Lelkiismereti okokból benyújtották a lemondásukat a Magyar Nemzet, az mno.hu, a Hír Tv és a Lánchíd Rádió vezetői pénteken. Aki csak elérte Simicskát, annak azt mondta, hogy bemegy a cégeihez, és kirúg mindenkit, mert hátba támadták.

Péntek délután egy órakor ült össze a Magyar Nemzet és Hír Tv szerkesztősége, hogy a vezetők közöljék a médiumok munkatársaival, lemondanak pozícióikról – értesült a hvg.hu. Több, a cégeknél dolgozó újságíró szerint meglepetésként érte őket a vezetők lemondásáról szóló közlemény, korábban nem volt olyan jel, ami arra utalt volna, hogy erre készülnek. (Úgy tudjuk, a szerkesztőségi ülésen csak a döntést magát ismertették az újságírókkal és arra kértek mindenkit, hogy folytassák a munkájukat.)

Pénteken távozott posztjáról Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Tv elnöke, Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője, Élő Gábor, az mno.hu főszerkesztője, Szikszai Péter, a Hír Tv vezérigazgató-helyettese, Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese és Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese – olvasható az mno.hu-n megjelent közleményben.

Forrásaink szerint a bejelentés nem független attól, hogy Simicska Lajos a Népszavának csütörtökön azt nyilatkozta, ha több reklámadót kell fizetnie a jövőben a magyar cégeknek, akkor "totális médiaháború lesz". Többen úgy vélték, a médiacégek vezetői nem szeretnék, ha választaniuk kellene egy esetleges nyílt háború esetén a Fidesz képviselte irány és Simicska között. 

Nyilatkozott lapunknak az egyik távozó vezető, aki azt mondta, olyan tulajdonosi elvárásokkal találkoztak pénteken, amely szerintük kivitelezhetetlen. A neve elhallgatását kérő forrásunk azt állította, hogy előzőleg nem egyeztettek erről a többi lapvezetővel, és mással sem, az elhatározásuk pénteken született meg. 

A Magyar Nemzet egyik dolgozója a hvg.hu-nak azt mondta, Simicska tegnapi kijelentése óta rengeteg olvasói levelet kaptak, tele van a mailbox. A többségük szerint a cégek tulajdonosa nem fordulhat balra, nem fordulhat szembe a Fidesszel, mert ezzel elveszíti az olvasóit.

"Majd meglátják, ki bírja tovább"

Ez a harc nem a pénzről, hanem az elvekről szól, arról, hogy kiszámíthatatlanná válik minden – mondta Simicska az őt elérő Origónak még pénteken délelőtt. "Mi lesz akkor, ha

Orbán Viktor egyszer csak megvakarja a fejét, és kitalálja, hogy a duplájára emeli a kulcsot

– tette fel a kérdést. A hírportál azt is megkérdezte, hogy ebben a totális háborúban vajon melyik fél megy tönkre előbb, mire Simicska azt válaszolta: ő nem hátrál meg, majd meglátják, ki bírja tovább. Szerinte a miniszterelnök három csoportra osztja a médiaszereplőket: a kormányzattal teljes egyetértésben lévőkre, a kritikai hangúakra és az ellenségekre, célja pedig az, hogy ezek közül csak az első kategória maradjon, a többieket ellehetetleníti.

©

Simicska Lajos a bejelentéssel kapcsolatban az Indexnek úgy reagált, nem tudta, hogy lemondásra készül a Magyar Nemzet lapvezetése. "Maga is most olvasta a közleményt, hát én is. Kurvára meglepetésként ért, ezért ha megbocsát, akkor most leteszem, és megpróbálom kideríteni, hogy mi történt" – mondta a portálnak Simicska. Aztán a nol.hu is elérte Simicskát, nekik már azt mondta: "Bemegyek és kivágok mindenkit". A Pesti Srácok is elérték Simicskát, nekik azt mondta, éppen öltözködik, de bemegy a laphoz és mindenkit kirúg, mert hátba támadták.

Aztán telefonon elérték a Budapestre tartó Simicskát az Index.hu és a hír24.hu újságírói is, nekik kifakadt a nagyvállalkozó, és azt mondta, kirúg a lapjaitól minden orbánistát, ugyanis szerinte Orbán Viktor keze van ebben a dologban. Azt is mondta, hogy olyan embereket ültet a lapok élére, akiket nem lehet megfélemlíteni.

Az Átlátszónak neveket is említett, eszerint a Magyar Nemzet főszerkesztője D. Horváth Gábor lesz, az ügyvezető igazgató pedig Tóth Mariann, a Hír Tv elnöke pedig személyesen ő maga, Simicska Lajos lesz. A Lánchíd Rádió élére Schlecht Csabát nevezte ki.

Pénteken késő délután Simicska Lajos azt is elmondta, 100 millió forint körüli összegért egyik cége, a Pro-Aurum Zrt. kivásárolta Liszkay Gábor volt Magyar Nemzet-főszerkesztő és Hír TV-elnök részesedését a médiumokban. "Mondtam neki, hogy rendben, lemondhat, de akkor el kell adni. Kapsz érte valami lét, azt megkapod és baszd meg. Nem volt ellenvetése. Kineveztem az új ügyvezetőt és a főszerkesztőt, és a dolog el volt rendezve. Az árulóknak szevasz, akit kell még, azt kibaszom, mostantól csak a saját embereimre támaszkodom" - magyarázta a Magyar Narancs online-nak.

A Hír TV péntek délután 4 órás, néhány perces Híradójában az időjáráson kívül kizárólag a reklámadóval foglalkoztak: elhangzott, hogy Simicska Lajos a Népszavának mit mondott csütörtökön, hogy a kormány az RTL Klubbal állítólag titkos tárgyalásokat folytatott, és hangsúlyozták, hogy a kormány nem reagált arra, hogy a magyar tulajdonú médiavállalatokat mennyiben sújtaná a reklámadó bevezetése. A Híradó végül a Magyar Nemzet, a Hír TV és a Lánchíd Rádió vezetői közleményének ismertetésével zárult.

Simicska Lajos a Magyar Narancs online-nak azt is elmondta, nagyot csalódott Orbán Viktorban, aki tavaly áprilisban ismertette vele az elképzeléseit, amelyekkel ő nem értett egyet, és azt mondta, nem kíván ezekhez partner lenni. Állítása szerint "azóta durvultak el az események".

Orbán Viktor megüzente

Orbán Viktor korábban egy, a magukat jobboldalinak valló főszerkesztőknek szervezett beszélgetésen közölte, a jövőben ne számítsanak arra, hogy jelentősebb mértékű állami hirdetéshez jutnak, a saját lábukon kell majd megállniuk – írta a vs.hu januárban.

A találkozón a vs.hu szerint jelen volt Gajdics Ottó a Lánchíd Rádiótól, Borókai Gábor a Heti Választól, Liszkay Gábor és Élő Gábor Magyar Nemzet-, illetve mno.hu-tól, valamint Bencsik András, a Demokratától. A hírportál szerint Orbán Borókai kérdésére fejtette ki a jobboldali médiával kapcsolatos véleményét.

A Heti Válasz főszerkesztője azt kérdezte, igazak-e azok hírek, hogy a központi kommunikációs hivatal létrehozásával átrendezik az állami hirdetéseket. Bencsik viszont később azt nyilatkozta, „pénzről nem is volt szó”, és nemcsak a jobboldali sajtó vezetői voltak jelen. A vs.hu szerint Orbán Bencsiket megnyugtatta, az ő lapjának helyzete nem változik, ez azért érdekes, mert a Demokrata nem tartozik Simicska Lajos érdekeltségébe.

Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy a médiabirodalom legnagyobb cégei mennyiben függnek az állami reklámoktól.

Állami hirdetők listaáras reklámköltése, 2014. január-november (ezer Ft):

Újság/Csatorna

Listaáras bevétel állami hirdetőktől

(ezer forint)

totál (ezer forint) állami%
Heti Válasz

298 227

716 717

42%

Magyar Nemzet

868 675

2 057 059

42%

Metropol

2 198 077

6 953 744

32%

Class FM

1 760 184

14 213 064

12%

Music FM

293 091

1 888 308

16%

Forrás: Kantar Media

Megjegyzés: a listaár nem a valós költést mutatja, hiszen ebből a média jelentős engedményeket szokott adni a reklámozóknak, de jól tükrözi az arányokat, azaz hogyan oszlanak meg a piaci és az állami hirdetések egy adott sajtótermékben.

A hvg.hu korábban írt arról, hogy nehéz évek várnak azokra az előző kormányzati ciklusban jelentős állami támogatásban részesített jobboldali lapokra, melyek Simicska Lajos érdekeltségébe tartoznak. Ha beváltja a miniszterelnök az ígéretét, akkor ezek a lapok, rádiók elveszíthetik bevételeik egy meghatározó részét.

Így csökkentek az állami hirdetések tavaly Simicska médiájánál:

©

Simicska Lajos pénteken a Népszavának azt mondta, totális médiaháború alakul ki, ha a kormány valóban radikálisan csökkenti az RTL-t sújtó reklámadót. A kieső bevételt pótolni kell, emiatt számítások szerint a Simicska  érdekeltségébe tartozó cégeknél ötszörösükre nőnének a terhei.

A háború kirobbantó oka

A Miniszterelnökséget vezető miniszter az RTL Group luxembourgi vezetőivel folytatott tárgyalásai után ismerte el, hogy a kormány kénytelen lesz engedni a reklámadóból, melynek felső kulcsa kizárólag a német tévétársaságot érintette. Ugyanakkor Orbán Viktor egy múlt heti, főszerkesztőnek tartott újabb háttérbeszélgetésen azt mondta, hiába engednek az RTL-nek, az idei évre tervezett 7-8 milliárdnak be kell folynia az állam kasszájába.

Ezt egy magas rangú, a törvény módosítását előkészítő kormányzati forrás úgy értelmezte a hvg.hu-nak, hogy mindenki másnak a piacon többet kell majd fizetnie. A jelenlegi szabályozás sávos: így például azok a cégek, melyeknek csak 500 millió forint a reklámbevételük évente, most még nem fizetnek semmit. Az 500 millió és 5 milliárd közötti bevétel után csak 1 százalék a reklámadó. Simicska médiacégeinek nagy többsége ebbe a két sávba esik. Viszont a hvg.hu úgy értesült, a kormány kivezeti az összes kedvezményt, mindenki egy 5-6 százalékos sávba kerül, ami gyors becslésünk szerint akár milliárdos elvonást is jelenthet a Simicska érdekeltségébe tartozó médiumoknál.

Ez az állami hirdetések megvonásával együtt súlyos csapás a cégcsoportra. Mint korábban beszámoltunk róla, már a nyáron kalkuláltak azzal a jobboldali médiában, hogy ez valamilyen formában bekövetkezik, ezért számításokat végeztek már, hogyan élhetnék túl az ínséges időszakot. Tavaly a Magyar Nemzetnél elbocsátások voltak, a Hír Tv-nél műsorok szűntek meg.

Simicskának több médiacégben van közvetett vagy közvetlen tulajdona. Ebben üzlettársai: Liszkay Gábor, Nyerges Zsolt és Fonyó Károly. Ehhez a céghálóhoz a következő médiumok tartoznak:

  • Hír Tv
  • Class FM
  • Lánchíd Rádió
  • Music FM
  • Magyar Nemzet
  • Heti Válasz
  • Metropol

Ezen felül számos olyan cégben jelen vannak, melyek a köztéri reklámpiacon (plakátcégek) érdekeltek. Ezeket szintén érinteni fogja a reklámadó emelkedése:

  • Mahir-Cityposter
  • Euro Publicity
  • Publimont
  • Euro-AWK
  • A Plakát
  • Budamedia
  • Budamedia Rózsadomb
  • VM Eger

Így nézett ki augusztusban a médiabirodalom:

©