Az régóta közismert, hogy a nagy mennyiségű alkoholfogyasztás súlyos károkat tud okozni az emberi szervezetben, úgy tűnik azonban, hogy azok sem dőlhetnek hátra, akik „csak egy kupicával” isznak. Az amerikai Stanford Egyetem kutatói arra jutottak, hogy már a kisebb mennyiségű alkohol fogyasztása is az agyi vérellátás csökkenését, valamint az agykéreg elvékonyodását okozza. Ez utóbbi az a terület, amely a magasabb szintű gondolkodásért felelős.
A vizsgálatba 45 egészséges, 22 és 70 év közötti önkéntest vontak be, akiknek a vizsgálatot megelőző egy évben nem volt sem alkoholproblémájuk, sem túlzott alkoholfogyasztásuk. A kutatók kérdőíveket töltettek ki velük a vizsgálatot megelőző egy évről, három évről, valamint az egész életükre vonatkozó alkoholfogyasztási szokásaikról.
A résztvevők átlagos havi italfogyasztása – egész életükre vetítve – 21 ital volt, a havi minta pedig 1 és 54 között mozgott. A Science Alert megjegyzi: egy ital 14 gramm tiszta etanolnak felel meg, tehát nagyjából egy üveg sörnek, egy kis bornak vagy egy feles tömény italnak.
A válaszokból származó adatokat aztán összevetették a kéreg térfogatát és vastagságát mérő MRI-adatokkal, valamint az agyi perfúzió – vérellátás – méréseivel, amelyek 27 résztvevő esetében voltak elérhetők. A teszteket csak egyszer töltették ki, az önkéntesek állapotát pedig nem követték nyomon.
https://hvg.hu/tudomany/20250420_alkoholfogyasztas-hatasa-rak-daganatos-megbetegedes-ajanlott-alkoholmennyiseg
A kutatók azt találták, hogy az agykéreg mérete összefüggésben volt az elfogyasztott alkohol mennyiségével, de ennél is nagyobb volt a hatás a perfúzió esetén. Ez arra utal, hogy az alkoholszint nagyobb hatással lehet a véráramlásra, ami viszont az agyszövet károsodásának kockázatát hordozza magában.
Az eredményeket bemutató publikáció az Alcohol tudományos lapban jelent meg.
A kutatók szerint az eredmények arra utalnak, hogy még a kisebb mennyiségű alkohol fogyasztása is jelentős mértékben hat az agy működésére. Az ok-okozati összefüggéseket ugyan nem tárták fel, az eredmény így is hozzátesz ahhoz az ismeretanyaghoz, amit eddig sikerült kideríteni az alkoholfogyasztás hatásaival kapcsolatban.
Hasonló eredményre jutott egy korábbi vizsgálat is, amely kimondta: már az alkalmankénti iszogatás is súlyos következményekkel járhat, így nem csoda, hogy az alkoholfogyasztás szigorúbb szabályozását sürgeti Európában a WHO.
Egy korábbi kutatás pedig azt állapította meg: nincs olyan, hogy biztonságos mennyiségű alkohol.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.