"A Fidesz őszülő, pocakos vezetőből akar divatos terméket faragni a fiataloknak"

Hamvay Péter, Tóth Richárd

5 perc

2020.02.20. 10:00

Aggasztó szavakkal és asszociációkkal hergeli liberális ellenfeleit az orbáni propagandagépezet, hogy még mélyebb szakadékot képezzen hívei és ellenfelei között. Közben pedig a kormányfő attól retteg, hogy a legújabb generáció már nem tudja értékelni, milyen jól járt a Fidesszel.

„Elképzeled a tizenhat éves pufimellényest, ahogy hátrafelé nyilaz a lovon?”

– kérdez vissza a kormányzati elképzelésekben szereplő táborokról az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egyik fiatal munkatársa. Pedig elvileg az ő feladata is lenne, hogy Orbán Viktor szándékának megfelelően utat találjon a Fidesz a szavazókorba lépő új generációhoz. A HVG kérdéseire válaszoló köztisztviselő hangsúlyozza: nem a nemzeti értékek és érzelmek átadásával van a baj, egyszerűen máshogy kell hatni a mai fiatalokra, máshogy kell őket megcélozni.

Próbálkozásból nem volt hiány az elmúlt években. Az 1956-os forradalom, valamint a rendszerváltás kerek évfordulóit úgy igyekeztek megünnepelni, hogy azzal a fiatalokat szólítsák meg.

Az idősebb szavazóknak a Kossuth téri szoborkeringővel kedveskedtek, a fiatalok számára az 1956-os „pesti srácot” kínálták plakáton és Facebook-hirdetésben, színes-szagos kiállításokat csináltak a Várkert Bazárban, és közben wellness-szállókban kényeztették a képzésre érkező tanárokat.

A nagyobb fesztiválokra gyártott klipben a fiatal, forradalmárnak beállított Orbán lett a rendszerváltás „hőse”. Ennek a képnek kellett ellenpontoznia a mostani köpcös, korrupt, a hatalomból kirobbanthatatlan nagypapát. A Schmidt Máriához köthető akciók azonban a Fidesz holdudvarában sem hoztak egyöntetű tetszést. Részben ez az oka annak is, hogy Trianon 100. évfordulójára már nem tartott igényt a kormány a Terror Háza igazgatójának „halszagú” ötleteire.