Világelső rendszert épített az ELTE, 5000 drónt is képes egyszerre baleset nélkül reptetni – videó
Látványos teszttel mutatták meg az ELTE kutatói, miként lehet kezelni az önvezető drónok nagy létszámú sűrű forgalmát. A szakemberek úgy vélik, az új rendszer képességei lényegesen felülmúlják azt, amire a pilóták valaha is képesek lehetnek.
HVG
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) kutatói 2009 óta foglalkoznak csoportos robotikával, rajban repülő drónokkal, ők alkották meg 2014-ben a világ első, legalább tíz egyedből álló önállóan repülő kvadrokopter flottáját. A kutatócsoport munkája most új mérföldkőhöz érkezett, ezúttal száz drón sűrű önvezető forgalmát publikálták a Swarm Intelligence folyóiratban.
Rajrepülés esetén az egyedek célja a tökéletesen szinkronizált, összehangolt közös mozgás. Egy forgalmi szituációban azonban a drónoknak egyéni útvonalaik és céljaik lehetnek, és ezek konfliktust okozhatnak. Ez különösen igaz akkor, ha a közlekedés nem kijelölt utakon zajlik, hanem szabad térben, például egy téren tetszőleges irányban áthaladó gyalogosok esetében, vagy drónok mozgása során a légtérben.
Az ELTE kutatói erre a problémára találtak ki egy megoldást: egy speciális, előre gondolkodó és minden pillanatban frissülő útvonaltervezőt ötvöztek a hagyományos bioinspirált – vagyis a természet ihlette – rajrepülési modellek kölcsönhatásaival. Ennek köszönhetően az önvezető robotok egyrészt optimálisan kerülik el a legtöbb közlekedési konfliktust, ha pedig ez nem lehetséges, a szomszédaikkal közvetlenül egyeztetve biztonságosan tudják kezelni azt.
Supplementary Movie S4 of the article: B. Boldizsár, T. Vicsek, G. Somorjai, T. Nepusz and G.Vásárhelyi, Decentralized traffic management of autonomous drones (2024). Swarm Intelligence, doi:10.1007/s11721-024-00241-y https://doi.org/10.1007/s11721-024-00241-y
A teljesen önszerveződő modell hatékonyságát a kutatók először szimulációban tesztelték. Ennek során akár 5000 drón folyamatos nagy sebességű véletlen forgalmát is be tudták mutatni két dimenzióban, egyforma vagy különböző sebességű és/vagy prioritású egyedekkel. Emellett réteges háromdimenziós eseteket is leképeztek, ezzel illusztrálva a sűrű drónforgalmi helyzetek hatékony megoldását.
Ezután a modellt egy 100 tagú drónflottán tesztelték le valós környezetben. A vizsgálat azt mutatta, a rendszer minden szempontból hatékonyan képes kezelni a drónok mozgását.
A megoldásra építve az automatizált drónrajos munkavégzés új fázisa kezdődhet: a drónok közösen tudnak permetezni, de az áruszállítás sem fog nehézséget okozni nekik.
2021 óta az 55 fontos csúcsról 10 fontra csökkent a Wizz Air részvényeinek árfolyama, a befektetők az elmúlt 15 céges jelentésből 13-ra negatívan reagáltak. A magyar gyökerű légitársaság életét a háborúk és az olajárak sem könnyítették meg, de a mélyrepülésben a menedzsment is szerepet játszott Bukta Gábor, a Concorde elemzője szerint.