Facebook is]

Azóta viszont történt valami érdekes, amit ismét csak az App Store-t árgus szemekkel figyelő Kosta Eleftheriou vett észre: az Apple Podcastok alkalmazás alig több mint egy hónap alatt 1,8 csillagosról 4,7 csillagosra ugrott, ráadásul anélkül, hogy az appon bármit is javított volna a fejlesztő. Mi több, mutat rá a The Verge, az AppFigures adatai szerint az „elismerés” egyre csak nő, az alkalmazásra november 9. óta naponta több ezer értékelés érkezik, amelyek túlnyomó többsége ötcsillagos. Jelenleg ez az app jön ki először a „podcast” szóra keresésnél az App Store-ban, és igen kívánatosnak tűnik az átlagos 4,7 csillagos besorolása alapján.

Persze a negatív értékeléseknek is van magyarázata: általában azok írnak véleményt, akik dühösek valamiért, azoknak, akik mindent rendben találnak, csak ritkán jut az eszükbe ilyen. Talán éppen ezért dobott be az Apple egy fölöttébb hatékony módszert: azzal próbálja rávenni a felhasználókat az értékelésre, hogy a podcast hallgatását szakítja félbe értékelési kéréssel.

Ezzel kapcsolatban az Apple meg is erősítette a The Verge-nek, hogy új promptot használ, bár azt is állítja, hogy ebben nincsen semmi szokatlan. „Az iOS 15.1 múlt hónapban megjelent verziójával az Apple Podcastok arra kérte a hallgatókat, hogy a legtöbb harmadik féltől származó alkalmazáshoz hasonlóan adjanak értékelést a szabványos, minden fejlesztő számára elérhető értékelési üzenet használatával” – mondta el egy szóvivő.

Eleftheriou szerint viszont érdekes tendencia érhető tetten az App Store áruházban található Apple Podcastok alkalmazással kapcsolatos legutóbbi pozitív szöveges értékelésekben: a felhasználók a podcasteket és nem a tényleges alkalmazást véleményezik. Aki veszi a fáradságot, és lefelé görgetve megkeresi az egycsillagos értékeléseket, azok számára kiderül, hogy ezek közül a legtöbb magára az alkalmazásra vonatkozik, kritizálja a tervezést, a szinkronizálási funkciókat stb. És valójában ez az igazi véleményezés, ugyanis az olyan podcast alkalmazások esetében, mint az Overcast vagy a PocketCasts, a legtöbb vélemény magukra az alkalmazásokra vonatkozik.

A csillagos pontszámokkal az a probléma, hogy nem lehet tudni, azért nyomta-e meg valaki a podcast hallgatása közben felbukkanó értékelési kérésen az ötcsillagos gombot, mert szerette az alkalmazást, esetleg azt gondolta, hogy magát a podcastet értékeli, vagy csak a kérést akarta a lehető leggyorsabban bezárni. A The Verge mindenesetre keményen fogalmaz, szerinte az Apple ezúttal tökéletes példát mutatott arra, miért nem lehet megbízni az App Store értékelési pontszámaiban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!