Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz a választásokon. ","shortLead":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz...","id":"20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e.jpg","index":0,"item":"1740bbe8-2ae2-471c-8eb0-49ed2933b100","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","timestamp":"2024. december. 21. 14:42","title":"Ha családja is beleegyezik, Hadházy Ákos elindul a 2026-os választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6752b34-4d6c-4b70-b917-ae553b1a3227","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Mindeddig nem akadt olyan amerikai elnök, aki bazárnyi tárggyal csinált volna magánüzletet a politikai reflektorfényben, de Donald Trump gyakran giccsbe hajló árucikkeit elkapkodják a hívek.","shortLead":"Mindeddig nem akadt olyan amerikai elnök, aki bazárnyi tárggyal csinált volna magánüzletet a politikai...","id":"20241222_hvg-trump-biznisze-parfum-biblia-es-ora-osszeferhetetlenseg-seft-made-man","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6752b34-4d6c-4b70-b917-ae553b1a3227.jpg","index":0,"item":"7238060a-afd9-462f-8345-30f837711947","keywords":null,"link":"/360/20241222_hvg-trump-biznisze-parfum-biblia-es-ora-osszeferhetetlenseg-seft-made-man","timestamp":"2024. december. 22. 15:30","title":"Trump dollármilliókat keres azzal, hogy a nevét viselő gagyi tárgyakat elkapkodják a hívei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a41210b4-b5a0-4749-84ff-6e324bff01a0","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"Major Tamás halála után valóságos istenkísértésnek számított és számít ma is eljátszani a neki írt és róla is mintázott sikerdarab főszerepét.","shortLead":"Major Tamás halála után valóságos istenkísértésnek számított és számít ma is eljátszani a neki írt és róla is mintázott...","id":"20241221_hvg-os-imposztor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a41210b4-b5a0-4749-84ff-6e324bff01a0.jpg","index":0,"item":"50b7f896-226d-4657-8b2c-7f133a292dbe","keywords":null,"link":"/360/20241221_hvg-os-imposztor","timestamp":"2024. december. 21. 15:45","title":"Két évtizedig nem is próbálkoztak a színházak Az imposztorral a legendás 1983-as bemutató után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cddb0420-8f50-475f-987c-86d855735c58","c_author":"Ballai Vince","category":"kkv","description":"Mi közös lehet egy kézművescsempe-gyártóban és egy natúrborászban azon kívül, hogy vidékiek? Hogyan lehet belőlük közösséget kovácsolni, egyáltalán mi szükségük van rá? Petrik Ida közgazdásszal, a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösség alapítójával beszélgettünk, aki idén megkapta a Green Brands Év Zöld Személyisége díjat.","shortLead":"Mi közös lehet egy kézművescsempe-gyártóban és egy natúrborászban azon kívül, hogy vidékiek? Hogyan lehet belőlük...","id":"20241221_petrik-ida-interju-modern-es-stilusos-videki-uzleti-kozosseg-ev-zold-szemelyisege-2024-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cddb0420-8f50-475f-987c-86d855735c58.jpg","index":0,"item":"d85b4b59-4fba-44d4-93cc-dea9559e5492","keywords":null,"link":"/kkv/20241221_petrik-ida-interju-modern-es-stilusos-videki-uzleti-kozosseg-ev-zold-szemelyisege-2024-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 21. 14:30","title":"Hogyan lesz a stílusos vidékiségből fenntartható közösség? - interjú Petrik Idával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3734fe79-47d3-4d28-9e92-df98af446902","c_author":"Nemes Nikolett - Vándor Éva","category":"elet","description":"A könyvajándék különleges alfaja a szakácskönyv, és a kínálatban nem könnyű eligazodni. Fellapoztuk a friss megjelenéseket, hogy önök már biztosra menjenek. ","shortLead":"A könyvajándék különleges alfaja a szakácskönyv, és a kínálatban nem könnyű eligazodni. Fellapoztuk a friss...","id":"20241221_gasztronomia-szakacskony-ajanlo-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3734fe79-47d3-4d28-9e92-df98af446902.jpg","index":0,"item":"d5c04061-3f7b-4322-b9a3-d854ac9fbe81","keywords":null,"link":"/elet/20241221_gasztronomia-szakacskony-ajanlo-karacsony","timestamp":"2024. december. 21. 20:00","title":"Az ízek ajándéka – a legjobb gasztrokönyvek karácsonyra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók tiltakozásához. A szerb főváros főbb csomópontjain két órán át nem lehetett közlekedni. ","shortLead":"Mezőgazdasági termelők, színészek, középiskolás diákok és civilek csatlakoztak vasárnap az egyetemi hallgatók...","id":"20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3c8de80-35b9-4bda-bbd5-3a32e8c59dd6.jpg","index":0,"item":"2762e896-5c57-47c7-bda1-b8f33a384846","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_Tobb-ezren-csatlakoztak-az-egyetemistak-tiltakozasahoz-Belgradban","timestamp":"2024. december. 22. 18:13","title":"Több ezren csatlakoztak az egyetemisták tiltakozásához Belgrádban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a0a7549-8936-49ed-92bc-74d52edd6800","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szombaton adott évértékelő interjút az M1-nek.","shortLead":"A miniszterelnök szombaton adott évértékelő interjút az M1-nek.","id":"20241222_Orban-evertekelo-interju-m1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a0a7549-8936-49ed-92bc-74d52edd6800.jpg","index":0,"item":"22f4ac0d-c94d-4f0e-9adb-ae008de8ae10","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Orban-evertekelo-interju-m1","timestamp":"2024. december. 22. 20:05","title":"Orbán: Karnyújtásnyira vagyunk a békétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","shortLead":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","id":"20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50.jpg","index":0,"item":"ac2ea0ef-abf9-434d-9bdf-278bf64f658c","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","timestamp":"2024. december. 21. 20:11","title":"Január első felében dönt a MOHU és az Energiaügyi Minisztérium az új lomtalanítási rendszerről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több európai nagyvároshoz hasonlóan elképzelhető, hogy Budapesten is bevezetik az egyelőre éppen leszavazott dugódíjat. Érdemes megvizsgálni a kérdést a technológia szempontjából is, hiszen jelentős informatikai kihívásról van szó. Több megoldás is létezik a rendszer kiépítésére, a választott technológiának számos tervezési, kivitelezési és üzemeltetési követelménynek kell, hogy megfeleljen - ezekkel kapcsolatban adott ki összefoglalót két közlekedésinformatikai cég, a Best Way és a WebEye.
A dugódíj egyik legfontosabb kérdése a díjjal terhelt területekre való belépés ellenőrzésének megoldása, amely különböző technológiák segítségével – kamerarendszerrel, hidakra telepített ellenőrző pontokkal, vagy GPS-es nyomkövetéssel – történhet. Mindegyik esetben fontos, hogy az összes belépési pontot „lássa” a rendszer, és ne hagyjon rést a zónába történő behajtásra, illetve kihajtásra.
A dugódíj Európa-szerte legelterjedtebb formája a kamerás megfigyelésen alapuló technológia. A zóna behajtási csomópontjaiba telepített rendszámfelismerő kamerák sávonként rögzítik, hol és mikor lépett be a jármű, illetve, mennyi időt töltött a fizetős területen, majd ez alapján történik a számlázás.
„A kamerás rendszerek esetében kulcskérdés, hány belépési pontról beszélünk. Ha például Budapest esetében a Hungária körút és a Margit körút lesznek a behajtási övezet határai, akkor becsléseink alapján közel 260-280 csomópontba kellene összesen mintegy 1000 kamerát felszerelni. Összehasonlításként, Londonban összesen 197, Milánóban 43 kamera látja el ezt a feladatot, amelynek magyarázata a városszerkezetek közötti különbségben rejlik. Egy másik lehetőség, ha a Dunán átívelő hidak lesznek fizetősek. Ez a megoldás egyszerűbb és átláthatóbb struktúrát eredményezne, emellett lényegesen kevesebb, mintegy 50 darab kamerára lenne szükség a 8 fővárosi híd megfigyeléséhez” – ismertette a lehetőségeket Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic szakértője.
MTI / Honáczy Barnabás
Ahogy az autópályáknál, a budapesti utcák esetében is lehet GPS-es nyomkövetésen alapuló rendszerrel fizetőssé tenni az úthasználatot. A járműbe szerelt fedélzeti egység, az ún. OBU (on-board-unit) ugyanis rögzíti a gépkocsi helyzetét és követi annak mozgását. A GPS alapú dugódíj-rendszer kizárja az ellenőrzőpont kikerülését, mivel a fedélzeti eszköz a teljes útvonalat észleli. Emellett a járműbe épített telematikai egység által szolgáltatott adatok számos egyéb célra is felhasználhatóak a navigációtól a különböző járműdiagnosztikai adatok kinyeréséig. “Ma még magasnak mondható a technológia bekerülési költsége, hiszen ne felejtsük el, minden gépjárműbe be kellene szerelni ebben az esetben a fedélzeti egységet, nem csak a tehergépjárművekbe, mint az autópályák esetében. De a jövő egyértelműen a GPS rendszerek felé mutat, a trendek legalábbis ezt mutatják. Mindezt jól bizonyítja az is, hogy a forgalomba kerülő gépjárművek egyre növekvő hányadába már a gyártás során beépítik a GPS-GSM rendszereket” - véli Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.
Egy jól működő dugódíj-rendszernek elengedhetetlen feltétele a kiegészítő infrastruktúra megteremtése. Ez a gyakorlatban a közösségi közlekedés fejlesztését jelenti – különös tekintettel az elővárosi buszokra és vonatokra – illetve a P+R és B+R parkolók bővítését a zónahatárokon. A Best Way Traffic felmérése szerint Budapesten jelenleg mintegy 3600 ingyenes P+R és B+R férőhely áll rendelkezésre, amely a város méretét és adottságait tekintve jóval kevesebb a szükségesnél.
Nemzetközi példák: London, Milánó, Stockholm
London napjainkban a legnagyobb európai város, ahol szednek dugódíjat, 2003. február 17-én vezették be a jelenlegi rendszert. Minden gépjármű vezetője köteles megfizetni a díjat, aki hétfőtől-péntekig reggel 7 és délután 6 óra között behajt London belső városrészébe. A standard behajtási díj egy teljes napra vonatkozik. Ezt a díjat a behajtás napján éjfélig kell befizetni, automatikus fizetési rendszeren keresztül (CC Auto Pay), online (akár 90 nappal előre), sms elküldésével, telefonhívással, erre kijelölt boltokban vagy postai úton. A londoni behajtás ellenőrzése rendszámfelismerő kamerák segítségével történik. Amennyiben az adott napon megtörténik a fizetés (vagy előre megtörtént) a járműről készült fényképek automatikusan törlésre kerülnek az adatbázisból. A 197 kamerából álló hálózat a behajtási zóna minden egyes be-és kilépési sávját figyelemmel kíséri. A TfL (Traffic for London) 2007 júniusában készített jelentése szerint a zónába belépő autók száma 30%-al csökkent, míg a taxik, buszok és különösképp a kerékpárok száma jelentősen növekedett.
Dugódíj-zóna Londonban
London mellett Milánó a másik európai nagyváros, ahol érvényben van a dugódíj. Itt 2008-ban indult az Ecopass, ezt váltotta 2012 januárjában az Area C rendszer. A díjfizetési időszak hétfőtől péntekig 07.30 –19.30 tart, fizetni legkésőbb a behajtást követő nap éjfélig lehet. A milánói behajtási zóna a város központja „Cerchia dei Bastioni”, 43 belépési ponttal. A belépési pontoknál elektronikusan felügyelt térfigyelő kamerák vannak telepítve. A 43-ból 7 csak a tömegközlekedési eszközöknek van fent tartva. A kamerák érzékelik a belépő járműveket és továbbítják az összegyűjtött adatokat egy számítógépre, ahol azonosítják a járművet és a besorolását (helyi lakos, ingyenes belépésre jogosult, stb.). Az új rendszer bevezetésének már az első hónapban érezhető hatásai voltak. A zónán belülre behajtó autók száma 33%-al csökkent, közel 700 ezer autóval.
Stockholmban 2007. augusztus 1-jén egy hét hónapos tesztidőszakot követően vezették be a behajtási díjat a belváros teljes területére. A behajtási díj mértéke attól függ, hogy milyen időszakban hajt be a sofőr a díjköteles zónába. A fizetés minden hónap végén, számla alapján történik. A díj befizetése a tulajdonos felelőssége, erre egy hónap áll rendelkezésre. Ezt intézheti postai vagy elektronikus úton, illetve a bankkal kötött előzetes megbízást követően automatikusan is levonásra kerülhet az esedékes összeg. A befizetések több mint 60%-a automatikusan történik egy járműben elhelyezett azonosító eszköz segítségével.
A stockholmi behajtás ellenőrzése automatikus rendszám felismerő rendszer segítségével történik, amit kamerák, lézer detektorok, antennák és információs táblák alkotnak mindegyik behajtási ponton (18 db). Az automatikus rendszám felismerő rendszernek azonban hiányosságai is akadnak. A svéd járművek rendszámai 3 betűből és 3 számjegyből állnak, hasonlóan a finn, litván és hazai rendszámokhoz. A rendszer azonban nem képes ezek között különbséget tenni és előfordul, hogy hibásan a svéd tulajdonosnak küldik a számlát.