OBU City
OBU City

Bő tíz év múlva még elviselhetetlenebb lesz a városi zsúfoltság. Nem véletlen, hogy Japántól Hollandián át számos helyen kísérleteznek egyre komolyabban okosvárosi technológiákkal. Élhetőbb és biztonságosabb metropoliszokat vizionálnak a fejlesztők, akik gyakran appról appra próbálják megváltani a világot.

A történelem folyamán sosem volt még példa olyan mértékű városiasodásra, mint napjainkban. Az ENSZ Népesedési Alapjának jelentése szerint a földlakók több mint fele városokban él, számuk bő tíz év múlva meghaladja majd az ötmilliárdot. A fejlett országokban, így például hazánkban is – ahol a népesség közel hetven százaléka városlakó – ez az arány jóval nagyobb, de még így is elmarad az észak-amerikai régióhoz képest, ahol ez a szám nyolcvankét százalék.

Bár az urbanizációnak megvannak a maga előnyei, ahol sokan zsúfolódnak össze, ott a problémák száma is megnő. A metropoliszok telítettsége, az idő-, energia- és erőforráspazarlás olyan tényezők, amelyet kezelni kell, különben a civilizáció idővel összeroppannak a saját súlyuk alatt.

A megoldást az egymással kommunikáló eszközök okos rendszerei jelenthetik, amelyek együttműködve képesek működtetni a különböző méretű településeket.  

Ez már nem utópia: működő okosvárosok

Ma már léteznek teljesen automatizált kísérleti okos települések, az egyik elsőt a Japánban található Fujisawa városon belül hozták létre. A fenntartható városrészben többek között intelligens kamerák, szenzoros lámpák és járőrök együttműködésére épülő biztonsági ökoszisztémát építettek ki, amely gyakorlatilag láthatatlan. A lakosokat nem korlátozzák kerítések vagy kapuk, ami sokkal szabadabb érzés, a rendszer mégis maximális védelmet nyújt. A működtetésért felelős szervezet folyamatosan figyeli az eseményeket, követik a járműforgalmat vagy a területre lépő személyek mozgását. Az utakat is úgy alakították ki, hogy az autók a lehető legkisebb mértékben zavarják a mindennapokat és a lehető legkisebb veszélyt jelentsék az itt élők számára. Ezen kívül maguk az otthonok is rendelkeznek saját biztonsági eszközökkel, amelyeket integráltak ebbe a nagy hálózatba. Ha az egyik ház riasztója, mozgásérzékelője jelez, arról azonnal értesítést kapnak a kamerák kezelői és az őrök is.

A város közösségi alapkon nyugvó közlekedési rendszerét is úgy alakították ki, hogy a lakóknak ne legyen feltétlenül szükségük saját járműre, ha el szeretnének jutni valahova. A bérelhető elektromos autók és kerékpárok mellett nagy hangsúlyt fektetnek az aktuális útviszonyoktól, közlekedési szituációktól függő intelligens útvonaltervezésre és a megosztáson alapuló használatra. Így a Fujisawaban élő embereknek elég okostelefonon vagy számítógépen elküldeni a központba, hogy hova és mikor indulnának. Az pedig a már meglévő információk alapján különféle opciókat ajánlj fel nekik, amelyek közül kiválaszthatják, melyikkel érhetnek el a leggyorsabban, legkényelmesebben céljukhoz. A rendszer bérelhető autót, kerékpárt ajánl, vagy megmondja, ki mellé ülhetnek be.

A japán példán kívül is vannak olyan több milliós városok, ahol a smart rendszerek komoly szerepet játszanak. Amszterdamban és vonzáskörzetében jelenleg ötvennél is több smart projekt fut, amelyek között megtalálható például egy okos otthon koncepció, okos világító rendszer, csatornára telepített hajók, melyek áramot termelnek, egy taximegosztó szolgáltatás és egy egészséglabor is.

A 8 milliós kínai Nankingban olyan szisztémát fejlesztettek ki, amely szenzorokra és mobil járművekbe épített helymeghatározókra épül. A szenzorok évente 20 milliárd adatot generálnak, amelyek alapján leképezik a település aktuális közlekedési térképét, és ezzel kapcsolatos információkat szolgáltatnak. Ennek köszönhetően, aki úton van, vagy aki a közeljövőben elindulna, tudni fogja, milyenek a forgalmi viszonyok, így ez alapján tervezheti meg az útvonalát.

Jó példa New York is, ahol a Streetline komplex parkolási rendszerének alapját a parkolóhelyeket monitorozó fix érzékelők, és egy külön kiépített kamerahálózat képezi. Ezek egyrészt folyamatosan információt szolgáltatnak arról, hogy hol és mennyi szabad parkolóhely van, ami komoly segítséget jelenthet az autósoknak. Másrészt pedig az így nyert adatokból különféle, parkolási szokásokra, forgalmi trendekre vonatkozó elemzések készíthetők, amelyek befolyásolhatják a Nagy Alma parkolási rendszerének, illetve közlekedéspolitikájának jövőjét.

 

Idehaza is épülnek az okosvárosok, appról appra

Az Auto Securit azon magyar cégek egyike, amely már felismerte, hogy a smart megoldásoké a jövő. Fejlesztéseik többek között a parkolással összefüggő nehézségek, kényelmetlen helyzetek megelőzésére és megszüntetésére irányulnak. Az Auto Securit Zrt. vállalati kommunikációjáért is felelős operatív vezetőjét, Lengyel Gábort kérdeztük a technológiáról.

 

A parkolás azért nem olyan bonyolult művelet, miért gondolják, hogy lehet igény ezen a téren is okos szolgáltatásokra?

Több, mint 20 esztendeje foglalkozunk GPS alapú, gépjárművekbe szerelt automatizált, illetve biztonsági rendszerek fejlesztésével, célunk, hogy ügyfeleink vagyonvédelmét és kényelmét biztosítsuk a mindennapi közlekedésben. Még nem találkoztunk olyan emberrel, aki az élete során ne futott volna bele valamilyen parkolással kapcsolatos problémába. Teljesen általános, hogy valaki nincs tisztában azzal, hogy fizetős zónában teszi le az autót, és a nagy rohanásban egyszerűen elfelejti elindítani vagy épp leállítani parkolását, esetleg túllépi a meghatározott időtartamot. 

Az általunk fejlesztett szolgáltatás, az OBU City család képes arra, hogy minden ilyen jellegű terhet levegyen a felhasználók válláról. A beépített fedélzeti eszköz révén észleli, hogy ha parkolási övezetben állítja le valaki a kocsit: ezt az alkalmazás automatikusan felismeri, és elindítja a parkolást. Amikor pedig újra elindulunk – azaz gyújtást adunk – és megtettünk legalább 250-300 métert az autóval, az eszköz érzékeli a megtett távolságot és leállítja az indított parkolásfizetést. Ha az ügyfelünk a manuális parkolási indítást kéri, úgy a gyújtáslevételt követően - ha nem indítja el parkolását - a 4. percben figyelmeztetést kap a telefonjára, a manuálisan elindított parkolását a pozíció elhagyását követően leállítjuk.

 

Ezek szerint automatikusan és manuálisan is elindítható a parkolás?

Természetesen, az ügyfél eldöntheti, melyiket választja. Mi az automatikus parkolást javasoljuk, mert így teljeskörű szolgáltatást tudunk nyújtani, ráadásul ezt a parkolási megoldást is bármikor leállíthatja, ha mégsem szeretne az adott helyszínen parkolást indítani. Extraként két kivétel zónát is megadhat, ahol biztosan nem fog elindulni automatikusan a fizetés parkoláskor.

 

Milyen más, fontos OBU City szolgáltatást emelne még ki?

Az applikáción keresztül lehetőség van kényelmi díj nélküli e-matrica vásárlásra is, illetve a felhasználó az okostelefonján keresztül jelentkezhet be szervizszolgáltatásra, akár egy piros lámpánál várakozva. Sikeres szolgáltatásunk még az e-menetlevél vezetése, melyben a sofőrazonosítást követően, a magán vagy üzleti út választását és a költséghely megadását is könnyedén kezelheti.

 

Milyen költségei vannak az OBU City használatának?

Egyetlen elfelejtett parkolási fizetés után járó büntetési tétel meghaladhatja a szolgáltatás havi díját. De pusztán azzal, hogy parkolási szolgáltatásunk mindezt automatikusan intézi, már rengeteg kényelmetlenséget és időt spóroltunk meg az ügyfeleinknek.

 

Más IoT technológiával, például az okos parkolóházakba épített szenzoros rendszerekkel képes együttműködni az OBU City?

Az általunk fejlesztett megoldás a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerrel együttműködik, tehát elméletileg igen, minden ilyen eljáráshoz könnyedén integrálható az OBU City. Egyébként magunk is keressük a továbblépés lehetőségeit: jelenleg egy olyan szolgáltatáson dolgozunk, amely a partnereink számára jelezné, ha úticéljuk közelében hamarosan felszabadul egy parkolóhely, ami szintén hasznos lehet a zsúfolt városokban.

 



Az oldalon elhelyezett tartalom az OBU City szolgáltatást biztosító Auto Securit Zrt. közreműködésével jött létre, előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt