OBU City
OBU City
Tetszett a cikk?

Drága márkaszervizek, hamis alkatrészek, életszerűtlen jogszabályi háttér, hasító szürkeimport, és virágzó feketegazdaság – a közvélekedés szerint ezek jellemzik manapság az évi ezermilliárd forintos forgalommal bíró gépjármű javítási szektort. Utánanéztünk, hogy valóban ennyire rossz-e a helyzet, és meglepő dolgokat találtunk.

Mindenkinek van olyan ismerőse, aki járt már pórul az autószervizben. Vagy azért, mert sokkal drágább lett a javítás, vagy azért mert sokadszorra sem sikerült megtalálni a hiba okát, vagy pedig azért mert nem tudta érvényesíteni a garanciát vagy jótállást. Kis túlzással ezeknek a problémáknak a többsége leginkább ránk, fogyasztókra vezethetők vissza, hiszen egyre csendesebb, biztonságosabb és jobban felszerelt autók után vágyakozunk, ezen igények mentén pedig járműveink bonyolultabbak és egyre nehezebben és drágábban javíthatók lesznek.

Mivel az átlagos magyar autótulajdonos nem túl tőkeerős, nem csoda, ha olyan szalagcímeket lát az ember, mint „Három illegális autószerviz jut egy legálisra”, vagy „9 milliárdot dugtak el az autószervizek”?

A problémát a jelek szerint az állam is látja, és úgy tűnik, ha lassan is, de javul a helyzet. A Nemzeti Közlekedési Hatóság idén térképes lekérdezési rendszert indított, ahol néhány kattintással ellenőrizhető, mely szervizek működnek hivatalos engedéllyel, a vonatkozó jogszabályban rögzített előírásnak megfelelően. A NAV emellett rendszeresen veszi górcső alá ezt a szektort, és 2017. január 1-jétől immár a szervizeknél is kötelezővé tették az online pénztárgépek használatát, ez a tapasztalatok szerint szintén hoz magával némi fehéredést.

Az ok, amiért sokan mégis a sarki illegális szervizt választják, az egyrészt az, hogy így megspórolják a 27%-os ÁFÁ-t, és azonnal kapnak időpontot, másrészt sokan félnek a márkaszervizek magas óradíjától, a várakozási időtől, és legendák szólnak az ott feleslegesen elvégzett javításokról is.

Hogy fényt derítsünk ezekre a problémákra, országszerte több márkaszervizes vezetőt is megkérdeztünk*. Azt kivétel nélkül elismerték, hogy sok ügyfél gyakran magasnak tartja az óradíjat, ill. a gyári alkatrészek árát. Míg egy sarki szerviz beépíthet bármilyen silány minőségű, utángyártott alkatrészt, a márkaszervizek csak gyári darabokkal dolgozhatnak, ez persze megdobja a költségeket, viszont gyári rajzok alapján, szakszerűen végzik a javítást, és mindenről számlát adnak, így a jótállás is könnyebben érvényesíthető. Ezzel szemben a független szervizek jelentős része sokszor hasraütés-szerűen állapítja meg az óradíjat, nincs megfelelő ártájékoztatás, nincsenek rendben a jótállási jegyek és esetenként még hamisított alkatrészeket is beépítenek. Ezt nem mi mondjuk, ezek a NAV tavalyi átfogó ellenőrzésének az eredményei.

Ami a várakozási időt illeti, az általunk megkérdezett márkaszervizek mindegyike tudott 10 napon belüli időpontot adni, de előfordult 4-5 napos határidő is. Cserébe gyorsan dolgoznak, hiszen jelentős mennyiségű alkatrész van raktáron, és nekik sem érdekük, hogy sokáig foglaljon egy autó egy szerelőállást, hiszen sok szervizben már teljesítmény-arányos a szerelők bérezése. A szervizvezetők szerint a magánvásárlók folyamatos elpártolása miatt sokat tisztult ez a szegmens az utóbbi években: ma már csak elvétve hallani feleslegesen elvégzett javításokról és egyéb átverésektől, hiszen nekik sem jó, ha a maradék vásárlóikat is elriasztják. Sőt, egyre több márka próbálja visszacsábítani különböző akciókkal a garanciaidő lejárta után elmenekülő autósokat, sikerrel.

A legtöbb probléma a szervizesek szerint a prémium autók tulajdonosaival van. Ők azok, akik sok pénzt kiadnak egy autóért, de aztán minden apró javítanivalót vitatnak. Hozzá kell tenni, nekik van a legkényelmesebb dolguk, hiszen többféle, az ügyfél kényelmét növelő szolgáltatás áll a rendelkezésükre. Az Audi egyes új modelljeinél már nem is az ügyfélnek kell figyelni, mikor esedékes egy-egy karbantartás, hiszen az autó maga „szól” a szerviznek, akik aztán telefonon veszik fel a kapcsolatot és egyeztetnek időpontot az ügyféllel. Más márkák, például a Ford azzal csábítják az autósokat, hogy hozzák-viszik az autót, így a tulajdonosnak pusztán azt kell megadnia, hogy mikor és honnan vihetik el a járművet.

Van megoldás arra, hogy ne nekünk kelljen a kilométeróra állását figyelni és a szervizt hívogatni, egy-egy esedékes alkatrészcserekor vagy hiba észrevételekor.
Erre az egyik legjobb megoldást az OBU City telefonos applikáció szerviz menedzser funkciója kínálja, amely komplex megoldást nyújt: a regisztrált felhasználót emlékezteti az esedékes karbantartásra, a téli vagy nyári gumicserére, jelzi az olajcsere szükségességét, a forgalmi engedély érvényességi idejének lejártát, sőt, ezen keresztül időpontot is foglalhatunk a szervizben. Az applikáció használata a szervizeknek is előnyös, hiszen jó előre tudják, hogy milyen rendszámú és típusú autó, milyen karbantartási vagy javítási céllal érkezik, így felkészülten tudják várni a járművet Jelentős előnye, hogy a naplózás funkciónak köszönhetően eladáskor is bizonyítani tudjuk az elvégzett javításokat.

Noha a magyarországi autóállomány átlagéletkora még mindig meglehetősen magas, több mint 13 év, az újautó-piac megélénkülésének köszönhetően várható némi fellendülés a márkaszervizek forgalmában is, és a kifehérítést célzó szabályozás, mint amilyen az online pénztárgépek kötelezővé tétele, a kilométeróra-tekerés ellen fellépő központi adatbázis-építés, ill. a szigorodó hatósági ellenőrzések is a legális szervizek irányába hajthatják az autótulajdonosokat: a tiszta és átlátható viszonyok mind az autótulajdonosoknak, mind a legális szervizeknek, mind pedig az államnak érdeke.

Márkaszervizekkel kapcsolatos városi legendák

1. Hetekre előre lehet csak időpontot kapni

Nyilván vannak szervizek, ahol valóban nagyon be vannak táblázva, de sok helyen egy héten belül tudják fogadni az autóst

2. A márkaszervizben sem tudják megjavítani az autómat

Míg a sarki műhely munkatársai egy vadonatúj modell érkezése esetén maximum találgatni tudnak a hiba okát illetően, a szakszervizeknek folyamatosan, szinte heti gyakorisággal kell továbbképzésre küldeniük a szerelőket. Van olyan márka, ahol a hibrid modellek esetében még a mosásért felelős (!) munkatársnak is oktatásra kell mennie, hogy tudja, mosáskor mely területekre kell odafigyelnie. Ezt a szintű odafigyelést és felkészültséget egy kis, független szerviztől a legjobb jóindulattal sem kaphatjuk meg.

3. A márkaszerviz drága

Egy márkaszerviz természetesen mindig drágább, mint egy engedély nélküli, ÁFÁ-t hírből sem ismerő sufni-műhely, de előbbiben képzett szakemberek, célszerszámokkal dolgoznak, így a jótállás is könnyebben érvényesíthető, míg utóbbiban sokkal nagyobb a kockázat, és eladáskor is nehezebb megnyugtató válaszokat adni az érdeklődőknek.

4. Márkaszervizben sokáig tart a javítás

Mivel a márkaszervizek jelentős részében teljesítmény-bérezés van, nem érdekük a lassú munkavégzés. Ennek megfelelően több, általunk megkérdezett szervizvezető szerint átlagosan 1-3 órát töltenek az autók egy betervezett karbantartás keretében a munkapadon.

 

*Budapesti és pécsi szervizeket kérdeztünk meg.


Az oldalon elhelyezett tartalom az OBU City szolgáltatást biztosító Auto Securit Zrt. közreműködésével jött létre, előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt