Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora pénzeket visznek mostanában a mesterséges intelligencia fejlesztésébe vagy a kriptovalutákba. Mi van, ha egy gigantikus lufit fújunk épp, és honnan vehetjük észre, hol a határ a kockázatkeresés és az őrültség közt?","shortLead":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora...","id":"20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9.jpg","index":0,"item":"a779c1ba-20ae-4098-9c00-5ffdbfbf0107","keywords":null,"link":"/360/20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","timestamp":"2025. március. 12. 15:00","title":"A csúnya válság első jele: senki nem mer szólni, hogy válság jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb523cd7-a63e-49fd-bbae-2c8a9a1e4816","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az európai kivitel szinte teljesen megszűnt, a Gazprom exportrészlegén 600 alkalmazottból mára csak pár tucat maradt. Az orosz gázvállalat a részleg pár éve nagy csinnadrattával átadott szentpétervári palotájának eladását fontolgatja.","shortLead":"Az európai kivitel szinte teljesen megszűnt, a Gazprom exportrészlegén 600 alkalmazottból mára csak pár tucat maradt...","id":"20250313_Hiaba-veszi-Magyarorszag-az-orosz-gazt-eladosorba-kerulhet-a-szentpetervari-Gazprom-palota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb523cd7-a63e-49fd-bbae-2c8a9a1e4816.jpg","index":0,"item":"d9522e69-9148-4ce6-91d9-38a0c9477f2a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_Hiaba-veszi-Magyarorszag-az-orosz-gazt-eladosorba-kerulhet-a-szentpetervari-Gazprom-palota","timestamp":"2025. március. 13. 15:40","title":"Hiába veszi Magyarország az orosz gázt, eladósorba kerülhet a szentpétervári Gazprom-palota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","shortLead":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","id":"20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb.jpg","index":0,"item":"0939409a-0ee7-4c74-ad16-a08ca0e3db2c","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","timestamp":"2025. március. 12. 10:54","title":"Megvizsgálná a kormány, hogy szabályszerűen épít-e le a koreai SK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02403ced-b399-4aac-8ce0-c3dbd97761db","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Több évfolyam tudásában máig mérhető, jelentős hiányt okozott a koronavírus-járvány időszaka, sőt valószínűleg ők egész életükben hordozzák majd ezt a hátrányt, az oktatásirányítás pedig nem tesz semmit a felzárkóztatásért. Az iskolákat felkészületlenül érte a bezárás, és nem sok mindent tanult a közoktatás a karantén alatt.","shortLead":"Több évfolyam tudásában máig mérhető, jelentős hiányt okozott a koronavírus-járvány időszaka, sőt valószínűleg ők egész...","id":"20250313_covid-iskola-oktatas-karantenoktatas-digitalis-oktatas-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02403ced-b399-4aac-8ce0-c3dbd97761db.jpg","index":0,"item":"1d2b79c7-9cd9-4057-878a-57bb23d7e812","keywords":null,"link":"/360/20250313_covid-iskola-oktatas-karantenoktatas-digitalis-oktatas-lezaras","timestamp":"2025. március. 13. 12:00","title":"50 éven át alulteljesítő generáció és egy elpuskázott lehetőség – tanult-e valamit az iskola az öt éve elrendelt bezárásból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57f07b3f-286d-4b9f-8ce6-bc5fb605537b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Írásbeli kérdést kapott Szijjártó Péter arról, hogy ki kezdte az orosz–ukrán háborút, a miniszter helyettese válaszában kitért a kérdés elől.","shortLead":"Írásbeli kérdést kapott Szijjártó Péter arról, hogy ki kezdte az orosz–ukrán háborút, a miniszter helyettese válaszában...","id":"20250313_A-Kulugyminiszterium-nem-mondja-ki-hogy-Oroszorszag-az-agresszor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57f07b3f-286d-4b9f-8ce6-bc5fb605537b.jpg","index":0,"item":"1e9edf55-f1b5-447d-98a5-83ee98f6203d","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_A-Kulugyminiszterium-nem-mondja-ki-hogy-Oroszorszag-az-agresszor","timestamp":"2025. március. 13. 09:40","title":"A magyar külügy nem mondja ki, hogy Oroszország az agresszor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","shortLead":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","id":"20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"f25a413b-e28f-43bc-8182-79d5e4fcd761","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","timestamp":"2025. március. 13. 07:25","title":"Publicus: a magyarok fele a Pride betiltása ellen van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cb5e468-093d-448c-acdd-7f9a361d8065","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy tűnik, humorral sem lehet mindent megoldani. ","shortLead":"Úgy tűnik, humorral sem lehet mindent megoldani. ","id":"20250312_rosie-o-donnell-donald-trump-emigracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cb5e468-093d-448c-acdd-7f9a361d8065.jpg","index":0,"item":"c2b02ee7-84e5-4d40-979d-e42e400b6b33","keywords":null,"link":"/kultura/20250312_rosie-o-donnell-donald-trump-emigracio","timestamp":"2025. március. 12. 08:36","title":"Elege van Trumpból, Írországba költözik az egyik népszerű amerikai humorista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2be40481-5399-4a2d-82f0-52103de43696","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után – derül ki a Medián friss felméréséből.","shortLead":"A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által...","id":"20250312_Median-Fidesz-Tisza-Orban-Magyar-Peter-afacsokkentes-inflacio-visszateres-elelmiszer-zoldseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2be40481-5399-4a2d-82f0-52103de43696.jpg","index":0,"item":"d952edf5-2713-495a-9e4e-8df9864595bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Median-Fidesz-Tisza-Orban-Magyar-Peter-afacsokkentes-inflacio-visszateres-elelmiszer-zoldseg-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 17:16","title":"Medián: A fideszesek többsége is Magyar Péter áfajavaslatát kérné, nem Orbán visszatérítéses ígéretét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legfrissebb hírek szerint egy jövőre bezáró svédországi busz-összeszerelő üzem berendezéseit szerezhetik meg a győriek a Rába-Volvo autóbusz magyarországi gyártásához.
Kedden reggel járta körbe az internetet a HVG hetilapban a múlt héten megjelent információ, hogy a tavasszal többségi állami tulajdonba került Rábából – a gyár vezetőinek tiltakozása ellenére – buszgyártót akar faragni a kormány, és hogy a győriek most a svéd Volvóval keresik az együttműködést az ezredfordulón már kipróbált és balul elsült autóbuszgyártás felélesztésére. A HVG legfrissebb, hivatalosan meg nem erősített híre szerint az a lehetőség is felmerült, hogy a svédországi Säffle városban lévő buszkarosszáló üzem berendezéseit hozzák Magyarországra.
Ez a lépés mindenesetre kézenfekvő lenne, a Volvo ugyanis október elején bejelentette, hogy az alig kilencezer lakosú délnyugat-svédországi városkában lévő 400 fős üzemét a jövő nyáron bezárja, és kizárólag a lengyelországi Wroclawban folytatja a buszgyártást. Az 1913 óta működő (és 1981 óta a Volvo kezében lévő) üzem leállítását az európai piac pangásával és az árakat lenyomó túlkínálattal indokolták; azóta az is nyilvánosságra került, hogy az idei harmadik negyedévben a svéd gyártó csupán 2137 buszt tudott eladni az egy évvel korábbi 2954-gyel szemben. A Volvónak egyébként futóműveket szállító Rábának viszont – már ha semmiképpen nem úszhatja meg az autóbuszgyártást – kapóra jönnének a Svédországban fölöslegessé váló berendezések, miután két évig tartó, vaskosan veszteséges előző buszos kalandjának 2001-es befejezésekor a teljes kapacitását fölszámolta.
A buszgyártásban azonban nem a berendezések a legfontosabbak, hanem a rutinos munkáskezek (lásd keretes írásunkat). Győrben pedig már csak azért sem lesz egyszerű máról holnapra hozzáértő csapatot toborozni, mert az Audi is bővítésre készül, és a német márka ottani gyárában (mérlegbeszámolója szerint) tavaly 7,9 millió forint volt a személyi jellegű ráfordítások egy főre jutó átlaga a Rába-Jármű Kft. 4,2 milliójával szemben.
Volvo 7700 busz a BKV egyik telephelyén
hvg.hu
A Volvo egyébként (amely a személyautó-gyártást és vele a márka használatának jogát még 1999-ben eladta a Fordnak, az pedig két éve a kínai Geelynek) nem elsősorban buszgyártó cég. Főleg önjáró alvázakat készít – motorral, sebváltóval, futóművekkel: csak be kell ülni a vezetőülésükbe, és elfordítani a kulcsot –, amelyek a legkülönfélébb teherautók, buszok, egyéb haszonjárművek alá kerülhetnek. Alvázait sokszor kisebb gyártók veszik meg, hogy ők építsenek rájuk komplett járművet – ilyen volt a kétezres évek közepén a székesfehérvári Alfa Busz is, amelyet azóta már fölszámoltak –, de persze magának a Volvónak is vannak karosszálóüzemei. A most bezárásra ítélt säfflei üzemben is csak a karosszériák kerültek rá az alvázakra.
Ugyanez a helyzet az 1996-ban alapított, négyszer nagyobb wroclawi egységgel, amelyet 2000-re fejlesztettek a Volvo legnagyobb európai autóbusz-összeszerelő üzemévé – miután a svédek 1991-től hat éven át hiába kilincseltek Budapesten, hogy az egyre kilátástalanabb helyzetben lévő Ikarust megvásárolhassák. Ha tehát minden a friss kormányzati tervek szerint alakul, a másfél–két évtizeddel ezelőtti forgatókönyv válhat most valóra, csak sokkal szerényebb kivitelben: Volvo-klón buszok készülhetnek a Rába-gyárban, esetleg – a nemzeti nosztalgia jegyében – a Széles Gábor-féle Műszertechnikától visszavásárolt Ikarus-logóval. És persze, a konstrukcióból adódóan, jóval drágábban, mint amire az utóbbi tízegynéhány évben felnőtt, az állami buszvásárlási stop által szorongatott magyar magánbuszgyártók képesek – de ha a gyártó is és a vásárló (Volán vállalatok, BKV) is állami cég, akkor a pénz nyilván nem számít.
Kézi munka
A buszgyártásban, a nagy sorozatszámok miatt magasan automatizált személygépkocsi-iparral szemben, világszerte a kézi munka dominál. A méretre vágott acél zártszelvényeket (tulajdonképpen szögletes csöveket) előre megkonstruált sablonokba illesztik, és kézzel hegesztik össze belőlük az alvázat, a két oldal-, a homlok- és a hátfal meg a tető szerkezetét, majd azokból a komplett vázat. Ugyancsak kézi munkával ragasztják fel a homlok-, a hátfal és a tető ma – már jellemzően műanyag –, illetve az oldalfalak alumíniumlemez borítását, majd az ablakokat. A hézagokat kéziszerszámmal tömítik, kézi munkával szerelik be a motort, a sebességváltót, a futóművet, valamint az egyéb hozzávalókat, és persze az utastér berendezése, a jármű „fölöltöztetése” is így történik.