szerző:
hvg.hu

Közeleg a balatoni szezon, készül hát a nyárra a MÁV-Start és a Balatoni Hajózási Zrt. is, mégpedig azzal, hogy megszüntette közös balatoni járataira vonatkozó kedvezményes jegyrendszerét.

Tizenhárom évi működés után szépen csendben kimúlt a balatoni tömegközlekedés egységét legalább a vonatokra és a hajókra egyetlen kedvezményes jegy szintjén megteremtő Balaton Mix rendszer – írja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a Facebook-oldalán. A Balaton Mix – noha viszonylag kezdetleges módon működött – régóta létezett és a MÁV-, Volán- és BKK-járatokon is elfogadott Budapest-bérleten kívül szinte az egyetlen termék volt Magyarországon, melyet a szeparáltan működő állami mamut közlekedési szolgáltatók közösen működtettek.

Úgy tűnik, a MÁV-Start és a Balatoni Hajózási (BH) Zrt. teljes mértékben egyetértett a megszüntetésben, mint a BH Zrt. a balatontipp.hu oldalnak írta, a két cég közösen döntött a megszüntetésről, mert tapasztalataik szerint a befektetett energiák és a promócióra fordított összegek a két cég közös kiértékelése alapján nem hozták meg az elvárt eredményt.

A tapasztalatok valóban azt mutatták, hogy a Balaton Mix nem volt túl elterjedt, de ez leginkább azért volt, mert az emberek egyszerűen nem tudják, hogy létezett. Elsősorban a Budapestről a Balatonra vonattal utazóknak, majd ott hajóval és vonattal továbbkirándulóknak érte meg, de az utasok ezzel a lehetőséggel legtöbbször már a Balatonra lejutva, a hajóállomáson szembesültek először.

Ami a legabszurdabb az egészben, hogy a megszüntetés mögött legfőbb érvként a vasúttársaság dolgozóinak panaszkodása állhatott, a pénztárosokat egész egyszerűen idegesítette, hogy nem tudják, hogyan kell a jegyet kiadni. Magunk is hallottunk olyan esetről, hogy még a kelenföldi jegypénztár dolgozói sem tudták, mi is az a Balaton Mix, és hogyan kell azt előállítani. (Korábban már foglalkoztunk azzal, hogyan lehetne javítani a dolgon.)

Pedig a Balaton körül utazók számára a tömegközlekedés vonzóvá tételének a legegyszerűbb, legolcsóbb és leghatékonyabb módja egy olyan Nyugat-Európában már elterjedt zónaalapú tarifarendszer bevezetése lenne, amelyben a jegyek adott távolságra minden szolgáltató járművére érvényesek lennének, és persze a menetrendeket is össze kellene hangolni (erről korábban itt írtunk). De mint látjuk, a magyar közlekedési szolgáltatókat még egyáltalán nem tartanak ezen a szinten, jelenleg az egyetlen ilyen kezdeményezésüket is alternatíva nélkül megszüntették