A 4iG és a Magyar Vagon összesen 11 milliárd forintért szerződött a MÁV-val

A kormányfővel jó kapcsolatot ápoló Jászai Gellért óriáscége, valamint a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető járműgyártó is zsíros falatokhoz jutott.

  • HVG HVG
A 4iG és a Magyar Vagon összesen 11 milliárd forintért szerződött a MÁV-val

A Volánbusz tulajdonában álló pályaudvari és buszfedélzeti utastájékoztató rendszerek hardverüzemeltetésére keresett vállalkozást a MÁV Szolgáltató Központ Zrt, az erről szóló tendert februárban írták ki, most pedig eredményt is hirdettek: a 200 millió forintos keretösszegű tenderen a NER kedvenc telekommunikációs és IT-cége, a 4iG lett a befutó – írja az Átlátszó.

A MÁV ebből az összegből 140 millió forintra vállalt lehívási kötelezettséget. A 4iG alvállalkozója a HC Linear Műszaki Fejlesztő Kft.-re bízta.

A Magyar Vagonnak viszont 10,6 milliárd forintos megbízás jutott egy tavaly megkötött, 27,6 milliárd forint keretösszegű keretmegállapodás alapján, amelyet a vállalat egyedüli ajánlattevőként nyert meg. A feladat motorkocsik, vontatójárművek és vontatott járművek beszerzéséről szólt.

A kormány privatizálta a MÁV műhelyeit, az eredmény siralmas

Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés, amit anno még az oroszokkal hoztak össze. A homályos hátterű „magán” cégcsoportban nyereséget és osztalékot a MÁV-tól privatizált, a MÁV-nak visszadolgozó Szolnoki Járműjavító termelt. A spanyol Talgo felvásárlási kísérlete költséges kaland volt.

A keretmegállapodás alapján idén márciusban a keretmegállapodás alapján írásbeli konzultációt folytattak le mindhárom részre vonatkozóan: a motorkocsi-alkatrészekre 2,2 milliárd, vontatójárművekre 5 milliárd, míg vontatott járművekre 3,4 milliárd forintos összeget szánt a MÁV. Az állami vasúttársaság a 24 hónapra kötött, összesen 10,6 milliárd forintos szerződésben 5,2 milliárd forintra vállalt lehívási kötelezettséget – írja a lap.

A Magyar Vagon (Ganz-MaVag) korábban állami cég volt, majd magánkézbe került: a Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi miniszter által alapított Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelői Zrt. vette meg. Ennek a cégnek jelenleg két tulajdonosa van, a Solva Industrial Zrt. és a Magyar Vagon Invest Zrt., mindkettő a Solva II Magántőkealaphoz tartozik, amelyet Hernádi Zsolt Mol-vezér érdekeltségei közé sorolnak. A Magyar Vagon tavaly főként azzal került be a hírekbe, hogy megpróbálta felvásárolni a spanyol Talgo vasúti szerelvénygyártót, amit a spanyol kormány orosz befolyásra (pontosabban: nemzetbiztonsági okokra) hivatkozva végül meghiúsított.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek