Tetszett a cikk?

Szép Béla, a Kisvárda székhelyű, Záhonyt is magába foglaló választókerület szocialista országgyűlési képviselője, a MÁV záhonyi igazgatóságának egykori osztályvezetője figyelt fel arra, hogy a MÁV 2002 végén és 2003 elején kétezer tehervagont ócskavas áron adott el. Az ügyet a MÁV a nyilvánosság kizárásával vizsgálta, három Cargo-vezetőnek, Kovács Imre – időközben leváltott - vezérigazgatónak, Lékai Gusztáv szolgáltatási és Orosz Balázs jogi igazgatónak fegyelmit adott. Most már az ügyészség vizsgálódik hármuknál, akik az idén oroszlánszerepet játszottak a cég privatizálásában.


Szép Béla
© mszp.hu
hvg.hu: Az Ön neve forog a magyar sajtóban: feljelentést tett a MÁV Cargo ellen hűtlen kezelés miatt. A MÁV teherfuvarozási ágazatának vezetőit meggyanúsította, hogy ócskavasként adták el a gördülő állomány jelentős részét, így szabadultak a meg a feleslegesnek tartott teherkocsiktól.

Szép Béla: Nem tettem feljelentést, nem vádoltam meg sem személyt, sem pedig szervezeti egységet. Az viszont tény, hogy miután a MÁV Cargo határforgalmi korlátozást jelentett be Záhony térségében, úgy éreztem ezt nem fogadhatjuk el. A magyar teherfuvarozók 2007. március elsejei hatállyal arról tájékoztatták orosz és ukrán partnereiket, a vasúti szállítmányozókat, hogy ne adjanak fel olyan árut, mely átrakást igényel Záhonyban, illetve Záhony ötven kilométeres körzetében. A bejelentés drasztikusan rontotta a záhonyi körzet fuvarpiaci pozícióit és katasztrofális hatással volt a helyi munkaerő-piaci helyzetre. Ezután kötelességemnek éreztem, hogy megtudjam ennek a döntésnek az okait, és amennyiben lehetséges, orvosoljam a térségben élők sérelmeit. Utána néztem a MÁV-nál, és először azt a választ kaptam, hogy nincs elég normál vasúti teherkocsi, ezért nehezült meg az áruk továbbszállítása. Ugyanakkor megtudtam, hogy a MÁV néhány éve nagyszámú, mint később kiderült, kétezer darab vasúti teherkocsit feleslegesnek ítélt, leselejtezett és ócskavasként értékesített. Úgy gondoltam, hogy a két állítás közül csak az egyik lehet igaz: vagy kevés a teherkocsi, és ebben az esetben indokolhatatlan ennyi tehervagon leselejtezése, vagy maradt elég kocsi, de akkor meg nem indokolt, hogy a záhonyi térségben, erre hivatkozva, áruforgalmi korlátozást vezessenek be. Országgyűlési képviselőként szerettem volna betekinteni a teherkocsik eladását indokoló iratokba, hiszen állami vagyonról van szó. Hivatkoztam a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó törvényre és képviselői mandátumomra, de mostanáig sem kaptam írásbeli választ. Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója szóban felhatalmazott, hogy tekintsek bele az iratokba, majd az engedélyt visszavonták, és elzártak az ügy irataitól.

hvg.hu: Ezek szerint nem adta fel.

Sz. B.: Nem hagytam magam lerázni. Gyanakodni kezdtem, hogy vajon mit akarnak eltitkolni előlem? Jogi eszközt kellett igénybe vennem: az ügyészséghez fordultam, hogy az általános törvényesség felügyeleti jogkörében járjon el. Szerezzék be ők az iratokat, és ha alaposnak tartják a bűncselekmény gyanúját, járjanak el az ügyben. Pontosan ez történt, és vezetett oda, hogy szeptember másodikán a rendőrség átmenetileg őrizetbe vette Kovács Imrét, a MÁV Cargo vezérigazgatóját, és két közvetlen munkatársát, Lékai Gusztáv szolgáltatási igazgatót és Orosz Balázs jogi igazgatót. Egy nappal később kiengedték őket, de a vizsgálat folytatódik.

hvg.hu: A MÁV Cargo privatizációja körül is áll a bál, többek között a nyertes osztrákok egy orosz nyelvtanárnő cégének fizettek ki jelentős „sikerdíjat”. Összefüggésben lehet a teherkocsik ócskavasként történt eladása a későbbi privatizációval? Vagy a Vasúti Hivatal felszámolásával?

Sz. B.: Nincs okom kétségbe vonni a MÁV szóvivőjének nyilatkozatát. Eszerint a Cargo értékesítése és a teherkocsik eladása között nincs összefüggés. A privatizációra idén, év elején került sor, míg a kocsikat már 2003-ban „leselejtezték”.

hvg.hu: Ahhoz mit szól, hogy a MÁV még a tonnánként 18 ezer forintos vételárat sem kapta meg a vagonokért? Ugyanis a vevő, a Borsodi Nemesacél Acélgyártó Kft., időközben fizetésképtelenné vált és felszámolták, így a vasút még ahhoz a kétszázötvenmillió forintjához sem jutott hozzá, amely az „ócskavasért” járt volna neki.

Sz. B.: Igaza lehet annak a politikus barátomnak, aki azt mondta nekem: „Jól beletenyereltél ebbe az ügybe.” Záhonyban élek, ezt az egész ügyet a választókerületem szemszögéből szemléltem. Záhony egykor nagy forgalmi központ volt, ma már sajnos nem az. A MÁV az elmúlt időszakban úgy alakította szervezeti struktúráját, hogy a városban semmilyen irányító szervezet nem maradt, ezeket Debrecenben, Miskolcra, Budapestre telepítették. Sok jól képzett záhonyi vasutas kényszerül ingázásra, ami nagyon megnehezíti a családok életét. Folyamatosan kiszorulunk a nemzetközi fuvarpiaci versenyben, mert a MÁV Cargo monopol helyzetével visszaélve olyan fuvardíjakat számít fel, amely jócskán meghaladja a szlovák vagy a lengyel tarifákat. Figyelemre méltó, hogy Szlovákiában teljesen ki tudják használni az átrakodó kapacitás. Nálunk viszont az elmúlt másfél évben mintegy 700 munkahely szűnt meg, ami óriási veszteség egy akkora településnek, mint Záhony. Elsősorban ez volt az oka annak, hogy nyomozni kezdtem az eladott vagonok miatt.

hvg.hu: Sokan úgy vélik, a botrány kiteregetése összefüggésben van a szocialisták és a liberálisok között támadt feszültséggel. Mind a tehervagonok eladása, mind pedig a MÁV Cargo privatizációja idején szabad demokrata vezetés alatt állt a közlekedési tárca.

Sz. B.: Ezt én első kézből cáfolhatom. A tehervagonok eladásának ügyét nem kell politikai dimenzióba helyezni. Fodor Gábort, a SZDSZ jelenlegi elnökét az alkotmányügyi bizottságban olyan embernek ismertem meg, aki a köz érdekét mindennél előbbre valónak tartja. Amikor az igazság kiderítéséről van szó, nyilván nem lesz tekintettel arra, hogy a tehervagonok eladása idején a MÁV-ot felügyelő minisztériumot Csillag István SZDSZ-es politikus vezette.

Pelle János

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Cargo-ügy: tovább nyomoz a rendőrség

A Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) továbbra is nyomoz befolyással való üzérkedés gyanúja miatt a MÁV áruszállítási cége, a Cargo privatizációjával kapcsolatban - közölte Bartha László őrnagy, az NNI szóvivője szerdán. A MÁV közleményben hangsúlyozta: a rendőrségi vizsgálat nem a MÁV Cargo ellen folyik.

MTI Itthon

Nyomozás Cargo-ügyben: a MÁV állítja, náluk nem lobbiztak

A MÁV hivatalos értesítést kapott arról, hogy a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) nyomozást indított a MÁV áruszállítási cége, a Cargo privatizációjával kapcsolatban - közölte Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke, megerősítve a Népszava információját. A lap szerint a nyomozást befolyással üzérkedés gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen indították meg.