Az Emirates sikeres földi tesztet hajtott végre egy olyan Boeing 777-300ER repülőgép GE90 típusú hajtóművével, amely 100 százalékban fenntartható üzemanyagot használ. A cél az volt, hogy kipróbálják, képes-e a GE90 hajtómű speciálisan kevert, 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működni anélkül, hogy az a teljesítményét befolyásolná. Ez nagyon fontos, mert
a fenntartható üzemanyag használata akár 80 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid kibocsátást az üzemanyag teljes életciklusa alatt.
Dubajban, az Emirates fejlesztőközpontjában végzett földi tesztelés során a repülőgép először a szokásos előzetes ellenőrzésen esett át. Ezt követően kezdődött az állóhelyzeti üzemi teszt, amelynél a Honeywell 331-500-as segédhajtóművében használták a megújuló üzemanyagot teljes terhelés alatt. A bal oldali hajtóművet a teljes teljesítménytartományon belül kipróbálták, ugyanazokat a beállításokat használva, amiket a kísérleti repülés során is használni fognak. Ez magában foglalta az üresjárati, a felszállási és az emelkedési beállításokat a teljes repülés időtartama alatt, a lehetséges maximális sebességgel és intenzitással számolva. Végül a hajtóműveket 15 percig utazórepülés beállítással működtették – részletezi az Emirates, miből állt a teszt. A szimuláció befejezése után a hajtóműveket lehűtötték, az üzemanyagokat pedig külön tartályokba helyezték.
A hajtóművek számítógépes adatainak elemzéséből kiderült, hogy a repülőgép fenntartható üzemanyaggal való működtetéséhez nincs szükség különleges karbantartási eljárásokra vagy a repülőgép rendszereinek átalakítására.
Timelapse videót tett közzé az Emirates: így alakították át az Airbus A380 óriásrepülőjük fedélzetét
A Dubaj-London vonalon kell keresni az Emirates 2 milliárd dolláros repülőgép-felújítási programjának első gyümölcsét. A megújított Airbus A380-as repülőgép fedélzetéről fotókat, a munkálatokról pedig timelapse videót tett közzé a légitársaság.
A légitársaság közlése szerint a földi tesztek eredményei lehetővé teszik az Emirates első kísérleti tesztrepülését, ahol 100 százalékban fenntartható üzemanyagot használnak a tesztgép egyik hajtóművében. Erre már a héten sor kerülhet.
A tesztrepülés során az egyik hajtóművet fenntartható, a másikat pedig hagyományos üzemanyaggal fogják működtetni. Így üzemanyagtípusonként elemezhetik az üzemanyagrendszer viselkedését és teljesítményét, valamint, összehasonlíthatják az egyes hajtóművek specifikus teljesítményeit.
Az Emirates először 2017-ben használt kevert – hagyományos és fenntartható – üzemanyagot menetrendszerű járatán, majd 2020 decemberében vette át első kevert-üzemanyaggal üzemelő A380-asát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.