szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Látványos teszttel mutatták meg az ELTE kutatói, miként lehet kezelni az önvezető drónok nagy létszámú sűrű forgalmát. A szakemberek úgy vélik, az új rendszer képességei lényegesen felülmúlják azt, amire a pilóták valaha is képesek lehetnek.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) kutatói 2009 óta foglalkoznak csoportos robotikával, rajban repülő drónokkal, ők alkották meg 2014-ben a világ első, legalább tíz egyedből álló önállóan repülő kvadrokopter flottáját. A kutatócsoport munkája most új mérföldkőhöz érkezett, ezúttal száz drón sűrű önvezető forgalmát publikálták a Swarm Intelligence folyóiratban.

Rajrepülés esetén az egyedek célja a tökéletesen szinkronizált, összehangolt közös mozgás. Egy forgalmi szituációban azonban a drónoknak egyéni útvonalaik és céljaik lehetnek, és ezek konfliktust okozhatnak. Ez különösen igaz akkor, ha a közlekedés nem kijelölt utakon zajlik, hanem szabad térben, például egy téren tetszőleges irányban áthaladó gyalogosok esetében, vagy drónok mozgása során a légtérben.

Az ELTE kutatói erre a problémára találtak ki egy megoldást: egy speciális, előre gondolkodó és minden pillanatban frissülő útvonaltervezőt ötvöztek a hagyományos bioinspirált – vagyis a természet ihlette – rajrepülési modellek kölcsönhatásaival. Ennek köszönhetően az önvezető robotok egyrészt optimálisan kerülik el a legtöbb közlekedési konfliktust, ha pedig ez nem lehetséges, a szomszédaikkal közvetlenül egyeztetve biztonságosan tudják kezelni azt.

Decentralized traffic management of autonomous drones (video abstract)

Supplementary Movie S4 of the article: B. Boldizsár, T. Vicsek, G. Somorjai, T. Nepusz and G.Vásárhelyi, Decentralized traffic management of autonomous drones (2024). Swarm Intelligence, doi:10.1007/s11721-024-00241-y https://doi.org/10.1007/s11721-024-00241-y

A teljesen önszerveződő modell hatékonyságát a kutatók először szimulációban tesztelték. Ennek során akár 5000 drón folyamatos nagy sebességű véletlen forgalmát is be tudták mutatni két dimenzióban, egyforma vagy különböző sebességű és/vagy prioritású egyedekkel. Emellett réteges háromdimenziós eseteket is leképeztek, ezzel illusztrálva a sűrű drónforgalmi helyzetek hatékony megoldását.

Ezután a modellt egy 100 tagú drónflottán tesztelték le valós környezetben. A vizsgálat azt mutatta, a rendszer minden szempontból hatékonyan képes kezelni a drónok mozgását.

A megoldásra építve az automatizált drónrajos munkavégzés új fázisa kezdődhet: a drónok közösen tudnak permetezni, de az áruszállítás sem fog nehézséget okozni nekik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!